Sende mail fra server
Fra : Kurt G

Dato : 12-08-11 21:12

Hej.

Jeg vil gerne have sendt nogle mail på en bestemt dag fra serveren.
Det kan jeg jo lave med php, så der sker check af tid/dag, når jeg går ind
på en hjemmeside og derefter evt. afsendelse af mail.

Men kan jeg også lave det sådan, at serveren selv i baggrunden laver
tid/dato check, og derefter evt. sender mail til forud bestemte personer.

Det er ikke til spammail, men til at sende en lykønskning ved fødselsdage
hos foreningsmedlemmer!

Mvh Kurt

Fra : Christian Hansen

Dato : 12-08-11 19:25

Hej Kurt,

Hvis det er en unix-server ( linux eller lign ), så kan du sætte et
cronjob til at køre dit script, som så blot skal sættes til at bruge
php-cli.

Venligst

Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Kurt G

Dato : 12-08-11 22:24

Tak for svaret.
Jeg ved ikke, om det er en unix-server, men jeg spørger om det.
Men derfor er jeg i øjeblikket lige vidt, da jeg ikke ved noget om php-cli!

Mvh Kurt

Fra : Christian Hansen

Dato : 12-08-11 21:40

php-cli ( cli = command line interface ) giver muligheden for at køre
php-scripts som shell-scripts i stedet for i en browser - altså direkte
fra kommandolinjen. Man skal blot kalde på php-cli først, noget ala:

#!/sti/til/php
<?php
   phpkode
?>

Det smarte ved php-cli er, at man kan benytte/genbruge sin kodebase, når
man kører cronjobs.

Alternativt kan du benytte en online cron service, der kan sættes til at
kalde en side på dit domæne hver givent interval:

En hurtig søgning gav mig lige følgende :

http://www.onlinecronservices.com/

Der er listet nogle online cron-services.

Så sætter du bare din side op, som skal sende mails ud. Så sætter du din
valgte online cron service til at kalde din side eksempelvis hver nat
kl. 0300, hvorved mails sendes, hvis nogle skal sende self :)

Venligst

Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Kurt G

Dato : 13-08-11 12:05

Det lyder jo altsammen meget let
Men jeg bliver nok nødt til at læse mere og prøve mig frem!

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-11 13:55

Den 13-08-2011 13:04, Kurt G skrev:
> Det lyder jo altsammen meget let
> Men jeg bliver nok nødt til at læse mere og prøve mig frem!
> Mvh Kurt

Det er nu meget let.

Du kan også istedet for at bruge
#!/sti/til/php
i dit script, lave et ganske alm. script som du både kan køre som et
cronjob og/eller åbne det direkte i browseren.

Så skal dit script dog kaldes lidt anderledes i cronjobbet

/usr/bin/php -f /sti/til/dit/php/script.php

Dog skal du lige være opmærksom på hvis du bruger require/include, at du
så muligvis skal kalde dit script lidt anderledes.

Så skal du lige lave en simpel bash fil for at få det ned i korrekte
bibliotek.

#!/bin/bash
cd /sti/til/din/mappe
/usr/bin/php script.php

HUSK at gøre et eller andet så du ved du har sendt mail til den person,
så du er sikker på du ikke kommer til at spamme løs. (bare for en god
ordens skyld, også selvom du kun køre scriptet 1 gang i døgnet, så kan
man også lige tjekke op om personen har fået en mail, og altså fejlsøge
sit script)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-08-11 22:40

Kurt G formulerede spørgsmålet:
> [...]
> check, og derefter evt. sender mail til forud bestemte personer.
>
> Det er ikke til spammail, men til at sende en lykønskning ved fødselsdage hos

Cron-job, kan udføres på mange måder. Ofte er det i forbindelse mad
databaser.
Spørg din dubyder. I virkeligheden, er det bare et svript (eller
program - hvilket du formentlig ikke får lov til), der skal udføres på
et givet tidspunkt i løbet af døgnet.
Nogle hosts har mulighed for det - andre ikke.
Servage og MLHosting har det - one.com svjv ikke.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-11 13:59

Den 12-08-2011 23:40, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> tidspunkt i løbet af døgnet.
> Nogle hosts har mulighed for det - andre ikke.
> Servage og MLHosting har det - one.com svjv ikke.

Man kan jo også sætte cronjobbet op et helt 3. sted - på sin egen
maskine (windows har også cronjobs) så skal man bare husk at sætte kryds
i "ved login" og så ellers på det tidspunkt man nu ønsker.

Så vil den altid kalde scriptet når man tænder sin maskine - og ellers
på det tidspunkt man nu ønsker.

Så kan man jo altid ændre sit script og lave noget ala "vi glemte din
fødselsdag i xx" - synes faktisk det ville være sjovere end de tonsvis
af mails man får 2-3 dage før "Husk nu din fødselsdag blablabla" :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-08-11 09:42

Birger Sørensen wrote:

> Nogle hosts har mulighed for det - andre ikke.
> Servage og MLHosting har det - one.com svjv ikke.

Der findes også online cronjobs, eks:
http://www.setcronjob.com/

Så Kurt skal bare lave en side, der sender mails, og få den kaldt vha. en
eller anden 'cron'-service.

Stig Johansen