Krage tror den er en ravn
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 10-08-11 23:44

Efter at have (gen-)set en udsendelse om ravne, er jeg ikke i tvivl længere:
Den næsten sorte Gråkrage der holder til i kvarteret sidder og siger
ravnelyde, men kan da vist også sige kraa. Hvad er der fat med den, nogen
gode forklaringer? Anser den ikke for at være en ravnekrydsning, den har
normal gråkragestørrelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 11-08-11 10:42

Hej Preben

> [...]
> med den, nogen gode forklaringer? Anser den ikke for at være en
> ravnekrydsning, den har normal gråkragestørrelse.

Hvis en krage vokser op hvor der er mange ravne, ja så kan
ravneopførslen vel godt smitte af.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-11 11:14

Preben R. Sørensen skrev:

> [...]
> kraa. Hvad er der fat med den, nogen gode forklaringer? Anser
> den ikke for at være en ravnekrydsning, den har normal

Hvorvidt kragen efterligner ravnens stemme, skal
jeg ikke kloge mig på. Det er vist ret almindeligt
hos mange arter.

Men din betegnelse "sort gråkrage" vil jeg lige
anholde. Jeg gætter på at du bor vest for Lillebælt
og syd for Fredericia. Jeg har nemlig lagt mærke til
at når jeg er i Kolding, ser jeg kun sorte krager, og
ikke nogen grå. Her i Nordsjælland er alle kragerne
grå. Ifølge Fuglebogen er der tale om to underarter,
som åbenbart ikke blander sig ret meget.

Sortkragen /Corvus corone/ er udbredt i Vesteuropa
helt op til Kolding-Fredericia, samt i England, helt
op til midt i Skotland.

Gråkragen /Corvus cornix/ er udbredt i resten af
Danmark, Skandinavien og Østeuropa, samt Irland
og den nordlige del af Skotland.

Kragens stemme: /Kra-a/ ofte 2-3 gange i træk,
også en skræppende alarmlyd, samt en lavmælt
sang.

Ravnens /Corvus corax/ stemme: et 2-5 gange
gentaget /krrrp/. Derudover flere forskellige grove
lyde, samt et klangfyldt /klong/.
--
Herluf :·)

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-08-11 11:50

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
> Men din betegnelse "sort gråkrage" vil jeg lige
> anholde. Jeg gætter på at du bor vest for Lillebælt
> og syd for Fredericia.

Her i Esbjerg er der halv- og helsorte krager. Men flest almindelige.

> [...]
> sang.
>
> Ravnens /Corvus corax/ stemme: et 2-5 gange
> gentaget /krrrp/. Derudover flere forskellige grove

Ja det sidste kan den også, det er ret bemærkelsesværdigt, som om der er
undervandslyde og rumklang med i spillet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 08-09-11 16:37

> Her i Esbjerg er der halv- og helsorte krager. Men flest almindelige.

> Ja det sidste kan den også, det er ret bemærkelsesværdigt, som om der er
> undervandslyde og rumklang med i spillet.

Altså er den temmelig sikkert en ravn!
Har den 2 eller 4 ben?
Vi har hørt om nogle flyvende, sorte væsener med 4 ben og som sagde :
kra-kra!
Mvh
Aksel