Google +1
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-08-11 14:23

Det her nymodens halløj, er da vist en glimrende ting - hvis det virker
som Google beskriver

Ikke desto mindre har jeg set flere hjemmesider, hvor webmaster har
placeret en +1 knap, men ikke sat sig ind i funktionen!

Som jeg læser Googles anvisninger, kan +1 bruge 3 faktorer til at +1'de
en url:

----- citat -----
Den webadresse, der +1'es, bestemmes af en af tre ting i denne rækkefølge:

1. href-attributten
Som defineret under Parametre for +1 tagget angiver denne
attribut for +1 tagget udtrykkeligt, at webadressen skal +1'es.
2. link rel="canonical"-taggets værdi
Hvis href-attributten for +1 tagget ikke er blevet angivet, vil
Google dernæst søge efter et link-tag med rel="canonical" angivet. Du
kan finde flere oplysninger i denne artikel i Hjælp.
3. Sidens webadresse som defineret i document.location.href
Hvis hverken href eller link rel="canonical" er angivet, bruger
Google sidens webadresse som angivet i DOM-træet. Dette kan nogle gange
være misvisende, eftersom webadressen på adresselinjen kan indeholde
sessions-id'er eller andre parametre, som ikke er en del af den
officielle webadresse. Vi vil derfor kraftigt anbefale, at du enten
bruger href-attributten eller rel="canonical".
----- citat slut -----

Som jeg læser ovenstående _skal_ der altså placeres et canonical link i
headeren, for at +1 ved hvilken adresse der skal tilføjes?

<link rel="canonical" href="http://www.example.com" />
tilføjer et helt websted, medens:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/side.html" />
tilføjer en bestemt side (side.html).

Nogen der har indvendinger mod min tese?

http://code.google.com/intl/da/apis/+1button/#target-url

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-08-11 14:50

On 03-08-2011 15:23, Karl Erik Christensen wrote:

> Nogen der har indvendinger mod min tese?

Ja, det har jeg

Man skal jo forstå det man læser:

href    Webadresse, der skal +1'es

data-href="http://www.example.com/side.html">

Så blev jeg så klog

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-08-11 15:27

Den 03-08-2011 15:50, Karl Erik Christensen skrev:

> Ja, det har jeg

Også mig. Du overser, at der står "en af".

> Man skal jo forstå det man læser:

Til gengæld forstår jeg ikke meget af, hvad du skrev i det
indlæg, jeg svarer på.

Hvis du ikke angiver en adresse, vil Google forsøge at finde
adressen på den aktuelle side. Men en af de smarte ting er,
at du kan tildele plusset til en anden side ved lige netop
at angive den ønskede side i href.

Så i stedet for at få plusset en underside på sit site, kan
man få plusset forsiden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-08-11 15:49

On 03-08-2011 16:27, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> plusset til en anden side ved lige netop at angive den ønskede side i href.
>
> Så i stedet for at få plusset en underside på sit site, kan man få

Hmmmm - er det ikke lidt "flosset i kanten"? - folk tror de +1'er en
bestemt side, og ser måske ikke at der er en helt anden side der får +1.

Hvis man har måske 10 sider man ønsker at få +1 på, kan man nøjes med
een knap uden data-href, og så indsætte et canonical link i headeren på
hver side - det er nemt med f.eks. php.

I øvrigt har jeg konkluderet at alle disse "følg mig på" og "like", og
nu også +1, er noget bæ.
Man skal jo være logget ind på Facebook, Twitter og Google, for at
benytte disse knapper.

Det vides med sikkerhed at i hvert fald Facebook misbruger dette, til at
spionere folks færden på nettet. Og der er også tanker fremme om, at
Google "logger et eller andet".

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-08-11 16:18

Den 03-08-2011 16:48, Karl Erik Christensen skrev:

> Hmmmm - er det ikke lidt "flosset i kanten"? - folk tror de
> +1'er en bestemt side, og ser måske ikke at der er en helt
> anden side der får +1.

Det kan man sige. Jeg ved ikke, om jeg har misforstået,
eller om Google holder en form for kontrol for at undgå misbrug.

> I øvrigt har jeg konkluderet at alle disse "følg mig på" og
> "like", og nu også +1, er noget bæ.
> Man skal jo være logget ind på Facebook, Twitter og Google,
> for at benytte disse knapper.

Ja, det er meningen.

> Det vides med sikkerhed at i hvert fald Facebook misbruger
> dette, til at spionere folks færden på nettet. Og der er
> også tanker fremme om, at Google "logger et eller andet".

Det er ikke blot tanker. Du kan selv se, hvad du har
plusset, og du kan se, hvem der har plusset dine sider. Og
andre kan se, hvad du har plusset. Det er jo netop det, der
er meningen med plusset. Du anbefaler siden til andre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-08-11 16:49

On 03-08-2011 17:18, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> se, hvem der har plusset dine sider. Og andre kan se, hvad du har
> plusset. Det er jo netop det, der er meningen med plusset. Du anbefaler

Det er nu ikke kun +1 tankerne går på, men folks færden i det hele taget.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-08-11 17:45

On 03-08-2011 16:48, Karl Erik Christensen wrote:

> Hvis man har måske 10 sider man ønsker at få +1 på, kan man nøjes med
> een knap uden data-href, og så indsætte et canonical link i headeren på
> hver side - det er nemt med f.eks. php.

Har testet og ovenstående virker perfekt

+1 knappen validere i html 4 og xhtml 1.0 hvis du følger rådene på:

http://jonathan.rawle.org/2011/07/10/google-plus-1-valid-html-without-slowing-page-load/

Der er dog et par fejl - så spørg hvis du får problemer

Jeg ved ikke om +1 sløver en side mindre end Facebook's "like", men
fakta er at en side bliver uhyrlig langsom af "knappe-havet".

Men hvis Google og Facebook lægger scriptene ud til download, mister de
jo muligheden for at "spionere"

Karl Erik.