MS Windows
briani 27239
lyd igennem DVI-HDMI
Fra : Per Andreasen

Dato : 11-08-11 19:04

Jeg ved ikke, om denne gruppe er den korrekte. Jeg har forsøgt uden held i
gruppen dk.teknik.lyd.
Jeg har to computere koblet til mit fladskærmsTV. Den nye computer er
koblet på en af HDMI-indgangene på TVét, og jegbruger til den ældre
VGA-indgangen og den tilhørende lydindgang. Jeg har været nødt til at starte
forfra med min nye computer. Inden jeg gjorde dette, havde jeg lyd fra TVéts
højtalere igennem et HDMI-DVI kabel. Det har jeg ikke mere og må nu have et
par latterlige PC-højtalere stående til den nyere maskine. Hvad er der mon
sket? Hvordan reetablerer jeg systemet, så jeg bliver fri for de to små
PC-højtalere og få meget bedre lyd? Jeg har jo konstateret, at det kan lade
sig gøre. Er der en opsætning i computeren, der mangler?

På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-08-11 13:15

Forudsat du ikke har skiftet kabel, så mangler du sikkert den rigtige
driver til dit grafikkort med lyd.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Per Jensen

Dato : 13-08-11 23:07

On 11/08/11 20.04, Per Andreasen wrote:
Inden jeg gjorde dette, havde jeg lyd fra
> TVéts
> højtalere igennem et HDMI-DVI kabel.

Hvordan du umiddelbart har fået lyd igennem et DVI stik er mig en gåde.

Der er ingen ben i DVI-stikket der kan bære lyd, det bærer kun
billedinformationer og noget ID information, ikke lyd.

HDMI kan bære Digital Lyd.

Der er dog én undtagelse. Nogle grafikkort med ATI GPU har lavet et
trick, kortet blev solgt med DVI stik bagi, og der medfulgte en DVI til
HDMI adaptor, og denne løsning kunne levere lyd denne vej, da man brugte
nogle elles ubrugte ben i DVI stikket - men, det kræver et grafikkort
der kan understøtte det, samt den originale adaptor.

Det er dog ikke noget der er standard!

// Per.

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-08-11 09:56

Per Jensen skrev den 14-08-2011 00:07:
> [...]
> nogle elles ubrugte ben i DVI stikket - men, det kræver et grafikkort
> der kan understøtte det, samt den originale adaptor.

Jeg har læst historien om de ubrugte ben flere gange, og jeg tror ikke
på den. Jeg har set et diagram over en adapter, og den indeholdt ikke
andet end en hukommelseskreds forbundet til det elektriske kredsløb,
hvor ID-informationen overføres. Når grafikkortet detekterer adapteren,
tilføjer grafikkoret lyd til de samme elektriske forbindelser, som bærer
billedinformationen.

Fra : Per Andreasen

Dato : 19-08-11 11:55

Jeg har selv klaret problemet. Det var simpelthen et spørgsmål om at
aktivere lyd i mit NVIDIA grafikkort. Her var lyd gennem HDMI deaktiveret. I
øvrigt kan jeg meddele, at jeg har lyd igennem et DVI-HDMI kabel fra
computer til TV, så det kan altså lade sig gøre. Mit grafikkort er et NVIDIA
GeForce G100.

mvh Per Andreasen