Hvilke brædder skal jeg bruge ?
Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 09-08-11 21:26

Hej gruppe,

Jeg har ofte det problem, at hvis jeg skal i gang med en gds opgave som
medfører snedkeri - så står jeg i tømmerhandlen og kan ikke rigtigt
finde ud af hvad det jeg skal have hedder, og ekspedienten stiller et
hav af spørgsmål som jeg ikke aner hvad jeg skal svare på...

I det aktuelle tilfælde skal jeg have restaureret en havedør i min
garage - rammen er OK, men beklædningen er rådnet væk.
Jeg havde tænkt mig at beklæde den med brædder med fer og not som jeg
vil skrue på rammen i højformat.
Hvad hedder sådan nogle brædder ? - de må meget gerne være trykimprægnerede.
Jeg forestiller mig noget som ligner de profilbrædder jeg lige har brugt
til at lave nyt loft i soveværelset.

Alternativt vil jeg da også gerne have andre gode forslag til hvad jeg
kan lave en ny dørplade af ?

Andreas M. Hansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-08-11 21:49

Andreas Møller Hansen skrev:

> havedør i min garage - rammen er OK, men
> beklædningen er rådnet væk.

Er det ikke råndet helt væk, så tag den med,
så ekspedienten kan se det.

> kan lave en ny dørplade af?

Vandfast krydsfiner, det er stærkt og holder
længe. Det skal vel også have en eller anden
behandling / maling?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Leif

Dato : 14-08-11 08:58

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> soveværelset.
>
> Alternativt vil jeg da også gerne have andre gode forslag til hvad jeg kan lave en ny dørplade af

Uanset var du vælger af beklædning, er her et godt råd:
Luk snitfalderne med en overmalbar fugemasse.
Smør på, gnid godt ind i træet, skrab let det overskydende
af - lad en tynd hinde side på fladerne. Lad tørre inden maling.

Når malingen om et par år er ved at være slidt og dermed
bliver åben for fugtindtrængning, forhindrer fugemasen dette.
Og du opnår en meget længere levetid på beklædningen.

Samme gør du også, hvis du laver plankeværk o.l. med ned-
gravede stolper. Bare smør masser af Gori eller lignende
på, lad det tørre, inden du påfører fugemassen på begge ender.
Også den der er op i luften.....

God arbejdslyst, Leif
Tømrer af Guds nåde de sidste 35 år.