Hente en function??
Fra : tvilling53@hotmail.c~

Dato : 10-08-11 10:33

hej..
Jeg ved ikke om det er det rette sted, men nu prøver jeg om der er
nogen der kan hjælpe mig!!

<?php
global $data;
for($ID=0;$ID<12;$ID++)
   {
    $datastr1=$data[$ID][$linie1];
$datastr2=$data[$ID][$lini2];

    if($datastr1!="" or $datastr2!="" )
       {
      echo "<tr>";
      echo "<td align ='center'>",$data[$ID][0],"</td>
[$linie1],"</td>
[$linie2],"</td>
      echo "</tr>";
      }
    }
?>
Meningen var så, at ved at klikke på tabelcellen kunne kalde en
function med $ID og $linie1 el. $linie2 som parameter som skal bruges
når når en ny side åbnes. Hvordan åbnes en ny side fra en function??
Jeg har prøvet alt jeg kunne komme i tanke om, men det tætteste jeg er
kommet er "Udført med fejl på siden".
Jeg har kun brugt PHP i ca 6mdr men har brugt Visuel Basic som amatør
i flere år.

Hilsen Thomas

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-08-11 19:09

tvilling53@hotmail.com skrev den 10-08-2011:
> [...]
> kommet er "Udført med fejl på siden".
> Jeg har kun brugt PHP i ca 6mdr men har brugt Visuel Basic som amatør

Der er tre metoder til at kalde en serverside funktion : <a ...> (et
link), <form> eller AJAX.
HTML er statisk - det kan absolut ingenting selv.
Med CSS kan man opnå en smule dynamik i HTML - men ikke noget der
ligner det du efterspørger, og slet ikke et kald fra client til server.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-11 13:12

Birger Sørensen wrote:

> men ikke noget der ligner det du efterspørger, og slet ikke et kald fra
> client til server.

Måske han mener en javascript-funktion?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-08-11 13:30

Den 8/11/2011, skrev Martin Larsen:

> Måske han mener en javascript-funktion?

Det kan da godt være, jeg har misforstået...
Spørgsmålet er i php-gruppen og eksemplet er php, så jeg antog....

<script type="text/emcascript">
function MinFunktion( param1) {
}

onclick="MinFunktion(param1)">",$data[$ID],[$linie1],"</td>

kommaerne i php'en skla vist for ørigt være punktummer - concatenation
- det er midt i en echo....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas V

Dato : 11-08-11 09:25

On 11 Aug., 14:30, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> onclick="MinFunktion(param1)">",$data[$ID],[$linie1],"</td>
>
> kommaerne i php'en skla vist for ørigt være punktummer - concatenation

tak for svaret....så vil jeg boxe med det......man skal tænke
anderledes end i Visuel Basic

Fra : Thomas V

Dato : 12-08-11 10:18

On 11 Aug., 17:24, Thomas V <tvillin...@hotmail.com> wrote:

> tak for svaret....så vil jeg boxe med det......man skal tænke
> anderledes end i Visuel Basic- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej igen
Denne linie
giver en fejl "Der opstod en fejl på siden" når der klikkes på
datacellen,
nogle forslag!!

og hvad er 'emcascript'
måske IE7 og XP sp3 for gammel???

Thomas V

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-08-11 17:39

Thomas V forklarede den 8/12/2011:

> Hej igen
> Denne linie
> giver en fejl "Der opstod en fejl på siden" når der klikkes på
> [...]

IE7 er i hvert fald for gamme.
Javascript er efter ECMA-standarden
http://www.ecma-international.org/publications/standards/Ecma-262.htm
type="text/javascript" er deprecated i HTML4.01 - der skal i stedet
bruges "tex/ecmascript"
Fejlen skyldes formentlig mellmerummene mellem html parameter og
værdien...
Og jeg mener stadig der skal bruges punktummer til conatinering - ikke
kommaer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-08-11 18:46

Birger Sørensen:
> [...]
> Og jeg mener stadig der skal bruges punktummer til conatinering - ikke

Og det gik nok lige hurtigt nok...
IE7 *er* for gammel! Det var den allerede da den var helt ny...

Formentlig er det du vil, noget i retning af

Bemærk at strenge som parametre skal pakkes ind i apostroffer, og det
må ikke være samme slags som parameterværdien er omgivet af...
Dit resultat skal altså enten være
onclick="hent('parameter');"
eller
onclick='hent("parameter");'
Og det er vist den sidste du sigter efter; \" (eskaber dobbelt apostrof
og PHP skriver altså " selvom du bruger " til at afgrænde strengen) "
afslutter strengen og . sætter den sammen med strengen $datastr1 .
sætter den sammen med det der følger efter hvor " er begyndelsen af en
streng \" skriver " i strengen osv. (håber det giver mening).
(Det er ikke nødvendigt at pakke integers ind, men heller ikke forbudt
- og eftersom det ofte hjælper på læsbarheden at være konsekvent, bør
det altid gøres.)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas V

Dato : 14-08-11 07:23

On 12 Aug., 19:46, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> eller
> onclick='hent("parameter");'
> Og det er vist den sidste du sigter efter; \" (eskaber dobbelt apostrof
> og PHP skriver alts " selvom du bruger " til at afgr nde strengen) "
> afslutter strengen og . s tter den sammen med strengen $datastr1 .
> s tter den sammen med det der f lger efter hvor " er begyndelsen af en
> streng \" skriver " i strengen osv. (h ber det giver mening).
> (Det er ikke n dvendigt at pakke integers ind, men heller ikke forbudt
> - og eftersom det ofte hj lper p l sbarheden at v re konsekvent, b r

Hej igen
Nu har jeg prøvet alt det jeg kunne, men kan ikke se hvad der er galt:
denne linie <td class = 'tal1' onclick = 'hent();'>",$data[$ID]
[$linie1],"</td>
giver når der klikkes på datacellen " Der opstod en fejl på siden",
denne linie <td class = 'tal1' onclick = 'hent("$linie1");'>",
$data[$ID][$linie1],"</td> giver en blank side, der kommer ikke noget
på skærmen.
Hvad er der galt????? har installeret IE8

Thomas V

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-08-11 14:54

Den 8/14/2011, skrev Thomas V:

> [...]
> på skærmen.
> Hvad er der galt????? har installeret IE8

Hvor definerer du funktionen hent()?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas V

Dato : 14-08-11 08:09

On 14 Aug., 15:54, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Hvor definerer du funktionen hent()?
>
> Birger
>
> --http://varmeretter.dk- billig, sund og hurtig madhttp://bbsorensen.dk- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Den er defineret før tabellen "tegnes" og er i PHP.
function hent (param1)
{
echo " Functionen hent er kaldt"
}

Thomas V

Thomas V

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-08-11 09:36

Efter mange tanker skrev Thomas V:
> Den er defineret før tabellen "tegnes" og er i PHP.
> function hent (param1)
> {
> echo " Functionen hent er kaldt"
> }

Som jeg startede med at sige, kan man ikke kalde en funktion i php fra
HTML'en.

PHP befinder sig og afvikles på serveren, mens HTML vises på brugerens
PC (clienten).
Den eneste mulighed er at kalde en fil på serveren - og det kan gøres
på tre måder:
Den ene er en <form> - jeg kan ikke lige se hvordan det vil kunne passe
ind i dit design. En form overfører parametre til PHP.
Den anden er et helt almindeligt link - angiv parametre med
?a=det_ene&amp;b=det_andet osv.
Link kan også gøre med javascript: location.href = 'ny_URL';
Både form og link, vil hente en ny side.
Den tredie mulighed - som er den eneste, hvis du vil beholde den
allerede hentede HTML, og kun tilføje eller rette iden, er AJAX.
Og det er lidt kompliceret at skrive her, når jeg ikke ved om det er
noget du vil bruge, men se evt.
http://bbsorensen.dk?men=Software/AJAX
der kan du i hvert fald få en ide om hvad det går ud på.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas V

Dato : 15-08-11 09:00

On 15 Aug., 10:35, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> ind i dit design. En form overf rer parametre til PHP.
> Den anden er et helt almindeligt link - angiv parametre med
> ?a=det_ene&amp;b=det_andet osv.
> Link kan ogs g re med javascript: location.href = 'ny_URL';
> B de form og link, vil hente en ny side.
> Den tredie mulighed - som er den eneste, hvis du vil beholde den
> allerede hentede HTML, og kun tilf je eller rette iden, er AJAX.
> Og det er lidt kompliceret at skrive her, n r jeg ikke ved om det er
> noget du vil bruge, men se evt.http://bbsorensen.dk?men=Software/AJAX
> der kan du i hvert fald f en ide om hvad det g r ud p .

hej
linket du skrev i dit sidste svar måtte jeg ikke bruge,nå det er der
ikke noget at gøre ved, og så må PHP skiftes ud med noget andet-
desværre-.
Så sorry med den tid der brugt forgæves......men mange tak for
svarene.

Thomas V

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-08-11 18:05

Thomas V skrev:

> [...]
> desværre-.
> Så sorry med den tid der brugt forgæves......men mange tak for

Hvem siger du ikke må bruge mine link? :/

Nu ved vi ikke rigtigt hvad det hele skal bruges til og hvordan, og så
er det svært at rådgive....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas V

Dato : 16-08-11 05:49

On 15 Aug., 19:04, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Hvem siger du ikke må bruge mine link? :/
>
> Nu ved vi ikke rigtigt hvad det hele skal bruges til og hvordan, og så
> [...]

Hej At jeg ikke måtte bruge dit link var en meddelelse der kom op
skærmen, da jeg brugte linket, det var noget med APACHE
Meningen med det hele var at ved at klikke på en datacelle skulle
brugeren få et nyt skærmbillede frem således at brugeren skulle
indtaste nye informationer som så ved hjælp af parameterne ville blive
gemt i et array og det første skærmbillede ville blive vist igen med
de nye data. Det var sådan i store træk ideen med det hele.

Thomas V

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-11 00:42

Thomas V har bragt dette til os:

> [...]
> gemt i et array og det første skærmbillede ville blive vist igen med
> de nye data. Det var sådan i store træk ideen med det hele.

Det kan lade sig gøre med HTML, kombineret med PHP.

Et almindeligt link, kan tage den besøgende fra din tabel til en form.
Når formen submittes, behandles data (går ud fra de skal gemmes på
serveren?), og tabellen vises igen, med de nye data tilføjet.

Det samme kan lade sig gøre med AJAX (uden form) - funktionelt lidt
mere elegant, men også lidt mere krævende - der skal scripting både
server- og clientside til, og også anderledes HTML.

Formentlig har du stirret dig blind på at kalde en funktion i PHP.
Det kan du ikke direkte, men du kan styre hvad der sker serverside med
en simpel variabel...

i mit_kald.php:
$param = (isset($_GET['param'])) ? (int)$_GET['param'] : 0;
swith ($param) {
case 1: hent1(); break;
case 2: hent2(); break;
case 3: hent3(); break;
case 4: hent4(); break;
default: echo 'Prøv en lovilig parameter!'
}

Du kan så include filer med hentX-funktioner, eller have dem i samme
fil. Eller du kan definere dine funktioner som script i filer, og
includere den rigtige direkte i switchen, eller... der er mange
muligheder...
Og her er brugt en simpel integer - det kan selvfølgelig forfines, hvis
man vil/har brug for det. Det her var bare for at give dig ideen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas V

Dato : 17-08-11 05:12

On 17 Aug., 01:42, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
>    case 2: hent2(); break;
>    case 3: hent3(); break;
>    case 4: hent4(); break;
>    default: echo 'Pr v en lovilig parameter!'
>    }
>
> Du kan s include filer med hentX-funktioner, eller have dem i samme
> fil. Eller du kan definere dine funktioner som script i filer, og
> includere den rigtige direkte i switchen, eller... der er mange
> muligheder...
> Og her er brugt en simpel integer - det kan selvf lgelig forfines, hvis
> man vil/har brug for det. Det her var bare for at give dig ideen.

hej tak for svaret
nu vil jeg prøve at bruge de nye ideer ,men med min
amatørprogrammering varer det nok et stykke tid før jeg har prøvet de
muligheder jeg kan se, men igen mange tak for indsatsen.

Thomas V