Søker opplysninger om Niels Lauridsen Arct~
Fra : Arild Landrø

Dato : 08-08-11 19:12

Hei,
jeg er en norsk mann som undrer om noen vet mere om Niels Lauridsen
Arctander, født ca. 1495 på Sjælland og hans kone Birgitte Lauritsdatter, da
de er mine aner. Noen som vet hvor Birgitte kom fra? Er det noen som
vet noe om forfedrene til Niels? Når jeg følger linjene noen generasjoner
fremover finner jeg også at navnet Meier brukes ofte. Noen som vet om
nanvet Meier kan ha sin opprinnelse i Danmark? På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen
Arild Landrø,
Ravntua,
8976 Vevelstad,
NORGE
alandro@online.no

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 08-08-11 22:19

Den 08-08-2011 20:11, Arild Landrø skrev:
> Hei,
> jeg er en norsk mann som undrer om noen vet mere om Niels Lauridsen
> Arctander, født ca. 1495 på Sjælland og hans kone Birgitte
> Lauritsdatter, da de er mine aner.

Det er meget langt tilbage
I Dansk Biografisk Leksikon http://runeberg.org/dbl/ er der 2 Arctander,
men de er meget yngre.
Ved du noget mere konkret om Niels Lauridsen Arctander?
Hvordan ved du at han er din ane?

> Når jeg følger linjene
> noen generasjoner fremover finner jeg også at navnet Meier brukes ofte.
> Noen som vet om nanvet Meier kan ha sin opprinnelse i Danmark?

Navnet er ganske hyppigt i Danmark, men er enten
1. tysk Meier, Meyer o.l. (som vel er så langt det almindeligste i DK)
2. jødisk Meïr.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Arild Landrø

Dato : 09-08-11 16:19

""Poul E. Jørgensen"" <33@AAgvdnet.dk> skrev i melding

> [...]
> men de er meget yngre.
> Ved du noget mere konkret om Niels Lauridsen Arctander?

Etterå ha kikket rundt på ulike nettsider og ulike forum for genealogi vet
jeg følgende om Niels Lauridsen:
Kilde: http://gulden.org/slekt/p3384a17d.html

"Niels Lauritsen

Personalia: Han skal, ifølge eldre slektsbøker, ha vært født på Sjælland ca.
1490 og han døde på en reise til København i 1554. Han ble stamfar for den
slekten som med hans sønnesønn, biskop i Viborg Hr. Niels Lauritsen, tok
familienavnet Arctander.

Karriere: I kildene finne vi Niels Lauritsen nevnt første gang i 1532. Han
var da byfogd i Trondheim. Han nevnes også som rådmann i 1535.

Han nevnes som borgermester i Trondheim første gang den 24/11 1547, men ble
kanskje borgermester alt rundt 1537. Han nevnes igjen i kildene som
borgermester den 9/1 1548. Vi finner han nevnt som borgermester siste gang
den 12/1 1552, trolig sto han likevel som borgermester til sin død.

Familie: Han var gift med Birgitta Lauritsdatter. De hadde flere barn,
ifølge Tønder, 12 stykker. Bl.a. Laurits, født ca. 1527, han ble sogneprest
til Stjørdal; Petter, født ca. 1533, han ble rådmann og borgermester i
Trondheim."

(Kilde: Dahl, Svein Tore: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660, side
24.)

Og slektslinjen etter det jeg har kunnet finne er slik(men nu kan man jo
aldri være 100% sikker så langt tilbake i tid)
Niels Lauritsen, f. ca. 1495, død 1554, gift med Birgitte Lauritsdatter
Barn: Peder Nielsen Arctander, født 1533, død 1609, gift med Ermegard
Caspersdatter Gamshard, født ca. 1558

Peder og Ermegard hadde sønnen Caspar Pedersen , død 17.juni 1594 i
Trondheim, gift med NN
Barn: Ermegaard Casparsdatter, gift med Alexander Samson, født1570 fra
England

Ermegaard og Alexander fikk datteren Anna Alexanderdatter Samson, død
18.januar 1646 i Trondheim

Anna Alexanderdatter Samson ble gift med Hieronimus Brügmann, f. 1599.
Anna og Hieronimus fikk datteren
Ermegaard Hieronimusdatter Brüghmann, født ca. 1671

Ermegaard Hieronimusdatter Brügmann født 1671, gift med Jens Danielsen.
Ermegaard og Jens hadde mange barn blant annet en datter ved navn Boel
Jensdatter, gift før 1680 med Hans Arentsen, født ca. 1636
Boel og Hans hadde blant annet en sønn ved navn Johan Arnt, født ca. 1690,
død 1743.
Johan Arnt ble gift med Ane Ågesdatter og de hadde to barn: Bodil
Johansdatter Meier, født 1714 og Hans Ove Johansen Meier, født 1715 på
gården Vik på Ørlandet, Sør-Trøndelag, Norge.

Denne Hans Ove Johansen Meier er min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar. Og etter
hva jeg har blitt fortalt skal det være flere eiendeler, blant annet et
sølvkrus, med navnet hans inngravert på i slektens eie
Men vi vet lite om denne grenen av slekten og det er derfor jeg søker etter
flere opplysninger.

Vennlig hilsen
Arild Landrø