MS Windows
briani 27239
Backup program til Win 7?
Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 02-08-11 22:10

Jeg skulle til at lave backup af win 7 ville bruge detindbyggede program,
men det ser ikke ud til at det kan finde ud af at komrpimere, ligesom andre.
Så jeg greb til mit norton ghost men min version, 11, finder 2 drev - og det
kan jeg ikke rigtigt få til at passe da der kun er 1 drev og 1 partion.

Så hvad skal man bruge? Som kan bootes fra en CD/DVD/USB(er et krav, da jeg
ikke bryder mig om installerede programmer(jeg har aldrig rigtigt forstået
hvordan man skulle kunne restore med dem, hvis man ikke kan komme ind i
windows)).

Med venlig hilsen / with kind regards

Jan Brøndum Johansson

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-08-11 22:12

Jan Brøndum Johansson skrev:

>Så hvad skal man bruge? Som kan bootes fra en CD/DVD/USB

Ikke noget du skal bruge, men du kan bruge macrium reflect
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 02-08-11 22:23

Jan Brøndum Johansson skrev:

>jeg har aldrig rigtigt forstået
>hvordan man skulle kunne restore med dem, hvis man ikke kan komme ind i
>windows)).

Win 7 tilbyder at oprette en reparationscd. Den virker i alle tilfælde
glimrende, for jeg har lige brugt den til mit barnebarns PC. Han kunne
ikke starte windows. En boot med denne CD tilbød forskelligt. Blandt
andet atart af windows. Det tog 1 minut at få hans PC op på dupperne
igen
I bios skal der dog være sat op til at man kan boote fra en CD
På nogle bærbare får man valgmuligheden på skærmen umiddelbart, så da
skal man ikke engang pille i bios.

Hilsen emj

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 11-08-11 09:10

"emjeppesen" skrev i meddelelsen

> [...]

I bios skal der dog være sat op til at man kan boote fra en CD
På nogle bærbare får man valgmuligheden på skærmen umiddelbart, så da

Hej emj, det kommer ikke til at hjælpe dig hvis windows er korrupt og du
ikke kan køre systemgenoprettelse eller din HDD har bad sectors eller endnu
værre, headcrash.
Det er det mange mennesker misforstår, systemgenoprettelse er ikke det samme
som fuld backup, da de data som du ønsker at bevare kan gå tabt fordi de
stadig er på den interne HDD.

Hvis jeg var dig ville jeg få lavet en ordentlig backup.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-08-11 10:34

Den 11-08-2011 10:10, Jan Brøndum Johansson skrev:
> [...]
> fordi de stadig er på den interne HDD.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg få lavet en ordentlig backup.

og det tilbyder w7[>home] også

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:07

> [...]

> hvordan man skulle kunne restore med dem, hvis man ikke kan komme ind i

Med "backup" mener du backup at styresystemet.

De programmer der laver en systembackup mens Windows kører, kan
lave en rescue-cd som man kan boote fra.

Selv bruger jeg et DOS-program der kun kan køre når Windows ikke
er aktiv. Det skyldes at programmet er gratis og virker ganske
fortræffeligt. Men hvis man ikke ved hvordan man får bootet til
DOS, kan man ikke hitte ud af at bruge det.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 03-08-11 08:43

On Wed, 3 Aug 2011 00:07:02 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>fortræffeligt. Men hvis man ikke ved hvordan man får bootet til
>DOS, kan man ikke hitte ud af at bruge det.

Hej Bertel... Image for DOS fra Terabyte's?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 09:25

Thore skrev:

> Hej Bertel... Image for DOS fra Terabyte's?

Nej, Partition-saving:
http://bertel.lundhansen.dk/?page=sikkerhed/partition-saving

eller direkte:

http://damien.guibouret.free.fr/

--
Bertel

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 11-08-11 11:15

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

> [...]

fortræffeligt. Men hvis man ikke ved hvordan man får bootet til
DOS, kan man ikke hitte ud af at bruge det.

http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Hej Bertel, jeg ved nu godt hvordan jeg får bootet til Dos, jeg har en ISO
fil med en Dos bootcd jeg lavede engang for mange år siden. Jeg har også en
hirens bootcd lagt på USB stick. Det jeg er interesseret i et et program som
kan bootes på CD/DVD og så lave backup af min HDD over på f.eks en USB HDD
og komprimere det hele så det ikke fylder så meget. Ligesom Norton ghost,
som jeg faktisk har skrevet først i teksten.

Det skal være et som kan håndtere win 7. Som jeg skrev så prøvede jeg norton
og så at der var af ukendte årsager, 2 diske(ikke 2 partioner). Men som sagt
sidder der kun en HDD i den her bærbar. Så Norton duer altså ikke, når den
rapporter forkert.

Så spørgsmålet er, hvad bruger I andre til fuld backup(alt det med
incremental backup duer ikke hvis man ikke kan komme ind i windows igen).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-11 13:37

> [...]

> Så spørgsmålet er, hvad bruger I andre til fuld backup(alt det med
> incremental backup duer ikke hvis man ikke kan komme ind i windows igen).

Det skrev jeg i et svar i begyndelsen af tråden. Jeg gentager det
her:

   Nej, Partition-saving:
   http://bertel.lundhansen.dk/?page=sikkerhed/partition-saving

   eller direkte:
   http://damien.guibouret.free.fr/

Programmet fylder 1.1 Mbyte incl et museprogram. Det skal blot
ligge på et medie som DOS kan læse (det kan være USB), og det
skal have adgang til et FAT-formateret drev til at placere de
pakkede filer på.

Selv har jeg afsat 64 Gbyte til et FAT-drev hvor programmet og de
pakkede filer ligger. 2,66 Gbyte pakkes til ca. 1,25 Gbyte. Det
tager 1 minut at pakke ud på denne her pc. Det tager 1 times tid
på en af mine andre maskiner hvor systemet fylder omkring 5
Gbyte.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 03-08-11 08:41

On Tue, 2 Aug 2011 23:09:56 +0200, Jan Brøndum Johansson
<insomniacno1@gmail.com> wrote:

> [...]
>kan jeg ikke rigtigt få til at passe da der kun er 1 drev og 1 partion.

Win 7 opretter en lille ca. 100MB partition ved install. Det er nok den
(+ den store partition) du kan se i Ghost.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 03-08-11 10:43

Den 03-08-11 09:41, Thore skrev:

> Win 7 opretter en lille ca. 100MB partition ved install. Det er nok den
> (+ den store partition) du kan se i Ghost.

Jeg bruger Ghost 15, og da jeg skulle gendanne første gang
på min Win. 7 maskine, duede backup'en ikke.
Det lader til at være netop den lille 100MB partition, som
giver problemer.
Ghost foreslår at man tager partitinoen med, når man laver
backup af C:, men mine Backups virker altså kun, når jeg
undlader den lille ekstra partition, hvilket man fravælger
undervejs i opsætningen af backup'en.
Om det så giver nogle ulemper, ved jeg ikke, da jeg kun har
gendannet drev C og ikke en hel harddisk.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 03-08-11 10:48

On 08/03/2011 11:43 AM, Heine Svendsen wrote:

> [...]
> partition, hvilket man fravælger undervejs i opsætningen af backup'en.
> Om det så giver nogle ulemper, ved jeg ikke, da jeg kun har gendannet

Så har du ikke checket, om recover virkede efter backuppen.

Det i sig selv er lige så nøvendigt at checke som selve backuppen.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 03-08-11 11:20

Den 03-08-11 11:47, Erik Jakobsen skrev:

> Så har du ikke checket, om recover virkede efter backuppen.
>
> Det i sig selv er lige så nøvendigt at checke som selve
> backuppen.

Jo, jeg mener, at jeg har brugt "Genoprettelse" og at det
virker.
Men min 100 MB partition har jo heller ikke været ændret.
Hvad hedder denne partition egtl. i fagsproget og hvad
bruges den til? Jeg havde den ikke på Windows XP.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 11:40

Erik Jakobsen skrev:

> Så har du ikke checket, om recover virkede efter backuppen.

Hvordan tjekker man egentlig det uden at smadre styresystemet
uopretteligt hvis der er fejl i backup'en?

Jeg kan godt regne ud at man så alligevel ville smadre det den
dag man fik brug for sin backup, men alligevel.

--
Bertel

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 03-08-11 12:05

On 08/03/2011 12:40 PM, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan tjekker man egentlig det uden at smadre styresystemet
> uopretteligt hvis der er fejl i backup'en?
>
> Jeg kan godt regne ud at man så alligevel ville smadre det den
> dag man fik brug for sin backup, men alligevel.

Man kan jo også blot lade stå til.

Det står enhver helt frit

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 12:49

Erik Jakobsen skrev:

> Man kan jo også blot lade stå til.

Hvad er svaret på mit spørgsmål?

--
Bertel

Fra : Snuden

Dato : 03-08-11 14:36

On Wed, 3 Aug 2011 13:48:52 +0200, Bertel Lund Hansen

Hæld backup'en ind på en anden maskine?

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 03-08-11 16:23

On 08/03/2011 01:48 PM, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad er svaret på mit spørgsmål?

I sikkerhedens hellige ånd, så siger jeg ja.

Lav en hurtigt installation. Det vil jo være åndsvagt først at lave det
hele, for derefter finde ud af, at ens backup ikke virker.

Hvis det så virker, ja så gå igang med den fulde installation, og lav så
efter endt arbejde backup.

Tilfreds Bertel, eller er der mere navlepilleri?.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-11 18:33

Erik Jakobsen skrev:

> I sikkerhedens hellige ånd, så siger jeg ja.

Det lader vi lige stå et øjeblik.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-08-11 21:52

> Hvad er svaret på mit spørgsmål?
Nu er baggrunde forskellige, men jeg ofrer altid gerne en lille harddisk
til recoverforsøg. Nu har jeg ofte en brugt mindre disk som kan
indeholde en fuld win + office mm liggende i skuffen.

en anden metode, er at oprette en virtual maskine og installere backup
herpå. W7 > home, er ret god til dette, især hvis harware supporterer
v-bitten.

Til orientering på det andet spgsm. Den lille nye partition under w7,
indeholder et bootbart system, som kan bruges ifb. med en automatisk
recovery. W7 er ret god, også på dette punkt.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-11 10:11

Cykelsmeden skrev:

> Til orientering på det andet spgsm. Den lille nye partition under w7,
> indeholder et bootbart system, som kan bruges ifb. med en automatisk
> recovery. W7 er ret god, også på dette punkt.

God? Det er kun til irritation hvis man nu ikke har brug for
noget automatisk recoverysystem.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-08-11 10:57

> God? Det er kun til irritation hvis man nu ikke har brug for
> noget automatisk recoverysystem.

så er den også smart, da man ikke behøver at bruge den
Men det ville imho være dumsmart!

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-11 12:05

Cykelsmeden skrev:

> så er den også smart, da man ikke behøver at bruge den

Det er ikke smart. Der ligger et logisk drev på min harddisk og
roder til ingen nytte.

Men hvad. Systemdrevet ligger også og roder til næsten ingen
nytte. Jeg gider ikke bruge Windows 7.

> Men det ville imho være dumsmart!

Og det siger du bare uden at kende til folks sikkerhedspolitik?
Sådan en bemærkning kan man ikke bruge til noget.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-08-11 13:14

> [...]
> Og det siger du bare uden at kende til folks sikkerhedspolitik?
> Sådan en bemærkning kan man ikke bruge til noget.

Jeg giver dig helt ret!
Når du ikke bruger w7, er der absolut ingen grund til at bruge de tilbud
som w7 giver, og det er helt spild af plads med w7 sikkerhedspartition
og systempartition. I dette tilfælde bør du straks slette disse, Det kan
selvfølgeligt gøres med w7 værktøjer, men det er sikkert lettere med de
værktøjer som hører til dit eget OS (en Linuxvariant?)

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-11 13:27

Cykelsmeden skrev:

> Jeg giver dig helt ret!

Nej, kun tilsyneladende.

Du er blind for at man kan have sikret sin Windows 7-pc helt uden
at bruge Windows' indbyggede muligheder.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-08-11 13:48

> Nej, kun tilsyneladende.
>
> Du er blind for at man kan have sikret sin Windows 7-pc helt uden
> at bruge Windows' indbyggede muligheder.
så har jeg lidt problemer med at forstå:

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 11-08-11 11:30

"Heine Svendsen" skrev i meddelelsen

Den 03-08-11 09:41, Thore skrev:

> [...]

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Hej Heine.

Tak det med korrupte Norton backups har jeg prøvet, hele 6 stk.
Det tog mig en uge, 16 timer om dagen at redde data fra en HDD med 3500 bad
sectors, i min Toshiba.

Jeg er ret sikker på at det ikke er en 100MB partion der er tale om, da jeg
gik ind i Disk to Image og ikke Partition to Image. Men det kan jo
selvfølgelig være at Norton er blevet forvirret af win 7.

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 11-08-11 11:20

"Thore" skrev i meddelelsen

> [...]

Win 7 opretter en lille ca. 100MB partition ved install. Det er nok den
(+ den store partition) du kan se i Ghost.

Hej Thore, næh det er ikke det. Jeg bootede Norton fra min USB stick og gik
ind i Disk To Image, her kunne jeg så vælge source disk og der var 2 HDD
altså foruden min USB stick. Det er det jeg ikke forstår, min bærbar har kun
1 HDD og kun 1 partion.
Så hvad gør at norton ser 2 HDD?????

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-08-11 12:05

Den 11-08-2011 12:19, Jan Brøndum Johansson skrev:
> [...]
> gik ind i Disk To Image, her kunne jeg så vælge source disk og der var 2
> HDD altså foruden min USB stick. Det er det jeg ikke forstår, min bærbar

er du sikker på at det ikke er 2 partitioner du ser?
hvad er størrelserne?
W7 laver en på ~100mB + en på resten(dog valgbart)

//finn

Fra : Thore

Dato : 11-08-11 14:04

On Thu, 11 Aug 2011 12:19:36 +0200, Jan Brøndum Johansson
> [...]

>altså foruden min USB stick. Det er det jeg ikke forstår, min bærbar har kun

Hej igen...

Mange muligheder. Ghost ser af og til partitioner som "diske". Det _kan_
også være din USB-stick, ghost ser som nr. 2 HD. Siden det er en bærbar,
er det så en lille netbook? De er af og til udstyret med et Sec.
Media-kort, som i Ghost optræder som "disk". Ellers må du lige skrive
lidt om størrelserne, og evt. andre betegnelser end HDD...(fabrikater,
modelnumre som Ghost ser dem)

Bortset fra det kan der være lidt problemer med at få ældre versioner af
Ghost til at fungere på Win Vista/7. Ikke når der laves backup, men hvis
du skal restor'e et image (eller en disk/partition). Grunden er at Vista
/7 har en anden måde at lave bootsystemet på (BCD kontra 9X/2K/XP).
Det kan dog i mange tilfælde løses med en boot-cd/dvd med
operativsystemet, som man bruger til at "reparere" den restor'ede
installation...

Ellers er der efterhånden mange alternativer til Norton Ghost. Jeg
dl'ede for et par måneder siden en Acronis-variant fra Maxtor/Seagate.
Den version kunne backup'e og retor'e (både disk/disk,
partiton/partition og partition/image installationer uden efterfølgende
reparation.