Gardena-fittinge springer af haveslangen?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-07-11 19:00

Min grønne armerede haveslange havde fået nogen buler i løbet af de
sidste 20-25 år, og jeg synes jeg var heldig da jeg tilsyneladende
fandt én mage til i Bilka.

Nu oplever jeg blot at mine Gardene-fittings - nye som gamle - bliver
skudt af med en langt højere frekvens end tidligere.

Både den nye og den gamle haveslanges godstykkelse ligger omkring 1,5
mm; vandtrykket er højt; sådan vil jeg gerne ha det og har heller ikke
mulighed for at regulere det ned.

Kan man få haveslanger med en godstykkelse på 2 mm., kraftigere
fittings eller?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-11 22:09

On Sat, 30 Jul 2011 20:00:18 +0200, Hans Paulin (6310) <me@privacy.net>
wrote:

> [...]
>mulighed for at regulere det ned.
>
>Kan man få haveslanger med en godstykkelse på 2 mm., kraftigere

Gardena laver vandslanger i et par kvaliteter. De er ikke grønne, vist
nærmere orange/grå. De koster mere end de grønne armerede, men de holder
altså også noget bedre. De kan købes i bauhaus eller byggemarkeder.

Man kan også få en gul slange som hedder Tricoflex. DET holder - men
koster. Det er dem jeg har herhjemme, dog i 3/4".

Selv kunne jeg ikke længere drømme om at købe en grøn armeret slange. Er
altid blevet slemt skuffet og irriteret på dem, det pjat gider jeg ikke
mere.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-07-11 01:20

Mads Lie Jensen formulerede spørgsmålet:

Tak for dine gode råd; de er noteret :)

> Selv kunne jeg ikke længere drømme om at købe en grøn armeret slange. Er
> altid blevet slemt skuffet og irriteret på dem, det pjat gider jeg ikke
> mere.

Den første synes jeg ikke var så slem, men vil gerne betale ekstra for
at undgå problemerne :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-07-11 23:43

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Kan man få haveslanger med en godstykkelse på 2 mm., kraftigere fittings
> eller?

Mener at netop Gardenas er lidt slappe. Men ellers skær en bid af og sæt på
først, så det er dobbelt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-07-11 01:21

Den 31-07-2011, skrev Preben R. Sørensen:
> skær en bid af og sæt på først, så det er dobbelt.

Tror du den kan være der? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 31-07-11 08:16

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Tror du den kan være der? :)

Enten bruge en stump fra en anden slange, så du har det gamle udvidede at
sætte ind over, ellers lighter og/eller to skruetrækkere til udvidelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-07-11 08:18

Preben R. Sørensen kom med denne ide:
> lighter snip til udvidelse.

Ku da være :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-07-11 21:08

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nu oplever jeg blot at mine Gardene-fittings
> - nye som gamle - bliver skudt af med en langt
> højere frekvens end tidligere.

Jeg købte sådan et billigt sæt hos Stark, 20
meter, og fulgte to koblinger og en pistol med,
de hedder Hozelock.

Det er altså noget billigt skidt, slangen buler ud
ved koblingerne, og så bliver de skudt af.

Koblingerne og sprøjtepistolen fejler ikke noget,
men slangen, der kun er få måneder gammel,
har jeg allerede smidt ud.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-07-11 21:11

Allan Vebel udtrykte præcist:
> Koblingerne og sprøjtepistolen fejler ikke noget,
> men slangen, der kun er få måneder gammel,
> har jeg allerede smidt ud.

Har engang prøvet et alternativ til Gardena fittings (noget gult knas),
men de er smidt væk ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 31-07-11 22:09

Det der hører til de sæt, hvor man åbner for en hane med tommelfingeren
(metal), Bauhaus, Jem&Fisk, er det bedste jeg har haft fat i.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-07-11 23:04

Preben R. Sørensen skrev:

> Det der hører til de sæt, hvor man åbner
> for en hane med tommelfingeren (metal),
> Bauhaus, Jem&Fisk, er det bedste jeg har
> haft fat i.

Det vil jeg huske - jeg har bare lært at man
ikke skal købe det billigste (det var bare det
eneske de havde hos Stark) - men trykke på
slangen, for at finde ud af om den kan trykkes
flad med få kræftrer.

Min eksiterende haveslange er 20 år gammel,
jeg skulle bare forlænge den, for at den kunne
nå ned i baghaven.

Nu har jeg flyttet baghavebedet med rødbeder,
gulerødder og spinat, så det bliver meget
bedre til næste år

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Martin Bak

Dato : 01-08-11 14:25

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg flyttet baghavebedet med rødbeder,
> gulerødder og spinat, så det bliver meget
> bedre til næste år

Nåh ja Hvis ikke slangen er lang nok, kan man jo bare rykke bedet
tættere på.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-08-11 21:17

Martin Bak skrev:

> Nåh ja Hvis ikke slangen er lang nok,
> kan man jo bare rykke bedet tættere på.

Så skal jeg heller ikke rende så langt efter
friske gulerødder.

Havde ellers sået nogle fine lige rækker i
en sirlig orden, så der ikke skulle tyndes ud,
men det fik katten hurtigt lavet om på.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg