Holbæk Postkontors segl med årstal 1766
Fra : Toke Nørby

Dato : 05-08-11 08:34

Kære venner,

Jeg ved, at det er et spørgsmål, der skal stilles i dk.fritid.filateli
(det bliver det også), men med alle de slægtsforskere, der gennemgår
et utal af papirer i Rigsarkivet, kunne det jo være, at jeg er heldig
at finde een, der kan svare!

Det drejer sig om en datering af Holbæk Postkontors segl med
årstallet 1766.

Jeg har set to breve (til klasselotteriet i Kbhvn.) med dette
segl på bagsiden, begge desværre uden dato inde brevet, men jeg er
meget interesseret i at vide, om der findes breve med seglet og hvor
der inde i brevet er påskrevet en dato, hvor året er forskelligt fra
1766.

Det er nemlig en (forkert mener jeg) antagelse, at seglet angiver
afsendelsesåret. Seglet er tildelt, da Chr. VII blev konge, men jeg
er helt sikker på, at det selvfølgelig også er brugt i årene efter.

Har I set en senere brug af seglet end 1766?

Hvis det er til nogen hjælp, var det Laurits Henriksen
Stampe, der var postmester i perioden 1739-1783. Han havde en adj.
postmester, der hed Hans Christian Lund, og som efterfulgte ham, hvis
nu I er efterkommere og har en hoben Holbæk-breve liggende!

På forhånd mange tak.
Mvh
Toke
--