Staffetten: Vinter
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 11:46

Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

Mit bud:

agalloch - falling snow

<http://www.youtube.com/watch?v=z4ih3JVrRPE&feature=related>

eller

Amorphis - Black Winter Day

<http://www.youtube.com/watch?v=twfj41kQeds&feature=player_detailpage#t=
85s>

/thomas

Fra : P. Petersen

Dato : 06-08-11 12:50

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
> stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

> [...]

Her lidt Winter med Stones.
Temmelig deprimerende synes jeg.
http://www.youtube.com/watch?v=frt_f0eP_Hs

Bathory. Prelude.
Lægges også en fin dyster stemning.
http://www.youtube.com/watch?v=hsAMmRtV578&feature=related

Et nummer som jeg også er vild med og med en fed vikinge dysterhed er:
Amon Amarth. Guardians Of Asgard.
http://www.youtube.com/watch?v=gD5tU-5NXd4

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P. Petersen

Dato : 06-08-11 12:56

"P. Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=hsAMmRtV578&feature=related
>
> Et nummer som jeg også er vild med og med en fed vikinge dysterhed er:

Selv om min kvote nok er opbrugt glemte jeg da lige ham her i farten.
Kongen af dysterhed. Burzum. Glemselens Elv.
http://www.youtube.com/watch?v=fKCgV__C-Lw

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-11 13:24

P. Petersen <psp@ka-net.dk> wrote:

> "P. Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Selv om min kvote nok er opbrugt glemte jeg da lige ham her i farten.
> Kongen af dysterhed. Burzum. Glemselens Elv.
> http://www.youtube.com/watch?v=fKCgV__C-Lw

uh, nice one. Mit problem er at jeg kan ikke udstå Hr. Burzum, han er
100% nutcase og jeg har svært ved at skille ham og så hans musik fra
hinanden ...

/thomas

Fra : P. Petersen

Dato : 06-08-11 16:10

> uh, nice one. Mit problem er at jeg kan ikke udstå Hr. Burzum, han er
> 100% nutcase og jeg har svært ved at skille ham og så hans musik fra
> hinanden ...
>
> /thomas

Er helt enig. Han fremstår som en i højeste grad forvirret, mentalt syg
person.
Han ville sikkert også være blevet begravet i Glemselens Elv, hvis han ikke
var blevet dømt for mordet på Euronymous fra Mayhem og for at brænde kirker
af.
Men det har åbenbart gjort ham til kultfigur for en masse andre forvirrede
mennesker rundt om på jorden.
Men noget af hans musik synes jeg er ok.
Når man har brug for, at fundere over de mindre fede ting i livet.
Måske hvert andet år. :)
Men synes han passede godt ind i din stafetbeskrivelse.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Ib

Dato : 06-08-11 13:11

> Amorphis - Black Winter Day
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=twfj41kQeds&feature=player_detailpage#t=
> 85s>
>
> /thomas

Fantastisk nummer. Har ellers aldrig været meget for growl, men her rammer
det min melodiske åre, faktisk helt symfonisk. Rigtigt fedt.

--
Ib

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-08-11 14:17

> [...]
> Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
> stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

Ikke nødvendigvis deprimerende, men koldt

Within Temptation med Ice Queen
http://www.youtube.com/watch?v=E1Z6ehpIg4c

Det næste handler slet ikke om vinter, men jeg synes at stemningen er
iskold, deprimerende og vinteragtig og den handler da også om død. Bauhaus
med Bela Lugosi's dead.
http://www.youtube.com/watch?v=1e8TGVMYfxk

Til sidst Steve Miller Band med Winter Time
http://www.youtube.com/watch?v=93AymOJkKcw

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-08-11 14:29

On 06-08-2011 12:45, Thomas von Hassel wrote:
> Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
> stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

Winter er for mig hverken Rolling Stones eller Vivaldi, men sne og
lyrisk stilhed.
Det kunne f.eks. være denne af Claude Léveillé, "L'Hiver" sunget af
tekstforfatteren selv, Marie-Denise Pelletier:

Fleur de gel et de givre
Et par les nuits de haute rafale
À la maison comme à ton traîneau
J'attellerai comme une cavale
La poudrerie et très haut

http://www.youtube.com/watch?v=mpCtQ3MuaRQ

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-08-11 14:35

On 06-08-2011 15:29, Henning Jensen wrote:

> Det kunne f.eks. være denne af Claude Léveillé, "L'Hiver" sunget af
> tekstforfatteren selv, Marie-Denise Pelletier:

Beklager, jeg begik en fejl, det er Gilles Vigneault der har skrevet
teksten.

Henning :-|

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-08-11 08:06

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
> stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

> [...]

Okay, vinteren er som regel både kold og hvid... Men den behøver jo ikke
være dyster og kedelig... Siger manden, der havde 2 meter højt sne over hele
gårdspladsen, og armen i gips... Så her er Pia Raug, med en solid
konstatering... Sneflokke kommer vrimlende

http://www.youtube.com/watch?v=8aNKgPN7lmE

Her er der da så lidt mere, til at fortælle, at vinteren trods alt også får
ende... Og hvem kan sige det smukkere end Gustav Winckler... Når der er sne
på havens roser. Så det gør han...

http://www.youtube.com/watch?v=JahOB6YTIsA

Og skulle vi så ikke lige tage Snow Flake, her med Jim Reeves...

http://www.youtube.com/watch?v=mBpIYFRVz3o&feature=related

Så op med humøret alle sammen, vinteren er ikke så slem endda...

M.V.H....Benny..

Fra : Kert Rats

Dato : 07-08-11 15:31

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
> stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

Genesis lavede en fin melodi om vinteren på deres "..and Then There Were
Three" - Snowbound.
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=eqgKiFxeQtg

Endnu en vintersang fra samme album - Undertow - som også handler om andet
en blot vinteren.
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=BOd6wYKKB9o&feature=related

Venligst

Kert Rats

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-11 18:28

> Bare for at være på tvært her i tropeheden. Om det er tekst, titel eller
> stemning så må det gerne være koldt og deprimerende:

Vi giver den til Jan Kronsell for Within Tempation ... husk at de kommer
til Danmark i efteråret!

/thomas