Konstruktion af let bygning (værksted)
Fra : Steen Suder

Dato : 14-08-11 09:48

En kammerat vil bygge et værksted i sin have på ca. 45m².
Det skal ende med at kunne bruges i nogen udstrækning om vinteren
hvorfor han vil isolere loft og vægge - og gulvet.

Udfordringen er gulvet; hvordan laves dét?

Hans ide er at lave punktfundamenter, lægge en bjælkekonstruktion ovenpå
disse og så et gulv øverst - for at kunne gå med det selv og ikke skulle
bruge en entreprenør.
Men hvad gør man med isoleringen af gulvet for at det bliver holdbart?
Hvilken konstruktion anvender man?

Han kan jo selvfølgelig entrere med en entreprenør, der graver ud,
sætter sokkel, isolerer og støber betongulv.
Det vil dog nok ligge udenfor budget - bl.a. fordi han ikke kan lave
noget af det selv.

Ideer?
Link til konstruktionsprincipper?

--
Steen Suder

Fra : kjaer

Dato : 14-08-11 10:35

Steen Suder wrote:
> [...]
> sætter sokkel, isolerer og støber betongulv.
> Det vil dog nok ligge udenfor budget - bl.a. fordi han ikke kan lave

En løsning kunne være at lave såkaldt indskud. Inden gulvbjælkerne lægges ud
sømmes en strimmel af krydsfiner på undersiden så det rager 3-4 cm. ud på
begge sider. Når de er lagt på plads med ca 60 cm.afstand, lægges en plade
imellem bjælkerne oven på strimlen, så kan det bære isoleringen.

Fra : CC

Dato : 14-08-11 13:34

Den 14-08-2011 10:48, Steen Suder skrev:
> [...]
> sætter sokkel, isolerer og støber betongulv.
> Det vil dog nok ligge udenfor budget - bl.a. fordi han ikke kan lave

Er selv i gang med at bygge et frostfrit udhus på 9 m2
Jeg har lavet fundament med 3 rækker lecablokke, svarende til ca. 60 cm.
De 50 cm står under jorden.

Gulvet er lavet med 50 x 50 fliser ovenpå grus. Dette er gjort for at
udnytte de 5 - 8 grader der altid er i jorden.

Resten af udhuset bliver isoleret med 125 mm isolering. Udvendig blevet
det eternitplanker på klink. Indvendig vægge bliver hvidpigmenteret
profilbrædder. Loftet bliver gipsplader eller træbetonplader.

Hvis der bruges punktfundament, bør der laves "rotte sikring" (lodret
nedgravet eternitplade) langs kanten. Herefter udlægges en fugtspærre i
form af en presning (Ny billig en fra fx Harald Nyborg). Herefter fyldes
op med terrænbatts. Presenningen hæftes fast til væggen. Ovenpå lægges
krydsfinerplader med fer og not som svømmende gulv.

Husk der skal byggetilladelse til den størrelse bygning

Fra : Armand

Dato : 14-08-11 18:20

> [...]
> sætter sokkel, isolerer og støber betongulv.
> Det vil dog nok ligge udenfor budget - bl.a. fordi han ikke kan lave

Hám her er gået grundigt til værks da han erkendte at mangle et
skrueskur til sine motorcykler. Til overflod er han ligeså grundig i sin
beskrivelse af processen:
<http://www.gruby.dk/foto%27s3.htm>

--
Armand.