Hvem abbonnerer på Jeres CPR oplysninger?
Fra : Pjerrot

Dato : 13-08-11 00:49

Jeg logger løbende ind på CPR og ser min registerindsigt, og har bemærket
at dem er listet under abonnementer på mine personoplysninger, de ændrer
sig med tiden og med hvor jeg har folkeregisteradresse.

Jeg kan se en sammenhæng mellem det at sende en OCES krypteret til en
myndighed, og så pludseligt at myndigheden er tilføjet listen med
myndigheder som abonnerer. Der er nemlig dukket nogle myndigheder op som er
ret specielle og pudsigt nok dem som jeg har sendt en digital signatur
krypteret email.

Har I andre bemærket det samme?

Har I andre også "Rigspolitiet" som abonnent?

Derudover har jeg kommunen og PBS. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg også
har Experian og Hi3G (teleselskabet 3), som jeg intet har med at gøre. De
skal vel have mit CPR nummer for at kunne abonnere på mig, eller er det
sådan at magthaverne blot uddeler alle mine personoplysninger til dem som
ønsker dette, f.eks fremmede landes efterretningstjenester og bureauer som
sælger oplysningerne videre, og videre, og videre, og lægger dem på nettet
uden at kunne retsforfølges for det?

--
Pjerrot

Fra : Michael Haase

Dato : 13-08-11 09:54

Pjerrot skrev dette den 13-08-2011 01:49:
> [...]
> sælger oplysningerne videre, og videre, og videre, og lægger dem på nettet

Har du prøvet at se på

http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=374&t=visartikel&Articleid=4129

Der står både Rigspolitiet og Experian direkte nævnt.
Og der står også hvordan man kan få at vide hvorfor virksomheder
abonnerer på dig, og evt. hvordan man kan få abonnementet
ophævet/slettet, hvis der ikke er et sagligt formål til det.

--
Michael Haase

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 14-08-11 08:21

Den 13-08-2011 01:49, Pjerrot skrev:
> Jeg logger løbende ind på CPR og ser min registerindsigt,

Jeg har med interesse læst dette og Michael Haases svar samt
link-henvisning.
For at logge ind skal man bruge en personkode.
Hvad er det for én? CPR-nummeret?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Michael Haase

Dato : 14-08-11 11:10

"Poul E. Jørgensen" skrev dette den 14-08-2011 09:20:

> Jeg har med interesse læst dette og Michael Haases svar samt
> link-henvisning.
> For at logge ind skal man bruge en personkode.
> Hvad er det for én? CPR-nummeret?

Hmm, jeg skal enten bruge digital signatur eller NemID (OCES skal
vistnok være aktiveret på det) Så kan jeg komme på.
Dog mener jeg mener at første gang bliver der spurgt om man vil give lov
til at personnummeret kan bliver læst fra signaturen/NemID

--
Michael Haase

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 14-08-11 20:53

Den 14-08-2011 12:10, Michael Haase skrev:

> [...]
> Dog mener jeg mener at første gang bliver der spurgt om man vil give lov
> til at personnummeret kan bliver læst fra signaturen/NemID

Nå, det står her http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=374
Tak for hjælpen.