Skifte cursor hvis title er sat - muligt?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 10:43

Hej alle

Kan man i ren CSS sørge for at cursoren skifter til et
spørgsmålstegn automatisk hvis der er angivet en title til et
element?

Jeg kan sagtens skifte cursor og styre det i PHP, men er det
muligt i CSS?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-11 11:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan sagtens skifte cursor og styre det i PHP, men er det
> muligt i CSS?

Jeg ved ikke med CSS, men man kan i Javascript - hvis det er en option.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 11:29

Stig Johansen skrev:

> Jeg ved ikke med CSS, men man kan i Javascript - hvis det er en option.

Jeg har (desværre) en fasttømret aversion mod JavaScript som for
længst burde have været afskaffet (aversionen altså). Jeg har
imidlertid besluttet mig til at lære det.

Men jeg er også interesseret i at lære mere om CSS. Man kan
f.eks. udvælge visse inputfelter ved at specificere dem sådan:

   input[type='submit']

Jeg tænkte på om man kunne udvælge elementer med title på
lignende måde? Men det kræver måske at man angiver den specifikke
title?

Men du må gerne vise en JS-løsning.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-11 11:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har (desværre) en fasttømret aversion mod JavaScript som for
> længst burde have været afskaffet (aversionen altså). Jeg har
> imidlertid besluttet mig til at lære det.

Er det ikke blot et spørgsmål om målgruppen?
DVS. _skal_ den kunne ses uden javascript.

Javascript er både godt og ondt afhængig af hvordan man bruger det.

> [...]
>
> Jeg tænkte på om man kunne udvælge elementer med title på
> lignende måde? Men det kræver måske at man angiver den specifikke

Title er en en attribut, så det burde kunne lade sig gøre:
http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#matching-attrs

> Men du må gerne vise en JS-løsning.

Jeg ville gerne, men mine 'ting' ligger i en VM på en bærbar, som står et
andet sted, så jeg kan ikke så let copy/paste, men må henholde mig til min
'hukommelse'.

Skilt fra min pode til mig:
"En af de ting jeg har glemt, som jeg savner mest, er min hukommelse" ;)
Tag den - fra ens egen søn :)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-08-11 05:52

On 11 Aug., 03:29, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg tænkte på om man kunne udvælge elementer med title på
> lignende måde? Men det kræver måske at man angiver den specifikke
> title?

[title*="søgeord"]
Leder efter "søgeord" et eller andet sted i title

[title^="søgeord"]
Leder efter "søgeord" først i title

[title$="søgeord"]
Leder efter søgeord sidst i title

Læg mærke til, det ligner den syntaks, som også er i regular
expressions.

http://www.css3.info/preview/attribute-selectors/

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 13:40

Rune Jensen skrev:

> [title*="søgeord"]
> Leder efter "søgeord" et eller andet sted i title

> [...]

Mange tak.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-08-11 08:17

On 11 Aug., 03:53, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Title er en en attribut, så det burde kunne lade sig gøre:http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#matching-attrs

Nåhja, altså henvisning til standarden er selvfølgelig at
foretrække :)

Men dertil vil jeg så også sige, at W3C lader til ikke rigtigt at
kunne lide Google, for hver gang jeg søger på noget med standarder, så
ligger de nederst. De må lave en eller anden slags negativ SEO,
hvordan man så end gør det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-11 11:24

> Kan man i ren CSS sørge for at cursoren skifter til et
> spørgsmålstegn automatisk hvis der er angivet en title til et
> element?

Jeg tror ikke, som du ønsker det, men du kan jo bare lave en
class="titlesat". Det kræver ikke meget ekstra arbejde på
nye elementer, eller når du tilføjer en title, men det
kræver selvfølgelig lidt arbejde på eksisterende elementer
med title.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-08-11 05:48

On 11 Aug., 02:43, Bertel Lund Hansen
> [...]
>
> Kan man i ren CSS sørge for at cursoren skifter til et
> spørgsmålstegn automatisk hvis der er angivet en title til et

Jo...

Det kræver, der altid er et tegn, som kan genkendes i den title, så
kan du bruge f.eks.

p[title*="."]{
cursor: pointer;
}

....som vil lede efter alle P'er, som har en title-attribut, som
indeholder et punktum, og i så fald tildele denne en cursor : pointer.

Virker sikkert ikke i IE, men hvad virker der :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 13:05

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]
> element?
>
> Jeg kan sagtens skifte cursor og styre det i PHP, men er det

*[title] { crsor : help; }

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 13:40

Birger Sørensen skrev:

> *[title] { crsor : help; }

Tak til dig også. Det var nogle gode fiduser.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-11 14:01

> Tak til dig også. Det var nogle gode fiduser.

Ja, jeg lærte også noget, så også tak fra mig. Det havde jeg
ikke troet var muligt, så det er jo rart at vide, hvis man
en dag skulle få bruge for noget i den stil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-11 14:15

Den 11/08/11 11.43, Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> element?
>
> Jeg kan sagtens skifte cursor og styre det i PHP, men er det

Blot en kommentar, da jeg ikke har forstand på de dele.

At ændre curseren kræver vel et systemkald? I så fald er du vist i gang
med noget der kun virker på en Windows-maskine.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 14:26

Kurt Hansen kom med følgende:

> Blot en kommentar, da jeg ikke har forstand på de dele.
>
> At ændre curseren kræver vel et systemkald? I så fald er du vist i gang med
> noget der kun virker på en Windows-maskine.

Nej - man kan ændre den cursor browseren bruger.
Skal ikke forveksle med caret, der ofte kaldes cursor også, men
anvendes til at vise hvor der arbejdes i en tekst.
Er du på en side med f.eks. et <textarea>, kan du have begge synlige.
Cursor kan ændres i browseren - caret kan ikke.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 14:37

Kurt Hansen skrev:

> At ændre curseren kræver vel et systemkald? I så fald er du vist i gang
> med noget der kun virker på en Windows-maskine.

Du kan se her:

   http://bridge.lundhansen.dk/vingsted/

hvordan et spørgsmålstegn signalerer at der er en oplysning i
title hvis man venter et sekund.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-11 16:01

Den 11/08/11 15.37, Bertel Lund Hansen skrev:

> Du kan se her:
>
>    http://bridge.lundhansen.dk/vingsted/
>
> hvordan et spørgsmålstegn signalerer at der er en oplysning i
> title hvis man venter et sekund.

Efter lidt søgen fandt jeg endelig et sted hvor der kommer et
lille-bitte* ? til højre for cursoren. At klikke på det udløsende
element vises der bare ingenting. Var det ikke meningen?

*) Jeg kører med 19-hundrede-og-et-eller-andet-gange-et-eller-andet.

Jeg bruger Firefox 5.0.1 på Mac.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 16:27

Kurt Hansen skrev:

> Efter lidt søgen fandt jeg endelig et sted hvor der kommer et
> lille-bitte* ? til højre for cursoren. At klikke på det udløsende
> element vises der bare ingenting. Var det ikke meningen?

Nej. Der skal komme en lille tekstboble hvis du peger på
elementet.

Klik-links får som standard håndcursoren, og det laver jeg ikke
om på.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-11 18:50

Den 11/08/11 17.26, Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej. Der skal komme en lille tekstboble hvis du peger på
> elementet.

Til orientering: Det gør det ikke i FF 5.0.1 for Mac.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-11 16:37

On 11-08-2011 17:00, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> element vises der bare ingenting. Var det ikke meningen?
>
> *) Jeg kører med 19-hundrede-og-et-eller-andet-gange-et-eller-andet.

En måde at bruge curseren på er ved <abbr>-tagget, som viser en
supplerende tekst a'la' title, bare med "stiplet" understregning:

abbr{cursor: help;}

1948.</p>

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-08-11 17:12

> [...]
> element?
>
> Jeg kan sagtens skifte cursor og styre det i PHP, men er det

*[title]{cursor:help;}

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-11 17:57

On 11-08-2011 18:12, Jørgen Farum Jensen wrote:

> *[title]{cursor:help;}

Og få et spg. tegn ved alle elementer der har en title=""?

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 18:20

Karl Erik Christensen forklarede den 8/11/2011:

> Og få et spg. tegn ved alle elementer der har en title=""?
>
> Karl Erik.

Nemli'!

* er alle html tags.
[titl] finder elementer, der har tile sat - uanset til hvad ( som Kim
var det vist tidlige i tråden gjorde opmærksom på, er der forskellige
muligheder, efter hvad der står i title også).

Altså for alle tags der har title sat, skal anvendes hjælp-cursor...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-11 18:54

On 11-08-2011 19:20, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> muligheder, efter hvad der står i title også).
>
> Altså for alle tags der har title sat, skal anvendes hjælp-cursor...

Som jeg skrev giver <abbr> en svag understregning, som indikerer overfor
brugeren, at her er "noget".
Det må da være primært, at man selv er herre over hvornår der skiftes
curser

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 20:33

Karl Erik Christensen kom med følgende:

> [...]
> brugeren, at her er "noget".
> Det må da være primært, at man selv er herre over hvornår der skiftes curser

abbr er til forkortelser, og har svjh. "indbygget" funktionalitet i den
retning, bl.a. ifh. til skærmlæsere. At bruge det til at gøre opmærksom
på at der findes en title, vil være forkert.
Og at kontrollere cursoren er netop formålet. Hvorfor skulle en
besøgende være utilfreds med at blive gjort opmærksom på en "feature"
som ellers let overses - endda emm. på en ganske elegant måde...?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-11 21:12

On 11-08-2011 21:33, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> retning, bl.a. ifh. til skærmlæsere. At bruge det til at gøre opmærksom
> på at der findes en title, vil være forkert.

Overhovedet ikke - hvor har du det fra?

Lad nu være med at "spinde" flere hypoteser over dette emne.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 21:21

Karl Erik Christensen forklarede den 8/11/2011:

> Overhovedet ikke - hvor har du det fra?
>
> Lad nu være med at "spinde" flere hypoteser over dette emne.
>
> Karl Erik.

Der er hverken tale om hypoteser eller fremstilling af silke eller
andre euforiserende stoffer.

Slog det så lige op, alligevel. Fra gældende standard citeres:
"
The ABBR and ACRONYM elements allow authors to clearly indicate
occurrences of abbreviations and acronyms. Western languages make
extensive use of acronyms such as "GmbH", "NATO", and "F.B.I.", as well
as abbreviations like "M.", "Inc.", "et al.", "etc.". .... Marking up
these constructs provides useful information to user agents and tools
such as spell checkers, speech synthesizers, translation systems and
search-engine indexers.
"

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-11 22:38

On 11-08-2011 22:21, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> these constructs provides useful information to user agents and tools
> such as spell checkers, speech synthesizers, translation systems and

Ja - så hvis du skriver om B&W forvirrer du hverken læser, skærmlæser
eller search-engines ved at bruge <abbr> title="Burmeister & Wain".

Ikke-indviede kunne opfatte B&W som "Bowers and Wilkins" oma.

Med cursor:help kan du vise læsere at her er en forklaring på udtrykket.

Er vi enige?

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 22:44

Karl Erik Christensen udtrykte præcist:

> [...]
>
> Ikke-indviede kunne opfatte B&W som "Bowers and Wilkins" oma.
>
> Med cursor:help kan du vise læsere at her er en forklaring på udtrykket.

Hvis det var almindelige forkortelser, der var tale om, ja.
Men det er det ikke i Bertels tilfælde, og så vil det være misvisende.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-08-11 18:28

Den 11-08-2011 18:57, Karl Erik Christensen skrev:

> Og få et spg. tegn ved alle elementer der har en title=""?

Det var det der blev spurgt om.

Men variationsmuligheder er jo talrige:
span.note[title] matcher alle span-elementer
med klassenavnet note.

CSS2.1 og CSS3 har mange nyttige attribut-
selektorer. Eksempler findes her:

http://webdesign101.dk/www/css/attributselektorer.php
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 18:34

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Men variationsmuligheder er jo talrige:
> span.note[title] matcher alle span-elementer
> med klassenavnet note.

Nej. De skal have title sat også....
B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-08-11 22:37

Den 11-08-2011 19:34, Birger Sørensen skrev:

> Nej. De skal have title sat også....
> B-)
Right. Der var jeg lidt for hurtig...

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-11 19:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan man i ren CSS sørge for at cursoren skifter til et
> spørgsmålstegn automatisk hvis der er angivet en title til et
> element?

Hvis du foruden title tilføjer en class, kan du lade den class have et
spørgsmålstegn som cursor:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/cursor.php
http://blooberry.com/indexdot/css/properties/dynamic/cursor.htm

Erik Ginnerskov