En god ide måske?
Fra : John

Dato : 06-08-11 17:10

Hejsa

Har leget lidt med noget alternativt.
http://jopa.jp-web.dk
En del er lånt/stjålet andre steder fra.

En website kun bestående af en index.html fil, med indbyggede "sider"
eller afsnit der gør det ud for sider.
De indbyggede sider/afsnit hentes via JQuery.

Som sagt kun en fil at validere.
Jeg har brugt CSS3 i vid grad, og sk.... på at det ikke er standart.

Er ideen for avanceret for jer koventionelle gutter
Ønsker ikke ris eller ros for udseendet, men blot tilkendegivelser på
om det er en god ide overhovedet.
Virker det i jeres brusere overhovedet.
har kun checket med ildræven selv.

ps syntes det snart var på tide med lidt nytænkning :') derud over skal
det såmænd ikke bruges til noget.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-11 17:23

Den 06-08-2011 18:10, John skrev:

> En website kun bestående af en index.html fil, med
> indbyggede "sider" eller afsnit der gør det ud for sider.
> De indbyggede sider/afsnit hentes via JQuery.

Det virker da fint nok på eksempelsiden - hm, og så
alligevel ikke. Hvis man forsøger at gå direkte ind på en
"underside" som fx Wordpress, får man vist forsiden:

http://jopa.jp-web.dk/#wordpress
Tjekket i Firefox og Chrome.

Det må vel også have betydning for indeksering af siden. Du
har jo kun én title og beskrivelse at gøre godt med.

Desuden er det nok ikke alle sider, det er lige brugbart
til. Hvis jeg brugte det på Ludvigs Hjørne, ville det nok
være de færreste, der havde lyst til at vente til alle knap
4 MB tekst var hentet. For slet ikke at nævne billederne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : John

Dato : 06-08-11 17:27

Følgende er skrevet af Kim Ludvigsen:

> Det må vel også have betydning for indeksering af siden. Du har jo kun én
> title og beskrivelse at gøre godt med.

Kim alt tekst og billeder ligger skam tilgængeligt på index siden som
er den eneste, så ingen indexerings problemer.
Check kildekode og du vil se 5 sider på en gang derned af

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-11 18:05

Den 06-08-2011 18:26, John skrev:
> Følgende er skrevet af Kim Ludvigsen:

> Kim alt tekst og billeder ligger skam tilgængeligt på index
> siden som er den eneste, så ingen indexerings problemer.
> Check kildekode og du vil se 5 sider på en gang derned af

Det er jeg skam godt klar over, og det er netop det, der er
problemet. Hvis du havde lavet det som fem selvstændige
sider, kunne du benytte forskellige titler, så du fx havde
"Wordpres" i titlen til Wordpres-siden. Og det samme i
beskrivelsen. Og såmænd også i filnavn eller mappenavn.

Titel samt filnavn/mappenavn vægter en del, når Google
indekserer. Google benytter også beskrivelsen, men jeg ved
ikke, hvor meget den vægter. Din testside lider af at have
samme title, beskrivelse og filnavn på alle "sider".

Efter at jeg har fået lavet facebooksider til nogle af mine
sider og en Google+-side, kan jeg se, at beskrivelsen i
hvert fald er betydningsfuld der.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-11 21:34

Kim Ludvigsen skrev:

> "underside" som fx Wordpress, får man vist
> forsiden:
>
> http://jopa.jp-web.dk/#wordpress
> Tjekket i Firefox og Chrome.

Det var også det første jeg lagde mærke til,
man kan således ikke give et direrkte link
til en underside.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : John

Dato : 06-08-11 22:00

Efter mange tanker skrev Allan Vebel:

> Det var også det første jeg lagde mærke til,
> man kan således ikke give et direrkte link
> til en underside.

Det er en brist klart

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-08-11 22:58

John:

> Det er en brist klart

Absolut positionerede div's?
Browserne har problemer med anchors inde i sådan nogen. Det er også
grunden til at tilbage-knappen ikke virker.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 06-08-11 23:42

Birger Sørensen formulerede lørdag:

> Absolut positionerede div's?
> Browserne har problemer med anchors inde i sådan nogen. Det er også grunden
> til at tilbage-knappen ikke virker.

Tror jeg ikke Birger, da der kun er en side som ikke skifter.
Det er kun indholdet der skifter derfor vil en returknap ikke virke.

Nå men vi fik da en saglig debat ud af det lidt ud over det sædvanlige
der diskuteres herinde

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-11 23:52

Den 07-08-2011 00:42, John skrev:
> Birger Sørensen formulerede lørdag:

> Tror jeg ikke Birger, da der kun er en side som ikke skifter.
> Det er kun indholdet der skifter derfor vil en returknap
> ikke virke.

Jeg tror, Birger har ret. Der er i hvert fald noget, der
driller, for det virker fint med anchors og tilbageknappen
på almindelige sider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Løs Sudoku-opgaver på computeren. Du kan også få hjælp til

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-08-11 00:08

Kim Ludvigsen har bragt dette til os:

> Jeg tror, Birger har ret. Der er i hvert fald noget, der driller, for det
> virker fint med anchors og tilbageknappen på almindelige sider.

Har samme problem med min side om ordbogen
http://bbsorensen.com/ordbog/?men=Ordbogen
Det virker fint, hvis man linker til siden fra andre steder, eller
direkte på adresselinien (FF i hvert fald) og så længe man holder sig
på siden - men tilbage og frem knapper, skifter ikke til det korrekte
anchor, selvom det står i adresselinien.
Og det er præcis samme problem i *alle* browsere.
Siden bruger over hovedet ingen scripting, og der er ingen
valderingsfejl.
Der er helt enkelt et problem med anchors i absolut positionerede
elementer...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 07-08-11 12:17

Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:

> Jeg tror, Birger har ret. Der er i hvert fald noget, der driller, for det
> virker fint med anchors og tilbageknappen på almindelige sider.

Piller lige siden ned og en dag jeg får tid vil jeg prøve at konvertere
det hele til PHP.
Lave de 5 sider og så se om jeg kan få slider funktionen til at hente
de enkelte PHP sider.

Det var såmænd slider funktionen jeg fandt mest sjovt og anderledes B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-08-11 15:07

John formulerede søndag:
> [...]
> enkelte PHP sider.
>
> Det var såmænd slider funktionen jeg fandt mest sjovt og anderledes B-)

Anderledes, ja.
Sjov er jeg ikke enig i - men det behøver vi vel heller ikke at være.

For mig at se, er der alvorlige problemer, hvis ideen ikke kan
bookmarke enkelte sider, og ikke kan bruges med browsernes indbyggede
funktioner (tænker her specielt på itlbage knappen).

Men ellers da et friskt alternativ, hvis det fungerer tilfredsstillende
på ældre/langsomme/belastede maskiner også...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-11 23:15

John skrev:

> Det er en brist klart

Den forstod jeg ikke - hvad er en brisk?

Man føler sig helt tilbage til de gode gamle
frames, hvor man heller ikke kunne sende et
direkte link til en underside.

Så kunne man lave noget scripting, hvor man
kunne alligevel, men mange slog dengang den
slags fra i browseren, og så kunne man ikke
alligevel

Kan du få linket til at fungere, er det klart en
fordel på mindre sider - ellers er det dødsdømt.

Lavede engang en side: http://marna.dk, som
bruger et asp-script til at inkludere undersider
med en /?id=underside - det fungerer glimrende,
og man kan sende et direkte link.

Samme metode kan bruges til at læse det hele
fra én fil, men jeg har kun brugt det den ene
gang.

Om der er SEO-mæssige fordele eller ulemper
ved de forskellige metoder, har jeg ikke
undersøgt, men som Kim Ludvigsen er inde
på, er det <title> det drejer sig om.

Laver jeg 6-8 sider for en kunde, bliver det som
regel helt tradionelt med header, menu og footer
i indlude-filer, så er det bare at hente indhold ind.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : John

Dato : 06-08-11 23:39

Allan Vebel:

> Den forstod jeg ikke - hvad er en brisk?

Allan læs "brist" skriver jeg kan defineres som en mangel

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-08-11 03:54

Den 07/08/11 00.15, Allan Vebel skrev:

> Den forstod jeg ikke - hvad er en brisk?

> Man føler sig helt tilbage til de gode gamle
> frames, hvor man heller ikke kunne sende et
> direkte link til en underside.

Det ved du jo godt, Allan, det har jeg jo bevist mange gange

http://www.danacord.dk/frmsets/records/705-r.html

Just kidding og ja-ja, jeg ved det godt og alt det der
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Asger-P

Dato : 06-08-11 17:28

Hi John

On the: 06. of august-2011 At: 18:10 John wrote:

> [...]
>
> Er ideen for avanceret for jer koventionelle gutter
> Ønsker ikke ris eller ros for udseendet, men blot tilkendegivelser på om

Flimrer meget når siden åbner.

tilbage knappen(backspace) virker ikke (Chrome, IE9 og Opera)
http://jopa.jp-web.dk/

ellers ser det da meget frækt ud.

Personligt foretrækker jeg dog små filer, jo større jo
sværere at overskue.

Best regards
Asger-P

Fra : John

Dato : 06-08-11 17:38

Asger-P tastede følgende:

> Flimrer meget når siden åbner.

Ok gætter på at det er loadning af slideren der gør det.

> tilbage knappen(backspace) virker ikke (Chrome, IE9 og Opera)

Ditto i FF, men man kan navigere i menuen trods alt

> Personligt foretrækker jeg dog små filer, jo større jo
> sværere at overskue.
Ja det er lidt af et cirkus men nok en vanesag B-)

ps til Kim
Vedr indexering så bemærk at alt er tilgængeligt i index.html filen, og
samtlige sider bliver loadet samtidigt, så ingen ventetid der

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-11 18:07

Den 06-08-2011 18:38, John skrev:

> ps til Kim
> Vedr indexering så bemærk at alt er tilgængeligt i
> index.html filen, og samtlige sider bliver loadet samtidigt,
> så ingen ventetid der

I mit tilfælde med Hjørnet, så ville der netop være
ventetid. Jeg har knap 4 MB tekst og mange flere MB
billeder, så der ville der være temmelig lang ventetid, før
siden blev synlig.

Men når først den er indlæst, så vil det til gengæld gå
lynhurtigt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : John

Dato : 06-08-11 18:13

Kim Ludvigsen forklarede den 06-08-2011:

> [...]
> ventetid, før siden blev synlig.
>
> Men når først den er indlæst, så vil det til gengæld gå lynhurtigt.

En sådan omfangsrig side som din ville jeg da også splitte op.
Det ville være svært/umuligt at styre i en enkelt fil.

Ps vedr indexering så mener jeg google vægter indhold højere end
sidetitler, men lad det ligge.
Syntes blot det var en sjov og alternativ måde at lave hjemmesider på,
og vi skal vel ikke ikke være bleg for udfordringer

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-11 18:55

Den 06-08-2011 19:12, John skrev:

> Ps vedr indexering så mener jeg google vægter indhold højere
> end sidetitler, men lad det ligge.

Ja, men titler og navne giver lige lidt ekstra, og det kan
jo være forskellen på en placering på side et eller tre i
søgeresultatlisten.

> Syntes blot det var en sjov og alternativ måde at lave
> hjemmesider på, og vi skal vel ikke ikke være bleg for
> udfordringer

Absolut ikke, det er kun fint med nogle eksperimenter. Jeg
påpegede blot nogle ulemper ved brugen. Fordele er der
selvfølgelig også, ikke mindst i form af hurtige sider -
hvis der ikke er for mange af dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridge på computeren:

Fra : John

Dato : 06-08-11 18:04

Asger-P frembragte:

> tilbage knappen(backspace) virker ikke (Chrome, IE9 og Opera)

Hej Asger
Det er jo klart når der kun er en side B-)
kom jeg lige i tanke om

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-11 18:19

On 06-08-2011 18:10, John wrote:
> Hejsa
>
> Har leget lidt med noget alternativt.
> http://jopa.jp-web.dk
> En del er lånt/stjålet andre steder fra.

Er det ikke lidt samme måde CMSimple er opbygget på?
Bare uden brug af JQerry.

Skide dejligt med folk der eksperimenterer - jeg troede bare du helt var
stoppet med det.

Men een gang cirkushest - altid cirkushest

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : John

Dato : 06-08-11 18:28

Karl Erik Christensen formulerede lørdag:

> Er det ikke lidt samme måde CMSimple er opbygget på?
> Bare uden brug af JQerry.

Jeg kender ikke CMSimple Karl

> Skide dejligt med folk der eksperimenterer - jeg troede bare du helt var
> stoppet med det.
Øhm jeg laver masser af temaer når tiden er til det (efterspørgslen)
:')

Jeg surfede mig blot til ideen og tænkte at det kunne være sjovt at
lege med.

Det er jo egentlig en anden form for PHP include end man er vant til,
og vi skal udforske så længe vi lever.

Ideen kunne være fin til enkle sider a la den i linket, men som Kim
pointerer ville det ikke være optimalt til hjemmesider med 20+
undersider.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-11 18:48

On 06-08-2011 19:27, John wrote:

> Ideen kunne være fin til enkle sider a la den i linket, men som Kim
> pointerer ville det ikke være optimalt til hjemmesider med 20+ undersider.

Med netop php kunne du udskifte title. Man skal bare holde tungen lige i
munden, da det ikke er nemt at sende <head> elementer.

Men til noget visitkort-agtigt kunne det da være fint.

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 06-08-11 19:02

Karl Erik Christensen:

> Men til noget visitkort-agtigt kunne det da være fint.

Netop.
En side med max 5-6 undersider ville jeg kunne overskue i min alder B-)

Små enkle private sider eller Firma udstillingsvindue

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-11 19:33

On 06-08-2011 20:01, John wrote:

> En side med max 5-6 undersider ville jeg kunne overskue i min alder B-)

Ja, du har vel nået den alder, hvor valget mellem sex og en leverpostej
mad, er frygtelig svært

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 06-08-11 19:36

Karl Erik Christensen kom med denne ide:

Leverpostej mad kender jeg B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-08-11 19:45

John wrote:
> Karl Erik Christensen kom med denne ide:

> Leverpostej mad kender jeg B-)

Leverpostej mad, hvad er det?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-08-11 20:15

John frembragte:
> [...]
> har kun checket med ildræven selv.
>
> ps syntes det snart var på tide med lidt nytænkning :') derud over skal det

Det ser da fikst ud, men er næppe nyt. I hvert fald set før.
Tilbageknappen mangler, som allerede sagt.
Tror også at hvis det skal bruges seriøst, skal det begrænses til få
sider. Med bare de 5 du har, er det et flimmer at skifte fra første til
sidste side, eller den anden vej.
Testet på langsomme maskiner? Hvad styrer flimren frem og tilbage?
Går det, hvis maskinen i forvejen er travlt optaget af andre ting?

Personligt er jeg så heller ikke enig med teksten på forsiden: "...det
hele bliver mere overskueligt for websnedkeren..."
Det bliver aldrig nemmere at vedligeholde 5 sider der er rodet sammen i
een, end at vedligeholde dem hver for sig.

Friskt med nytænkning...
js sidst i filerne er imod best practice og gør ikke tingene mere
overskuelige.
Exekvering af scipts kan sinkes på andre måder - f.eks. ved at udføre
dem i window.onload i stedet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 06-08-11 20:24

Birger Sørensen har bragt dette til verden:

> Det ser da fikst ud, men er næppe nyt. I hvert fald set før.

Ok med JQuery slider ?
Har ikke stødt på det før

> Tilbageknappen mangler, som allerede sagt.

Jeps det er klart når den ikke skifter side

> Tror også at hvis det skal bruges seriøst, skal det begrænses til få sider.
> Med bare de 5 du har, er det et flimmer at skifte fra første til sidste side,
> eller den anden vej.

Det er så det der for mig er det smarte.
Så man ikke den funktion ville det være kedeligt.

Tror jeg kunne lave sideskiftet som Fade in og out.
Kigger jeg på en anden dag.

> Testet på langsomme maskiner? Hvad styrer flimren frem og tilbage?
Ja det er jo jquery slideren

> [...]
> bliver mere overskueligt for websnedkeren..."

> Det bliver aldrig nemmere at vedligeholde 5 sider der er rodet sammen i een,

igen:
Kan der være noget om, men nu har jeg et Theme som kan bruges som
skabelon.
Første gang er altid sværrest.

> Friskt med nytænkning...
Ja det kan blive for kedeligt

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-08-11 22:54

John formulerede Saturday:
> Birger Sørensen har bragt dette til verden:

> Ok med JQuery slider ?
> Har ikke stødt på det før

Jeg har set funktionaliteten før. Hvordan det gøres, er vel ligegyldigt

> Jeps det er klart når den ikke skifter side

Lad mig uddybe:
Hvis jeg vil tilbage til den side jeg kom fra, bruger jeg "tilbage" i
browseren - jeg leder ikke efter menupunktet igen - måske kan jeg slet
ikke huske hvilket menupunkt det var.
Men der sker ingenting, så jeg trykker igen - ramte nok ikke rigtigt
første gang...
Afhængigt af hvor mange menupunkter jeg har besøgt på din side, ender
jeg med at komme tilbage til den side jeg var på, før din (dmi.dk i
dette tilfælde...). Det er hverken smart eller ønskeligt.
Som sådan, er det faktisk en designfejl i dit layout.
(Har ikke gransket din kode - gætter på at der er nogle absolut
positionerede elementer involveret - og da har browserne et problem med
at finde anchors når tilbage knappen bruges).

> Det er så det der for mig er det smarte.
> Så man ikke den funktion ville det være kedeligt.

Du mener det er smart med flimmer? Jeg finder det irriterende...

> Ja det er jo jquery slideren

Og hvad styrer en "JQuery slider"? Jeg mener det må være timeouts i js.
Og så har du et problem, for en PC kan faktisk have så travlt, at
browserens timere bliver tilsidesat, og dine "overgange" bliver alt
andet end glidende.
Har ikke testet, men ved at det kan være et problem, hvis siderne er
"tunge", eller den aktuelle PC har travlt. På en langsom (ældre) PC vil
problemet være tydeligere.

> igen:
> Kan der være noget om, men nu har jeg et Theme som kan bruges som skabelon.
> Første gang er altid sværrest.

Man kan vel gøre det med include i php, så man stadig har de enkelte
siders kildekode separat.
Problemer er vel til for at blive løst.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 06-08-11 23:46

Birger Sørensen formulerede lørdag:

> Man kan vel gøre det med include i php, så man stadig har de enkelte siders
> kildekode separat.
> Problemer er vel til for at blive løst.

Jeps men det er jo det jeg gør dagligt altså PHP og testen som det jo
er var nærmere for at se om det funkede overhovedet.

Ikke noget jeg vil satse på selv men meget sjov måde at inkludere på

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-08-11 00:11

John kom med denne ide:
> [...]
> nærmere for at se om det funkede overhovedet.
>
> Ikke noget jeg vil satse på selv men meget sjov måde at inkludere på

??
Der er da netop *ikke* tale om at includere, men om at levere hele
dynen i en rodet bunke...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 07-08-11 09:49

Birger Sørensen tastede følgende:

> Der er da netop *ikke* tale om at includere, men om at levere hele dynen i en
> rodet bunke...

Rolig nu, det var et oplæg til debat, ikke en ny standart man skal tage
stilling til

Nå jeg skriver inkludere mener jeg det billedligt talt.

JQuery slider er hip for tiden specielt i CMS kredse, og jeg har rodet
en del med slidere, og tænkte at når man kunne "inkludere" en stak
billeder, hvorfor så ikke en side/tekst. Thats all B-)

Kan da godt se at måden ikke er den ultimative, bruger jo til daglig
PHP, men der skal jo være plads til leg også. B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-11 21:07

On 06-08-2011 21:15, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> overskuelige.
> Exekvering af scipts kan sinkes på andre måder - f.eks. ved at udføre

Hovsa - her troede jeg at det drejede sig om, at de elementer(div'er og
lign.) der skal rumme resultaterne af js, skulle være loadet først.

Det opnås måske ikke ved blot at forsinke udførelsen af js.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-08-11 22:56

Den 8/6/2011, skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> lign.) der skal rumme resultaterne af js, skulle være loadet først.
>
> Det opnås måske ikke ved blot at forsinke udførelsen af js.

Det bør de også være, når window.onload kaldes. Ellers er der noget
helt koks i enten browseren eller koden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-08-11 10:10

John wrote:

> ps syntes det snart var på tide med lidt nytænkning :') derud over skal
> det såmænd ikke bruges til noget.

Nytænkning..?
SVJH har det været brugt, prøvet, og aflivet siden sidste årtusinde

Men det er jo typpisk for IT branchen, at man ikke, modsat andre
discipliner, bygger videre på _erfaringer_, men forkaster alt og tror man
har fundet de vises sten.

Men held og lykke, selvom jeg ikke kan se formålet med at pakke et HTTP
request ind i alverdens javascript koder.

Den eneste nettoværdi er dårligere performance hos brugeren.

Stig Johansen

Fra : John

Dato : 08-08-11 10:58

Stig Johansen frembragte:

> Nytænkning..?
> SVJH har det været brugt, prøvet, og aflivet siden sidste årtusinde

Ok har så ikke været opmærksom i det forrige århundrede.

Tror du misforstår mit oplæg, som blot var:
Er der alternative måder at lave websider på ?

Har som skrevet tit "inkluderet" en mappe billeder og kaldt dem frem
med JQuery, og fandt i mit stille sind på en måde at gøre det samme med
tekst/html.sider.
Det var som sagt blot et udfald af nysgerrighed der fik mig til at lege
med det, ikke for at irritere dig eller andre.

Har du et eksempel fra forrige århundrede som jeg kan se eller er det
alt sammen skrottet.

Bemærk at jeg har indset at mit eksempel ikke er ultimativt, langt fra,
men det var da et indspark i den, syntes jeg til tider meeeget konforme
måde vi tit og næsten altid griber webdesign an på, og ikke så meget
andet

> Men det er jo typpisk for IT branchen, at man ikke, modsat andre
> discipliner, bygger videre på _erfaringer_, men forkaster alt og tror man
> har fundet de vises sten.

For mig var det nok nærmere anderledes tænkning i forhold til hvordan
jeg ellers tænker

> Men held og lykke, selvom jeg ikke kan se formålet med at pakke et HTTP
> request ind i alverdens javascript koder.

Fair nok
Som sagt/skrevet blot et indspark B-)og det kunne da være interessant
om andre kunne levere en alternativ måde at lave design på ud over
flash.

Der må da være måder der ikke er afprøvet.
Personligt vil jeg da ikke totalt afskrive clientside B-)

Nå men fik da lidt liv i en ellers halvdød nyhedsgruppe med mit
legeprojekt

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-08-11 11:16

John wrote:

> Ok har så ikke været opmærksom i det forrige århundrede.
>
> Tror du misforstår mit oplæg, som blot var:
> Er der alternative måder at lave websider på ?

Nej jeg misforstår dig ikke, for hvis vi ikke havde alle mulige
siggerhedsproblemer, søgemaskiner osv, og ALLE havde enablet javascript, så
var verden nemmere (sjovere).

> Har som skrevet tit "inkluderet" en mappe billeder og kaldt dem frem
> med JQuery, og fandt i mit stille sind på en måde at gøre det samme med
> tekst/html.sider.

Nu kommer vi ind i en diskussion om frameworks, eller simpelt og ligetil.
Den gider jeg ikke, men hvis man kan, kan det ordnes med 'få' liniers
javascript.

> Det var som sagt blot et udfald af nysgerrighed der fik mig til at lege
> med det, ikke for at irritere dig eller andre.

Jeg er skam ikke irriteret.

> Har du et eksempel fra forrige århundrede som jeg kan se eller er det
> alt sammen skrottet.

For f*.. mand, hvordan skulle jeg kunne huske links fra forrige
årtusinde?

Der var en periode hvor man forsøgte at 'skjule' opbygningen af hjemmeside,
altså 'view source', hvor formålet var at andre ikke skulle 'stjæle'
'designet'.

Det gjorde man ved:
1) At bruge javascript.
2) At obfuskere javascriptet.

Browserne havde ikke (som visse idag) en 'vis kilde _after_ javascript), så
man kunne ikke umiddelbart 'stjæle' kildeteksten.

> For mig var det nok nærmere anderledes tænkning i forhold til hvordan
> jeg ellers tænker

Al respekt for det, og det var ikke en kritik, blot en konstatering af, at
det _har_ været prøvet.

> Fair nok
> Som sagt/skrevet blot et indspark B-)og det kunne da være interessant
> om andre kunne levere en alternativ måde at lave design på ud over
> flash.

Se det som en 'brok' hvor Birger og jeg nok synes det er overkill at
downloade et fuldt 'framework', blot for at ændre 'et komma'

> Der må da være måder der ikke er afprøvet.
> Personligt vil jeg da ikke totalt afskrive clientside B-)

Det skal du, og må heller aldrig afskrive.

Men der findes ikke en universalløsning - man skal have målgruppen in mente.

Snakker vi offentlige services til ældre borgere, er det forkert at designe
med "li'r".

Snakker vi de unge, kunne det være på plads med "li'r", da det ellers ville
være for kedeligt (for dem).

> Nå men fik da lidt liv i en ellers halvdød nyhedsgruppe med mit
> legeprojekt

Håber ikke jeg har ødelagt din interesse

NB: Flash er også en sikkerhedsrisiko, så der kan man heller ikke være
sikker på alle har det installeret/enabled.

Stig Johansen

Fra : John

Dato : 08-08-11 11:23

Stig Johansen frembragte:

> Håber ikke jeg har ødelagt din interesse

Nej da jeg er altid frisk på at lege hvis tiden er til det.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-08-11 11:46

Efter mange tanker skrev Stig Johansen:

> Se det som en 'brok' hvor Birger og jeg nok synes det er overkill at
> downloade et fuldt 'framework', blot for at ændre 'et komma'

Jeg kan kun sige, at jeg er helt enig - og at den "slide" effekt som
Stig også skriver, kan gøres enklere med betydeligt færre linier, end
at loade et helt framework.
Har i øvrigt også sagt at det ikke er nyt. Måske at man henter
framework for at gøre det, er anderledes. Skal jeg ikke kunne sige.

Men jeg prøvede at se positivt på "nytænkningen".
Så længe browserne ikke kan lokalisere anchors i absolut positinerede
elementer, i sider der allerede loadede, virker designet helt enklet
ikke.
Man kan ikke browse frem/tilbage med browserens knapper, og man kan
ikke lave direkte link til undersider (mener jeg ellers nok at i hvert
fald FF og IE8 kan finde ud af).
Og så er det vel ligegyldigt, om man bruger framework eller inkluderer
siderne i php på serveren. Det virker stadig ikke...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 08-08-11 12:12

Birger Sørensen kom med denne ide:

> Jeg kan kun sige, at jeg er helt enig - og at den "slide" effekt som Stig
> også skriver, kan gøres enklere med betydeligt færre linier, end at loade et
> helt framework.

Helt med på, og hvis tiden og lysten er der vil jeg prøve at arbejde
videre med ideen, og evt splitte siden op i undersider (konvertere
skidtet til PHP), men stadig bruge slideeffekten til at kalde
undersiderne frem, evt som en fade in og out funktion.

Hvis ellers designet funkede syntes jeg nemlig at det var en smart
feature, som jeg som sagt kun selv havde set udført med billeder.

Er helt med på at det kan give flashback til frames bla, men som sagt
det var slider funktionen og CSS3 der fik mig i gang med eksperimentet
:')

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-08-11 08:28

John wrote:

> Hvis ellers designet funkede syntes jeg nemlig at det var en smart
> feature, som jeg som sagt kun selv havde set udført med billeder.

<blær>
'Os', der kan har lavet slide effekt med <div>'er, der indeholdt både
</blær>

Hint: Du kan lave det samme på overliggende <div>'er som med img.

Problemet er bare at disse 'frameworks'[1] tager udgangspunkt i en
foruddefineret struktur.

Og som Phillip er inde på, så er det svært at ændre i andres kode, så det er
nok "Take it or leave it"

[1] Lightbox f.eks.

NB: Pun intended overfor 'frameworks'

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-08-11 09:17

Stig Johansen forklarede:

> [...]
> foruddefineret struktur.
>
> Og som Phillip er inde på, så er det svært at ændre i andres kode, så det er

Hørt, hørt.
"For en mand med en ny hammer, ligner alting et søm."
Og når man nu har fundet en værktøjskasse, der indeholder en sprit ny
hammer...

Undskyld John.
Jeg kan godt se, at der kan være en anvendelse - men det er emm. ikke
brugbart, før der kan bookmarkes, og browsernes funktioner virker.
Måske kunne det være din udfordring, i stedet for at lege med fade
funktioner. Det ville på sin vis virke mere seriøst.
Ikke at det ikke er fornuftigt at lege - det er en god måde at lære på,
selvom resultatet måske ikke er så brugbart.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 09-08-11 11:48

Stig Johansen har bragt dette til verden:

> <blær>
> 'Os', der kan har lavet slide effekt med <div>'er, der indeholdt både
> </blær>
Kan jeg skam også blære mig med :')

> Hint: Du kan lave det samme på overliggende <div>'er som med img.

jeps men som sagt det var hele sider jeg prøvede at hente ind.

har testet lidt på lokal server itv uden så meget held, men har da
konverteret det hele til PHP og splittet siden op i undersider hvilket
fungerer fint nok designmæssigt, men har problemer med indhentning og
positionering af undersider.

Skal nok lykkes en dag når jeg giver mig tid til at lege :')

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk