opgørelsesgebyr hos Signafon
Fra : E

Dato : 05-08-11 17:20

I juli 2010 blev jeg stoppet af en gadesælger fra Signafon, og hoppede på
deres super tilbud.

Jeg vælger så at skifte til andet selskab nu her, og det nye selskab sørger
for nummerflytning. Nu modtager jeg så en mail, hvor der står at de vil have
100 kr for opgørelsesgebyr. Jeg finder mit papir frem, som gadesælger
udfyldte og læser betingelserne igen.

Her står INGEN steder nævnt opgørelsesgebyr.

Der står dog:
Ændringer af denne aftale til ugunst for kunden, herunder pris- og/eller
gebyrstigninger, meddeles kunden med et varsel på 30 dage. Kunden har ret
til at opsige aftalen med et varsel på minimum 14 dage med virkning fra det
tidspunkt, hvor ændringerne træder i kraft.
Alle ændringer vil blive annonceret på Signafons hjemmeside,
www.signafon.dk. Ved væsentlige ændringer til ugunst for kunden, vil kunden
blive underrettet enten ved fremsendelse af skriftlig brev direkte til
kunden (eventuelt i forbindelse med fremsendelse af faktura), ved
annoncering i landsdækkende dagblade og/eller pr. mail til den e-mail
adresse, som kunden har oplyst ved indgåelse af aftale med Signafon.

Jeg har ikke modtaget noget hverken på mail eller pr post andet end
girokortene for abonnement hos Signafon.

Hvordan står jeg her? - Skal jeg bare betale de 100 kr, som ikke er nævnt i
betingelserne jeg har modtaget af gadesælgeren?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-11 19:18

E skrev:

> [...]

> udfyldte og læser betingelserne igen.
>
> Her står INGEN steder nævnt opgørelsesgebyr.

Så skal du ikke betale. Loven om forbrugeraftaler siger (og
aftaler der er indgået på offentlig plads sidestilles med
fjernsalg):

   § 11. Inden der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller
   en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende
   give forbrugeren oplysning om

   1) [...]
   2) [...]
   3) [...]
   4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af
   aftalen, en eventuel uopsigelighedsperiode samt eventuel
   adgang for parterne til at bringe aftalen til ophør før tiden
   eller ensidigt, herunder oplysning om eventuelle betingelser
   herfor,

Det er pkt. 4 der siger at du skulle have haft besked om
opsigelsesgebyrer.

Du behøver i øvrigt ikke forbrugeraftaleloven. Du kan ikke blive
forpligtet af en betingelse der ikke er en del af aftalen.

> Hvordan står jeg her? - Skal jeg bare betale de 100 kr, som ikke er nævnt i
> betingelserne jeg har modtaget af gadesælgeren?

Nej. Du skal meddele firmaet at eftersom de ikke før aftalens
indgåelse har oplyst dig om noget opsigelsesgebyr, kan du ikke se
at du skulle være forpligtet til at betale det.

Hvis du i øvrigt har fået flyttet nummeret (så de ikke kan lægge
dig hindringer i vejen), kan du meddele dem at du ikke vil
reagere på opfølgende opkrævninger.

Og så benytter jeg lige lejligheden til at minde dig og andre om
at man har 14 dages fortrydelsesret hvis man hopper på et tilbud
på en åben plads eller gade. Hvis man ikke får dette oplyst af
sælger før en aftale indgås, er aftalen slet ikke gyldig. Man
skal i øvrigt have det på skrift.

Der er dog nogle undtagelser:

1) forsikringsaftaler [...]
2) aftaler, der indgås ved hjælp af vareautomater eller lignende
automater,
3) aftaler om brug af offentligt tilgængelig telefon [...]
4) auktionssalg, der er tilrettelagt således, at en væsentlig del
af de bydende normalt er til stede på auktionsstedet, [...]

--
Bertel

Fra : E

Dato : 10-08-11 09:17

> [...]
>
> Hvis du i øvrigt har fået flyttet nummeret (så de ikke kan lægge
> dig hindringer i vejen), kan du meddele dem at du ikke vil

Jeg har kontaktet Signafon som svarede:
Jf. Vores betingelser er der et opgørelsesgebyr på 100 kr.

Nummeret er flyttet til Call Me og virkede fra startende af denne måned .

Fra : Ole C

Dato : 10-08-11 09:42

E skrev blandt andet:

> Jeg har kontaktet Signafon som svarede:
> Jf. Vores betingelser er der et opgørelsesgebyr på 100 kr.

Hvis du har accepteret betingelserne hvoraf dette gebyr fremgår, skal du
naturligvis betale det - ellers ikke.

--
vh
Ole C

Fra : E

Dato : 11-08-11 05:28

> Hvis du har accepteret betingelserne hvoraf dette gebyr fremgår, skal du
> naturligvis betale det - ellers ikke.

Nej jeg ringede til Signafon i går, og de fortalte mig det står i deres
betingelser i punkt 12.3, men i de betingelser jeg modtog af gadesælgeren er
der ikke noget punkt 12.3

De lovede at ringe tilbage til mig i går, da de havde undersøgt sagen. Men
ringede ikke.

Fra : Ole C

Dato : 11-08-11 09:18

E skrev blandt andet:

> [...]
> gadesælgeren er der ikke noget punkt 12.3
>
> De lovede at ringe tilbage til mig i går, da de havde undersøgt

Og det gør de måske aldrig....
Læn dig tilbage og lad dem gøre arbejdet

--
vh
Ole C