Myre bo i græsset
Fra : lom k

Dato : 04-08-11 18:00

Har set der er kommet rigtig mange gode ide'er vedr hvepsbo i jorden.

men nogen gode ide'er vedr myre i græsset (nok snart også inden for)??

Jeg har prøvet med

-gift virker ikke rigtigt
-kogende vand jo det tager myrrene og græsset, men kun for at myurrende
kommer 1/2 meter der fra

så nogen foreslå??

En A bombe og pløj græsset, køre jorden og ny på, er IKKE på listen og
muligheder

Fra : Max

Dato : 04-08-11 19:02

Hej

> men nogen gode ide'er vedr myre i græsset (nok snart også inden for)??

Glæd dig over at de er i plænen og gem bekæmpelsen til de
vil indenfor.

Max

Fra : Ivar

Dato : 04-08-11 20:37

lom k skrev:

> -gift virker ikke rigtigt

Jeg har været vældigt plaget af myrer i græsset sidste år og
i år. De graver så deres jordbunker kan være på højde med græsset,
og de største huller er over 1 cm i diameter. De virker meget mere
aktive end dem har har haft mellem fliserne i årenes løb. Det er
mest sorte myrer, der er en smule større end normalt, men der er
også røde.

Sidste sensommer blev det for meget. Der var 50 til 100 boer på
cirka 500 kvm græs. Jeg købte for 500-600 kr gift (Bayer til
udvanding), og gav hele græsset en tur. Det hjalp, men ikke
alle forsvandt.

I år kom de så igen. Nu har jeg skiftet taktik. Jeg bruger det
samme, men går et par gange om ugen med vandkanden, og giver
kun der, hvor der er frisk jord. Det hjælper, nu finder jeg kun
få steder med myrer.

Fra : lom k

Dato : 07-08-11 08:36

Ivar wrote:

> [...]
> samme, men går et par gange om ugen med vandkanden, og giver
> kun der, hvor der er frisk jord. Det hjælper, nu finder jeg kun

Det lyder som at være en vej frem.
Fordi det er jo fint nok de ikke er kommet inden for, men nok kun et
spørgsmål om tid.

tak for input

Fra : Armand

Dato : 07-08-11 20:53

Den 07-08-2011 09:35, lom k skrev:

> Det lyder som at være en vej frem.
> Fordi det er jo fint nok de ikke er kommet inden for, men nok kun et
> spørgsmål om tid.

Hvorfor det?

Udover hunden har jeg mine terassemyrer som husdyr. De har bo blot en
meter fra vores terassedør og vi mærker ikke noget til dem trods dét at
placeringen er mellem min to terrasser (á én i gulvplan med stuen og én
i plan med plænen tre trin nede) - Dog med undtagelse af en forsommer
hvor de havde fået færten af en 'påbegyndt' sukkerstok fra juletræet der
befandt sig i bogskabet tilsvarende meter fra døren og på en hylde i
hovedhøjde, men dér blev skabet ryddet for myrer på en halv dag ved at
stille underkoppen med sukkerstok ud under den høje terrasse (den holdt
ikke et døgn!).
Myrer der pludseligt søger indenfor, som man har hørt meget om i denne
sommer, MÅ på lignende måde have færten af et eller andet og det er da
også typisk for de historier om permanente myrer indenfor husets sokkel,
at det er køkkenskabet med skraldespanden at probelet primært det drejer
sig om.
Man kunne i situationer med myrer indenfor forsøge at lokke dem ud igen
(hhv. holde dem udenfor fra starten) v.h.a. en bismarcksklump på rette
sted og rette tid :-/
Jeg har videreført traditionen med sukkerstokken til at jeg køber et
bolsche til 'mine' myrer når jeg står overfor netop nogle store
hjemmelavede bismarcksklumper, hvis ikke jeg har hamstret sukkerstukke
fra familienes juletræer.

Åh ja, og så er der store flyvedag, men dér har vi vænnet os til at
holde terrassedøren lukket, og hvis jeg når det sætter jeg mig med en øl
og nyder oplevelsen(*) af det luftkrigsdrama der forgår hen over
terrasserne og plænen når fugle på skift fouragerer på mængden af
flyvende kræ!

Min plæne, der så langtfra er en engelsk parkplæne, har også et par
kedelige flade myretuer, men da vi ikke bruger plænen til stationært
ophold (picnic eller solbadning) lader jeg dem være i den tro at de er
dét værn der har holdt min have rimeligt fri for dræbersnegle :-/

(*):
Jeg har tidligere skrevet et epos om denne oplevelse her på gruppen -
Søg og du skal finde!

--
Armand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-08-11 20:00

> [...]
>oplevelsen(*) af det luftkrigsdrama der forgår hen over terrasserne og
>plænen når fugle på skift fouragerer på mængden af flyvende kræ!

En dag????? De flyver i dagevis og et enkelt år stod det på i 10 dage - ikke
om jeg kan leve med det.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 10-08-11 11:30

Den 09-08-2011 20:59, Maria Frederiksen skrev:

> En dag????? De flyver i dagevis og et enkelt år stod det på i 10 dage -
> ikke om jeg kan leve med det.

For det enkelte bo klares det på en dags tid, men har man flere rundt
omkring varierer betingelserne for hvornår exodus'en iværksættes hvorved
at det rrækker ud.
Mit ene bo under terrassetrappen tog dog et par dage i år, fordi vejret
på førstedagen ændrede sig til overskyet og bygefuldt så piloterne ikke
længere havde solen at sigte efter, men jeg nåede ikke ud og iagttage
showet på andendagen før det var overståe i formiddagstimerne.

--
Armand.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 07-08-11 19:29

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

Du kunne have sparet en del af pengene ved at vande grundigt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 07-08-11 19:58

Preben R. Sørensen skrev:

> Du kunne have sparet en del af pengene ved at vande grundigt.

Hvad mener du?

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 08-08-11 16:07

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> Hvad mener du?

At myrer drukner på et øjeblik, og kan ikke lide fugtig jord i det hele
taget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 08-08-11 21:12

Preben R. Sørensen skrev:

> At myrer drukner på et øjeblik, og kan ikke lide fugtig jord i det hele
> taget.

De lever i et land, hvor det regner over 700 liter pr. kvm om året.

Ivar Magnusson

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 08-08-11 22:48

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> De lever i et land, hvor det regner over 700 liter pr. kvm om året.

Jo, men det kommer lidt mere stille end strålen fra haveslangen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 09-08-11 16:15

Preben R. Sørensen skrev:

> Jo, men det kommer lidt mere stille end strålen fra haveslangen.

Myrer der har valgt at leve i en græsplæne, lader sig ikke slå
ud af vand fra en vandslange.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 09-08-11 16:21

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev
> Myrer der har valgt at leve i en græsplæne, lader sig ikke slå
> ud af vand fra en vandslange.

Det gør de her. De tørre opgravninger kommer ikke igen. Og er det under
sværmning(tusinder dronninger myldrer), ophører dette, og gentager sig ikke.
Altså er de døde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-08-11 11:01

Ivar wrote:

> [...]
> samme, men går et par gange om ugen med vandkanden, og giver
> kun der, hvor der er frisk jord. Det hjælper, nu finder jeg kun

Lige præcis (næsten).

Det handler om at finde 'hullet', eller 'hovedindgangen' om man vil.

Humlen er at få aflivet dronningen, og ikke slatvande rundt omkring.

Når dronningen er væk, forsvinder resten.

Så find det største 'hul', og giv den rigeligt, og glem vanding med
spredebom og den slags, det er spild af tid og penge (og gift).

Stig Johansen