HTML / CSS mapping
Fra : Allan

Dato : 08-08-11 13:59

Jeg søger en side, der har mappet HTML-koder med CSS-egenskaber.

Det er temmelig irriterende, fordi jeg ved, at de findes (jeg har set
dem mange gange), men når jeg lige står og skal bruge den, så kan jeg
selvfølgelig ikke finde den.

Den eneste jeg kan finde nu og her er denne:
http://www.handleidinghtml.nl/html/elementen/elementen.html

Men jeg må indrømme, at mit hollandske er blevet lidt rustent med årene,
så en tilsvarende side på dansk eller engelsk vil være at foretrække.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : eks

Dato : 08-08-11 14:10

Måske kan denne bruges.. http://reference.sitepoint.com/html

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-08-11 14:58

Allan har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Men jeg må indrømme, at mit hollandske er blevet lidt rustent med årene, så
> en tilsvarende side på dansk eller engelsk vil være at foretrække.

http://www.w3.org/TR/html401/index/elements.html
http://www.w3.org/TR/CSS21/propidx.html

- alle de andre er efterligninger.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 16:32

> http://www.w3.org/TR/html401/index/elements.html
> http://www.w3.org/TR/CSS21/propidx.html
>
> - alle de andre er efterligninger.

Det er sikkert mig, der er tungmen, men jeg synes stadig, at jeg mangler
mapningen mellem HTML og CSS.

Eksempel:
Hvor ser jeg, hvilke CSS-egenskaber, der kan benyttes til HTML-elementet
"TR"?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-08-11 17:10

Allan skrev den 8/8/2011:

> [...]
> mapningen mellem HTML og CSS.
>
> Eksempel:
> Hvor ser jeg, hvilke CSS-egenskaber, der kan benyttes til HTML-elementet

Det fremgår så heller ikke af den side du selv refererede til - som i
parantes bemærket er temmelig forældet...
Tror i øvrigt ikke jeg nogensinde har set en sådan oversigt - og den må
blive ret omfattende. Måske vil det være nemmere med en oversigt over
hvilke CSS-egenskaber der *ikke* kan tilknyttes et givent element.
Bortset fra nogle få, kan alle CSS egenskaber bruges til alle HTML
elementer.
Hvad vil du med en sådan oversigt?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 17:57

> [...]
> hvilke CSS-egenskaber der *ikke* kan tilknyttes et givent element.
> Bortset fra nogle få, kan alle CSS egenskaber bruges til alle HTML

Tja, jeg har nogle problemer med brug af CSS (det opfører sig ikke som
jeg forventer), og så tænkte jeg, at det kunne være en god ide at kloge
sig lidt.

En af mulighederne kunne jo være, at jeg benytter CSS-egenskaber, der
ikke fungerer med det pågældende HTML-element.

En anden mulighed er, at jeg ikke har 100% check på det med nedarvning,
og så hjælper det jo ikke, at jeg skriver noget CSS, hvis det blot
bliver overskrevet et andet sted fra.

Jeg benytte bl.a. Firebug, der viser nedarvning, men så vidt jeg kan se,
så udelader Firebug visse CSS-egenskaber fra mit stylesheet; men det
*kan* jo skyldes, at de CSS-egenskaber, som jeg angiver, retteligt ikke
kan benyttes til de pågældende HTML-elementer.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 18:16

On 08-08-2011 18:57, Allan wrote:

> [...]
> *kan* jo skyldes, at de CSS-egenskaber, som jeg angiver, retteligt ikke
> kan benyttes til de pågældende HTML-elementer.

Du bør kunne box-modellen i søvne
http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html

Nedarvning:
Et element nedarver (inherit) egenskaber fra det element der omslutter det:

http://www.w3.org/TR/CSS2/cascade.html
som skriver b.la.:

"Suppose there is an H1 element with an emphasizing element (EM) inside:

<H1>The headline <EM>is</EM> important!</H1>
If no color has been assigned to the EM element, the emphasized "is"
will inherit the color of the parent element, so if H1 has the color
blue, the EM element will likewise be in blue."

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 18:42

On 08-08-2011 19:15, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> will inherit the color of the parent element, so if H1 has the color
> blue, the EM element will likewise be in blue."

CSS for ovenstående:
H1 {
color:blue;
}

så bliver _både_ H1 og EM blå.

Hvis EM skal ha en anden farve end H1:
H1 EM {
color:red;
}

That's all

Karl Erik.

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 20:34

> Du bør kunne box-modellen i søvne
> http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html

Ja, det troede jeg også jeg kunne, men jeg synes ikke, at det er helt
klart, hvornår der er bokse inden i bokse.

udenom en td-boks, men det er åbenbart ikke tilfældet.

Eksempelvis ville jeg have troet, at følgende kode ville resultere i en
grøn streg under en rød streg:

<head>
tr { border-bottom: 1px solid #00ff00; }
td { border-bottom: 1px solid #ff0000; }

</head>

hilsen
Allan

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 21:19

On 08-08-2011 21:33, Allan wrote:

> [...]
> <head>
> tr { border-bottom: 1px solid #00ff00; }
> td { border-bottom: 1px solid #ff0000; }

Du kan style den tekst der indsættes i <tr>:

td span {
text-decoration:underline;
}

Karl Erik.

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 21:42

Den 08-08-2011 22:18, Karl Erik Christensen skrev:

> Du kan style den tekst der indsættes i <tr>:
>
> td span {
> text-decoration:underline;
> }

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig.
Jeg opfatter "styling af en tekst" og "boks-modellen" som to forskellige
ting.
"text-decoration:underline"
og
"border-bottom: 1px solid"
er i min optik to forskellige verdener.

Hilsen
Allan

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 21:56

On 08-08-2011 22:41, Allan wrote:

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig.
> Jeg opfatter "styling af en tekst" og "boks-modellen" som to forskellige
> [...]

Jamen det er det ikke når det drejer sig om tabeller.

I html4 kan du ikke style tabeller med css, da tabeller har sin egen
styling indbygget.

Da du er sådan en flink fyr, skal du få en løsning af mig. Men det
kræver at du bruger html5/css3

table, td, th{border:1px solid black;}
td{border-bottom:1px solid red;}

Det er sikkert ikke som du ønsker, men da du jo har det grundliggende på
plads, kan du selv "lege" videre med den

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 22:06

On 08-08-2011 22:56, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> Det er sikkert ikke som du ønsker, men da du jo har det grundliggende på
> plads, kan du selv "lege" videre med den

Der var lige en tanketorsk - det er jo sent på dagen

Her er det du vil ha (html5/css3):

table, tr, th{border:1px solid black;}
td{
border-bottom:1px solid red;
border-left:1px solid black;
border-top:1px solid black;
border-right:1px solid black;}

Karl Erik.

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 22:42

> table, tr, th{border:1px solid black;}
> td{
> border-bottom:1px solid red;
> border-left:1px solid black;
> border-top:1px solid black;
> border-right:1px solid black;}

Tak for løsningen, men mit eksempel var jo blot et eksempel på, hvorfor
jeg ikke synes, at det er helt klart, hvornår der er bokse inden i bokse.

Og det er sikkert mig, der er tungmen, men jeg syntes altså stadig ikke,
at det er klart, hvornår der er bokse inden i bokse, og hvornår der ikke
er bokse inden i bokse.

Jeg har masser af eksempler, men jeg kan ikke få øje på logikken bagved.

det kun i HTML4 at <tr> ikke er en boks, mens <tr> i HTML5 *er* en boks?

Hjælp!!!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 23:11

On 08-08-2011 23:41, Allan wrote:

> Jeg har masser af eksempler, men jeg kan ikke få øje på logikken bagved.

> det kun i HTML4 at <tr> ikke er en boks, mens <tr> i HTML5 *er* en boks?
>
> Hjælp!!!

Tabel er et dårligt eksempel fordi tabel ikke er en boks, men har sin
helt egen formatering.
CSS3 prøver at betragte tabel som en boks, men det er efter min mening
håbløst.

Nogle tror at tabeller er "genindført" som designskabeloner, med css3.
Men det er ikke rigtigt.

Child-elementer "arver" fra parent-elementet, med mindre child styles.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-08-11 19:23

Allan formulerede Monday:

> [...]
> skyldes, at de CSS-egenskaber, som jeg angiver, retteligt ikke kan benyttes

Det erlidt svært at gætte sig frem til.
Jeg bruger selv FF med Firebug.
Hvis værdier ikke vises, kan det ofte være fordi den egenskab man
sigter efter, er stavet forkert, eller gives en værdi der ikke
eksisterer.

Det er ved den slags spørgsmål, emminent smart at give et link til det
du arbejder med, så dem du spørger har en chance for at svare.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 20:22

> [...]
>
> Det er ved den slags spørgsmål, emminent smart at give et link til det
> du arbejder med, så dem du spørger har en chance for at svare.

Sandt nok, men her er det jo mig, der svarer.
MEN, fint nok med et svar på et svar

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-08-11 20:44

Allan har bragt dette til os:

> Sandt nok, men her er det jo mig, der svarer.
> MEN, fint nok med et svar på et svar

Nej, du svarer ikke.
Spørgsmålet var et link, så vi kan se hvad det handeler om.

Ellers er svaret : Nej, vi kan ikke gætte os til dit problem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-08-11 20:58

Den 08-08-2011 21:44, Birger Sørensen skrev:

> Nej, du svarer ikke.
> Spørgsmålet var et link, så vi kan se hvad det handeler om.

Det handler om en <tr>, og her har jeg også erfaret at boks-modellen
ikke helt kan anvendes som på andre html-elementer.

--
Philip

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 21:28

> Det handler om en <tr>, og her har jeg også erfaret at boks-modellen
> ikke helt kan anvendes som på andre html-elementer.

Ja, det er bestemt en mulighed.

Det er derfor, at det vil være så rart med en mapning mellem HTML og
CSS. Så ville det fremgå klart, om man overhovedet kan benytte CSS
border på en <tr>.

Hilsen
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-11 22:01

Allan skrev:

> Så ville det fremgå klart, om man overhovedet
> kan benytte CSS border på en <tr>.

Jamen, der står jo ikke noget i <tr> andet end

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 21:53

Den 08-08-2011 21:44, Birger Sørensen skrev:
> Allan har bragt dette til os:

> Nej, du svarer ikke.
> Spørgsmålet var et link, så vi kan se hvad det handeler om.

Ikke for at være krakilsk, men du stillede spørgsmålet:
"Hvad vil du med en sådan oversigt?"
Og det var det, jeg svarede på.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-11 20:52

Birger Sørensen skrev:

> Hvis værdier ikke vises, kan det ofte være
> fordi den egenskab man sigter efter, er
> stavet forkert, eller gives en værdi der ikke
> eksisterer.

Det kan også tænkes at det tilsigtede ikke
fungerer i IE, men fint i andre browsere.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-11 19:20

Allan wrote:

> Eksempel:
> Hvor ser jeg, hvilke CSS-egenskaber, der kan benyttes til
> HTML-elementet "TR"?

Her f.eks.:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/hr.php

Siden findes via denne:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/hr.php, der findes her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php?liststyle0.css

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 18:08

On 08-08-2011 14:59, Allan wrote:
> [...]
>
> Men jeg må indrømme, at mit hollandske er blevet lidt rustent med årene,
> så en tilsvarende side på dansk eller engelsk vil være at foretrække.

W3School har en masse tutorials du kan afprøve:

Denne om css-egenskaber:
http://www.w3schools.com/cssref/default.asp

Oversigt over css-references:
http://www.w3schools.com/css/

HTML-references:
http://www.w3schools.com/tags/default.asp

HTML-tutorials:
http://www.w3schools.com/html/default.asp

Bemærk at vi lige nu bruger HTML4 og CSS2, men HTML5 og CSS3 er på vej.

Karl Erik.

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 19:33

> [...]
> http://www.w3schools.com/html/default.asp
>
> Bemærk at vi lige nu bruger HTML4 og CSS2, men HTML5 og CSS3 er på vej.

Tak for henvisningerne.

Jeg har kikket en del eksempler igennem (også nogle af ovenstående), men
problemet, med de eksempler jeg har set, er, at de ofte er for
ukomplicerede. De er for så vidt nok gode til at illustrere det helt
basale, men de lidt mere komplicerede strukturer er svære at finde.

Jeg har haft meget mere glæde af at finde hjemmesider, der viser noget i
stil med det jeg gerne vil vise og så lære noget deraf.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-11 20:04

On 08-08-2011 20:32, Allan wrote:

> [...]
> stil med det jeg gerne vil vise og så lære noget deraf.
>
> "Bemærk at *vi* lige nu bruger HTML4 og CSS2..."

Nå, hmmm - men så må du jo "ind i kampen".

Hvis man ikke har evnen til at forstå det grundliggende, vil man altid
være afhængig af at "låne" eksisterende kode.

Karl Erik.

Fra : Allan

Dato : 08-08-11 21:07

> Hvis man ikke har evnen til at forstå det grundliggende, vil man altid
> være afhængig af at "låne" eksisterende kode.

Jeg læser det du skriver som:
"...være afhængig af at stjæle eksisterende kode."

Det, jeg mente, var, at når nu de eksempler, der er i diverse tutorials
ikke er tilstrækkelig informative, så må man benytte sig af andre kilder
som eksempel.

Personligt syntes jeg, at det er ufint at kopiere kode, men jeg synes,
at det fint nok at tage ved lære af andres kode.

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-08-11 08:45

Allan wrote:

> [...]
>
> Det er temmelig irriterende, fordi jeg ved, at de findes (jeg har set
> dem mange gange), men når jeg lige står og skal bruge den, så kan jeg

Bookmarks, bookmarks - my friend.

Personligt har jeg haft meget glæde af denne her:
http://www.blooberry.com/indexdot/css/propindex/all.htm

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-08-11 09:01

Stig Johansen kom med denne ide:

> Bookmarks, bookmarks - my friend.
>
> Personligt har jeg haft meget glæde af denne her:
> http://www.blooberry.com/indexdot/css/propindex/all.htm

bookmarked!
Vær dog opmærksom på, at tingene udvikler sig.
F.eks. har Mozilla implementeret broder-radius, så -moz-border-radius
virker ikke i seneste version (5.0) af FF, men CSS3 versionen gør.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-08-11 09:24

Birger Sørensen wrote:

> bookmarked!
> Vær dog opmærksom på, at tingene udvikler sig.

I Know

Men jeg forholdt mig til Allan's udtalelse:
"Bemærk at *vi* lige nu bruger HTML4 og CSS2..."

> F.eks. har Mozilla implementeret broder-radius, så -moz-border-radius
> virker ikke i seneste version (5.0) af FF, men CSS3 versionen gør.

Fint nok med CSS3, men der går nok en rum tid før det er brugbart.

SVJV ønsker MS ikke at understøtte CSS3 på WinXP, og i virksomhedsregi er
'konverteringen' fra WinXP kun lige i sin vordende fase.

Så at få udfaset IE7+8 vil nok tage _meget_ længere tid end at udfase
Win2K+IE6.

Jeg ved godt mantraet går på "Køb en ny PC, støt MS osv", men qua min
deltagelse i bla. Delphi grupperne, ved jeg også at 'fattiglande' ikke har
råd til at sponsere William.

Der er mange, der stadig køre på Win95, da de kan få billigt isenkram (=smid
ud PC'ere) fra de rigere lande.

Men det handler om målgruppen.

Stig Johansen