Vissent løv i Sargents røn
Fra : Aksel

Dato : 02-08-11 11:20

Vores 15 år gamle sorbus sargentiana er ved at danne flere visne
skudspidser. Brune visne blade ligger under den.
Jeg gætter på noget med svamp, men har aldrig set det før. Behandling?

Mvh
Aksel

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-08-11 23:22

Aksel skrev:

> Vores 15 år gamle sorbus sargentiana
> er ved at danne flere visne skudspidser.
> Brune visne blade ligger under den. Jeg
> gætter på noget med svamp, men har
> aldrig set det før.

Det tyder på for lidt vand i den tørre sommer.

> Behandling?

Klip de visne skudspidser af lige under et
nyt skud - og se hvordan det går til næste
år.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-11 07:05

On Wed, 3 Aug 2011 00:21:43 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det tyder på for lidt vand i den tørre sommer.

Befinder vi os i samme land?

>Klip de visne skudspidser af lige under et
>nyt skud - og se hvordan det går til næste
>år.

Enig, jeg tror også det kan gøre det.
Har selv en røn, dog en Sorbus commixta, som gør det samme. Det ser
meget mærkeligt ud, fordi ca. halvdelen af skuddene er helt brune, den
anden halvdel fejler intet. Og det er skud fordelt på hele planten, ikke
bare i den ene side eller toppen.
På min ligner det i hvert fald ikke udtørring, men jeg har ikke kigget
nærmere på hvad det evt. kunne være.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/