Hvilken fugemasse kan anbefales?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-08-11 12:14

Skal til et lille mellemrum i 6 m. længde mellem en udvendig
murstensvæg og et træskur bruge noget grå, hvid eller klar (af Harald
Nyborgs eller Jem&fix') fugemasse så der ikke kommer træk eller
insekt-invasion; hvad kan anbefales?

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?Produkt=fugemasse&n=10

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 10-08-11 12:23

> [...]
> og et træskur bruge noget grå, hvid eller klar (af Harald Nyborgs eller
> Jem&fix') fugemasse så der ikke kommer træk eller insekt-invasion; hvad

Af dem du linker til kan det de kalder "byggesilicone" og det de kalder "gør
det selv fuge" anvendes til opgaven. Jeg ville uden videre vælge
byggesiliconen.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-08-11 12:25

Martin Bak har bragt dette til verden:
> Jeg ville uden videre vælge byggesiliconen.

Jeg takker! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 10-08-11 15:22

Hej Hans

> Skal til et lille mellemrum i 6 m. længde mellem en udvendig
> murstensvæg og et træskur bruge noget grå, hvid eller klar (af Harald

Jeg ville putte et fugebånd imellem, så slipper man for spor hvis
skuret en dag skal fjernes.

Max

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-08-11 08:45

On 10 Aug., 16:22, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg ville putte et fugebånd imellem, så slipper man for spor hvis
> skuret en dag skal fjernes.

Ikke plads; har prøvet med et 5 mm.; skuret er færdigbygget.

Fra : Preben

Dato : 10-08-11 16:10

Den 10.08.2011 kl. 16:45 skrev Hans Paulin (6310) <hanspaulin@gmail.com>:

> Ikke plads; har prøvet med et 5 mm.; skuret er færdigbygget.

Hvad med et komprimeret bånd, der udvider sig, når tapen fjernes?

--
mvh/Preben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-08-11 22:27

Preben kom med følgende:
> Hvad med et komprimeret bånd, der udvider sig, når tapen fjernes?

Det er næsten umuligt; nogen steder er der måske 1 mm. plads og andre
10.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : lom k

Dato : 10-08-11 18:22

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> murstensvæg og et træskur bruge noget grå, hvid eller klar (af Harald
> Nyborgs eller Jem&fix') fugemasse så der ikke kommer træk eller

tillad mig et tillægs spørgsmål

Jeg skal have sliften den klistere skumgummi fuge mellem vinduer og
murværk. Hvad skal jeg bruge der?? Breden skifter mellem 2-3 mm til
knap 10 mm på forskellige sider af vinduerne

Fra : Martin Bak

Dato : 10-08-11 18:47

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i en meddelelse

> tillad mig et tillægs spørgsmål
>
> Jeg skal have sliften den klistere skumgummi fuge mellem vinduer og
> murværk. Hvad skal jeg bruge der?? Breden skifter mellem 2-3 mm til
> knap 10 mm på forskellige sider af vinduerne

Skumgummi? Det lyder usædvanligt. Hvad er det for et hus, og er de vinduer
sat i og fuget af professionelle?

Normalt villle mit standardsvar være, at mørtelfuger er det bedste rundt om
vinduer, men fortæl lidt om dit hus og dine vinduer...

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : njkh

Dato : 11-08-11 09:26

det er nok ikke skumgummi, men ligner det.
Måske har det været elatisk da det blev sat i, en gang i slut 80'erne. Tror
jeg. der er huset fra. det er sådan lidt klistere/fedte i det.

Mørtelfuger?? knækker det ikke??, kan det giver sig nok??

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-08-11 13:34

njkh wrote:
> Mørtelfuger?? knækker det ikke??, kan det giver sig nok??

Før det første skal de være dybe noget til at gå ind i den false som er
i vinduesrammen - på den måde er fugen låst fast og den sidder ja fast i
murværket. Enkelte tynde revner betyder ikke noget.

Hvis det skal være helt rigtigt:

1. Man blander fæhår i - det armerer mørtelen ekstra. Der findes en
moderne plastikvariant af nedenstående - det er ikke meget der skal i.

http://www.carl-ras.dk/e-shop/fugemasseogmaling/fugemasse/fugetilbehoer/bagstop/faehaar250gram/

2. Bygningsbevarings teknik i 'rådvad' stilen forskriver hydralisk
kalkmørtel. Kort fortalt er hydralisk kalk en kalkmørtel type, som i
tillæg til kalken indeholder et andet bindemiddel - svarende til det
'ekstra' bindemiddel i form af 1/10 cement man tilsætter almindelig
mørtel. Derfor sælges hydralisk kalk som et tørt pulver - Kalkandelen er
læsket kalk, hvor råmaterialet stammer fra brud der indeholder lidt ler
('naturkalk' -;))
Det afhærdede resultat er noget der er en smule mere sejt end knækhård.

http://www.nordisknhl.dk/produkter/faerdigblandede-moertler/nhl2-moertel-0-4mm-12-(kkh-5050575).aspx