Konkursbo og apparater der er indleverede ~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 13:07

Hej alle

Foranlediget af en tråd i dk.forbruger vil jeg gerne have at vide
hvordan det ligger i følgende sag:

Et computerfirma tager imod reparationer mens det fungerer. Disse
bliver alle overgivet til et it-værksted som firmaet har aftale
med.

Nu går firmaet så konkurs mens flere apparater står hos
værkstedet. Vi beskæftiger os primært med dem som er indleveret
under en garanti eller en berettiget reparation (altså at firmaet
har ansvaret for at udbedre fejlene).

Hvad vil der ske i sådan en sag? Altså hvornår - om overhovedet -
kan kunderne få deres ejendom udleveret?

Jeg hævder at værkstedet har ret til at tilbageholde apppraterne
som sikkerhed for deres penge. Det postulat vil jeg gerne have
af- eller bekræftet.

Jeg formoder at apparaterne bliver udleveret når konkursboet er
færdigbehandlet og værkstedet har fået den beregnede procent af
deres tilgodehavende på linje med andre kreditorer. Er det
rigtigt?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 05-08-11 09:09

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Hvad vil der ske i sådan en sag? Altså hvornår - om overhovedet -
> kan kunderne få deres ejendom udleveret?

Når de betaler for reparationen.

> Jeg hævder at værkstedet har ret til at tilbageholde apppraterne
> som sikkerhed for deres penge. Det postulat vil jeg gerne have
> af- eller bekræftet.

Korrekt det er ikke lige til at påvise et lovgrundlag, men det hænger sammen
med købelovens samtidighed, sælger/reparatør har ret til at få betaling når
varen udleveres.

> [...]
> færdigbehandlet og værkstedet har fået den beregnede procent af
> deres tilgodehavende på linje med andre kreditorer. Er det

Næh, de apparater der er i reparatørens besiddelse kan han kræve fuld pris
for, det tilgodehavende han kan have på tidligere reparationer er dækket som
andre kreditorer.

Det springende punkt er at det ikke er ejeren der har bestilt reparationen
og, men da maskinen må formodes ikke at virke inden
reparationen, har reparatøren forøget dens værdi med nogenlunde det beløb
han forlanger for reparationen.

Man kan påstå at det er lige så godt for ejeren at betale og få en repareret
maskine end at få en ikke repareret maskine tilbage.
Linket viser til en artikel om emnet, her er det så ikke ejeren man andre
der kan have et krav på maskinen, men det grundlæggende er det samme, andres
krav på den maskine reparatøren tilbageholder.

http://www.advokatgruppen.dk/flx/dansk/diverse/nyheder/?ItemId=168

mvh
Alex Christensen