Funktion med variabelt antal input/output
Fra : Crazy

Dato : 03-08-11 00:46

Hvordan laver man en funktion der har et variabelt antal input og/
eller output? Jeg ved, at man kan sætte default værdier på input, men
det er stadigt begrænset til et vist antal så - altså f.eks.:

function ($var1="", $var2="", $var3="" ....

Kan man ikke have et ubegrænset antal input?
Og hvad gør man med output, hvis man vil have returneret mere end ét
output?

Er arrays sagen (både ved input og output)?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 08:31

Crazy skrev:

> Hvordan laver man en funktion der har et variabelt antal input og/
> eller output?

Hvis to betingelser er opfyldt, kan det gøres med initialiserede
parametre:

   function show_info ($content, $color='red', size='normal') {
       blablabla
   }

Den funktion kan kaldes med en, to eller tre parametre. Men
betingelsen er at man aldrig vælger at sætte $size uden også at
sætte $color samt at de præinstallerede værdier altid giver
mening.

Hvis ikke den løsning er gangbar, er der kun array-metoden
tilbage som Birger fortalte dig i går i din første tråd. Det
behøver dog slet ikke været et globalt array.

> Er arrays sagen (både ved input og output)?

Formodentlig.

   function get_info ($inarray,&$outarray) {
       $outarray[0]='konstantinopolitanerinde';
   }

Hvis funktionen kaldes sådan:

   get_info($in,$out);

så vil $out[0] have værdien 'konstantinopolitanerinde' efter
kaldet. Det gælder også selv om det array er lokalt i en anden
funktion.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-08-11 10:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis ikke den løsning er gangbar, er der kun array-metoden
> tilbage som Birger fortalte dig i går i din første tråd. Det
> behøver dog slet ikke været et globalt array.

Njaa, det rigtige er altså at bruge func_num_args og func_get_args som
jeg foreslog idet kun denne løsning giver mulighed for den syntaks dem
OP spørger efter:

QueryDB("Bananer","Ski","Hest",1,88,21.1);

Altså et variabelt antal parametre skrevet direkte i funktionskaldet.

Indirekte er der dog stadig tale om en array-løsning, den er bare
transparent for brugeren af funktionen.

Lidt være er det med det variable antal returparametre, men en syntaks
meget lig OP's ønske som dette:

$result1,$result2,$result3 = QueryDB(...)

er muligt med list-konstruktionen:

list($result1, $result2, $result3) = QueryDB(...)

Men her er man så nødt til at kende antallet af outputparametre. Ellers
kan man bare arbejde direkte med returarrayet.

Her er et lille program der kommer tæt på OP's ønske. SQL-sætningen
bliver dog ikke udført, i stedet udskriver funktionen sql-sætningen og
returnerer parametrene konverteret til store bogstaver.

<?php
function QueryDB() {
$result = array();
$sql = "SELECT * FROM tabel WHERE ";
for ($i = 0;$i < func_num_args();$i++) {
$sql .= "field$i = '" . func_get_arg($i) . "' AND ";
$result[] = strtoupper(func_get_arg($i));
}
echo "Sql: " . $sql = substr($sql, 0, -5),"\n\n";
return $result;
}

list($result1, $result2, $result3) = QueryDB("tre", "små", "kinesere");
echo "$result1\n$result2\n$result3";
?>