Havebord af plastik
Fra : Aksel

Dato : 31-07-11 09:22

Vi har et gammelt havebord af grønt plastik - påtrykt: Jardin - , som på det
seneste er kommet til at se mindre pænt ud p.gr.a. småridser bla.a.
fremkaldt af støvkluden.

Disse borde er nu ikke så dyre, men vi har passet særdeles godt på vores og
vil gerne høre, om der findes behandlinger eller midler , som sammen med
knofedt kan genskabe noget af bordets tidligere pænhed ?

Mvh
Aksel

Fra : Martin Bak

Dato : 31-07-11 09:35

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og vil gerne høre, om der findes behandlinger eller midler , som sammen
> med knofedt kan genskabe noget af bordets tidligere pænhed ?

Autovoks! Det kan fås i den ønskede nuance.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-07-11 21:26

Aksel skrev:

> om der findes behandlinger eller midler,
> som sammen med knofedt kan genskabe
> noget af bordets tidligere pænhed

Vi skulle have gæster til grill i weekenden,
jeg manglede lige et afsætterbord, og fandt
et gammelt "hvidt" et ovre i udhuset.

Kønt er det ikke, det er sortskjoldet over det
hele. Jeg hentede Silit Bang (og snavset er
væk), det gav ikke noget. Så fik det er gang
Klorin, som fik lov til at stå i nogle timer før
det blev spulet med haveslangen.

Det blev bare ikke helt rent af det, så det
endte med at det fik en gang voksdug.

Nu ligger det på anhængeren, klar til at blive
kylet i småt brændbart

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Vidal

Dato : 01-08-11 19:00

Den 31-07-2011 22:26, Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> Det blev bare ikke helt rent af det, så det
> endte med at det fik en gang voksdug.
>
> Nu ligger det på anhængeren, klar til at blive

Brintoverilte + ammoniak fjerner alle skjolder, stort set.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 14:40

> [...]
>
> Det blev bare ikke helt rent af det, så det
> endte med at det fik en gang voksdug.
>
> Nu ligger det på anhængeren, klar til at blive

Det' Leth anbefalede Wienerkalk netop til hvide plastmøbler med farve
som Pippi's hest!

--
Armand.

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-08-11 23:10

Armand skrev:

> Det' Leth anbefalede Wienerkalk netop til
> hvide plastmøbler med farve som Pippis
> hest!

Nå, nu er det kværnet, jeg trykkede selv på
knappen i vores lolkale genbrugscenter, og
det var rart at høre lyden

På hjemvejen købte jeg et nyt, denne gang i
mørkeblå i en god kvalitet - ikke flere billige
hvide borde her.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Otto

Dato : 01-08-11 09:51

Du kan få dit bord lakeret hos en autolakerer!

Mvh. Otto

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 10:34

Otto formulerede spørgsmålet:
> Du kan få dit bord lakeret hos en autolakerer!

Man vil formentlig kunne købe haveborde til resten af livet hos Jysk
for dét det ville koste!

Og hvor godt ville det holde?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 01-08-11 11:15

Hej Hans

> Og hvor godt ville det holde?

Alt det plastik der er på moderne biler, ja det
er malet, og det holder faktisk godt.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-08-11 11:59

Max formulerede spørgsmålet:
> Hej Hans

> Alt det plastik der er på moderne biler, ja det
> er malet, og det holder faktisk godt.

Ja og materialet er helt sikker det samme :o/

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 12:20

Brian Vestergaard formulerede mandag:
> Ja og materialet er helt sikker det samme :o/

Jowda; plastic er vel plastic!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-08-11 12:22

Hans Paulin (6310) kom med følgende:
> Brian Vestergaard formulerede mandag:
>
> Jowda; plastic er vel plastic!?

Nå da...

Fra : Otto

Dato : 06-08-11 21:06

Det kommer selvfølgelig an på, om man fra starten har købt kvalitet, for
hvad betyder udgifterne til en lakering, (jeg husker kun at vi gav
500-800 el. 1.000 kr.) hvis man som jeg har haft havemøblerne i mindst
20 år?

Jeg har et andet sæt havemøbler i teak købt i Daells Varehus, som vi
brugt i 30-40 år, og de er faktisk kult i dag.

Jer er rimelig velhavende og sparer ikke på noget.

Mvh. Otto

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-08-11 10:40

Otto forklarede den 01-08-2011:
> Du kan få dit bord lakeret hos en autolakerer!

Et plastik havebord malet hos autolakerer !!!! det vil aldrig
holde, ved ikke om du ved hvor bløde den slags borde er, og
det ville blive en del dyrere, end blot at købe et nyt, eller
5 nye

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 01-08-11 11:03

Den 31/07/11 10.22, Aksel skrev:

> Disse borde er nu ikke så dyre, men vi har passet særdeles godt på vores og
> vil gerne høre, om der findes behandlinger eller midler , som sammen med
> knofedt kan genskabe noget af bordets tidligere pænhed ?

Man kan polere plasticmøbler med en blanding af wienerkalk og sprit.

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 01-08-11 13:14

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan polere plasticmøbler med en blanding af wienerkalk og sprit.

Ja, det siger Flemming Leth. Men de forskellige kommentarer til dén ide
rundt omkring på nettet er ikke overbevisende. Og det er tilsyneladende også
kun velegnet til hvide havemøbler.
Autovoks er stadig det bedste bud, og da værd at prøve, når nu OP har passet
så godt på sit bord.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Aksel

Dato : 01-08-11 13:48

> Autovoks er stadig det bedste bud, og da værd at prøve, når nu OP har
> passet så godt på sit bord.

Jeg har nu prøvet adskillige slags autovoks m. og u. de tilsætninger, der er
i de fleste moderne autolakker samt nanovoks og poleret med nanopolerklude.
Nu stopper det!
Kun meget beskeden bedring at se.
Men det var et stort, pænt bord, og vi har det ikke så godt med bare "køb
og smid ud".
Mvh
Aksel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 01-08-11 14:22

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev
> Men det var et stort, pænt bord, og vi har det ikke så godt med bare "køb

Jamen hvis du kan få diverse voksninger af, er det da en smal sag at spraye
en anden farve på (autolakspray), det holder.

Muligvis skal det ridses med fint slibepapir efter afvoksning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 14:25

Aksel kom med denne ide:
> vi har det ikke så godt med bare "køb og smid ud".

Det er skam ellers politisk korrekt, har jeg hørt!? ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Aksel

Dato : 01-08-11 20:31

> Aksel kom med denne ide:
>
> Det er skam ellers politisk korrekt, har jeg hørt!? ;)

Det er nok rigtigt, men det giver jo en masse affald, og så kan man jo
skændes om, hvad der skal gøres ved dette.
Men heldigvis er der vel endnu - måske indtil næste valg - mulighed for at
agere, tænke og ytre sig som man har lyst.
Tak for indlæggene.
Mvh
Aksel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 21:09

Følgende er skrevet af Aksel:
> heldigvis er der vel endnu - måske indtil næste valg - mulighed for at agere,
> tænke og ytre sig som man har lyst.

Naturligvis inden for visse rammer ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 01-08-11 20:57

Hej Aksel

> Men det var et stort, pænt bord, og vi har det ikke så godt med bare
> "køb og smid ud".

Så brug en dug.

Max