Hvis "mand" er taksator?
Fra : Steffen

Dato : 02-08-11 11:05

Hej.

Min bil gennem mange år er blevet erklæret totalskadet ved et færdselsuheld
med modparten som "den skyldige".

Taksator har vurderet bilen, og efterfølgende kontaktet mig telefonisk. Han
første kommentar er: "Ja, den er jo noget falmet". Og det er fuldstændig
korrekt. Det er en rød bil fra 1997, der står helt som originalt.

Han nævner f.eks intet om at den er fuldstændig fri for rust, ingen Bilka
buler og at det er et rigtig pænt og godt vedligeholdt eksemplar. Det gør
jeg naturligvis så selv opmærksom på.

Jeg synes han virkede som en modpart fremfor en samarbejdspartner.

Jeg er i tvivl om hvis interesse han egentlig skal varetage. Er det min
interesse som forsikringstager der uden skyld er bragt i ærgelig situation,
eller er hans dagsorden at begrænse erstatningsbeløbet mest muligt ved en
urimelig henvisning til priser på andre biler af samme model; men som er i
væsentlig dårligere stand?

Det viser sig at modparten ( som også er totalskadet) har samme
forsikringsselskab som jeg. Mener I, at det vil påvirke mit erstatningsbeløb
negativt?

På forhånd tak for kvalificeret input.

Fra : Henning

Dato : 02-08-11 12:03

>Jeg synes han virkede som en modpart fremfor en samarbejdspartner.

Han er repræsentant for forsikringen, som skal udbetale pengene. Så han er ikke "din" mand. Det
bedste du kan gøre er at finde dine argumenter for at hive prisen op - husk på, at det guldæg du
troede du kørte rundt måske slet ikke var noget værd i handel og vandel. Kig på hvad tilsvarende
biler koster og forelæg ham disse annoncer og tal.

Fra : KS

Dato : 02-08-11 15:07

"Steffen" <steffena2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det viser sig at modparten ( som også er totalskadet) har samme
> forsikringsselskab som jeg. Mener I, at det vil påvirke mit

hvis takstator siger x kr og du skønner det er for lidt - sig tak en snak
med taksator og sig I sammen kan tage ud og finde en bil magen til med samme
km-antal, ingen rust osv..... måske han/hun kommer på andre tanker.....

en makker gjorde det på denne måde og fik hævet prisen---

mvh
Kenneth

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 02-08-11 15:37

On Tue, 2 Aug 2011 16:07:10 +0200, "KS" <No@name.dk> wrote:

> [...]
>km-antal, ingen rust osv..... måske han/hun kommer på andre tanker.....
Og hvad skulle dog få taksator med på den tåbelige ide ? Intet i denne
verden siger han skal det, han skal vurderer bilen og intet andet.

Man kan forsøge at argumenterer for at enes bil var/er i bedre stand i
gemmensnittet og se om det kan hæve værdien, men tror ikke at man kan
få 50% mere end gemmensnitsprisen, så der er noget hjemmearbejde man
skal gøre mht. at finde værdien for en tilsvarende bil, og her bliver
folk ofte skuffet.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 05-08-11 09:19

"Steffen" skrev

> [...]
> mest muligt ved en urimelig henvisning til priser på andre biler af samme
> model; men som er i væsentlig dårligere stand?

Det er svært at komme med et kvalificeret input, når der kun er to
svarmuligheder der er lige umulige.

Skal taksator skaffe mig mest muligt uden hensyn til bilens reelle værdi,
eller skal han snyde mig mest muligt?
Tja svaret må nærmest være nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus H

Dato : 05-08-11 14:32

cut

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 05-08-11 15:29

On Fri, 5 Aug 2011 15:32:05 +0200, "Klaus H" <khvaek@6705e.dk> wrote:

>cut
>Skal taksator skaffe mig mest muligt uden hensyn til bilens reelle værdi,
>eller skal han snyde mig mest muligt?
>Tja svaret må nærmest være nej.
Han takserer skaden, altså giver et bud på hvad det koster at få bilen
på vejen igen.

At han så også kan have en ekstra hat på, nemlig at være
forsikringstagers kontaktperson ifbm. den specifikke
forsikringsbegivenhed er en anden sag. I den forbindelse kan det være
ham der værdisætter køretøjet og det så er ham man skal argumenterer
overfor hvis man er uenig i den fastsatte værdi.
Men man kan også komme ud for at værdien fastsættes af en der sidder
bag et skrivebord og aldrig har set bilen.
Langt de fleste biler kan værdifastsættes ud fra Mærke, Model,
Motorvariant, km-stand og årgang.

Og så er værdi jo en sjov ting, for er det den pris jeg kan få for min
bil ved salg til en forhandler i ren handel, eller er det den pris jeg
skal give i ren handel hos en forhandler ?
Og hvad med salgs og leveringsomkostninger, skal de regnes med ?

/Hans

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-08-11 10:33

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skal give i ren handel hos en forhandler ?
> Og hvad med salgs og leveringsomkostninger, skal de regnes med ?

Da jeg totalskadede min bil for nogle år siden, fik jeg hvad jeg kunne købe
en tilsvarende bil (mærke, model, alder, km-stand) for, alt inklusive. At vi
så var lidt uenige (taksator og jeg) til at begynde med, er en anden ting.
Han argumenterede ud fra det billigste tilbud, han kunne finde i Danmark
(aktuelt i Nordjylland) og jeg ud fra den dyreste (en forhandler i
København) og så endte det med, at vi mødtes lidt til min side for midten.
Konkret var hans udspil 160.000) og mit krav var 200.000 og vi endte med
185.000.

Jan

Fra : Steffen

Dato : 06-08-11 12:22

Tak for alle svarene.

Jeg har talt med taksator igen, og det tyder på, at han er lydhør overfor
argumenter og dokumentationer.
Det havde dog været en bedre oplevelse, hvis hans udgangspunkt ikke var
laveste pris på markedet, uden hensyn til alder,stand osv.. Det skaber,
efter min mening, en unødig konfliktsituation.

mvh Steffen

Fra : Henning

Dato : 06-08-11 14:52

On Sat, 6 Aug 2011 13:22:03 +0200, "Steffen" <steffena2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>laveste pris på markedet, uden hensyn til alder,stand osv.. Det skaber,
>efter min mening, en unødig konfliktsituation.

Hvorfor? Forsikringsselskabet er købmænd som alle andre. Kan de slippe
lidt billigere gør de det. Du går jo heller ikke ud og giver fuld pris
for din nye bil, du vil jo altid forsøge at presse prisen i forhold
til prisskiltet?

Fra : Sømand1

Dato : 11-08-11 08:39

"Steffen" <steffena2@gmail.com> wrote in message
> [...]
> pris på markedet, uden hensyn til alder,stand osv.. Det skaber, efter min

Udgangspunktet *er* en konfliktsituation. Det skaber problemer når man tror eller
er informeret anderledes, dvs at taksator er kundens talsmand (som f.x mange også
tror at bankrådgiveren er 'kundens mand'). Som andre har gjort rede for, man kan
imødegå disse problemer.