Slukke for bjælkeelementer på en popopside
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-11 07:51

Hej alle

Hvordan slukker man for bjælkeelementer på en HTML-side?

Jeg har en opskrift hvor følgende indgår:

'toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes'

og det virker, men jeg vil også gerne have fjernet adresse- og
bogmærkebjælken (den personlige bjælke). Jeg forsøgte med:

'addressbar=no,bookmarkbar=no,toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes'

men det virker ikke.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-08-11 08:44

Bertel Lund Hansen:
> [...]
>
> 'addressbar=no,bookmarkbar=no,toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes'

Det skal det. Eller rettere, du gør rigtigt....
http://www.w3schools.com/jsref/met_win_open.asp
Der er ændret på hvad man kan, og det er gjort muligt for brugeren at
forhindre at dele af popup vinduet kan skjules.
(Sikkerhed - i et vindue uden adresse og status, kan du tage brugeren
til steder, hyn ikke vil komme - brugtes til at hente virus og
malware).
Og hvordan og hvilke dele, kan så meget vel være specifikt for den
enkelte browser. For den sags skyld også hvilket OS det forgår i.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-11 20:58

Birger Sørensen skrev:

> Der er ændret på hvad man kan, og det er gjort muligt for brugeren at
> forhindre at dele af popup vinduet kan skjules.

Det var noget jeg hilste velkommen da IE7 kom og ligeledes i Firefox
omkring version 3; At adresselinjen var der så jeg kunne se URL'en uden
at skulle højreklikke på siden.

--
Philip

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-08-11 09:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan slukker man for bjælkeelementer på en HTML-side?

Du har fået svar om, at det er browser(sikkerheds) afhængigt.

Men hvis det er din egen side, og du gerne vil have en 'ren' popup, så er
det langt lettere (vha JS) at danne en <div>, og hente indholdet vha. Ajax.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-08-11 22:06

Stig Johansen skrev:

> Men hvis det er din egen side, og du gerne vil have en 'ren' popup, så er
> det langt lettere (vha JS) at danne en<div>, og hente indholdet vha. Ajax.

Det er vist også meget anvendt på nettet i vore dage.
Jeg er selv begyndt at bruge det i stor stil.

--
Philip

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-08-11 22:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> og det virker, men jeg vil også gerne have
> fjernet adresse- og bogmærkebjælken

Du undlader at lave popup-vinduer, det er ikke
in mere, og flere og flere browsere blokerer den
slags - så kan dine brugere pludselig ikke se dit
budskab

Når jeg får et popup-vindue, kommer der en
advarsel, og jeg åbner normalt aldrig den slags,
medmindre jeg stoler på udbyderen.

Budskabet kan sagtens præsenteres på anden
vis - det er bare et link til en anden side - hvor
svært kan det være?

Undskyld jeg driller, jeg kan bare ikke komme i
tanker om hvor et popup-vindue er nødvendigt i
dag.

Det var pissesmart for 10 år siden, og til sidst
hadede vi dem der kom automatisk eller ved et
klik et forkert sted.

Mon ikke det er derfor at browsere i dag blokerer
dem?

Jeg er, af samme grund, holdt op med at bruge
dem for mange år siden.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-11 22:57

Allan Vebel skrev:

> Du undlader at lave popup-vinduer, [...]

Tak for dit moralske opstød, men det er en side som kun jeg selv
bruger.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-11 00:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Tak for dit moralske opstød, men det er
> en side som kun jeg selv bruger.

Hm, hvorfor spørger du så offentligjheden
om den slags?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-11 06:07

Allan Vebel skrev:

> Hm, hvorfor spørger du så offentligjheden
> om den slags?

Hvor ser du at man ikke må bede om hjælp til private projekter i
nyhedsgrupperne?

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-11 21:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvor ser du at man ikke må bede om hjælp
> til private projekter i nyhedsgrupperne?

Det var slet ikke sådan ment - det var mere en
undren over popup-vinduer i det hele taget,
når de giver så store problemer i dag.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-11 07:25

Allan Vebel skrev:

> Det var slet ikke sådan ment - det var mere en
> undren over popup-vinduer i det hele taget,
> når de giver så store problemer i dag.

De giver da ikke problemer. Der er visse oplysninger jeg
foretrækker som popop. På denne her side:

   http://fiduso.dk/?page=medlemmer&m=6

synes jeg det er en klar fordel. Vælg (popop).

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-08-11 10:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> De giver da ikke problemer.

Jo, sikkerhedsproblemer, og affødte 'problemer' hvis man henvender sig til
offentligheden.

Selv min ældgamle Konqueror har jeg konfigureret til 'spøg om popup' og sagt
nej til andre (irriterende) javascript funktioner.

(Se evt. konfigurationsmuligheder for Konqueror).

> Der er visse oplysninger jeg
> foretrækker som popop.

Der er også ting jeg foretrækker som popup.
Men ved at bruge en <div> med Ajax, undgår man sikkerhedsproblemer.

FF f.eks. kan ikke kalde Ajax på tværs af host's. (ikke at forveksle med
domæner).

Man kan muligvis med IE, men hvem bruger IE i dag?
</prun intended>

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-08-11 20:57

Stig Johansen skrev:

> Jo, sikkerhedsproblemer, og affødte 'problemer' hvis man henvender sig til
> offentligheden.

Der vælger jeg at skelne mellem om det er til eget brug eller til de
besøgende på siden. Og før jeg lærte at bruge AJAX, skelnede jeg desuden
mellem popupvinduer der åbnede udenfor brugerens kontrol og popupper der
blev åbnet ved et klik på et internt link.
I den sammenhæng hilste jeg det velkomment at man kunne se adressen i
vinduet, da IE 7 kom og senere da FF også tog det til sig.

Selv har jeg også gennem de senere år valgt at lave en div der henter en
side ind via AJAX, så popup-løsningen på admin-siden kun er tilbage på
en enkelt ældre side som jeg ikke har lavet nogen ny version af siden
2007. Men her er det så igen kun mig selv det går ud over.

--
Philip

Fra : Edmund

Dato : 11-09-11 09:05

> De giver da ikke problemer. Der er visse oplysninger jeg
> foretrækker som popop. På denne her side:
>
>    http://fiduso.dk/?page=medlemmer&m=6
>
> synes jeg det er en klar fordel. Vælg (popop).

Tak, den kunne jeg lige bruge til at lave en popop med TV2-News

Du har skrevet
onClick="Eksempler=window.open('soegeeksempler.htm','Eksempler','toolbar=no,location=no

Hvad laver 'Eksempler' i den linje.

Er det rigtig forstået at det er ligegyldigt hvad man skriver, at det er
bare er et navn på popop vindueet, bare til eget brug når man læser html
koden.

Tv2-News er gratis mens der er valg
http://sputnik.tv2.dk/live/tv-2-news/

--
Mvh Edmund

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-11 09:16

Edmund sendte dette med sin computer:
> Hvad laver 'Eksempler' i den linje.

Det er navnet på det vindue, der popper op.

> Er det rigtig forstået at det er ligegyldigt hvad man skriver, at det er bare
> er et navn på popop vindueet, bare til eget brug når man læser html koden.

Næsten. Fidusen er, at man kan genbruge navne. Og hvis man gør det,
genbruges vinduer også. Altså sådan, at hvis der allerede findes et
vindue med det angivne navn, skiftes indholdet af det til det nye, i
stedet for at der åbnes et nyt.

Et eksempel kan ses på varmeretter.dk.
Når en ret vises, kan man - nederst til højre - få vist en
udskriftsvenlig version.
Den åbner i et nyt vindue. Undlader man at lukke dette vindue, går til
en anden ret og får vist den udskriftsvenlige version, anvendes det
samme vindue.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Edmund

Dato : 11-09-11 10:53

Den 11-09-2011 10:16, Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Den åbner i et nyt vindue. Undlader man at lukke dette vindue, går til
> en anden ret og får vist den udskriftsvenlige version, anvendes det

Tak, det var smart.

Burde der ikke havde været noget focus med genbrug af vindue, eller det
er måske ikke så ligetil.

--
Mvh Edmund

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-11 18:15

Edmund formulerede spørgsmålet:
8X
> Burde der ikke havde været noget focus med genbrug af vindue, eller det er
> måske ikke så ligetil.

Måske. Men det er faktisk browseren der bestemmer om det nye vindue
skal have fokus eller ej. Det er en personlig instilling, og det
tilkommer ikke "webprogrammmører", at bestemme hvordan folk skal
browse...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Edmund

Dato : 11-09-11 19:05

Den 11-09-2011 19:14, Birger Sørensen skrev:

> Måske. Men det er faktisk browseren der bestemmer om det nye vindue skal
> have fokus eller ej. Det er en personlig instilling, og det tilkommer
> ikke "webprogrammmører", at bestemme hvordan folk skal browse...

ok, den er jeg med på, men hos mig er det kun ved nyt vindue at den
kommer i focus, ikke ved genbrug af vindue, både i IE9 og firefox.
I Firefox sker der det samme, selv om jeg fjerner krydset ud for"sæt
focus på nyt faneblad.

--
Mvh Edmund

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-11 20:17

Edmund udtrykte præcist:

> [...]
> focus, ikke ved genbrug af vindue, både i IE9 og firefox.
> I Firefox sker der det samme, selv om jeg fjerner krydset ud for"sæt focus på

Prøv med
var NytVindue = window.open(...)
NytVindue.focus();

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-11 22:21

Den 11-09-2011 11:53, Edmund skrev:

> Tak, det var smart.
>
> Burde der ikke havde været noget focus med genbrug af vindue, eller det
> er måske ikke så ligetil.

Det bør man efter min mening.
Ellers sker der det, at når man skifter fra popup-vinduet tilbage til
hovedvinduet, lægger popup-vinduet sig bag hovedvinduet.
Vælger man nu en anden link, der åbner i det samme popup-vindue, bliver
det liggende bag hovedvinduet, og man ser ikke at der sker noget.

Leif

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-08-11 12:34

Allan Vebel wrote:

> Hm, hvorfor spørger du så offentligjheden
> om den slags?

Jeg var også lidt mystificeret. Det havde klædt Bertel at oplyse om
dette i sit oprindelige indlæg.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-11 15:33

On 06-08-2011 13:34, Erik Olsen wrote:

> Jeg var også lidt mystificeret. Det havde klædt Bertel at oplyse om
> dette i sit oprindelige indlæg.

Hør I 2 gæve gutter - nu skal I få et lille "moralsk opstød" fra mig

Det kan da ikke passe at man skal "legitimere" sine spørgsmål, for at
spørge her i gruppen.

Hvem forbyder folk at bruge forældet kode, og koder der ikke er "in",
hvis det er det man har lyst til?

En af de ting der kan adskille en webside fra "den grå masse", er da
netop det personlige præg, som folk sætter på deres værk.

Hvis nogen bruger pop-ups, marquee og animerede giffer, så er det jo det
de har lyst til, og så kan man jo hjælpe dem, hvis man kan, eller "keep
quiet".

Personligt kan man jo mene hvad man vil - man kan jo undlade at bruge
det på sin egen side.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-08-11 16:06

Karl Erik Christensen wrote:

> Hør I 2 gæve gutter - nu skal I få et lille "moralsk opstød" fra mig
>
> Det kan da ikke passe at man skal "legitimere" sine spørgsmål, for at
> spørge her i gruppen.

Tja, et tåbeligt formuleret spørgsmål kan indebære markant færre
brugbare svar end et fyldestgørende formuleret spørgsmål. Der er intet
der tvinger brugerne til at svare!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-11 17:02

On 06-08-2011 17:05, Erik Olsen wrote:

> Tja, et tåbeligt formuleret spørgsmål kan indebære markant færre
> brugbare svar end et fyldestgørende formuleret spørgsmål. Der er intet
> der tvinger brugerne til at svare!

Jeg tror folk formulerer deres spørgsmål som de bedst kan.

Jeg mener ikke der findes tåbelige spørgsmål.
Hvis et spørgsmål mishager mig, undlader jeg da bare at svare - kan det
være nemmere?

Karl Erik.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-08-11 17:10

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvis et spørgsmål mishager mig, undlader jeg da bare at svare - kan
> det være nemmere?

Det er jo præcis den mekanisme jeg refererer til, så hvad er du uenig i?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-08-11 10:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan slukker man for bjælkeelementer på en HTML-side?

Glemte at nævnte en af mine første favoritsider - vist fra sidste
årtusinde
http://turnofftheinternet.com/
Det virkelig humor, men illustrerer meget godt problemstillingen med popup
vinduer uden noget (bjælkeelementer).

Prøv den på ældre maskiner/browserversioner.

Stig Johansen