Hvad hedder denne klatreplante?
Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-11 19:54

Jeg har et gammelt syrenkrat, hvor de fleste
af syrenerne nu er gået ud.

Op ad de mange stammer vokser denne
frodige plante:

http://vebel.dk/test/klatreplante.jpg

Den har blanke blade, nogle sjove blomster,
som lige nu er lysegrønne knopper og så er
den stedsegrøn.

Hvad hedder den?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Max

Dato : 04-08-11 20:29

Hej Allan

> Hvad hedder den?

Det ligner meget en Duftranke.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-11 20:43

Max skrev:

> Det ligner meget en Duftranke.

Ja, det har du ret i. Søger jeg på "duftranke"
får jeg udelukkende potteplanter.

Min plante slynger sig op i toppen af en fire
meter høj syren - så jeg tror ikke helt på det.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-08-11 21:37

Allan Vebel wrote:

> Min plante slynger sig op i toppen af en fire
> meter høj syren - så jeg tror ikke helt på det.

Det er en vedbend, også kaldet efeu. Den antager to former;

Som ung har den de karakteriske "ahorn-agtige" blade som vist her:

http://www.fugleognatur.dk/forum/images/forumvedbend.jpg

Som mere moden får den på samme plante disse blade og blomster:

http://die-kraeuterbar.de/bilder/def/efeu4.jpg

Det er ovenstående form du har fotograferet. Måske har den de mere
velkendte blade nede ved jorden?

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-08-11 22:01

Martin Larsen wrote:

> Det er en vedbend, også kaldet efeu. Den antager to former;

Jeg overså det mest oplagte link:
http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Vedbend

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-11 22:42

Martin Larsen skrev:

> Jeg overså det mest oplagte link:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Vedbend

Jamen, jeg kender udmærket vedbend, det har
vi utallige steder i haven.

Det er altså svært at gætte at de normalt
stjernedeformede blade skulle få en helt anden
form som voksen.

Jeg har set mange beboksninger hvor vedbend
er groet op i høje træer, men aldrig hvor den har
antaget en anden vækstform.

Det er derfor nemt at antage at der er tale om en
helt anden plante, den har jo en helt anden bladform,
andre blomster og tykke grene, op til en centimeter
eller mere.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-08-11 23:10

Allan Vebel wrote:

> Det er derfor nemt at antage at der er tale om en
> helt anden plante, den har jo en helt anden bladform,
> andre blomster og tykke grene, op til en centimeter
> eller mere.

Ja. Jeg har flere gange spekuleret på om der er andre planter der på
tilsvarende måde har flere former.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 04-08-11 23:28

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev

> Ja. Jeg har flere gange spekuleret på om der er andre planter der på
> tilsvarende måde har flere former.

Kristtjørn.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-11 06:52

On Fri, 5 Aug 2011 00:27:46 +0200, Preben R. Sørensen <preben@esenet.dk>
wrote:

>Kristtjørn.

Hvordan udarter det sig i kristtorn?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-08-11 10:36

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Hvordan udarter det sig i kristtorn?

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?svar=bruger&user=4537&MessageID=61844&ForumID=12
(uden foto)

Over en vis højde mere runde og uden torne.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen