Møntforkortelse
Fra : Finn Højsgaard

Dato : 10-08-11 10:32

I et brev fra 1858 omtales en pris på 8".
Er det en forkortelse for rigsbankskilling?

mvh

Finn Højsgaard

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-08-11 17:44

Finn Højsgaard <fh@ostbirk.net> wrote:

>I et brev fra 1858 omtales en pris på 8".
>Er det en forkortelse for rigsbankskilling?
>
>mvh
>
>Finn Højsgaard

Jeg forudsætter, at det er et dansk brev
Nej, rigsbanken blev indført efter bankerotten i 1813, men blev
"omdannet" til nationalbank i 1818. Mønten hed dog stadig
rigbankskilling/daler, men 10.02.1854 kom en ny lov:

"Lov ang. en forandret Benævnelse for den bestaaende Myntfod.
Rigsdagen har vedtaget og Kongen ved sit Samtykke stadfæstet følgende
Lov:
§ 1. Den ved Fdn. af 5. Januar 1813 anordnede Rigsbankmyntfod skal
for Fremtiden benævnes Rigsmyntfod, ligesom de Dalere, der udmyntes
efter samme til 18 ½ Stk. af enn Mark fiint Sølv Cøllnsk Vægt, skulle
benævnes Rigsdalere.
§ 2. Alle i Kongeriget lovligt circulerende indenlandske Myntsorter
og Repræsentanter af ældre Benævnelse vedblvie at gaae efter de hidtil
gjældende Regler: den paa Rigsbankmynt lydende Daler for én daler
Rigsmynt, Rigsbankskillingerne for ligsaa mange Skilling Rigsmynt, og
saa fremdeles."
..
Så de "8" er sandsynligvis "skilling". Hvis du ser på vores frimærker
fra 1851 vil du se, at de første er "RBS", altså rigsbankskilling, men
efter 1854 har vi kun skillingsmærker.

--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne