Tydning af brudens data!
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-08-11 21:03

Karen Kirstine Elisabeth Svendsen

København/sokkelund/Garnisons 1892-1899 opslag 190 side 189 nr 22

På forhånd tak!

mvh

Jens

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 13-08-11 22:02

Den 13-08-2011 22:03, Jens Rasmussen skrev:
> Karen Kirstine Elisabeth Svendsen
> København/sokkelund/Garnisons 1892-1899 opslag 190 side 189 nr 22

Karen Kirstine Elisabeth Svendsen, Pige 29 Aar, født November 1867
Kjøge, Bopæl Bredgade 20. Datter af Kjøbmand Thyge Svendsen og Hustru
Caroline Frederikke født Christensen, Kjøge.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 14-08-11 08:09

Den 13-08-2011 23:01, "Poul E. Jørgensen" skrev:

> Karen Kirstine Elisabeth Svendsen, Pige 29 Aar,

"Pige" betyder vel her tjenestepige, se Ordbog over det danske Sprog
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=pige
hvor der under opslagsordet "pige" pkt. 3 står:

(yngre) kvinde i tjenende stilling, (yngre) arbejderske olgn.; [...]
yngre (ugift) kvinde, der (for en vis løn) hjælper husmoderen med
husligt arbejde (rengøring, madlavning osv.); tjenestepige; husassistent;

Fra : Henning Jensen

Dato : 14-08-11 09:17

On 14-08-2011 09:09, "Poul E. Jørgensen" wrote:

> "Pige" betyder vel her tjenestepige, se Ordbog over det danske Sprog
> http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=pige
> hvor der under opslagsordet "pige" pkt. 3 står:

I min slægtsforskning, Midtsjælland, Vordingborg, Stevns, er 'pige' i
kirkebøger, helt ind i 1900-tallet, betegnelsen for en ung ugift pige,
af 'almindelig stand', i modsætning til, enke og skilt/fraskilt.
Til de finere kredse blev f.eks. madam, frøken og jomfru brugt.

Her et link til Skanderborg, så mon ikke 'pige' i kirkebøger betyder det
samme i landet.
http://www.milloup.dk/bf/skanderborg/skanderborg-cop-1800.htm

Henning Jensen.

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 14-08-11 09:39

Den 14-08-2011 10:16, Henning Jensen skrev:

> [...]
> af 'almindelig stand', i modsætning til, enke og skilt/fraskilt.
> Til de finere kredse blev f.eks. madam, frøken og jomfru brugt.

Du har helt sikkert ret i.
Alternativet er f. eks. "enke".

Fra : Henning Jensen

Dato : 14-08-11 12:10

On 14-08-2011 10:39, "Poul E. Jørgensen" wrote:

> Du har helt sikkert ret i.
> Alternativet er f. eks. "enke".

Ja ordet 'pige', under vielser i kirkebøgerne, er ikke en
stillingsbetegnelse.
Men det er et yderst interessant spørgsmål, disse betegnelser i
kirkebøgerne.

Da disse betegnelser, mig bekendt, betyder det samme i hele landet, og
er næsten ens brugt, (har netop været nogle dage på arkivet i Åbenrå),
så må det være retningslinier der er dikteret/lært centralt, f.eks.
under præsteuddannelsen.

Altså må der et eller andet sted være påbudt dette brug af disse ord.
Jeg har en del meget gamle årgange af "Love og Anordninger, men jeg kan
i dem ikke umiddelbart finde nogen bekendtgørelse indeholdende emnet.

Jeg formoder at alt undervisnings materiale i forbindelse af
præsteuddannelsen er havnet på Rigsarkivet, så det kunne da være
interessant at søge lidt afklaring.

Med mindre nogen da ved noget mere?

Henning Jensen