HTML 5 på dansk
Fra : scootergrisen

Dato : 09-08-11 10:45

Tillad mig at gøre lidt reklame for min hjemmeside hvor jeg skriver om
de nye koder i HTML 5 :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Jeg har lige opdateret siderne så hvis du har været inde på sideerne
så er der sikkert kommet noget nyt siden sidst.

Hvis der er andre af jer som skriver om de nye HTML 5 koder så skriv
gerne da jeg gerne vil se hvad i har lavet.

Kom gerne med gode forslag/kommentar/rettelser til hjemmesiden.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-08-11 18:13

On 09-08-2011 18:44, scootergrisen wrote:

> Kom gerne med gode forslag/kommentar/rettelser til hjemmesiden.

Fatter ikke at du overhovedet kan drømme om at reklamere for noget juks
der har 11 validerings fejl og 1 advarsel, her i html-gruppen.

Har du ikke lært at copy/paste endnu?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-08-11 18:42

Den 09-08-2011 18:44, scootergrisen skrev:
> [...]
> gerne da jeg gerne vil se hvad i har lavet.
>
> Kom gerne med gode forslag/kommentar/rettelser til hjemmesiden.

Jeg har slået et noget mindre brød op,
men måske med lidt mere smag.
http://webdesign101.dk/html5/

Publiceret i ris+ros gruppen. Det er der
ikke meget respons på. Ferie? Eller ?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : John

Dato : 09-08-11 19:05

Den 09-08-2011, skrev Jørgen Farum Jensen:

> Publiceret i ris+ros gruppen. Det er der
> ikke meget respons på. Ferie? Eller ?

Generelt er disse webdesign grupper døde, og er der kun en håndfuld
faste brugere der frekventerer grupperne føler man nok det er spild af
tid.
Smid en kontaktform nederst på siderne du vil have respons på så de
besøgende kan komme med deres observeringer, og det vil sikkert give
samme eller mere respons end herinde lol

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-08-11 21:58

John skrev:

> Generelt er disse webdesign grupper døde, og er der kun en håndfuld
> faste brugere der frekventerer grupperne føler man nok det er spild af tid.

Det forekommer mig også at man ikke længere kan se nyhedsgrupperne via
Google, i hvert fald ikke med mindre man har et Google-login.
Det bidrager nok heller ikke til at hive brugere til.

--
Philip

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-08-11 22:52

Philip Nunnegaard skrev:

> Det forekommer mig også at man ikke
> længere kan se nyhedsgrupperne via
> Google

I gamle dage kom de på med det samme,
nu går der lige et par dage.

Siden 26. juli har der været X antal indæg:

dk.edb.internet.webdesign (23)
dk.edb.internet.webdesign.html (274)
dk.kultur.mad+drikke (176)
dk.kultur.sprog (963)

Jeg har sammenlignet news.sunsite.dk og
news.tele.dk, hvor jeg tjekker dem begge, men
undlader at læse news.tele.dk, den tæller bare.

18 indlæg om dagen er da meget godt i denne
gruppe i en agurketid

Om min lille statistik er dækkende, ved jeg ikke,
det var lige noget jeg fandt på for at finde ud af
forholdet mellem webdesign og webdesign.html,
hvor førstnævnte godt nok er ved at dø.

Der skal nok arbejdes på at slå de to grupper
sammen til en.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : scootergrisen

Dato : 12-08-11 03:12

Hej igen

Angående valideringsfejl så har jeg ikke internet derhjemme så går
ikke så meget om i det før jeg får internet hjemme igen.
Håber hellere i vil se på det jeg har lavet istedet for at tænke på de
valideringsfejl der er.

http://webdesign101.dk/html5/ er indtil videre det eneste jeg har set
på dansk næsten. Downloader lige siden og læser den hjemme.

Jeg har en kontaktformular nederst på her side så der skulle være
rigelig mulighed for at kontakte mig :)

Jeg syns grupperne er fine nok. Det virker jo fint selvom der måske
ikke er så mange.
Men der findes vel ikke rigtig nogen dansk HTML "sted" hvor der er
mange eller gør der ?

Men sig lige til hvis i har nogen kommentar til det det egentligt
handler om. altså HTML 5 :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-11 10:35

scootergrisen wrote:

> Angående valideringsfejl så har jeg ikke internet derhjemme så går
> ikke så meget om i det før jeg får internet hjemme igen.

FF har mulighed for indbygget validator m.v., og kombineret med web
developer plugin'et samt DOM inspector har du alt du skal bruge lokalt.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-11 19:31

scootergrisen wrote:

> Hvis der er andre af jer som skriver om de nye HTML 5 koder så skriv
> gerne da jeg gerne vil se hvad i har lavet.

Formentlig i løbet af den kommende vinter vil html5 blive tilføjet her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php?liststyle0.css

Jeg har opnået adgang til at vedligeholde Hjemmesideskolen og der er åbent
for co-writere. Så hvis du eller andre har lyst til at bidrage med noget, så
lad høre fra jer.

Indhold i Hjemmesideskolens mailboks kommer hjem til mig.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 15-08-11 03:47

Angående det med validering og web developer plugin så går jeg ikke
lige så meget op i at det absolut skal validere alt sammen.
Altså jeg skriver jo hele tiden ny kode og vil ikke validere det hele
tiden. Vil hellere gøre det en sjælden gang imellem også checker jeg
det hele grundigt igennem.

> Formentlig i l bet af den kommende vinter vil html5 blive tilf jet her:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php?liststyle0.css
>
> Jeg har opn et adgang til at vedligeholde Hjemmesideskolen og der er bent
> for co-writere. S hvis du eller andre har lyst til at bidrage med noget, s
> lad h re fra jer.

Super.
noget om.
Nu står det jo altsammen på min hjemmeside men du kan bare sige til
hvis du har en eller anden skabelon eller noget jeg kan skrive det ind
jeg ved så du kan bruge det på hjemmesiden.

Jeg har også lidt viden om de nye <input> typer så dem kan jeg også
skrive noget om. Jeg har bare ikke uploadet dem på min hjemmeside
endnu og har heller ikke skrevet så vildt meget om det endnu.

Skal alle HTML tags så være på den side ? Det skal de vel eller ?
Jeg skriver jo kun om de nye HTML 5 koder og ikke om de allerede
eksisterende HTML koder.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-11 18:31

scootergrisen wrote:

> Super.
> noget om.

Fint. Jeg har endnu ikke haft tid til at sætte mig ind i de nye elementer i
html5, så kan der spares tid ...

> Nu står det jo altsammen på min hjemmeside men du kan bare sige til
> hvis du har en eller anden skabelon eller noget jeg kan skrive det ind
> jeg ved så du kan bruge det på hjemmesiden.

Hvis du starter med at lave manuskriptet, vil jeg sende en skabelon til
dig. Eller det er måske bedre, om jeg laver en downloadable skabelon, så
andre også kan være med. Jeg vil bringe et link i dette forum.

> Jeg har også lidt viden om de nye <input> typer så dem kan jeg også
> skrive noget om. Jeg har bare ikke uploadet dem på min hjemmeside
> endnu og har heller ikke skrevet så vildt meget om det endnu.

Skriv om det, du ved noget om og gem resten indtil du har fanget pointen i
det også.

> Skal alle HTML tags så være på den side ? Det skal de vel eller ?

Hvis du kigger ind på
http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php?liststyle0.css og lader
cursoren løbe ned over de enkelte elementer, kan du i statuslinjen se hvilke
jeg endnu ikke har fået skrevet noget om. Dem er du selvfølgelig også
velkommen til at skrive om.

> Jeg skriver jo kun om de nye HTML 5 koder og ikke om de allerede
> eksisterende HTML koder.

Og jeg vil få lavet det sådan, at brugerne kan til- eller fravælge at få
vist html5-elementerne - på samme måde som man i dag kan til- eller fravælge
at få vist de debricatede koder (html 3.2 og tidligere).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-11 21:17

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> til dig. Eller det er måske bedre, om jeg laver en downloadable
> skabelon, så andre også kan være med. Jeg vil bringe et link i dette

Så er kabelonen klar. Er du i tvivl om noget, så spørg.

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/skabelon.php

Erik Ginnerskov

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-08-11 12:18

On 15-08-2011 22:17, Erik Ginnerskov wrote:

> Så er kabelonen klar. Er du i tvivl om noget, så spørg.
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/skabelon.php

Først vil jeg hilse initiativet meget velkomment. Det er bare super hvis
der kan laves et fælles sted for "os der har noget på hjerte" angående
webdesign.

Når det så er sagt, vil jeg udtrykke min utilfredshed med skabelonen.
Især:

"<h5><?php include '../../copyright.inc'; ?> januar 2005</h5>
<?php include '../../copyscape.inc'; ?>"

10 vilde heste kan _aldrig_ nogen sinde få mig til at bidrage med noget
som helst, så længe der skal vogtes så nidkært om copyright og "æren"
for indholdet.

Der findes 1000'vis af steder, hvor folk kan finde det de har brug for,
uden at nogen absolut skal have "æren" for at stykke noget html sammen.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-08-11 12:28

On 17-08-2011 13:17, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> Der findes 1000'vis af steder, hvor folk kan finde det de har brug for,
> uden at nogen absolut skal have "æren" for at stykke noget html sammen.

Karl Erik.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 14:27

Karl Erik Christensen wrote:

> Først vil jeg hilse initiativet meget velkomment. Det er bare super
> hvis der kan laves et fælles sted for "os der har noget på hjerte"
> angående webdesign.

Tak.

> Når det så er sagt, vil jeg udtrykke min utilfredshed med skabelonen.
> Især:
>
> "<h5><?php include '../../copyright.inc'; ?> januar 2005</h5>
> <?php include '../../copyscape.inc'; ?>"

Det er såmænd ikke for at tage æren for det. Men jeg har et par gange været
ude for, at andre skruppelløst har kopieret en eller flere sider ordret fra
ende til anden og selv taget æren af arbejdet.

Jeg har også været ude for, at nogen har etableret undervisningssessions på
aftenskole og har brugt Hjemmesideskolen som undervisningsmateriale.
Vedkommende lærer scorede derved kassen på mit arbejde men jeg intet fik ud
af det.

Copyscape trawler nettet og finder kopier af en sides indhold.

Men som en konsekvens af din anke og med henblik på det fremtidige virke med
flere skribenter har jeg i copyright.inc udskiftet mit eget navn med
"Hjemmesideskolen".

> 10 vilde heste kan _aldrig_ nogen sinde få mig til at bidrage med
> noget som helst, så længe der skal vogtes så nidkært om copyright og
> "æren" for indholdet.

Bidrager du med noget, vil du blive nævnt som sidens forfatter øverst på
siden. Ingen vil tage æren for dit arbejde.

> Der findes 1000'vis af steder, hvor folk kan finde det de har brug
> for, uden at nogen absolut skal have "æren" for at stykke noget html
> sammen.

Og fint nok med det, så længe der ikke er tale om direkte afskrift fra
andres arbejde. Nogen skal have det forklaret på en måde for at fatte det,
andre skal have det påen anden måde.

Erik Ginnerskov

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-08-11 16:14

On 17-08-2011 15:27, Erik Ginnerskov wrote:

> Og fint nok med det, så længe der ikke er tale om direkte afskrift fra
> andres arbejde. Nogen skal have det forklaret på en måde for at fatte
> det, andre skal have det påen anden måde.

Forstå mig ret Erik.
Jeg synes skam det er kanon hvis der kunne laves et websted, hvor folk
kan finde det lille "spark" de måske mangler, for at sætte fantasien i
gang. Et sted der ikke er klistret til med reklamer og andet snavs

Mine egne ideer udspringer i hvert fald ofte af ting jeg finder på
nettet. Aldrig direkte copy/paste - men stærkt inspireret. Ofte brygger
jeg videre på ting jeg synes er "smarte", og tilpasser dem til ukendelighed.

Jeg tror faktisk at det var på en af "Scootergrisens" sider jeg så:

Det er den ånd jeg ville foretrække, for et rigtig godt websted for
begyndere.

Flere af de danske websteder har jeg aldrig brugt - netop fordi de enten
er klistret til med reklamer, så man klart fornemmer formålet, eller
advarsler om copyright og "jeg skal komme efter dig, ja jeg skal"

Så hellere bruge udenlandske websteder - der er man nemlig ikke så
forhippede på copyright, men stiller sin viden til rådighed for alle der
måtte have lyst at bruge den.

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 17-08-11 16:47

Karl Erik Christensen har bragt dette til os:

Lige i min ånd.

Copy paste er ideelt for at lære.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-08-11 18:23

On 17-08-2011 17:47, John wrote:
> Karl Erik Christensen har bragt dette til os:

> Lige i min ånd.
>
> Copy paste er ideelt for at lære.

Jeps, nem'li' John

Her er et eksempel:
Scootergrisen lagde en php kode her i tråden.
Jeg tænkte "Aha, den kan jeg bruge", så jeg copy/paste den.
Den fungerede bare ikke, der kom ingen "Highlight kode" ud af den rå
copy/paste:

$original_kode = '<html>.... osv....</html>';

$a = $original_kode;
$a = str_replace("&lt;", "&amp;lt;", $a);
$a = str_replace("&gt;", "&amp;gt;", $a);
$a = highlighthtmlkode($a);

function highlighthtmlkode($htmlkode){

Hvorfor ikke?
Jo, der manglede jo en:
echo($a);

Jeg "brøds" mig nu ikke om resultatet, så jeg gik på Google og søgte -
og fandt http://beta.phpsnips.com/snippet.php?id=70

Der var bare lige det problem, at noget af min tekst indeholdt et "ø"
(baggrundsfarven er rød), og det blev selvfølgelig vist som et japansk
skrifttegn

Hvorfor nu det - lang historie, men løsningen var at indsætte:
"$string = htmlentities($string, ENT_QUOTES, 'UTF-8');" et strategisk
sted

Rigtig klog bliver jeg aldrig - men jeg bliver sgu klogere hver gang jeg
bruger pæren

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-08-11 21:59

Karl Erik Christensen skrev:

> Rigtig klog bliver jeg aldrig - men ...

De lo vi meget ad den sommer

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-08-11 01:36

On 17-08-2011 22:59, Allan Vebel wrote:

> De lo vi meget ad den sommer

Je ska ski komotadig, ska je

Karl Erik.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 17:27

Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg tror faktisk at det var på en af "Scootergrisens" sider jeg så:
> />.

Jeg gør jo netop opmærksom på, at til eget brug - selvstudie eller
webudvikling - må der kopieres frit:

http://hjemmesideskolen.dk/info/owner.php

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 17-08-11 21:51

Den 17-08-2011, skrev Erik Ginnerskov:

> Jeg gør jo netop opmærksom på, at til eget brug - selvstudie eller
> webudvikling - må der kopieres frit:

Nu er det jo ikke statshemmeligheder du skriver om, og går da ud fra at
du laver det for at formidle lærdom, så hvorfor egentlig ikke bare lade
folk bruge det som de lyster, og er der nogen der finder det så
interessant at det kan bruges i undervisnings øjemed, har du da været
dygtig til at formidle, og burde nærmere være stolt.

Der er vel ingen grund til alt det ophavsret pjat der findes tusinde
sider der omhandler samme emne.

Blot mit gylp

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 23:33

John wrote:

> [...]
> interessant at det kan bruges i undervisnings øjemed, har du da været
> dygtig til at formidle, og burde nærmere være stolt.

Jamen, det er jo netop det, jeg gør. Folk skal bare lade være med at lave en
kopi af mine sider og selv tage æren af mit arbejde. Det er det, der er
forskellen

> Der er vel ingen grund til alt det ophavsret pjat der findes tusinde
> sider der omhandler samme emne.

Javist. Fred være med det, når sidernes indehavere selv skriver deres
materiale. Koderne er selvfølgelig fælleseje, men forklaringerne, som skal
få begynderne til at fatte hvordan og hvorfor - det må folk sgu selv
forfatte.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-11 13:43

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]

Citatfejl, beklager. Følgende passage fra John skulle have været klippet væk
til særskilt kommentar:

Hvad kan jeg så bruge den stolthed til? Den er i hvert fald ikke gangbar
betalingsmiddel nede i Brugsen. Hvis nogen vil tjene penge på at undervise
andre, må de sgu selv fremskaffe (indkøbt eller hjemmelavet - et fedt) det
nødvendige undervisningsmateriale og indregne omkostningerne i
kursusprissen.

Hvis underviseren bruger Hjemmesideskolen som undervisningsmateriale og
derved scorer kassen, er det sgu rendyrket snylteri på andres (mit) arbejde.
Selv har jeg gennem mange år brugt +10.000 timer på at lave Hjemmesideskolen
og aldrig fået andet ud af det end retten til at betale de årlige regninger
for webhotel og domæne.

Derfor tillader jeg ikke et sådant brug uden forudgående aftale og rimelig
afregning til undertegnede. Det må da være rimelig begribeligt.

Men til hjemmebrug/selvstudium har det hele tiden været frit og gratis
tilgængeligt for enhver, så jeg har lidt svært ved at forstå, at nogen kan
have ondt et vist sted over at jeg hævder mine rettigheder.

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 18-08-11 13:58

Erik Ginnerskov har bragt dette til verden:

> Hvad kan jeg så bruge den stolthed til? Den er i hvert fald ikke gangbar
> betalingsmiddel nede i Brugsen.

Du laver det jo netop ikke for at tjene penge som jeg har forstået.

Mit gylp gik også nærmest på omfanget af opmærksomheden på ophavsret,
copyscape osv.
Et copyright link i footeren siger vel alt.

Men fair nok det er din side og det styrer du,og som du sikkert tænker :
hvad rager det egentlig John

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-11 14:02

John wrote:

> Du laver det jo netop ikke for at tjene penge som jeg har forstået.

Nej, men derfra og så til at andre skal leve fedt af det ...

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 18-08-11 14:16

Erik Ginnerskov skrev:

> Nej, men derfra og så til at andre skal leve fedt af det ...

En anden sag:
De uddøende newsgrupper kunne måske være et springbræt til at inkludere
et Forum på siden hvor man kunne udveksle ideer, kodestumper med mere.

Jeg er administrator på Wordpress Danmarks forum og vi får bunker af
CSS og (X)HTML ? der egentlig ikke har en sk.. med Wordpress at gøre
som sådan.

Man kunne så måske henvise til et alment Forum med eksperter der kunne
svare på sådanne, eller selv stille nogen spørgsmål.

Bare en strøtanke. Tror special forums er mere populære end
newsgrupperne for tiden.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-11 17:24

John wrote:

> [...]
>
> Man kunne så måske henvise til et alment Forum med eksperter der kunne
> svare på sådanne, eller selv stille nogen spørgsmål.

Jeps, det hedder news:dk.edb.internet.webdesign.html

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 18-08-11 17:28

Erik Olsen frembragte:

> Jeps, det hedder news:dk.edb.internet.webdesign.html

Problemet er blot at det er noget lettere at give et link til en
hjemmeside frem for en længere forklaring på hvordan man kommer i
kontakt med en newsgruppe.

Så skal de installere en newsreader, eller abbonere på google groups.

er klar over at windows brugere som regel har en indbygget newsreader
med mindre de kører med win 7 så vidt jeg husker.

Så et direkte link ville være fint er min mening

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-11 17:34

John wrote:
> Erik Olsen frembragte:

> Problemet er blot at det er noget lettere at give et link til en
> hjemmeside frem for en længere forklaring på hvordan man kommer i
> kontakt med en newsgruppe.

Ja, og?

Det er da ingen grund til at oprette webbaserede fora som så fjerner
trafik fra nyhedsgrupperne. Hvis folk vil deltage, må de lave det lille
ekstra arbejde at komme på news. Dem der ikke gider, kan helt lade være
at deltage.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 18-08-11 17:43

Erik Olsen frembragte:

> Det er da ingen grund til at oprette webbaserede fora som så fjerner trafik
> fra nyhedsgrupperne.

Problemet er jo at der stort set ingen trafik er på disse grupper

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-11 17:47

John wrote:
> Erik Olsen frembragte:

> Problemet er jo at der stort set ingen trafik er på disse grupper

Det er ikke min erfaring. Jeg kender mange nyhedsgrupper som trives
glimrende og har masser af trafik.

Hvilke grupper tænker du især på?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 18-08-11 20:07

Følgende er skrevet af Erik Olsen:

> Hvilke grupper tænker du især på?

webdesigngrupperne B-)

Mangler et sted at kunne sende folk hen uden det skal være en videnskab
at komme i kontakt med en newsgruppe.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-11 20:11

John wrote:
> Følgende er skrevet af Erik Olsen:

> webdesigngrupperne B-)

Arh, nu må du styre dig, det kan du da ikke mene.

> Mangler et sted at kunne sende folk hen uden det skal være en
> videnskab at komme i kontakt med en newsgruppe.

Det er ikke en videnskab. Jeg har gennem tiden hjulpet mange med at
komme på nyhedsgrupper, det er slet ikke så svært. Men man skal
naturligvis ville hjælpe.

Der findes en del gode vejledninger på internet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 18-08-11 20:20

Erik Olsen skrev:

> Arh, nu må du styre dig, det kan du da ikke mene.

Det er stort set de samme få personer der mere eller mere indforstået
sidder og skriver til hinanden, og udveksler erfaringer.

Knapt så mange nye brugere efterspørger løsninger

Vi skal et par år tilbage for at se egentlig trafik i disse grupper.

> [...]
> hjælpe.
>
> Der findes en del gode vejledninger på internet.

ok B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-08-11 20:21

On 18-08-2011 21:11, Erik Olsen wrote:

> Det er ikke en videnskab. Jeg har gennem tiden hjulpet mange med at
> komme på nyhedsgrupper, det er slet ikke så svært. Men man skal
> naturligvis ville hjælpe.

Det er da vist en selvmodsigelse så det basker

Men der er mange mennesker der følger (andre) grupper.

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 18-08-11 20:28

Den 18-08-2011, skrev Karl Erik Christensen:

> Men der er mange mennesker der følger (andre) grupper.

Jeps det er jeg klar over men det er designgrupperne specielt jeg
speaker om

Ved godt du egentlig svarer Olsen B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-08-11 20:41

On 18-08-2011 21:27, John wrote:

> Jeps det er jeg klar over men det er designgrupperne specielt jeg
> speaker om
>
> Ved godt du egentlig svarer Olsen B-)

Det er da ok

Jeg har tidligere påpeget at nye folk ofte stiller et forholdsvis
simpelt spørgsmål, men som svar får en total fix og færdig hjemmeside
(næsten)

Jeg tror desværre det skyldes misforstået hjælpsomhed.

Folk har brug for aha-oplevelser "wow, jeg gjorde det sgu".

Jeg tror faktisk man skal søge at begrænse sin hjælp.

Karl Erik.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-08-11 17:28

Karl Erik Christensen wrote:

> Det er da vist en selvmodsigelse så det basker

Nej, det kan jeg ikke se.

Der forsvinder hele tiden brugere på usenet, og hvis der ikke er nogen
som hjælper nye brugere, kan vi alle slås med indlæg fra Google Groups,
mangelfulde nyhedslæsere og faldende trafik. Det bedste middel er og
bliver hjælp til nye brugere. Jeg gør også reklame for usenet i andre
medier hvis du skulle undre dig.

Hvis man bare opgiver ævred og vil have oprettet et eller andet webforum
til at tage over, har man for alvor tabt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 19-08-11 18:09

Erik Olsen skrev:

> Hvis man bare opgiver ævred og vil have oprettet et eller andet webforum til
> at tage over, har man for alvor tabt.

Tabt hvad ? hvem siger at det er nødvendigt at newsgrupperne
overhovedet eksisterer.
Tror det løb er kørt.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-08-11 18:22

John wrote:

> Tabt hvad ? hvem siger at det er nødvendigt at newsgrupperne
> overhovedet eksisterer.

Der er intet af den slags som er nødvendigt, men så længe der er et
behov, vil nyhedsgrupperne eksistere.

> Tror det løb er kørt.

Det er det bevisligt ikke. Bevares, hvis du bare stirrer dig blind på de
få grupper som interesserer dig og i øvrigt drømmer om fordums storhed,
kan det måske se sådan ud.

Men jeg synes da at der stadig er god gang i de webdesigngrupper som jeg
følger.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 19-08-11 18:28

Erik Olsen forklarede:

> Men jeg synes da at der stadig er god gang i de webdesigngrupper som jeg
> følger.

Ok

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-11 19:34

John skrev:

> Problemet er jo at der stort set ingen trafik er på disse grupper

.... og at det i dag er lidt mere omstændeligt at opsætte en
newsreader fordi man ikke længere kan benytte ens udbyders
server. Og viden om news cirkulerer ikke mere blandt folk som det
gjorde dengang der ikke var andre muligheder.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-11 22:16

Den 18-08-2011 15:15, John skrev:

> De uddøende newsgrupper kunne måske være et springbræt til
> at inkludere et Forum på siden hvor man kunne udveksle
> ideer, kodestumper med mere.

En rigtig god ide. For selvom andre, der svarer på din ide,
mener, at grupperne trives fint, så /er/ news-brugerne en
uddød race. Det er yderst sjældent, vi får nyt blod, og når
det sker, så er det ofte via en vis hjemmesides webudgave af
nyhedsgrupperne.

Og det får jo en til at tænke, at man kunne lave det samme
her. Og måske gøre lidt mere opmærksom på, at man skriver i
nyhedsgrupperne. Det kunne garneres med info om de
yderligere fordele, man har med direkte adgang samt links
til, hvordan man opsætter en newsreader (usenet.dk har
vejledninger).

På den måde gives der nem adgang til dem, der kun har styr
på web'en, mens de mere "nørdede" får at vide, at der er
noget der hedder nyhedsgrupper.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-08-11 22:44

Kim Ludvigsen kom med denne ide:
> [...]
> sjældent, vi får nyt blod, og når det sker, så er det ofte via en vis
> hjemmesides webudgave af nyhedsgrupperne.

Fik lige en tanke ifm. at det i en anden tråd, beskrives hvor god
Google er til at finde det væsentlige på siderne.
Tanken var noget i retning af:
Hvorfor bliver den der side, så ved med at ligge så højt på listerne?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-08-11 15:33

On 18-08-2011 14:43, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> tilgængeligt for enhver, så jeg har lidt svært ved at forstå, at nogen
> kan have ondt et vist sted over at jeg hævder mine rettigheder.

En henvendelse til det forbund/organisation hvor underviseren brugte dit
materiale, kunne sikkert have løst problemet - enten med økonomisk
kompensation, eller ophør med at bruge dit materiale.

Hvis kopiering foregår ved udskrift, har jeg leget lidt med tanken

css media screen:
..kopi {
   position: fixed;
   top: 450;
   left: 50;
   visibility: hidden;
}

css media print:
..kopi {
   position: fixed;
   top: 450;
   left: 50;
   visibility: visible;
}

En test kan ses her:
http://webdesign.ranunkelvej.com/csseksempler/demobox.php

Den er bare lige hurtigt flikket sammen, men illustrerer ideen ganske
godt, hvis siden udskrives (eller Vis Udskrift).

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-08-11 19:15

Den 17-08-2011 17:14, Karl Erik Christensen skrev:

> lyst til" />.
>
> Det er den ånd jeg ville foretrække, for et rigtig godt
> websted for begyndere.

Som Erik svarer dig, så skal man skelne mellem kopiering til
privat brug og fx kopiering på andre hjemmesider.

Ophavsretsloven giver tilladelse til den private kopiering,
og det er helt fint. Men kopiering på andre sider er måske
ikke så hensigtsmæssigt, heller ikke selvom, man ikke skal
tjene på indholdet på den ene eller anden måde.

Ligger det samme indhold flere forskellige sites, rangeres
det lavere af Google. Ydermere risikerer man, at besøgende
sendes til den kopierende side, hvor resten af materialet på
sitet måske slet ikke kan sammenlignes med kvaliteten på det
originale site.

Forestil dig, at der ligger en fin artikel om webdesign på
Hjemmesideskolen. Den kopieres nu af Holger, der placerer
den på sin hjemmeside sammen med en række strålende artikler
om fordelene ved at bruge rammer og tabeller, og samlingen
af sjove, animerede gif'er.

I så fald er det skidt for brugeren, at der er kopieret,
simpelthen fordi han får et ringere produkt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Løs Sudoku-opgaver på computeren. Du kan også få hjælp til

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-08-11 22:07

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er såmænd ikke for at tage æren for
> det. Men jeg har et par gange været ude for,
> at andre skruppelløst har kopieret en eller
> flere sider ordret fra ende til anden og selv
> taget æren af arbejdet.

Jeg har flere gange været udsat for det samme,
en hel artikel bliver brugt ordret i en helt anden
sammenhæng under et andet navn - det er
brud på ophavsretten.

Jeg opdagede det ved en tilfældighed, idet
links til billeder fortsat gik til min side.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : John

Dato : 17-08-11 22:14

Følgende er skrevet af Allan Vebel:

> Jeg har flere gange været udsat for det samme,
> en hel artikel bliver brugt ordret i en helt anden
> sammenhæng under et andet navn - det er
> brud på ophavsretten.

Thats life.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-08-11 22:52

John skrev:

> Thats life.

Jamen, skal man finde sig i det, og hvad
skal man ellers gøre?

Jeg har brugt en masse tid på at undersøge
en masse ting, skriver en velformuleret
artikel om det - og så bliver det bare planket,
og lagt ud en andet sted, under et andet navn.

Jeg har ikke ophavsret på kode, her må folk
stjæle hvad de vil, men jeg har ophavsret på
den tekst jeg skriver - og det håndhæver jeg.

Det er godt nogle år siden, men jeg fik da
lukket en konto hos en person der uhæmmet
kopierede mine artikler, og lagde dem ud
under eget navn.

Det var ikke nemt, men kopisten undskyldte
til sidst, og sendte 3 flasker god rødvin

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : John

Dato : 17-08-11 23:01

Allan Vebel forklarede den 17-08-2011:

> [...]
> under eget navn.
>
> Det var ikke nemt, men kopisten undskyldte
> til sidst, og sendte 3 flasker god rødvin

Ja vi har da allesammen sikkert prøvet noget lignende.
Syntes blot at ophavsret fylder meget på hjemmesideskolen, så det nemt
virker som om det var statshemmeligheder man lånte.

Erik kunne måske overveje at tjene en klatskilling på siderne hvis de
er godt besøgt.

Men skal så passe på at det ikke går som her hos Jørgen

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.webdesign101.dk%2F

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-08-11 20:33

Den 18-08-2011 00:01, John skrev:
> [...]
>
> Erik kunne måske overveje at tjene en klatskilling på
> siderne hvis de er godt besøgt.
>
> Men skal så passe på at det ikke går som her hos Jørgen

Standard HTML- og CSS-kode er i public domain,
og ligegyldigt hvordan denne kode anvendes kan
opmærkningen af denne eller hin side ikke være
ophavsretligt beskyttet.

Helt anderledes forholder det sig med sidens indhold,
tekst, billeder, animationer, Flash movies og musik -
alt er ophavsretligt beskyttet - også uden at det
er nødvendigt eksplicit at gøre opmærksom på dette.

Hvad er det man skal passe på vedr. min forside?
Antyder du at jeg har hugget indholdet andetsteds
fra; Eller at siden er så fejlbehæftet, at den ikke
er værd at kopiere?

Hvad går angår det sidste var det en eneste uafsluttet
p, der fremkaldte alle fejlene...

Men, ja: Det er sjusk. Og tak fordi du gjorde mig
opmærksom på det.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : John

Dato : 18-08-11 20:42

Jørgen Farum Jensen kom med følgende:

> Men, ja: Det er sjusk. Og tak fordi du gjorde mig
> opmærksom på det.

Regnede med at du var på sommerferie så turde godt drille

I øvrigt har jeg aldrig bemærket dig gå op i copyright, kan da ikke
finde noget på dine sider om det, så jeg går ud fra at du syntes det er
ok at låne/stjæle fra dine sider.
Det har jeg da gjort i flere år, totalt og uden blussel.
Derfor bla promoverer jeg gerne dine sider, når nogen har specifikke
specielt CSS problemer.

Thumbs up herfra, og så vil jeg sk... på om du tjener et par
velfortjente håndører på dine blade.
Du udfører et kæmpe arbejde.
Ja janteloven findes ikke i Sønderjylland. B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-11 00:54

Allan Vebel skrev:

> Jeg har ikke ophavsret på kode,

Det kan man nu ikke sige så enkelt. Der kan sagtens være
ophavsret på noget kode. Men du mener måske at du har lånt så
meget fra andre at du ikke kan kræve nogen ret til det.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-08-11 01:05

On 18-08-2011 01:54, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan man nu ikke sige så enkelt. Der kan sagtens være
> ophavsret på noget kode. Men du mener måske at du har lånt så
> meget fra andre at du ikke kan kræve nogen ret til det.

Jeg "låner" da af og til fra Allan

Han laver nogle flotte menuer. Menuen på http://dmwebdesign.dk er en
lettere omskrivning af en af Allans.
Sjovt nok havde han ikke bemærket det, før jeg fortalte ham det

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 18-08-11 09:08

Bertel Lund Hansen udtrykte præcist:

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-08-11 22:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det kan man nu ikke sige så enkelt. Der
> kan sagtens være ophavsret på noget kode.
> Men du mener måske at du har lånt så
> meget fra andre at du ikke kan kræve
> nogen ret til det.

Det er bare vanskeligt at kontrollere om en
enkelt kode er fundet på min eller andres
sider.

Ja, i gamle dage lånte jeg en del - nu sidder
det i fingerspidserne, jeg låner ikke så meget
mere.

Tekst, det er nemt at kontrollere, det er bare
at søge efter en tekststreng.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-11 08:23

Allan Vebel skrev:

> Det er bare vanskeligt at kontrollere om en
> enkelt kode er fundet på min eller andres
> sider.

"En enkelt kode" forstår jeg ikke.

Fidusos runde hjørner har jeg fået opskriften til fra en
hjemmeside hvor koden lå til fri afbenyttelse. Designeren har
ophavsretten til den måde at lave runde hjørner på (medmindre han
selv har kopieret), men han har altså valgt ikke at lægge nogen
begrænsning på brugen af den.

Det er rigtigt at det i praksis vil være så godt som umuligt at
kræve ophavsret fordi man ikke kan vide om ikke man i
virkeligheden har ideen fra en anden.

--
Bertel

Fra : scootergrisen

Dato : 16-08-11 04:08

Hej ok jeg prøver og se om jeg kan finde ud af at skrive noget.

Jeg forstår ikke det du skrev med at holde markøren/musen over et
element også kan jeg se i statuslinien om hvad du ikke har skrevet om.
Jeg syns det ser ud som om der er skrevet noget om alle sammen der er
der.

Hvis du vil kunne du prøve og finde noget syntax highlighter kode til
HTML koden sådan at den er lettere at læse ligesom her :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/kode_audio_javascript.php

Det var vist en herinde fra der lærte mig det.

Her er den kode jeg bruger på min hjemmeside.
Det er klippet lidt ud af sammenhæng men håber du forstår.

[...]

$tagPattern = "/<[^>]*>/";
$result = preg_replace_callback($tagPattern, "matchCallback",
$htmlkode);
$result = str_replace(" ", "&nbsp;", $result);
$result = str_replace("\r\n", "<br/>", $result);
$result = str_replace("<span&nbsp;", "<span ", $result);
return $result;

}

function matchCallback($matches){

$match = str_replace("<", "&lt;", $matches[0]);
$match = str_replace(">", "&gt;", $match);
$attributePattern = '/([^=\s]*)\s*=\s*"([^"]*)"/';
$replace = '</span><span class="htmlkodehighlight_attribute">${1}</
span>=<span class="htmlkodehighlight_value">"${2}"</span><span
class="htmlkodehighlight_tag">';
return '<span class="htmlkodehighlight_tag">' .
preg_replace($attributePattern, $replace, $match) . '</span>';

}

Her er CSS koden :

..htmlkodehighlight_tag {
color:#37A8ED;
}

..htmlkodehighlight_attribute {
color:#E5C138;
}

..htmlkodehighlight_value {
color:#80FF80;
}

Du kan se det her : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/kode_audio_javascript.php
Det virker fint til HTML så tror sagtens du kan bruge koden hvis du
vil.
Det eneste som kan fucke det op er fordi nogen gange skriver jeg < og
> i javascript også virker det ikke så godt med farverne men det jo
også kun hvis man blander HTML og javascript.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 14:11

scootergrisen wrote:

> [...]
> element også kan jeg se i statuslinien om hvad du ikke har skrevet om.
> Jeg syns det ser ud som om der er skrevet noget om alle sammen der er

Det kan godt se ud som om, du har ret.Jeg mente bare at huske, at jeg ikke
nåede at blive helt færdig, inden jeg for et 1½ års tid siden løb sur i det
hele (nok stress over at blive kasseret for stedse på arbejdsmarkedet
(alder)).

> Hvis du vil kunne du prøve og finde noget syntax highlighter kode til
> HTML koden sådan at den er lettere at læse ligesom her :
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/kode_audio_javascript.php

Det er da muligt, at man kan lave det sådan. Umiddelbart vil du få din
highlight når du kopierer koden fra en kodeboks over i din foretrukne
editor - med mindre du sværger til Notepad.

Det kan vi vende tilbage til senere.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 15:53

Erik Ginnerskov wrote:

> Det kan godt se ud som om, du har ret.

Jeg har nu gennemgået hele siden - ikke ved at kigge på statuslinjem men ved
at hente samtlige sider. Det viser sig, at jeg havde ret. Jeg har blot fået
etableret sider uden beskrivelse af elementerne. Følgende elementer mangler
at blive beskrevet:

<object>
<param>
<input type="button">
<input type="checkbox">
<input type="file">
<input type="hidden">
<input type="image">
<input type="password>
<input type="radio">
<input type="reset">
<input type="submit">
<input type="text">

Input-siderne vil jeg selv straks gå i gang med, inden jeg får lavet
html5-switchen.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 18:38

Erik Ginnerskov wrote:

> <input type="button">
> <input type="checkbox">
> <input type="file">
> <input type="hidden">
> <input type="image">
> <input type="password>
> <input type="radio">
> <input type="reset">
> <input type="submit">
> <input type="text">
>
> Input-siderne vil jeg selv straks gå i gang med,

Er klaret, var stort set færdiglavet lokalt men ikke uploadet.

> inden jeg får lavet html5-switchen.

Også ordnet, Nu venter jeg kun på Scootergrisens - eller andres - bidrag.

Erik Ginnerskov

Fra : Christian Hansen

Dato : 17-08-11 21:00

On 08/17/2011 03:10 PM, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> highlight når du kopierer koden fra en kodeboks over i din foretrukne
> editor - med mindre du sværger til Notepad.

http://softwaremaniacs.org/soft/highlight/en/

Ellers prøv at kigge på dette. Vi bruger det og det er rigtigt godt. Det
fede er, at det er unobstrusive og at man derfor kan lave sin HTML uden
en masse "bras".

Vi bruger den eksempelvis på
http://www.resource-it.dk/forside/artikler/unobtrusivejavascript/

eksempel :

<code class="html">
&lt;a href="kontaktos.html" class="contact"&gt;Kontakt os&lt;/a&gt;
</code>

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-11 23:29

Christian Hansen wrote:

> http://softwaremaniacs.org/soft/highlight/en/
>
> Ellers prøv at kigge på dette. Vi bruger det og det er rigtigt godt.
> Det fede er, at det er unobstrusive og at man derfor kan lave sin
> HTML uden en masse "bras".

Kigger også nærmere på det på et tidspunkt. Men jeg advarer: Jeg er ingen
haj til js, så jeg skal nok have det ind med teskeer.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 17-08-11 02:54

Nu har jeg skrevet en test side til hjemmesideskolen om <audio> men så
glemte jeg selvfølgelig at få den med så kan ikke vise filen endnu.

Men angående skabelonen : http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/skabelon.php

Som det er nu skriver du...

<tt>&lt;audio&gt;</tt>

hver gang du vil vise et tag med < og > men det jo ikke særlig smart
hvis du spørger mig.
Ville det ikke være bedre at kunne skrive...

'.tag('<audio>').'

Og så man kan skrive :

'.htmlkode('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles/
mit.css" media="screen" charset="iso-8859-1" />').'

istedet for :

<code>&lt;link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles/
mit.css" media="screen" charset="iso-8859-1" /&gt;</code>

Sådan er koden står rigtigt istedet for man selv skal til at skrive
&gt; og &lt; hele tiden så det mere smart at få en funktion til det
syns jeg.

Fra : scootergrisen

Dato : 18-08-11 09:52

Hej igen

Her er en test side med <audio> til hjemmesideskolen jeg har lavet :
http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.html
Højreklik > vis kildekode for at se det jeg har skrevet.
Jeg har skrevet nogle kommentar øverst i filen.
Det er en tester så kan være filen skal rettes til før det virker.
Men prøv om det virker.
Du bruger jo iso-8859-1 så det skulle jeg gerne have gemt den i. Jeg
ved så ikke hvad du bruger som linieskift.

---

Angående copyright og alt det der så går jeg klart ind for at alle dem
der besøger hjemmesiden kan kopier alle de kode eksempler på
hjemmesiden som de vil uden at de behøver skrive hvor de har kopieret
det fra. Det ville da også være det bedste hvis hjemmesideskolen er et
sted hvor man skal kunne lære ting.
Og jeg syns personligt at det ville da være dejligt hvis der var nogen
der brugte min hjemmeside i undervisning så kan ikke helt forstår hvis
du bliver mobset over at der er nogen der bruger din hjemmeside til
det. Det da bare godt at den er så god at der er nogen der ønsker at
bruge den til at lærer andre noget.

Og ja det er mig med :

---

Angående den highlight kode jeg skrev om til HTML så vat det ikke
sådan et køreklart kode eksempel jeg skrev fordi jeg har det spredt
lidt ud over mine filer så kopirede det bare også regner med i kunne
prøver jeg frem til at få det til at virke. Men det kan være jeg
skulle skrive en side om sådan en syntax highlighter da jeg syns det
er ret smart.

Det gør altså koden meget mere læselig på hjemmesiden.
Og ja jeg kunne jo bare kopier koden over i et program som syntax
highlighter men det jeg mente var at det ville være smart hvis det
også vare sådan på hjemmesiden istedet for kun rød tekst.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-11 21:54

scootergrisen wrote:
> Hej igen
>
> Her er en test side med <audio> til hjemmesideskolen jeg har lavet :
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.html

Det ser fint ud som foreløbigt materiale. Jeg har måttet ændre lidt i koden,
for det viser sig, at elementet <tt> ikke er lovligt i html5, så det skal
styles med css. Jeg har derfor revideret skabelonen.

> Jeg har skrevet nogle kommentar øverst i filen.

I html ser en kommentar sådan ud: <!-- kommentar -->

> Det er en tester så kan være filen skal rettes til før det virker.
> Men prøv om det virker.

Det virker - og validerer. Men jeg savner en demo på siden og jeg savner
oplysninger om "kan indeholdes i" og "kan indeholde".

Din side er lagt ud, men den er ikke færdig.

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/audio.php

> Du bruger jo iso-8859-1 så det skulle jeg gerne have gemt den i.

Godt.

> Jeg ved så ikke hvad du bruger som linieskift.

Jeg savner stadig forklaring på, hvad du mener med at "bruge som
linjeskift".

> [...]
> hjemmesiden som de vil uden at de behøver skrive hvor de har kopieret
> det fra. Det ville da også være det bedste hvis hjemmesideskolen er et

Jamen, det har hele tiden været meningen, at brugerne skal kunne kopiere
kodeeksempler helt frit. Det er en del af konceptet i Hjemmesideskolen. Det
er kun kopering af sidernes tekst og udgivelse som andres eget værk, jeg
ikke vil acceptere. Jeg fatter derfor ikke den hysteriske hetz mod
copyright-bemærkningen.

> [...]
> der brugte min hjemmeside i undervisning så kan ikke helt forstår hvis
> du bliver mobset over at der er nogen der bruger din hjemmeside til

Jeg har siden midt-90'erne brugt mange tusinde timer på at udvikle
Hjemmesideskolen uden at få andet ud af det end retten til at betale de
årlige regninger for webhotel og domæne. Der er da ikke nogen andre, der
vil arbejde gatis mens tredjemand putter fortjenesten for møjen i lommen.

> Det da bare godt at den er så god at der er nogen der ønsker at
> bruge den til at lærer andre noget.

Ja, når det ikke er kommercielt som et aftenskolekursus el.lign.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-08-11 22:09

Erik Ginnerskov skrev:

> Det ser fint ud som foreløbigt materiale.

Hov, der står fortsat januar 2005 nederst på
siden

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-11 22:38

Allan Vebel wrote:

> Hov, der står fortsat januar 2005 nederst på
> siden

Nej, der gør ikke. Det er flere timer siden, jeg rettede det til august
2001.

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 19-08-11 22:52

Erik Ginnerskov har bragt dette til verden:

> Nej, der gør ikke. Det er flere timer siden, jeg rettede det til august 2001.

Det er da værre

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-08-11 22:59

John skrev:

> rettede det til august 2001.
> Det er da værre

Synes godt om

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-11 10:46

John wrote:

> Det er da værre

Ja, hvis det var rigtigt. Men det var en slåfejl, skulle være 2011.

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 20-08-11 10:50

Den 20-08-2011, skrev Erik Ginnerskov:

> Ja, hvis det var rigtigt. Men det var en slåfejl, skulle være 2011.

I know :oÞ

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-11 22:58

John wrote:

> I know :oÞ

I know you know.

Erik Ginnerskov

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-08-11 11:05

On 19-08-2011 22:54, Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg fatter derfor ikke den hysteriske hetz mod
> copyright-bemærkningen.

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/audio.php

Kald du det bare "Hysterisk hetz".

Jeg ville nu kalde det noget med "Lånte fjer".

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-08-11 11:25

Karl Erik Christensen forklarede den 8/20/2011:

> http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/audio.php

> Kald du det bare "Hysterisk hetz".
>
> Jeg ville nu kalde det noget med "Lånte fjer".
>
> Karl Erik.

Nu er jeg ikke nogen tekst-forfatter.
Men jeg syntes det er OK, at man ikke vil have at andre stjæler - eller
"låner" som det jo hedder på www - tekster, som man selv har brugt tid
på at skrive. Det rigtige er i den slags tilfælde, vel at linke til den
side man gerne ville stjæle - eller at skrive sin egen tekst.

At det så er en anden end sidens ejer, der har skrevet den aktuelle
side, er noget andet. Vil man "låne" teksten, må man henvende sig til
siden ejer, som man så må antage, formidler den videre kontakt.

Den aktuelle side, mangler en tydelig indikering af at der er tale om
HTML5. Det står godt nok i teksten, men emm. mangler det i overskriften
- det er dog en vigtig detalje...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-11 17:31

Erik Ginnerskov wrote:

> Det virker - og validerer.

Nu fatter jeg ikke en meter. Det validerede for en uge siden. Nu meddeler
http://validator.w3.org at elementet <source> ikke er validt som child af
hverken <audio> eller <video> - og jeg har ikke ændret på noget.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fhjemmesideskolen.dk%2Fhtml%2Felmnt%2Faudio.php

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fhjemmesideskolen.dk%2Fhtml%2Felmnt%2Fvideo.php

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-11 18:00

Erik Ginnerskov wrote:

> Nu fatter jeg ikke en meter. Det validerede for en uge siden. Nu
> meddeler http://validator.w3.org at elementet <source> ikke er validt
> som child af hverken <audio> eller <video>

Jeg har indtil videre suspenderet siderne.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-11 21:38

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har indtil videre suspenderet siderne.

Har annulleret suspensionen og i stedet udkommenteret footeren på begge
sider.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-11 22:30

scootergrisen wrote:
> Nu har jeg skrevet noget mere kode til hjemmesideskolen :
>
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.html
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_video.html
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_canvas.html

Er alle tre lagt ud - den første som opdatering.

Link etableret på http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php under
blok-elementer.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 22-08-11 09:03

> Det ser fint ud som foreløbigt materiale. Jeg har måttet ændre lidt i koden,
> for det viser sig, at elementet <tt> ikke er lovligt i html5, så det skal
> styles med css. Jeg har derfor revideret skabelonen.

Ok men du behøver jo ikke lave HTML kildekoden om til HTML 5 bare
fordi siden handler om HTML 5 men det bestemmer du jo selv.

> I html ser en kommentar sådan ud:  <!-- kommentar -->

Ja men det er meningen du skal slette dem inden du lægger dem på
nettet

> Det virker - og validerer. Men jeg savner en demo på siden og jeg savner
> oplysninger om "kan indeholdes i" og "kan indeholde".

Ja ok der skal vel også være nogle eksempler på det men så skal du
også have lydfiler og videofiler så det virker så er det næsten
åndsvagt fordi så kommer der bare en afspille man ikke kan starte
eller noget.
Så der skulle gerne være 3 lydfiler i oga mp3 og wav
Også 3 videofiler i mp4 webm og ogv i til <video> siden.

Så må du jo eventuelt selv lave noget eller hvad du nu vil gøre hvis
du altså vil have copyright på det og sådan.

Hvis du laver noget selv så er det måske en god ide at lydniveauet
ikke er så højt fordi volumen som standard er sat til 100%.

"kan indeholdes i" og "kan indeholde" :
Okay prøver at skrive noget om det.

> Jeg savner stadig forklaring på, hvad du mener med at "bruge som
> linjeskift".

Det fordi i windows bruges "\r\n" som linieskift men i unix er det
"\n" så ville bare vide hvad du brugte så du ikke skal sidde og
konvertere det.

> Ja, når det ikke er kommercielt som et aftenskolekursus el.lign.

Det er jo op til dig.
Personligt syns jeg det er fint nok hvis andre bruger det også selvom
de tjener penge på det.
Det ville jo være svært at lave sådan et kursus hvis nu man slet ikke
måtte vise nogle hjemmesider på det kursus.

Men som der også var en anden som skriver så ville det måske være en
god ide at der tydeligt stod øverst at dette tag er nyt i HTML 5.
Måske med et lille billede med teksten "Nyt i HTML 5" eller sådan
noget.

Kan du finde ud af at lave sådan en syntax highlighter i PHP til koden
så den ikke kun er rød ?
Eller skal jeg prøve og lave en til dig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-11 23:13

scootergrisen wrote:

> Ok men du behøver jo ikke lave HTML kildekoden om til HTML 5 bare
> fordi siden handler om HTML 5 men det bestemmer du jo selv.

Hvis der - med tiden - skal kunne sættes en demo på siden, dur det ikke at
siden er html 4.01 eller xhtml 1.0. Det er nødt til at være html5, hvor surt
det end måtte være.

> Ja men det er meningen du skal slette dem inden du lægger dem på
> nettet

Er gjort.

> [...]
> eller noget.
> Så der skulle gerne være 3 lydfiler i oga mp3 og wav
> Også 3 videofiler i mp4 webm og ogv i til <video> siden.

Der kan være noget der. Det må så vente til en gang, hvor der er to torsdage
i ugen.

> Så må du jo eventuelt selv lave noget eller hvad du nu vil gøre hvis
> du altså vil have copyright på det og sådan.

Det er Hjemmesideskolen, der har copyright.

> Hvis du laver noget selv så er det måske en god ide at lydniveauet
> ikke er så højt fordi volumen som standard er sat til 100%.

Hvis jeg prøver at lave en demo, må jeg prøve at have den oplysning i
baghovedet.

> "kan indeholdes i" og "kan indeholde" :
> Okay prøver at skrive noget om det.

Fint.

> Det fordi i windows bruges "\r\n" som linieskift men i unix er det
> "\n" så ville bare vide hvad du brugte så du ikke skal sidde og
> konvertere det.

Nåpådenmåde. Jamen, det er html, det er platformuafhængigt. Det er først
hvis vi begynder at snakke programmeringssprog, det er interessant med
linjeskift-syntax.

> [...]
> god ide at der tydeligt stod øverst at dette tag er nyt i HTML 5.
> Måske med et lille billede med teksten "Nyt i HTML 5" eller sådan

Der kunne være en pointe der. Men så skal alle siderne om debricatede
elementer vel også tilføjes et mærke, som angiver at koden er forældet og
ikke bør bruges.

> Kan du finde ud af at lave sådan en syntax highlighter i PHP til koden
> så den ikke kun er rød ?

Jeg er lige så håbløs til php som til js - og asp.

> Eller skal jeg prøve og lave en til dig.

Gider du? Får du noget til at fungere, kan du bagefter instruere mig i,
hvordan det kan implementeres på resten af siderne.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-11 00:12

scootergrisen wrote:

> Så der skulle gerne være 3 lydfiler i oga mp3 og wav
> Også 3 videofiler i mp4 webm og ogv i til <video> siden.

Nu har jeg lokalt prøvet at indsætte en demo på audio og video - med
formaterne mp3 og mp4 - med følgende resultat.

I FF 6 får jeg bare en grå kasse.

I Chrome 4.0.249.78 og IE 9 spiller det.

I K-Meleon 1.5.4, i Safari 4.0.3 og Opera 10.10 får jeg vist min egen
bemærkning om, at elementet ikke er understøttet af browseren.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 23-08-11 06:42

Hej igen

Så har jeg lavet et eksempel med highlight kode :

http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.php

Også har jeg tilføjet nogle eksempler her :

http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.php
http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_video.php

Du kan bruge de lyd og videofiler jeg har brugt der.
fugle lydene har jeg selv optaget og det må du gerne bruge.
Big buck bunny er sådan en film der som du godt må bruge så længe du
skriver "(c) copyright 2008, Blender Foundation / www.bigbuckbunny.org"
ved filmen læs mere her :
http://www.bigbuckbunny.org/index.php/about/

Bemærk at lyd og videofilerne skal serveres med den korrekte MIME type
i headeren... ellers kan det betyde at nogle browsere ikke vil
afspille filen.
Du kan tilføje følgende i ".htaccess" filen i roden af din hjemmeside
hvis du bruger Apache :

AddType audio/ogg .oga
AddType audio/mp3 .mp3
AddType audio/mpeg .mp3
AddType audio/wave .wav

AddType video/ogg .ogv .ogg
AddType video/webm .webm
AddType video/mp4 .mp4 .m4v

For eksempel er der ikke nogen MIME type til filer som ender på .webm
på mit webhotel... Det er formodentligt fordi webm er så nyt et format
også de ikke har opdateret det endnu. Men så kan du bare gøre sådan
der så skal du ikke tænkte på det mere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-11 21:19

scootergrisen wrote:
> Hej igen
>
> Så har jeg lavet et eksempel med highlight kode :
>
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.php

Øh, jamen det er ren css - det forudsætter, at der i kodeboksene skal
tilføjes en masse <span class="etellerandet">. Det vil være enormt
tidskrævende, så det bliver ikke lige straks. Blev der ikke snakket op noget
javascript, der kunne automatisere det?

> Også har jeg tilføjet nogle eksempler her :
>
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.php
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_video.php

Det ser fint ud. Jeg har tilføjet det og lagt det ud.

> [...]
> Big buck bunny er sådan en film der som du godt må bruge så længe du
> skriver "(c) copyright 2008, Blender Foundation /

Er iværksat.

> Bemærk at lyd og videofilerne skal serveres med den korrekte MIME type
> i headeren... ellers kan det betyde at nogle browsere ikke vil
> afspille filen.
> Du kan tilføje følgende i ".htaccess" filen i roden af din hjemmeside
> hvis du bruger Apache :
>
> AddType audio/ogg .oga
> AddType audio/mp3 .mp3
> AddType audio/mpeg .mp3
> AddType audio/wave .wav
>
> AddType video/ogg .ogv .ogg
> AddType video/webm .webm
> AddType video/mp4 .mp4 .m4v

Er tilføjet i .htaccess

Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-11 21:28

scootergrisen wrote:

> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.php
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_video.php

inline-typen? I så fald skal linkene til siderne flyttes til den rette
elementgruppe.

Erik Ginnerskov

Fra : John

Dato : 24-08-11 15:43

Erik Ginnerskov formulerede spørgsmålet:

> inline-typen? I så fald skal linkene til siderne flyttes til den rette
> elementgruppe.

Og så var det at jeg syntes det kunne være rigtigt smart med et Forum
på hjemmesideskolen.
Gætter på at det er begrænset hvem der får så meget ud af jeres ping
pong her i gruppen :')

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-08-11 17:04

John wrote:

> Og så var det at jeg syntes det kunne være rigtigt smart med et Forum
> på hjemmesideskolen.
> Gætter på at det er begrænset hvem der får så meget ud af jeres ping
> pong her i gruppen :')

Hvorfor ikke her? Synes du ikke der er plads?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 24-08-11 20:19

Erik Olsen kom med følgende:

> Hvorfor ikke her? Synes du ikke der er plads?

Jo da masser, men kan ikke forestille mig interessen er særlig stor i
en HTML gruppe for deres projekt der måske er lidt for specifikt til
denne gruppe.

ps hvordan kunne jeg mon gætte at du ville komme på banen netop nu B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-08-11 20:24

John wrote:

> Jo da masser, men kan ikke forestille mig interessen er særlig stor i
> en HTML gruppe for deres projekt der måske er lidt for specifikt til
> denne gruppe.

Der er intet i vejen for at bruge gruppen selvom et emne ikke
interesserer alle, så længe det bare har lidt sammenhæng med html.
Eksempelvis er css jo heller ikke html, men hænger alligevel tæt sammen
med emnet.

> ps hvordan kunne jeg mon gætte at du ville komme på banen netop nu B-)

Hvorfor er du altid så uvillig til at benytte nyhedsgrupperne?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-11 16:53

John wrote:

> Jo da masser, men kan ikke forestille mig interessen er særlig stor i
> en HTML gruppe for deres projekt der måske er lidt for specifikt til
> denne gruppe.

Personligt opfatter jeg det ikke som mit og Scootergrisens projekt, men
html-gruppens projekt. Og det er imho ikke umuligt, at andre lige kan pege
på et eller andet, som vi (Scootergrisen og jeg) ikke har husket at få med.

Det er heller ikke umuligt, at vores online samarbejde kan inspirere andre
til at tage et emne (element i html5) op til behandling.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-08-11 17:02

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> Det er heller ikke umuligt, at vores online samarbejde kan inspirere
> andre til at tage et emne (element i html5) op til behandling.

Fortsæt endelig. Det interesserer mig nok til at jeg læser jeres indlæg,
men ikke nok til at jeg deltager.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-08-11 23:18

Erik Olsen skrev:

> Fortsæt endelig. Det interesserer mig nok
> til at jeg læser jeres indlæg, men ikke nok
> til at jeg deltager.

Jamen, det giver da nogle indlæg i gruppen.

Laver Erik et forum, mister vi alle noget her,
så er det ikke offentligt tilgængeligt

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : scootergrisen

Dato : 24-08-11 05:18

> h, jamen det er ren css - det foruds tter, at der i kodeboksene skal
> tilf jes en masse <span class="etellerandet">. Det vil v re enormt
> tidskr vende, s det bliver ikke lige straks. Blev der ikke snakket op noget
> javascript, der kunne automatisere det?

Ja det selvfølgelig også svært for dig at se når jeg giver dig koden
efter den er blevet udført af PHP :)

Men så prøv med kildekoden :

http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.txt

Og denne side var sådan at du så kan se det i aktion :

http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.php

Det smart er at så kan du skrive koden rigtigt uden selv at skulle
lave < om til &lt; hele tiden og jeg har lavet det sådan at 2
mellemrum laves om sådan at det rykkes ind men du bruger du godt nok
\t (tab) til at lave indrykninger så det må du lige se hvordan du vil
have det.
Så skal et "\t" bare erstattes med "&nbsp;&nbsp;&nbsp;" for at lave de
indrykninger så det står flot.

> inline-typen? I s fald skal linkene til siderne flyttes til den rette
> elementgruppe.

Ja jeg vil mene de er inline fordi hvis du laver 2 efter hinanden så
kommer til de at stå ved siden af hinanden og det må vel betyde at de
er inline.

Istedet for at have <audio> og <video> under Overordnede blok-
elementer.
Så kunne du lave en "medie" sektion eller sådan noget.
Ligesom her : http://www.w3schools.com/html5/html5_new_elements.asp

Jeg ved ikke om <source> skulle have sin egen side det skulle den vel
hvis folk kigger efter <source> men ikke ved at den er under audio og
video.

Hvad vil du da til at står i <address> ? Hvis jeg må få mit link med
så vil jeg gerne det.
Regnede med du hellere ville bruge mit rigtige navn en scootergrisen.

Her er de nyeste med lidt rettelser :
http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.php
http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_video.php
http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_canvas.php

Jeg aner ikke noget om hvilke tags de kan være i og hvilke der kan
være i dem andet end <source>.

Men prøv og se om du ikke kan lave en god skabelon så det er lettere
for os andre at skrive kode til dig sådan at vi ikke skal sidde og
skrive alt det med &gt;

Også savner jeg en måde og lave et bestemt lodret mellemrum på sådan
at man kan give lidt plads mellem tingene her og der.

Måske noget i stil med <?php lidtplads(); ?> som så indsætter noget i
stil med <div style="height="25px;"></div> eller du har sikkert en
bedre ide. Syns bare det kom til at stå for tæt efter hinanden men ved
ikke om du har en bestemt måde at gøre det på.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-11 17:02

scootergrisen wrote:

> Ja det selvfølgelig også svært for dig at se når jeg giver dig koden
> efter den er blevet udført af PHP :)
>
> Men så prøv med kildekoden :
>
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.txt

Kigger på det senere, jeg har forb..... ondt i hovedet lige nu.

> Og denne side var sådan at du så kan se det i aktion :
>
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.php

OK

> [...]
> have det.
> Så skal et "\t" bare erstattes med "&nbsp;&nbsp;&nbsp;" for at lave de

Det lyder smart. alt det, der kan gøre det lettere, skal undersøges nærmere.

> Ja jeg vil mene de er inline fordi hvis du laver 2 efter hinanden så
> kommer til de at stå ved siden af hinanden og det må vel betyde at de
> er inline.

Jeg flytter linkene.

> Istedet for at have <audio> og <video> under Overordnede blok-
> elementer.
> Så kunne du lave en "medie" sektion eller sådan noget.

Det var måske løsningen på audio, canvas og video.

> Jeg ved ikke om <source> skulle have sin egen side det skulle den vel
> hvis folk kigger efter <source> men ikke ved at den er under audio og
> video.

Jeg foreslår at indsætte source som underpunkter til audio og video og så
sætte et ankerpunkt på siderne om audio og video.

> Hvad vil du da til at står i <address> ? Hvis jeg må få mit link med
> så vil jeg gerne det.

Gerne, fortæl hvortil.

> Regnede med du hellere ville bruge mit rigtige navn en scootergrisen.

Har jeg da gjort hele tiden.

> Her er de nyeste med lidt rettelser :
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_audio.php
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_video.php
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_canvas.php

Kigger på det senere.

> Jeg aner ikke noget om hvilke tags de kan være i og hvilke der kan
> være i dem andet end <source>.

Så må jeg eksperimentere med indsættelse i/af elementer og validere. Skulle
måske lave en tjekside, hvor jeg bare indsætter det aktuelle element som
titel via php og så bliver elementet automatisk - igen med php - indsat en
bunke steder.

> Men prøv og se om du ikke kan lave en god skabelon så det er lettere
> for os andre at skrive kode til dig sådan at vi ikke skal sidde og
> skrive alt det med &gt;

Jeg skal tænke nærmere over, hvordan skabelonen skal udbygges, så den dækker
behovet bedre. Det er om så ikke noget større problem for mig med søg/erstat
selv at ændre det fra < og > til &lt; og &gt; hvor det er nødvendigt.

> Også savner jeg en måde og lave et bestemt lodret mellemrum på sådan
> at man kan give lidt plads mellem tingene her og der.

Mener du lodret - et åbent område fra top til bund? eller mener du faktisk
vandret mellemrum - mere højde mellem tekstblokke? Hvis det er det sidste,
plejer jeg at indsætte en <hr> for at markere et skift i indhold. Eventuelt
<hr class="hr40"> for mindre markering (40% bredde)

Du nævner behov for MIME-definition og .htaccess - måske du skulle omtale
det på siderne? Det er jo ikke kun Hjemmesideskolen, der kan have det behov.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-11 17:48

Erik Ginnerskov wrote:

> Det var måske løsningen på audio, canvas og video.

Har lavet en media-sektion, der kun vises sammen med html5-elementer. Links
til audio, canvas og video flyttet hertil.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-11 16:29

scootergrisen wrote:

> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.txt

Omdøber jeg den til php og kører den lokalt, får jeg denne fejlmelding:

Notice: Undefined variable: output in C:\[sti]\highlight.php on line 16

Linje 16 er denne:

$output .= '<div class="kode_html">';

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 24-08-11 09:17

> Og s var det at jeg syntes det kunne v re rigtigt smart med et Forum
> p hjemmesideskolen.

God ide.
Jeg har forresten også et forum hvor vi kan skrive om HTML og PHP.
I skal være velkommen til at komme ind og skrive :
http://scootergrisen.dk/forum/viewforum.php?f=14

> G tter p at det er begr nset hvem der f r s meget ud af jeres ping
> pong her i gruppen :')

Det vel heller ikke meningen det er andre end os der skulle læse det.
Men jeg har jeg jo lavet nogen filer som nu er kommet op på
hjemmessideskolen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-11 17:06

scootergrisen wrote:

> God ide.

Havde selv på et tidspunkt overvejet at arbejde i lukket forum af en slags.
Men kom frem til, at den åbne debat giver andre mulighed for at komme med
input.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 25-08-11 04:07

> Gerne, fortæl hvortil.

> Har jeg da gjort hele tiden.

Ja men eneste grund til jeg skrev mit rigtige navn istedet for
scootergrisen var fordi jeg havde en fordom om at du hellere ville
have mit rigtige navn til at stå der.

> [...]
> plejer jeg at indsætte en <hr> for at markere et skift i indhold. Eventuelt
> <hr class="hr40"> for mindre markering (40% bredde)

Jeg mener lodret mellerum man lige kan sætte ind hvor man har lyst så
det giver lidt plads.
Nu kan jeg se du selv har indsaæt en hr40 lige der før "Forskellige
browsere understøtter forskellige videoformater." på
http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/video.php
Det er sådan noget i den stil jeg mener. Jeg syns bare godt der kunne
være endnu mere margin på.
Også efter "type=\'video/ogg; codecs="theora, vorbis"\'" i bunden der
kunne det måske også være rart med noget plads men vil jo være bedst
med en standard måde du gør det på så det er ens på alle siderne.

Måske noget forskellig font størrelse ville gøre det lettere at læse
også ?
Det bare forslag men trro det ville gøre det letter at læse når der er
noget forskel.

Og angående nu sidder både du og jeg og redigere den samme side med i
forskellige verisonen det jo ikke så smart fordi jeg laver nogle
ændringerne og sender til dig igen og lave du for eksempel hr40 men
dem har jeg jo ikke i min fil næste gang jeg igen sende en opdatering
til dig.
Jeg er ikke så tit online nogen gange så kan ikke bare lige gå ind og
hente den sidste version af din og det ville også være besværligt men
vil bare lige nævne det fordi det jo spildt arbejde hvis du sidder og
tilføjer for eksempel hr40 også næste fil du får af mig der er de ikke
med også skal de sidder og tilføje dem igen.

Nå men det ser da nogenlunde ud syns jeg.

Det kunne være vi skulle have nogen kommentar fra nogen andre personer
om hvad de syntes som ikke har lavet noget af det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-08-11 16:19

scootergrisen wrote:

> Ja men eneste grund til jeg skrev mit rigtige navn istedet for
> scootergrisen var fordi jeg havde en fordom om at du hellere ville
> have mit rigtige navn til at stå der.

Jeg ved ikke, om det skal kaldes en fordom. Jeg går ikke ud fra, du er flov
over dig selv eller det arbejde, du har lagt i siderne - så hvorfor ikke stå
ved det med dit rigtige navn. Ingen grund til at gemme dig bag en
pseudonym.$

> [...]
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/video.php
> Det er sådan noget i den stil jeg mener. Jeg syns bare godt der kunne

Jeg har prøvet at lægge lidt mere luft på .hr40

> Også efter "type=\'video/ogg; codecs="theora, vorbis"\'" i bunden der
> kunne det måske også være rart med noget plads men vil jo være bedst
> med en standard måde du gør det på så det er ens på alle siderne.

Indsat.

> [...]
> ændringerne og sender til dig igen og lave du for eksempel hr40 men
> dem har jeg jo ikke i min fil næste gang jeg igen sende en opdatering

Det skal du ikke spekulere så meget på. Det klarer jeg med copy/paste.

> Nå men det ser da nogenlunde ud syns jeg.

Så vidt jeg kan overskue, er forskellen på seneste og forrige version stort
set kun, at du har byttet lidt rundt på de givne oplysninger.

Men jeg undrer mig lidt over denne:

type="audio/ogg;"
type='audio/ogg; codecs="vorbis"'

Hvorfor ikke

Har jeg også efterlyst.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 26-08-11 05:57

> Omdøber jeg den til php og kører den lokalt, får jeg denne fejlmelding:
>
>     Notice: Undefined variable: output in C:\[sti]\highlight.php on line 16
>
> Linje 16 er denne:
>
>     $output .= '<div class="kode_html">';

Så prøver vi da bare igen.
Nu skulle den være der :
http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.txt

Angående validering så er w3c HTML 5 vaildatoren experimental.
Så jeg ville ikke regne med alt hvad den siger hvis jeg var dig.
Denne validator (som også er experimental) siger den er valid :
http://html5.validator.nu/?doc=http%3A%2F%2Fhjemmesideskolen.dk%2Fhtml%2Felmnt%2Faudio.php

Men altså det giver jo heller ikke så meget mening at forsøge at
valider HTML 5 kode når specifikationerne ikke engang er på plads
endnu.

Så hvis jeg var dig ville jeg ikke bruge særlig meget tid på at
forsøge at validere HTML 5 sider.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-11 21:58

scootergrisen wrote:

> Så prøver vi da bare igen.
> Nu skulle den være der :
> http://scootergrisen.dk/hjemmesideskolen/html_highlight.txt

OK, har kigget på det igen. Så vidt jeg kan tude din php-kode er jeg nødt
til at omskrive alle kodebokse for at kunne udnytte highlight-rutinen. Det
bliver så ikke foreløbig, jeg har ikke tid.

> Angående validering så er w3c HTML 5 vaildatoren experimental.
> Så jeg ville ikke regne med alt hvad den siger hvis jeg var dig.

Jeg ser tiden an.

> Denne validator (som også er experimental) siger den er valid :
> http://html5.validator.nu/?doc=http%3A%2F%2Fhjemmesideskolen.dk%2Fhtml%2Felmnt%2Faudio.php

Den påstår godt nok, at siden er valid - og video.php også.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 27-08-11 04:50

> OK, har kigget på det igen. Så vidt jeg kan tude din php-kode er jeg nødt
> til at omskrive alle kodebokse for at kunne udnytte highlight-rutinen. Det
> bliver så ikke foreløbig, jeg har ikke tid.

Du behøver jo ikke omskrive alle dine sider nu.
Du kan jo bare bruge det på de HTML 5 sider jeg har skrevet som en
test.
Så sætte du CSS koden i din CSS fil.
Og funktionene i en fil med funktioner og include() den først i hver
fil. som du sikkert allerede gør.

Så kan du jo se hvordan forskellen er efter du har kigget på siderne
nogen gange og se om det ikke er smart.
Jeg syns det er rigtigt smart.
Og hvorfor gøre det client side og være usikker på resultatet på
brugerens computer så syns jeg da det er langt bedre at lave
syntaxhighlight serverside så alle brugere før det samme resultat.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-08-11 17:03

scootergrisen wrote:

> Du behøver jo ikke omskrive alle dine sider nu.
> Du kan jo bare bruge det på de HTML 5 sider jeg har skrevet som en
> test.

OK, jeg har ny sat det ind på siderne om audio, canvas og video.

> Så sætte du CSS koden i din CSS fil.
> Og funktionene i en fil med funktioner og include() den først i hver
> fil. som du sikkert allerede gør.

Jeg var godt klar over, hvordan den skulle kringles. Fremover skal du bare
før header95.inc også inkludere lighlight.ink.

> Så kan du jo se hvordan forskellen er efter du har kigget på siderne
> nogen gange og se om det ikke er smart.
> Jeg syns det er rigtigt smart.

Jamen, vi er enige om, at det er smart - det er bare et større arbejde, hvis
det skal inkluderes på alle sider.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-08-11 17:37

Erik Ginnerskov wrote:

> OK, jeg har ny sat det ind på siderne om audio, canvas og video.

Jeg forstår bare ikke - lokalt bliver koden gengivet med den ombrydning, der
ligger i kildekoden men på nettet bliver koden gengivet i en lang linje og
kun ombrudt hvor vinduesbredden påtvinger det. Det er sgu da underligt, det
er præcis de samme filer.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 27-08-11 05:26

En anden ting.

Hvis folk finder din hjemmeside i en søgemaskine så står der at siden
indeholder noget med audio video canvas :
http://www.bing.com/search?q=hjemmesideskolen+audio+video+canvas&go=&form=QBRE

Men fordi du har lavet det sådan at man skal klikke på "Vis også html5-
elementer" :
Så kommer folk måske ind på siden i håb om at finde noget om <audio>
<video> eller <canvas> men hvis de overser "Vis også html5-elementer"
så kan de ikke finde det.
Måske en ide at de også står der selv hvis brugeren overser det link.
Du kunne jo lave dem i en anden farve eller lave et "NYT I HTML 5" ud
for dem.

Fra : scootergrisen

Dato : 29-08-11 09:43

> [...]
> kun ombrudt hvor vinduesbredden påtvinger det. Det er sgu da underligt, det

Når du uploader dine filer med FTP så prøv og sæt overførselstypen til
binær og ikke text (acsii).

Hvis en tekst fil overføres i FTP i text (ascii) overførsel så
omsætter den alle linieskift i filen fra dit system til det system du
uploader til.

Det betyder hvis du på windows bruger \r\n som linieskift og uplader
til en unix server som bruger \n som linieskift ja så virker det jo
ikke med min kode fordi der står :
$result = str_replace("\r\n", "<br/>", $result);

Så prøv og overfør med binær.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-11 23:58

scootergrisen wrote:

> Når du uploader dine filer med FTP så prøv og sæt overførselstypen til
> binær og ikke text (acsii).

Det var lige det, der skulle til. Nu ser det rigtigt ud.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 29-08-11 09:55

> Men jeg undrer mig lidt over denne:
>
>     type="audio/ogg;"
>     type='audio/ogg; codecs="vorbis"'
>
> Hvorfor ikke
>
>     type="audio/ogg;"
>     type="audio/ogg; codecs='vorbis'"

Begge er gyldige.
Det er vel bare hvad man har lyst til.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-11 00:00

scootergrisen wrote:

> Begge er gyldige.
> Det er vel bare hvad man har lyst til.

OK, jeg ændrer så det er ensartet.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 31-08-11 09:44

Det ser flot ud med syntax highlighting på siderne nu syns jeg.

Jeg forstår bare ikke den der "Vis også html5-elementer".
Er der nogen grund til at HTML 5 kode skal være skjult som standard ?

Man skal klikke 3-4 gange for at komme ind og læse om de nye HTML 5
koder og det er forudsat at man ved hvor kan skal klikke henne.

Men det ser ud til siderne allerede er indekseret så folk kan finde
det i søgemaskiner.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-11 17:24

scootergrisen wrote:

> Jeg forstår bare ikke den der "Vis også html5-elementer".
> Er der nogen grund til at HTML 5 kode skal være skjult som standard ?

Man kunne også vælge at lade alle elementer - transitional og strict html
4.01/xhtml1 og html5 være synlige hele tiden og så bare mærke hvert enkelt
tansitional element og hver enkelt nye html5-element.

Men bliver det så ikke for uoverskueligt, hvis alt er synligt samtidig? Du
må jo ikke bruge de transitionale elementer, når du erklærer strict html
4.01, strict xhtml1 eller html5 og html5-elementerne er fy, hvis du har
erklæret transitional DTD.

> Man skal klikke 3-4 gange for at komme ind og læse om de nye HTML 5
> koder og det er forudsat at man ved hvor kan skal klikke henne.

Andre forslag?

> Men det ser ud til siderne allerede er indekseret så folk kan finde
> det i søgemaskiner.

Det var godt nok hurtigt - men søgemaskinerne læser vel også usenet?

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-08-11 19:11

Den 31-08-2011 18:24, Erik Ginnerskov skrev:

> Man kunne også vælge at lade alle elementer - transitional
> og strict html 4.01/xhtml1 og html5 være synlige hele tiden
> og så bare mærke hvert enkelt tansitional element og hver
> enkelt nye html5-element.

God ide. Eftersom det er en oversigt, skal de vel netop alle
være synlige. Små mærkater til venstre for tag'ene kan så
vise, hvilke HTML-versioner, de understøtter.

Man kunne så måske lave en lille forklaring på at nogle tags
kun er tilladt i nogle HTML-versioner, og så lave knapper
til at slukke for tags, der er ugyldige i en bestemt
HTML-version - så man fx kun får vist tags, der er tilladt i
HTML 4.01, eller tags der er tilladt i HTML 5.

Hurtigt eksempel:
Siden viser en oversigt over alle HTML-tags, men du skal
være opmærksom på, at nogle tags kun er tilladt i bestemte
HTML-versioner. Du kan finde oplysninger om understøttede
HTML-versioner ud for hvert tag.

Du kan vælge kun at få vist tags, der er tilladt i en
bestemt HTML-version. Dermed kan du nemmere finde de tags,
som du kan benytte i din kode. Klik på knappen for den
ønskede HTML-version for at skjule ugyldige tags.
[HTML 4.01 Strict] [HTML 4.01 Transitionel] [HTML 5] osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-11 22:21

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ugyldige tags.
> [HTML 4.01 Strict] [HTML 4.01 Transitionel] [HTML 5] osv.

Det er også en måde at gøre det på, så har brugerne mulighed for selv at
vælge niveauet af forvirring.

Men hvad siger I andre til det forslag?

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-11 22:22

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er også en måde at gøre det på, så har brugerne mulighed for selv
> at vælge niveauet af forvirring.

Har nu lavet det, så alt som udgangapunkt bliver vist og man kan selv
fravælge hvad man ikke vil have vist. en h2 angiver hvad siden aktuelt
viser.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 01-09-11 03:35

En anden ting hvis du vil høre det...

På hjemmesideskolen.dk i menuerne ude til venstre.
Der syns jeg godt det kunne gøres mere overskueligt, kort og klart.
Menuerne som de er nu :

Layout
HTML, CSS, validering (det hele 3 ting der går virkeligt ikke. Det
for meget)
Diverse scripts m.m. (ok men hvilken scripts og i hvad sprog ?)
Brug af .htaccess
Grafik til hjemmesiden
Diverse downloads
Nyttige links (om de er nyttige må brugeren vil selv finde ud af)
Seneste nye her (seneste nye hvad ?) Den sidst nyhed er fra 22/2
2006 så det kunne jo få folk til at tro at hjemmesiden er død.
Navigation / sitemap (ok men er der overhovedet nogen der bruger
sådan et sitemap ? Hvorfor ikke bare lave en god menu)
Diverse services (ok men det siger intet om hvad brugeren kan
finde der)
Om Hjemmesideskolen
På Nettet, intra / inter (Hvad er der med dit ? Jeg har ingen ide
om hvad jeg finder på den side)
Gæstebogen

Her er et forslag til at gøre menuen mere overskuelig :

Layout
HTML
CSS
Validering
Diverse scripts m.m.
.htaccess
Grafik
Downloads
Links
Nyt
Sitemap
Diverse services
Om Hjemmesideskolen
På Nettet, intra / inter
Gæstebog

Også der øverst hvor der for eksempel kan stå :

Du er her: Forsiden - html - elmnt - <video>

Så ville det være bedre hvis der stod :

Du er her: Forsiden - html - elementer - <video>

Også for eksempel på : http://www.hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php

Ville det ikke være bedre at der istedet for :

html - dokumentets grundelement

Stod :

Altså at hver element har sådan nogle < og > så man rigtig kan se at
det er tags.

Også står der CSS kode på HTML elementer siden :

p:first-line

Var det ikke bedre at opdele det så CSS får sin egen side.

Og "!if-- [IE]" hvad laver det på en HTML element side ?

Og hvad med at lave en PHP side om PHP kode eftersom du selv bruger
det så må du have noget af skrive om det.

Og angående forsiden : http://www.hjemmesideskolen.dk/index.php ...
Var det så ikke bedre bare at lave nogle menu punkter som er
selvforklarende sådan at du ikke behøver have en forside som skal
forklare deres mening.
For eksempel "links", "downloads", "grafik", "HTML", "CSS" de er
rimelig selvforklarende.
Du kunne eventuelt bruge forsiden til at fortælle om de seneste
ændringer/nyheder på hjemmesiden.

Og når man er på forsiden så står der øverst :

Du er her: Forsiden - Din egen hjemmeside - det er nemt

Men der skulle vel egentligt står :

Du er her: Forsiden

Også måske lave et menupunkt øverst på alle sider som hedder "Forside"
så man kan komme tilbage til forsiden.
Det tog lidt tid og finde ud af man skal trykke på hus ikonet men det
er ligesom om det ikke er en del af menuen så jeg overser den.

Men jeg syns godt du kunne gå alle menuerne igennem og gøre dem kort
og simple.

Istedet for "Browsere m.m." så bare skriv "Browsere" for hvad kan man
bruge "m.m." til ? Ikke rigtig noget.

Du linker til nogle sider som ikke findes mere og for eksempel
jubii... det er svært at holde en hjemmeside opdateret men noget af
det der er skrevet er bare blevet for gammelt så måske ville det være
bedre at slette det eller også noget nyt.

Jeg syns ikke du skal være bange for at slette det hvis det er noget
gammelt noget.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-11 22:50

scootergrisen wrote:
> En anden ting hvis du vil høre det...

Jamen, det vil jeg da.

> [...]
> Menuerne som de er nu :
>
> [klip aktuelle menu]
>
> Her er et forslag til at gøre menuen mere overskuelig :

Jeg har faktisk haft noget i den henretning i tankerne, men har ikke nået
at kigge nærmere på det. I første omgang er linket til "Seneste nye ..."
slettet. Kigger på resten efterhånden.

> Også der øverst hvor der for eksempel kan stå :
>
> Du er her: Forsiden - html - elmnt - <video>
>
> Så ville det være bedre hvis der stod :
>
> Du er her: Forsiden - html - elementer - <video>

Det vil kræve, at mappen bliver omdøbt. Det er et php-script, der aflæser ug
udskriver path til siden. En omdøbning vil for det første kræve lidt manuel
indsats, når alle links ind i mappen pludselig dør. For det andet vil en
masse indgående links og søgemaskineindekseringer dø ved en omdøbning.

> [...]
>
> html - dokumentets grundelement
>
> Stod :

> Altså at hver element har sådan nogle < og > så man rigtig kan se at

Du mener, at alle elementer ikke kun skal nævnes ved navn men ligefrem vises
som elementer. Det er da muligt.

> Også står der CSS kode på HTML elementer siden :
>
> p:first-line
>
> Var det ikke bedre at opdele det så CSS får sin egen side.

Der er en side om css med alfabetisk liste. Da jeg skrev om p:first-line og
p:first-letter var jeg bare ikke helt sikker på, hvor det var bedst at putte
det ind.

> Og "!if-- [IE]" hvad laver det på en HTML element side ?

Et eller andet sted skal det stå. Det indsæeets på siden på samme måde som
et html-element, så ...

> Og hvad med at lave en PHP side om PHP kode eftersom du selv bruger
> det så må du have noget af skrive om det.

Lad os nu tage et skridt ad gangen. Der er html5 og css3 at skrive om, der
er forældet stof, der skal luges væk. Der er emner, som skal flyttes fra en
kategori til en anden. Jeg har også et liv ved siden af, ...

> Istedet for "Browsere m.m." så bare skriv "Browsere" for hvad kan man
> bruge "m.m." til ? Ikke rigtig noget.

Hvad med ftp-klienten? Connect Control skal nok luges væk.

> [...]
> det der er skrevet er bare blevet for gammelt så måske ville det være
> bedre at slette det eller også noget nyt.

Hvis jeg opdager, at et udgående link er dødt, eller hvis andre fortæller
mig det, plejer jeg da at tage action på det. Desværre sker der ikke det, at
hvad man linker til automatisk melder tilbage, når noget udgår.

> Jeg syns ikke du skal være bange for at slette det hvis det er noget
> gammelt noget.

Det er jeg heller ikke.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-09-11 23:29

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis jeg opdager, at et udgående link er
> dødt, eller hvis andre fortæller mig det, plejer
> jeg da at tage action på det.

Det er også en enorm opgave at kontrollere
sådan noget manuelt på så mange sider.

Der findes:
http://validator.w3.org/checklink?uri=http://hjemmesideskolen.dk
der kan den slags - eller hent Xenu, den kører
meget hurtigere.

Her har du virkelig en opgave

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-11 18:48

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev

> Du er her: Forsiden - html - elmnt - <video>
>
> Så ville det være bedre hvis der stod :
>
> Du er her: Forsiden - html - elementer - <video>

Jeg har nu klargjort til, at mappenavnet kan laves om. Så skal jeg bare have
hjælp til via .htaccess at lave en generel adresseændring (Rewrite) fra den
ene mappe til den anden.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 06-09-11 19:10

Den 06-09-2011 19:47, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
>
> Jeg har nu klargjort til, at mappenavnet kan laves om. Så skal jeg bare
> have hjælp til via .htaccess at lave en generel adresseændring (Rewrite)

Tror du skal skrive følgende i .htaccess filen i roden af din hjemmeside :

RedirectMatch 301 ^/elmnt/(.*) http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer/$1

Så når en bruger besøger en gammel adresse som :

   http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/head.php

Så viderestilles der automatisk til :

   http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer/head.php

301 giver vist også besked til søgemaskiner så de kan opdatere dine
gamle links til den nye adresse.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-11 19:14

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tror du skal skrive følgende i .htaccess filen i roden af din hjemmeside :
>
> RedirectMatch 301 ^/elmnt/(.*)
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer/$1

Jeg prøver og ser, hvad der sker.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-11 20:10

"scootergrisen" <scootergrisen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tror du skal skrive følgende i .htaccess filen i roden af din hjemmeside :
>
> RedirectMatch 301 ^/elmnt/(.*)
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer/$1

Det virker ikke, jeg kommer stadig til den gamle mappe i stedet for den nye
når jeg klikker på et link i /html/elementer.php.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 06-09-11 21:42

> Det virker ikke, jeg kommer stadig til den gamle mappe i stedet for den
> nye når jeg klikker på et link i /html/elementer.php.

Prøv :

RedirectMatch 301 ^/html/elmnt/(.*)
http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer/$1

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-11 22:41

scootergrisen wrote:

> Prøv :
>
> RedirectMatch 301 ^/html/elmnt/(.*)
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer/$1

Virker heller ikke.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-11 22:58

Erik Ginnerskov wrote:

> Virker heller ikke.

Den skulle åbenbart lige have lidt betænkningstid efter jeg ændrede i
..htaccess - nu virker det.

Erik Ginnerskov

Fra : scootergrisen

Dato : 09-09-11 04:05

> Den skulle åbenbart lige have lidt betænkningstid efter jeg ændrede i
> .htaccess - nu virker det.

Super.

Det meget smart så man kan ændre på sine hjemmeside mapper og sådan
uden at det kommer til at genere brugerne.

Du kan også gøre det på enkelte filer sådan :

RedirectPermanent /favicon.ico http://scootergrisen.dk/generelt/billeder/shortcuticon0001.ico