Selvhævende mel
Fra : CK®

Dato : 08-08-11 12:16

Hej alle!

Jeg husker ikke om vi har snakket om det før, men hvad er der med det
dér selvhævende mel som man hører om og ser anvendt i engelske og
amerikanske opskrifter og tv-køkkener?

Kan man ikke bruge noget andet?

Claus

Fra : Preben

Dato : 08-08-11 15:32

Den 08.08.2011 kl. 13:15 skrev CK® <kaplov@image.remove.dk>:

> [...]
>
> Jeg husker ikke om vi har snakket om det før, men hvad er der med det
> dér selvhævende mel som man hører om og ser anvendt i engelske og

Almindeligt mel + almindeligt gær eller tørgær

--
mvh/Preben

Fra : ;o)-max-

Dato : 08-08-11 15:45

On 08-08-2011 13:15, CK® wrote:
> [...]
>
> Jeg husker ikke om vi har snakket om det før, men hvad er der med det
> dér selvhævende mel som man hører om og ser anvendt i engelske og

• Here are a few versions of making SR Flour: • 500 gm. plain flour + 2
1/2 tsp. baking powder + a pinch of salt • 500 gm. plain flour + 20 ml.
cream of tartar + 10 ml. bicarbonate of soda • 1 cup plain flour + 1 1/2
tsp. baking powder + 1/4 tsp. salt • 225 gm. plain flour + 2 level tsp.
baking powder • 450 gm. or 16 oz. plain flour + 1 oz./25 gm. baking
powder • 1 cup plain flour + 1 1/4 tsp. of baking powder. Some cooks
suggest a half teaspoon of baking powder per cup of flour.• To make
baking powder • Place 3 tsp. bicarbonate of soda and 4 tsp. cream of
tartar in a jar and shake them well together. Store in a cool place.

Google kom op med dette svar - til kage lyder det glimrende.
-max-

Fra : Krabsen

Dato : 08-08-11 14:28

Den 08-08-2011 13:15, CK® skrev:
> Hej alle!
>
> Jeg husker ikke om vi har snakket om det før, men hvad er der med det
> dér selvhævende mel som man hører om og ser anvendt i engelske og
> amerikanske opskrifter og tv-køkkener?

Har aldrig hørt om det før, men et gæt: Mel tilsat tørgær?

Fra : Max

Dato : 08-08-11 16:33

Hej Claus

> Kan man ikke bruge noget andet?

Mel med bagepulver og salt. Cirka en lille teske bagepulver
og et nip salt pr. 100 g. mel.

I Lidl kan man ind imellem finde selvhævende mel.

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-08-11 19:01

Den 08-08-2011 17:33, Max skrev:
> Hej Claus

> Mel med bagepulver og salt. Cirka en lille teske bagepulver
> og et nip salt pr. 100 g. mel.
>
> I Lidl kan man ind imellem finde selvhævende mel.
Skyldes fænomenet ikke bare den normale amerikanske skræk for selv at
skulle blande indigrienser, men at købe det hele færdigblandet?

//finn

Fra : Max

Dato : 08-08-11 19:04

Hej Finn

> Skyldes fænomenet ikke bare den normale amerikanske skræk for selv at
> skulle blande indigrienser, men at købe det hele færdigblandet?

Sikkert, men det er jo ligegyldigt, vi gider jo heller ikke selv
male vort mel og køber det derfor malet fra købmanden.

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-08-11 19:41

Den 08-08-2011 20:03, Max skrev:

> Sikkert, men det er jo ligegyldigt, vi gider jo heller ikke selv
> male vort mel og køber det derfor malet fra købmanden.
det er vel også et lidt andet niveau, end at tilsætte lidt gær før eller
mens mens man alligevel rører dejgen!! - og det slipper man jo ikke for
her.

//finn

Fra : Max

Dato : 08-08-11 20:04

Hej Finn

> det er vel også et lidt andet niveau, end at tilsætte lidt gær før
> eller mens mens man alligevel rører dejgen!! - og det slipper man jo
> ikke for her.

Nu drejer det sig jo ikke om gær, men bagepulver. Og da det alligevel
skal blandes, hvad er så problemet i at gøre det fra leverandøren ?

Max

Fra : Krabsen

Dato : 08-08-11 21:06

Den 08-08-2011 21:04, Max skrev:
> Hej Finn

> Nu drejer det sig jo ikke om gær, men bagepulver. Og da det alligevel
> skal blandes, hvad er så problemet i at gøre det fra leverandøren ?

Vel blandt andet, at man ikke selv kan dosere mængden af hævemiddel i
forhold til melmængde, bagetid og -temperatur, andre ingredienser osv...

Fra : Max

Dato : 09-08-11 09:04

Hej Krabsen

> Vel blandt andet, at man ikke selv kan dosere mængden af hævemiddel i
> forhold til melmængde, bagetid og -temperatur, andre ingredienser
> osv...

I de tilfælde vælger man jo heller ikke selvhævende mel.

--
Mvh Max

Fra : CK®

Dato : 09-08-11 19:06

Den 08-08-2011 17:33, Max skrev:

Oki doki.

Tak for alle svarene

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-11 07:42

Max skrev:

> vi gider jo heller ikke selv male vort mel

Ahem…! ;)

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Fra : Max

Dato : 10-08-11 07:46

Hej Klaus

> Ahem.! ;)

Ja, undtagelsen bekræfter reglen :)

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-11 07:44

Preben skrev:

> Almindeligt mel + almindeligt gær eller tørgær

Selvhævende mel indeholder ikke gær, men bagepulver. Det bruges
ofte i det asiatiske køkken, og hvis man ikke gider blande det selv,
kan man sikkert finde det hos asiatiske købmænd.

Mvh,