MS Windows
briani 27239
Programmer vil ikke installeres hvis jeg æ~
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-08-11 22:52

Hej,

Da jeg har købt mig en NAS (NAS = netværksharddisk), ville jeg på min
Windows XP-computer ændre placeringen af ikonet "Dokumenter" på
skrivebordet, således, at ikonet pegede over på NAS'ens delte drev, da jeg
så på denne måde nemt kunne få adgang til NAS'en.

Imidlertid skabte det nogle underlige problemer:
Hver gang, at jeg ville installere et program - som eksempelvis Java fra
Oracle, kom installationsprogrammet op og gav mig en fejlmeddelelse om, at
programmet ikke kunne finde drevet med bogstavet K:.

Hvis jeg efterfølgende satte et USB-drev i min computer, som grundet jeg har
en intern kortlæser fik tildelt drevbogstavet k, ville
installationsprogrammet gerne kører.

Efter jeg har ændret placeringen af ikonet "Dokumenter" tilbage til dets
oprindelige placering, som er C-drevet, så er der ingen problemer med
installation af programmer - de beder ikke om k-drevet.

Har andre oplevet noget lignende, og ved I eventuelt, hvorfor ovenstående
fænomen opstår?

Jeg har været i Windows Registreringsdatabasen under nøglen
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell
Folders, hvor jeg kunne se, at der blev ændret en række værdier under de
forskellige poster, da jeg ændrede placeringen af ikonet "Dokumenter". Jeg
kan dog ikke gennemskue, hvilken en værdi jeg skal ændre fra at pege på
K-drevet til C-drevet, for at fremtidige installationer kører perfekt.

På forhånd tak for eventuelle svar.

/ Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:10

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> [...]

> Oracle, kom installationsprogrammet op og gav mig en fejlmeddelelse om, at
> programmet ikke kunne finde drevet med bogstavet K:.

Jeg flytter konsekvent Dokumentmappen væk fra C-drevet til
D-drevet (på en harddisk) på et nyt Windowssystem. Det giver
ingen problemer.

Dit problem må skyldes at mappen ikke er tilgængelig mens
programmerne installeres - gætter jeg på. Kan det passe?

--
Bertel

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 03-08-11 07:20

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4e3875b3$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg flytter konsekvent Dokumentmappen væk fra C-drevet til
> D-drevet (på en harddisk) på et nyt Windowssystem. Det giver
> ingen problemer.
1. Skal dette forstås på den måde, at du har Windows lagt ind både på dit
C-drev og dit D-drev?

> Dit problem må skyldes at mappen ikke er tilgængelig mens
> programmerne installeres - gætter jeg på. Kan det passe?
2. Korrekt, eller ret og sagt, det var mere drevbogstavet (k:), som ikke var
tilgængeligt, fordi min NAS midlertidigt var slukket.

Spørgsmålet er så bare, om nogle her i nyhedsgruppen har en forklaring på,
hvorfor fænomenet opstår?

Det bør da ikke gøre den store forskel med hensyn til installation af
programmer, at jeg ændre placeringen af ikonet "Dokumenter" på skrivebordet
fra C til K-drevet, som min NAS har som drevbogstav - vil jeg da mene.

Jeg kender til flere Windows XP PRO-setups (i et domæne), hvor placeringen
af ikonet "Dokumenter" bliver ændret til et drevbogstav i et active
directory, typisk h-drevet, og her er der ingen problemer, når jeg vil
installere programmer - men her er drevet selvfølgelig også tilgængelig hele
tiden.

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

/ Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 08:33

> 1. Skal dette forstås på den måde, at du har Windows lagt ind
> både på dit C-drev og dit D-drev?

Nej. Jeg tager fat i mappen og trækker den over på mit D-drev -
et logisk drev på samme harddisk som C-drevet, men det kunne også
have været en anden fysisk disk hvis jeg havde haft det. Med den
metode flyttes også systemets registrering så det fortsat er den
specielle systemmappe.

Grunden er at jeg så kan reinstallere mit operativsystem uden at
ødelægge data gemt i mappen. Det er et princip jeg gennemfører
konsekvent: Alle brugerdata skal væk fra C hvis det overhovedet
er muligt.

> 2. Korrekt, eller ret og sagt, det var mere drevbogstavet (k:),
> som ikke var tilgængeligt, fordi min NAS midlertidigt var
> slukket.

Ja, det tænkte jeg nok.

> Spørgsmålet er så bare, om nogle her i nyhedsgruppen har en
> forklaring på, hvorfor fænomenet opstår?

Programmet tjekker om det kan komme af med sine data i den valgte
mappe, og det kan det ikke. Så nægter det at lade sig installere.
Det er forklaringen - men det forklarer ikke hvorfor man har
valgt så brugeruvenlig en fremgangsmåde.

Forklaringen på det er at designeren af programmet tror at alle
mennesker lader Windows bestemme så alle systemer altid er sat op
og virker på samme måde. Det minder lidt om hjemmesiderne hvor
der laves en ufattelig mængde sider der kun virker i Internet
Explorer.

> Det bør da ikke gøre den store forskel med hensyn til
> installation af programmer, at jeg ændre placeringen af ikonet
> "Dokumenter" på skrivebordet fra C til K-drevet, som min NAS
> har som drevbogstav - vil jeg da mene.

For en sikkerheds skyld: Det er ikke kun ikonet der er ændret. Du
har flyttet selve systemmappen. Men jeg får en mistanke om hvad
der er sket og hvorfor du er forvirret:

Du har flyttet et 'ikon' på skrivebordet som hedder "Dokumenter",
men du tror at selve mappen stadig ligger på C-drevet.

Det gør den ikke. Du har også flyttet selve mappen. Prøv at kikke
på dit K-drev. Der findes en mappe der hedder "Dokumenter", og
indholdet kan du kende igen.

Når jeg flytter min mappe, gør jeg det fra en åben mappe på
almindelig vis, men jeg har for længe siden haft mystiske
oplevelser fordi jeg netop opfattede Dokumenter på skrivebordet
som et ikon. Jeg har f.eks. prøvet at slette det fordi jeg ville
have det et andet sted - og så var selve mappen væk og kunne ikke
bringes frem igen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-08-11 14:42

Det er fordi det ikke er et almindeligt link men et specielt link lige
som skraldespanden. I Windows 7 er det fjernet fra skrivebordet.
Virker lidt lige som de symbolske links du sikkert kender fra *nix
verdenen.
Fuld support for symbolske links kom til i Vista.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jante

Dato : 03-08-11 19:00

> [...]
> et active directory, typisk h-drevet, og her er der ingen problemer,
> når jeg vil installere programmer - men her er drevet selvfølgelig

Alle databearbejdende programmer skal have adgang til mappen
"Dokumenter", både under installation or under drift. Det er ligesom
dét, der er hele ideen med denne virtuelle mappe. Tanken med at
anbringe data på en anden disk eller partition end C-drevet er
glimrende, og jeg gør det også selv rutinemæssigt på de maskiner,
jeg drifter, men at lade "Dokumenter" pege på et netværksdrev,
der ikke altid er tilgængeligt , er IMHO dødfødt.

/J