kvindeundertrykkende "kristendom" i ligest~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 06-08-11 09:07

Dagens andagtstekst fra BibelLæserRingen www.blr.dk er ret udfordrende. Hør blot:

=== citat start ===

Lørdag 6. august (2011)

1. Tim 2,8-15

Kvinderne bør i stilhed underordne sig og tage imod belæring.
Jeg tillader ikke en kvinde at optræde som lærer i menigheden
eller at bestemme over sin mand; hun skal undgå at virke
dominerende. Hvorfor ? Fordi Gud først skabte Adam og derefter
Eva. Og det var ikke Adam, men Eva, der blev bedraget af Satan;
og idet hun lod sig bedrage, syndede hun.
(1.Tim 2,11-14)

Lærerembedet

Dagens stykke er udgangspunkt for mange fortolkninger, og
lægfolket (kristne, der ikke er ordinerede præster) kan ofte
høres undskylde sig med, at når teologerne ikke kan blive
enige, hvordan skal jeg så finde hoved og hale i det?

Til det er der at sige, at vi i den evangelisk-lutherske
kirke mener ud fra 1 Petersbrev 2,9, at kirken består af et
kongeligt præsteskab, som teologisk kaldes det almindelige
præstedømme. Det betyder blandt andet, at enhver kristen kan
bede til Gud, og at enhver kristen skal bedømme den forkyndelse,
men hører. Med andre ord kan vi ikke undskylde os med, at det
kan teologerne ikke blive enige om - vi må selv arbejde med
spørgsmålene. Men der kræves ikke, at vi hver især kan finde et
entydigt svar på alt, for Gud er Gud og dermed så meget større
end os, at vi ikke kan rumme dybden af hans indsigt.

Den største uenighed handler om det legale i at have
kvindelige præster. Strengt taget forbyder Biblen ikke kvinder
at være "præster", af den enkle grund at der ikke findes
"præster" i Det Nye Testamente. Kun Jesus er præst i den nye
pagt. Men det handler alligevel om den tjeneste, vi kalder
præst/pastor i kirken, da den tjeneste indeholder lærerdelen -
eller lærerembedet.

Man kan ikke komme udenom, at Paulus, som en af Guds apostle
på jord, udtrykker en befaling, som vi hver især og kirken som
helhed må fortolke og drage konsekvenser af.

For min del kan jeg ikke komme uden om, at Paulus'
argumentation går helt tilbage til Adam og Eva. Konsekvensen er,
at det har en endegyldig betydning for resten af jordens historie.
Derfor må vi også indrette vore menigheder ud fra dette sted og
andre steder, som taler klart om emnet i Biblen, og det vil
sige uden kvinder på selve lærerembedet. At man så også skal
tale om den positive vinkel er indlysende - hvilke tjenester
ligger lige for til kvinden og manden.

=== citat slut ====

Hmm ... (input memory from) ...

Sent: Sunday, April 24, 2005, CET 08:51, GMT 06:51
Subject: Re: Superloven
04049 news:6nHae.114178$Vf.4189235@news000.worldonline.dk
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/72f222bf45f2c807

[ ... skrevet til et Jehovas Vidne, en *sekt*, hvor kvindeundertrykkelse er hverdag ... ]
> "Filip Drejer Johnsen" skrev
[ ... ]

+

Sent: Thursday, August 04, 2011, CET 19:00, GMT 17:00
Subject: Ægteskabskrise. Et *profetisk* ord til en ægtemand som skændes med sin kone -
Re: Det levende hus
13008 news:4e3ad01d$0$308$14726298@news.sunsite.dk
... (ej online endnu via Google) ...

> Modtog meget sørgmodige nyheder og kom til at sige: Du slider din kone op til døde...
>
> Og netop i det samme lød der en røst fra Himlen, som sagde:
> (2011-08-04, Thursdag, Day no 216, CET 18:50:26, GMT 16:50:26)
> - "Skulle Jeg hilse og sige."
>

> Jeg er IKKE din far, men hvis jeg var din far, så ville jeg sige, at du skal behandle din
> kone med den ære og respekt en *ligeværdig* *partner* fortjener!
>

> Det hører INGEN steder hjemme, dét du laver lige nu. Giv hende ro og fred til at sørge.
> Hun er ked af det og har *akut* brug for hvile tin the name of the Father°.

Jeg har lige haft den "fornøjelse" at ha' en *selvbestaltet* kvinde
i "telefonen", som gerne vil (uden min opfordring) være min
åndelige vejleder (hvor hun gerne vil - som en stedfortrædende
mor - "vejlede" mig om dit og dat, herunder legalisering af hor)!
Og det ku' på den baggrund være mere end fristende at give Paulus
medhold i disse hans kvindeundertrykkende ord, men jeg bliver
nødt til at komme med en pasmelding :
(Jeg skal også ku' se mig selv i øjnene overfor min Skaber, også
når/hvis Hans Ord° i mine øre er idioti. Og jeg véd, at Han° vil
*respektere* mig for det pga. ærligheden/oprigtigheden, modsat et
skuespil, der jo mere minder om slikspytteri!):

At elske sin næste som sig selv må nødvendigvis også *inkludere*,
at man ærer og respekterer den anden part og giver dem en
*ligeværdig* behandling UANSET køn!

One man (or woman); one vote! Længere er den historie ikke!

Forleden dag skulle jeg fx. hjælpe en kvinde med noget praktisk (en flytning).
Hun følte sig godt og grundigt nedværdiget af hendes mand, der var begyndt
at bestemme al, al fór meget over hende på en så dominerende måde, at
hendes selvrespekt havde taget så meget skade, at hun var begyndt at blive
usikker på sig selv! Vi blev enige om, at hun måtte *genoprette* selvrespekten!
Manden BURDE ha' "affundet" sig med, at alle familiemedlemmer tages
med på råd, således at fx. et familiemedlem (i en familie på i alt 4) højst
kan tillade sig 25% (og opnår først over 50% ved at *samarbejde* med
de andre medlemmer, fremfor at *tiltvinge* sig over 50% ved "enevældig
kongedømme") og så fremdeles (for man skal jo heller ej tyrannisere
over sine børn, vel ?)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 13000 news:4e310c53$0$302$14726298@news.sunsite.dk