Page Proberties m.m.
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 10-08-11 18:29

Jeg vil gerne vide om det er muligt at definere mere end en
a:hover a:visited a:active og a. Sagen er at jeg har lavet en
side med navbar indeholdende menu og der har jeg brugt ovennævnte
funktion. a:hover. Siderne er lavet i CSS og hovedindholdet på
alle sider er parkeret i en maincontent. Nu vil jeg gerne vide om
jeg på samme side f.eks kan definere a:maincontent o.s.v. uden at
det konflikter med Page Proberties? Ideen er jog at bruge nogle
andre farver ved "mouse over"
Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-11 18:47

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Jeg vil gerne vide om det er muligt at definere mere end en
> a:hover a:visited a:active og a.

Ja, det er nemt. I CSS kan man definere klasser og id'er, og man
kan tildele dem egenskaber som de ikke deler med andre klasser og
id'er.

Jeg nøjes med klasser da man i langt de fleste tilfælde kan nøjes
med at bruge dem:

CSS

..menu a { background: #000; }
..menu a:hover { background: #fff; }
..menu a:visited { background: #0f0; }

..info a { background: #f00; }
..info a:hover { background: #0ff; }
..info a:visited { background: #ff0; }

HTML

Så vil links i de to afsnit opføre sig forskelligt.

Det kan ikke svare sig at definere active. Det har ingen (synlig)
effekt.

Definer alle de egenskaber i a som er fælles for den afdelings
links. Så behøver du kun definere de specielle egenskaber for
hver type (hover, visited).

Navnene på klasserne bestemmer man selv, men bemærk punktummet
som skal være der i CSS-definitionen, men *ikke* i HTML.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-11 18:58

Bertel Lund Hansen sendte dette med sin computer:

> [...]
>
> Navnene på klasserne bestemmer man selv, men bemærk punktummet
> som skal være der i CSS-definitionen, men *ikke* i HTML.

Jeg mener nu at a:hover overskriver f.eks info a:hover
hvorfor det er enklere at definere klassen for a elementet selv
a.infocls { ... }
og referere det i HTML'en som
<a class="infoscls" href...>..</a>
så overskrives det ikke af en generel a class.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-11 20:01

Birger Sørensen skrev:

> Jeg mener nu at a:hover overskriver f.eks info a:hover

Jeg har følgende i en CSS-fil der virker:

   a { text-decoration: underline; }
   a:hover, a:focus { text-decoration: none; }

   .menu a { text-decoration: none; }
   .menu a:link { color: #f00; background: none; }
   .menu a:visited { color: #a00; background: none; }
   .menu a:hover, .menu a:focus { color: inherit; background: #fffcf0; }

Det kan ses på http://fiduso.dk/ - forsiden.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-11 20:11

Bertel Lund Hansen frembragte:

> [...]
>    .menu a:visited { color: #a00; background: none; }
>    .menu a:hover, .menu a:focus { color: inherit; background: #fffcf0; }

OK.
Har lige haft et problem med ordbogen.
Link har en class, men overskrives af generel class for a.
altså a:hover oversriver cls:hover hvor cls bruges som <a
class="cls"..> så der skal angives a.cls i CSS definition.
Ikke helt det samme... Ville egentlig også bare gøre opmærksom på
problematikken...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 11-08-11 01:03

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Navnene på klasserne bestemmer man selv, men bemærk punktummet
> som skal være der i CSS-definitionen, men *ikke* i HTML.

Hej! Tak for dit svar! Jeg skal lige prøve at ekperimentere med dine
forslag, det ser ud til at jeg skal tillempe det noget idet jeg
bruger Expression Web 4. Her i laver jeg en standard side med
div-top, div-navbar (til menu) div-maincontent (til selve
indholdet), div-footer og sidst div-copyright. Jeg havde problemer
med hyperlinks i div-maincontent, da jeg jo havde defineret a: -
a:hover o.s.v. i div-navbar.

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-11 10:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan ikke svare sig at definere active. Det har ingen (synlig)
> effekt.

Jooh.

Hvis man bruger frames, som er lovligt:
http://www.w3.org/TR/1999/xhtml-modularization-19990406/DTD/doc/xhtml1-f.html
burde det være ret synligt.

En anden ting er at man i grupperne her tænker sort/hvidt (ingen frames,
ingen tabeller), i stedet for at indse at tingene har sin berretigelse.

NB: Jeg angriber ikke unødvendigheden i dette tilfælde, men det implicitte
udsagn om at ':active 'aldrig' har betydning).

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-08-11 03:28

On 11 Aug., 02:36, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> En anden ting er at man i grupperne her tænker sort/hvidt (ingen frames,
> ingen tabeller), i stedet for at indse at tingene har sin berretigelse.

Tjah, man har da i hvert fald været forholdsvist pragmatisk med HTML5,
hvor iframes jo stadig er "lovligt" [1].

Og frameset doc type er iøvrigt også lovligt indtil HTML5 tager over,
så...

Det er måske bare ikke så fremtidssikret at bruge et frameset mere.
Jeg kan i hvert fald ikke huske, hvordan det bruges, så jeg ville være
være lost, hvis jeg skulle svare på det. Det samme er det faktisk med
tabeldesign, som jeg ved kan gøres ganske tilgængeligt, men ikke
hvordan.

[1] Og en kunne jo godt have mistanke om, at Googles ret hurtige
indtræden i WHATWG bl.a. var for at sikre iframe, som bruges til bl.a.
Google Map APIer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-11 11:20

Rune Jensen wrote:

> Og frameset doc type er iøvrigt også lovligt indtil HTML5 tager over,
> så...
>
> Det er måske bare ikke så fremtidssikret at bruge et frameset mere.

Jeg snakker ikke om fremtidssikret, men der findes visse konstruktioner,
hvor det vil være særdeles belastende for hhv. server og bruger at benytte
andet end frames.

Men der er vi lidt mere ovre i større (strukturerede) datamængder.

> Det samme er det faktisk med
> tabeldesign, som jeg ved kan gøres ganske tilgængeligt, men ikke
> hvordan.

Det var det med sort og hvidt.
Hvis man f.eks. vil have et overordnet design med 3 kolonner, er det let at
lave med table.

Så det 'grå' kunne være at definere den overordnede struktur i en tabel med
3 celler og så bruge <div>'er mv. for resten af siden.

Altså 'både og', og ikke 'enten eller'

Blot nogle tanker.

> [1] Og en kunne jo godt have mistanke om, at Googles ret hurtige
> indtræden i WHATWG bl.a. var for at sikre iframe, som bruges til bl.a.
> Google Map APIer.

_Funktionelt_ er frames, iframes, object's, samt Ajax fuldstændig identiske,
så det er blot gammel vin på nye flasker.

Frames løser 'serverproblemet', og det samme gør Ajax - What's the
difference?

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-11 11:17

Den 11-08-2011 11:28, Rune Jensen skrev:

> Tjah, man har da i hvert fald været forholdsvist pragmatisk med HTML5,
> hvor iframes jo stadig er "lovligt" [1].

Det kan faktisk være ret praktisk med iframes.

> [1] Og en kunne jo godt have mistanke om, at Googles ret hurtige
> indtræden i WHATWG bl.a. var for at sikre iframe, som bruges til bl.a.
> Google Map APIer.

Det kan også bruges til andre ting. Jeg har et problem på en
af mine sider, fordi jeg henter en valutakurs fra Danmarks
Nationalbank, og fordi banken ikke altid svarer.

Det betyder, at når Nationalbanken ikke svarer, så stopper
hentningen af min side, der hvor koden til at hente kursen er.

Jeg kan selvfølgelig lave en if, men siden vil stadig blive
forsinket, fordi der skal være en form for timeout.

Jeg har endnu ikke fået leget med det, men jeg har på
fornemmelsen, at hvis jeg placerer valutaboksen i en iframe,
så vil Nationalbanken ikke kunne forhindre min side i at
blive loadet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-11 11:46

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har endnu ikke fået leget med det, men jeg har på
> fornemmelsen, at hvis jeg placerer valutaboksen i en iframe,
> så vil Nationalbanken ikke kunne forhindre min side i at
> blive loadet.

Du behøver ikke at 'lege', for iframes bliver loadet selvstændigt.

Den eneste uhensigtsmæssighed er, hvis du ikke angiver størrelse på iframe,
men din egen side vil altid blive loaded og vist.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-11 11:27

Den 11-08-2011 12:46, Stig Johansen skrev:

> Du behøver ikke at 'lege', for iframes bliver loadet selvstændigt.

Tak. Jeg havde en mistanke om det, for jeg mener at have set
sider, hvor indhold i en iframe ikke hentes, men hvor resten
fungerer fint.

Jeg skal så bare have lavet en if, så der ikke bliver vist
en fejlside i iframen, men noget mere relevant, hvis der
ikke er forbindelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-08-11 11:32

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg skal så bare have lavet en if, så der ikke bliver vist
> en fejlside i iframen, men noget mere relevant, hvis der
> ikke er forbindelse.

'Bare'.. ;)

Det er lidt langhåret, men man kan kommunikere på tværs af iframes vha
Javascript.

Men under alle omstændigheder burde du kunne kigge på innerHTML i din
iframe, og hvis den indikerer noget 'mærkeligt', kan du udskifte hele
html'et med din egen meddelelse.

(Det er sådan de 'gammeldags' javascript editorer virker).

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-11 12:31

Den 11-08-2011 12:31, Stig Johansen skrev:

> 'Bare'.. ;)
>
> Det er lidt langhåret, men man kan kommunikere på tværs af iframes vha
> Javascript.

Nej, det er ikke nødvendigt med kommunikation på tværs. Jeg
vil oprette en side på min egen server til indsætning i
iframen. Siden skal hente valutakursen, og der skal så være
en if, der siger, at hvis der ikke er forbindelse til
serveren, skal der i stedet vises et statisk indhold.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Red slettede filer med PC Inspector:

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-11 08:46

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, det er ikke nødvendigt med kommunikation på tværs.

Jo det er.
En iframe skal du betragte som en selvstændig side.

> Jeg
> vil oprette en side på min egen server til indsætning i
> iframen.

Jeg forstår godt problemstillingen.

> Siden skal hente valutakursen, og der skal så være
> en if, der siger, at hvis der ikke er forbindelse til
> serveren, skal der i stedet vises et statisk indhold.

Problemet er at afgøre om der er 'forbindelse' til siden.

Det er her javascriptet kommer ind, for din hovedside aner ikke en hujende
fis om hvad der foregår i din iframe.

Du kan lave det serverside vha. en HTTP request, og reagere på statuskoden,
og servere relevante resultater.

Hvor (og hvordan) forestiller du dig den 'if' ?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-11 09:10

Stig Johansen skrev:

> Jeg forstår godt problemstillingen.

Men du forstår ikke Kims løsning.

Hovedsiden kalder en underside som skal vises i en iframe.
Undersiden ligger i samme mappe som hovedsiden.

Undersiden:

   if (we_can_get_the_remote_page)
      display(it);
   else
      echo "Lort! Merde! Shit! Mierta!";

Undersiden vises under alle onstændigheder.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-11 09:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men du forstår ikke Kims løsning.

Nej, for jeg har ikke set Kim's løsning, men har indtrykket af, at han
ønsker at finde en løsning.

> Hovedsiden kalder en underside som skal vises i en iframe.

Ja, og i første omgang forestiller jeg mig at han er ude efter en løsning.

> Undersiden ligger i samme mappe som hovedsiden.

Snakker vi en iframe med reference til natbanken eller?

> Undersiden:
>
> if (we_can_get_the_remote_page)
> display(it);

Ja, og her kan man hente den direkte ind i en iframe, men hvis man skal
implementere en 'if', er det vha JS på hovedsiden.

Alternativet er at hente den vha en serverside HTTP request.

> else
> echo "Lort! Merde! Shit! Mierta!";

Skal 'if'-en være clientside eller serverside?

> Undersiden vises under alle onstændigheder.

Den særlige problemstilling med serverside HTTP request, som er en del af
siden, er, at default timeout på IP er 120 sek.

Uanset hvad man gør, virker andre timeout's ikke, så risikoen ved denne
metodik er, at sidens loadtid forøges med 2 min (i tilfælde af fejl på
natbankens side).

NB: Selvom man tror man kan finde en kortere timeout virker det ikke, da
denne timeout er indbygget i samtlige routere/netværk i hele internettet.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 10:37

Den 12-08-2011 10:35, Stig Johansen skrev:

> Nej, for jeg har ikke set Kim's løsning, men har indtrykket af, at han
> ønsker at finde en løsning.

Jeg har sådan set en grov ide om den, jeg var ikke helt
sikker på, om det holdt med loadingen, men det har du jo
bekræftet.

Hovedsiden har sit eget indhold, der ikke har noget med
iframen at gøre, og det er ikke nødvendigt at kommunikere
mellem de to. Bertel har forstået det korrekt.

Iframen skal hente oplysning om kurs fra Nationalbanken, den
behandles med PHP og indsættes i HTML-kode i iframen. Hvis
Nationalbanken ikke svarer, skal der i stedet indsættes et
andet indhold i iframens HTML-kode. Omend i et mindre
blomstrende sprog end i Bertels eksempel.

> Ja, og her kan man hente den direkte ind i en iframe, men hvis man skal
> implementere en 'if', er det vha JS på hovedsiden.

If'en har ikke noget med hovedsiden at gøre. Den skal laves
i PHP i iframe-sidens kode.

Pseudokode i iframen:
Hent kurs
if (kurs er hentet)
indsæt kurs i HTML'en
else
indsæt alternativt indhold

> Den særlige problemstilling med serverside HTTP request, som er en del af
> siden, er, at default timeout på IP er 120 sek.

Og lige netop time-out'en har jeg ikke fået tjek på endnu. I
værste fald kan jeg vel lave et midlertidigt indhold og så
bruge JavaScript til at udskifte, når kursen fra
Nationalbanken er hentet, eller når der er time-out, og det
alternative budskab er klar.

> Uanset hvad man gør, virker andre timeout's ikke, så risikoen ved denne
> metodik er, at sidens loadtid forøges med 2 min (i tilfælde af fejl på
> natbankens side).

Men det vil kun være iframen, der forsinkes. I øjeblikket er
det hele siden der ikke vises, hvis der er problemer. Nu er
det heldigvis et stykke tid siden, der har været problemer,
så der går nok lidt, før jeg får taget mig sammen og får
strikket en løsning sammen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Løs Sudoku-opgaver på computeren. Du kan også få hjælp til

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-11 11:08

Kim Ludvigsen wrote:

[snip]

Beklager jeg snippede, men lidt kort.

Jeg vil gerne bruge tid på at hjælpe med løsninger, men jeg gider ikke bruge
tid på at fortolke budskaber.

Hvis det er den her du ønsker at inkludere:
http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valuta-hist.xml

Så er det en oplagt kandidat til at hente vha Ajax, hvor man initielt (v
load) viser f.eks:
"Forespørgsel om kurser sendt til natbanken", og ved success viser
indholdet, og ved fejl viser:
"Shit - natiionalbanken svarer ikke"

Men Kim, giv nogle facts på linie med andre, hvor man beder om sider,
problemstillinger osv.

Så længe du kommer med noget 'tågesnak', får du 'tågesvar'.

NB: Er på vej på ferie en uges tid, så jeg sætte min lid til Birger
eventuelt følger op.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 12:30

Den 12-08-2011 12:08, Stig Johansen skrev:
> Kim Ludvigsen wrote:
>
> Hvis det er den her du ønsker at inkludere:
> http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valuta-hist.xml

Jep, jeg skal bruge en enkelt kurs fra den.

> Men Kim, giv nogle facts på linie med andre, hvor man beder om sider,
> problemstillinger osv.

Jeg bad sådan set ikke om en løsning, det er noget, jeg
først skal lave senere. Jeg kom blot med et eksempel på, at
det kan være en fordel med en iframe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren: