Hvepsebo i jorden
Fra : Jakob Griffel

Dato : 02-08-11 21:40

Hel

Jeg har et hvepsebo i græsplænen - og er allerede blevet stukket en gang nu.
Jeg synes ellers dyret så ud til at være større end en hveps, men det gik
lidt hurtigt da jeg dansede rundt på plænen og bandede :-|

Men hullet til hvepseboet (er der mon kun et?!) har jeg lokaliseret, og det
ligner definitivt hvepse.

Hvad gør jeg - hvis jeg kan gøre det selv...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Max

Dato : 02-08-11 21:43

Hej Jakob

> Hvad gør jeg - hvis jeg kan gøre det selv...?

Put en benzinvædet klud i hullet.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-08-11 23:30

Max skrev:

> Put en benzinvædet klud i hullet.

Jord+benzin=forurening

Er du sikker på at det er den rigtige løsning?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-08-11 09:35

> Put en benzinvædet klud i hullet.

- Uden at antænde.....?
Virker det første gang (nat)?

Og:
Har de mon kun eet indgangshul? Jeg har umiddelbart kun opdaget et ...

--
Hilsen Jakob

Fra : Max

Dato : 03-08-11 11:10

Hej Jakob

> - Uden at antænde.....?
> Virker det første gang (nat)?

Ja, uden at antænde, og det virker med det samme.

Max

Fra : Henning

Dato : 03-08-11 08:24

On Tue, 2 Aug 2011 22:39:44 +0200, "Jakob Griffel"
<NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

> [...]
>ligner definitivt hvepse.
>
>Hvad gør jeg - hvis jeg kan gøre det selv...?
Eventuelt en ukrudtsbrænder? Husk at gøre det om aftenen/natten, hvor
dyrene er faldet til ro og er hjemme.

Fra : Preben

Dato : 03-08-11 08:43

Den 03.08.2011 kl. 00:30 skrev Allan Vebel <spam@do.not>:

> Jord+benzin=forurening
>
> Er du sikker på at det er den rigtige løsning?

Benzin er en god og meget effektiv løsning. Hvepsene dør med det samme, og
ren benzin fordamper hurtigt.

--
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 03-08-11 11:11

Hej Preben

Det bekymre normalt ikke haveejere, de smider
næsten alle sammen masser af benzin i haven.

Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-08-11 13:25

Max wrote:
> Hej Preben

> Det bekymre normalt ikke haveejere, de smider
> næsten alle sammen masser af benzin i haven.

Der er forskel på motorbenzin med alskens additiver og renset benzin men
hvis virkningen på hvepseboet er den samme vil eg prøve den sidste slags
næste gang.

At give dem et pift med insektgift-spray ned i boet med et par dages
mellemrum er også effektivt. Bemærk at selvom de levende hvepse slås
ihjel løber der nye ud af pupperne i nogen tid efter de voksne er blevet
udryddet.

/Lars

Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-08-11 13:30

> Bemærk at selvom de levende hvepse slås ihjel løber der nye ud af pupperne
> i nogen tid efter de voksne er blevet udryddet.

Ja, men så var der vel den med det kolde vand, eller....?

--
Hilsen Jakob

Fra : FinnogAngela

Dato : 03-08-11 10:14

Den 02-08-2011 22:39, Jakob Griffel skrev:
> [...]
> ligner definitivt hvepse.
>
> Hvad gør jeg - hvis jeg kan gøre det selv...?

Jeg brugte (på anbefaling) en bayer-spray fra Jem og Fix (efter at have
prøvet kogende vand og myrepudder uden succes). Den var uhyre effektiv.
(hjørne af træterasse, hvor benzin/brænder ikke var muligt)

/Finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-11 11:40

In news:4e391179$0$309$14726298@news.sunsite.dk,
FinnogAngela <afc.chris@city.dk> typed:

> [...]
> have prøvet kogende vand og myrepudder uden succes). Den var uhyre
> effektiv. (hjørne af træterasse, hvor benzin/brænder ikke var muligt)

Min mand var også så uheldig at ramme et jordhvepsebo for nogle måneder
siden. Han brugte Trinol 810, og det så da ud til at virke. Ihvertfald
forsvandt hvepsene. Han nåede at få 7-8 stik/bid, men det hjalp at gnide
bidstederne med et overskåret løg, bare til orientering hvis én af jer
skulle blive bidt også.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Armand

Dato : 03-08-11 13:54

> [...]
> ligner definitivt hvepse.
>
> Hvad gør jeg - hvis jeg kan gøre det selv...?

Vi improviserede engang i situationen med et ordentligt skvæt syre der
stod i kælderen efter noget murerarbejde og dét klarede problemet effektivt.
I haven er syre næmest et gødningsmiddel, ikke mindst i forhold til
bensin og selvom der kom et mindre svedent område var boet hurtigt
dækket af grønt igen.

En anden gang så jeg hvorledes et hvepsebo i et staldgulv blev klaret
ved at lukke tre høns derind
Så måske at et kort hegn og et par lånte høns er den bedste økologiske
måde at klare skærene på :-/

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-08-11 16:55

hejsa
Du har fået en del råd, kan ikke gennemskue dem alle...
Den med en benzinvædet klud virker. Både på jordhvepse og andre hvepsebo.
Anbring en benzinvædet klud nær indgangen af boet. Den skal IKKE antændes.
De kan ikke lide dampene og flytter straks. Jeg har haft mest held med af
gøre det i dagtimerne. (Så har de tid til at flytte )

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Preben

Dato : 03-08-11 17:03

Den 03.08.2011 kl. 17:55 skrev Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid>:

> [...]
> De kan ikke lide dampene og flytter straks. Jeg har haft mest held med af
> gøre det i dagtimerne. (Så har de tid til at flytte )

Det bør gøres, når det er mørkt, når de alle er hjemme i boet.
Hæld en smule benzin i hullet og stop hurtigt en klud i eller læg noget
over hullet for at undgå, at de flyver op.

--
mvh/Preben

Fra : Portner

Dato : 04-08-11 16:34

Jakob Griffel wrote:
> [...]
> og det ligner definitivt hvepse.
>
> Hvad gør jeg - hvis jeg kan gøre det selv...?

Jeg brugte en flaske 3 dobbelt salmiakspiritus, vendte den
simpelthen på hovedet så flaskens indhold løb ned i
hullet.....dem der kom op dejsede omkuld af "åndenød"