Skader på tomaterne
Fra : Jørgen

Dato : 03-08-11 08:47

Endnu en gang har vi fået ødelagt vores tomathøst i drivhuset.

Drivhuset var ordentligt rengjort med brun sæbe fra starten. Nu har de røde
frugter store rådne pletter. Kan det være insekter? Visse steder er de
grønne blade i planten klippet i mindre stykker. Kan det være det samme?

Der er i samme drivhus også agurkeplanter. De har tilsyneladende ingen
skader.

Hvorfor får jeg ingen tomater i år heller?

Hilsen Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-11 13:06

Jørgen tastede følgende:
> Endnu en gang har vi fået ødelagt vores tomathøst i drivhuset.

Hvis den bruge plet kommer i "spidsen" af tomaten er et bud griffelråd
- det er en mangelsygdom, der kommer, hvis de har manglet næring eller
vand i en periode.

> Drivhuset var ordentligt rengjort med brun sæbe fra starten.

Det har jeg nu aldrig gjort,, men det skader vel ikke.

> Der er i samme drivhus også agurkeplanter. De har tilsyneladende ingen
> skader.

Griffelråd angriber ikke agurker - kun tomater.

> Hvorfor får jeg ingen tomater i år heller?

Er det alle planter ?

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-11 13:37

On Wed, 3 Aug 2011 09:47:23 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>frugter store rådne pletter. Kan det være insekter? Visse steder er de
>grønne blade i planten klippet i mindre stykker. Kan det være det samme?

De rådne pletter, er det i blomster-enden af tomaten? (Modsatte ende af
stilken).
I så fald er det griffelråd. Det skyldes vandmangel 10-14 dage
tidligere. Vandmanglen kan så igen skyldes dårlige rødder. Som de igen
kan få hvis de står for vådt (!).

Griffelråd ses kun på frugterne, så blade der er hakket i stykker
skyldes noget andet.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 06-08-11 16:04

Det tyder ikke på griffelråd, når vi ser på placeringen af pletterne. De
findes især i området omkring stilken og ikke nær "spidsen".
Gartneren - det er min kone - har observeret en del dræbersnegle på
vinduerne, ikke på planterne. Det er måske alligevel forklaringen på de
afklippede bladkanter?

Jørgen