MS Windows
briani 27239
mapper bør huske deres placering på skri~
Fra : Heine Svendsen

Dato : 29-07-11 21:40

Hej

Er det ikke muligt at indstille Windows 7, så mapper
"husker", hvor de sidst åbnede på skrivebordet?

Hvis jeg fx åbner en mappe fra drev D: og dernæst åbner en
mappe fra drev C., så åbner den anden mappe næsten lige oven
i den første, men jeg ønsker stort set altid, at de skal
Ã¥bne ved siden af hinanden.
Det kunne også være fint, hvis mapper kunne huske, hvilken
størrelse, de har. Nogle rummer færre filer end andre, og
skal ikke nødvendigvis fylde skrivebordet fra top til bund.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : emjeppesen

Dato : 29-07-11 22:24

Heine Svendsen skrev:

>Er det ikke muligt at indstille Windows 7, så mapper
>"husker", hvor de sidst åbnede på skrivebordet?

Hvad mener du med at åbne mapper på "skrivebordet"

>Hvis jeg fx åbner en mappe fra drev D: og dernæst åbner en
>mappe fra drev C., så åbner den anden mappe næsten lige oven
>i den første, men jeg ønsker stort set altid, at de skal
>åbne ved siden af hinanden.

Som jeg forstår det, så åbner du dine mapper i stifinder og ikke på
skrivebordet.
Har du har genveje til nogle mapper liggende på skrivebordet?

>Det kunne også være fint, hvis mapper kunne huske, hvilken
>størrelse, de har.

Det husker de skam også, hvis altså vi snakker om "mapper på
skrivebordet"

> Nogle rummer færre filer end andre, og
>skal ikke nødvendigvis fylde skrivebordet fra top til bund.

Du kan bare tilpasse dem en gang for alle.

Jeg forstår bare ikke, hvad du egentlig mener. Normalt har man vel
ikke sine mapper til at ligge og flyde på skrivebordet. Jeg har i alle
tilfælde ikke.

Hilsen emj

Fra : Heine Svendsen

Dato : 30-07-11 10:39

Den 29-07-11 23:24, emjeppesen skrev:

> Som jeg forstår det, så åbner du dine mapper i stifinder og ikke på
> skrivebordet.
> Har du har genveje til nogle mapper liggende på skrivebordet?

Ja, jeg har de mest brugte mapper liggende som genveje på
skrivebordet.
Men lad os blot sige, at jeg har åbnet stifinder og er inde
i mappen "Dokumenter".
Nu ønsker jeg at åbne en anden mappe - lad os sige "Musik" -
den dobbeltkliker jeg på samtidig emd at jeg holder Ctrl
nede, så jeg får to åbne mapper. De ligger sig næsten oven i
hinanden, men jeg vil have dem til altid at åbne ved siden
af hinanden, så jeg kan trække ting fra det ene vindue til
det andet (uden først at skulle flytte rundt på vinduerne).
Ultimativ ville jeg ønske, at man kan få en mappe til at
huske, at den altid skal åbne fx. som et lille kvradratisk
vindue øverst til venstre på skærmen, mens andre mapper bør
åbne nederst til højre.
Sådan opførte min Windows XP sig og endnu længere tilbage Atari.

Fra : Ole C

Dato : 30-07-11 12:57

Heine Svendsen skrev blandt andet:

> [...]
> Nu ønsker jeg at åbne en anden mappe - lad os sige "Musik" -
> den dobbeltkliker jeg på samtidig emd at jeg holder Ctrl

Hm, det gør jeg da ikke....

--
vh
Ole C

Fra : emjeppesen

Dato : 30-07-11 13:21

Heine Svendsen skrev:

>Nu ønsker jeg at åbne en anden mappe - lad os sige "Musik" -
>den dobbeltkliker jeg på samtidig emd at jeg holder Ctrl
>nede, så jeg får to åbne mapper.

Det fatter jeg ikke en brik af. Man kan da ikke have 2 åbne mapper
samtidig i stifinder.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-11 14:03

Heine Svendsen skrev:

> [...]
> af hinanden, så jeg kan trække ting fra det ene vindue til
> det andet (uden først at skulle flytte rundt på vinduerne).

Jeg har XP. Et vindue der åbnes ved Ctrl-dobbeltklik, er et
'barn' af det åbne vindue og arver dets egenskaber, og det
placeres næsten oveni.

Du kan flytte/kopiere fra hovedmappen til undermappen uden
overhovedet at åbne undermappen. 'Klikløft' den ønskede fil,
marker den ønskede mappe, og slip filen.

Jeg bruger altid højreklik til den slags fordi jeg er dødtræt af
at Windows gør noget forskelligt under forskellige omstændigheder
som jeg aldrig kan huske. Når man så slipper, kommer der en
valgmenu med både Flyt og Kopier. Så kan man vælge det ønskede.

Hvis man bruger vesntrreklik og slipper, så udføres den af
systemet forvalgte handling. Hvis man kender den med sikkerhed,
kan man selvfølgelig spare menuvalget.

--
Bertel

Fra : KsNa

Dato : 30-07-11 14:25

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

Heine Svendsen skrev:

> [...]

Hvis man bruger vesntrreklik og slipper, så udføres den af
systemet forvalgte handling. Hvis man kender den med sikkerhed,

Jeg har samme problem som Heine, i XP kunne mapperne åbnes og trækkes til en
placering og en størrelse, nå man igen åbnede mapperne var de samme sted som
sidst og i samme størrelse.
Den mulighed findes ikke i Win7 under mappeindstillingerne, det var en at de
første indstillinger jeg forsøgte at ændre da jeg fik Win7, men det er ikke
lykkedes at finde de vise sten - endnu.

Mvh
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-11 15:34

KsNa skrev:

> Jeg har samme problem som Heine, i XP kunne mapperne åbnes og trækkes til en
> placering og en størrelse, nå man igen åbnede mapperne var de samme sted som
> sidst og i samme størrelse.

En af grundene til at jeg har opgivet Windows 7, er at alle
mapper altid får samme størrelse. Hvis jeg ændrer én af dem,
følger alle andre med. Og jeg har bedt systemet om at huske
mappernes individuelle indstillinger.

Jeg bner aldrig mapper fra Stifinder - jeg bruger det slet ikke.
Jeg bruger genveje og klikker mig videre om nødvendigt (åbner i
samme mappe). Mappernes placering kan systemet godt huske.

--
Bertel

Fra : Snuden

Dato : 30-07-11 23:48

On Sat, 30 Jul 2011 15:03:17 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>som jeg aldrig kan huske. Når man så slipper, kommer der en
>valgmenu med både Flyt og Kopier. Så kan man vælge det ønskede.

Hvis du laver træk-og-slip inden for det samme logiske drev, sker der
en flytning. Hvis du gør det mellem to logiske drev, sker der en
kopiering.

Hvis du ønsker at lave træk-og-slip flytning mellem to mapper på hver
sit logiske drev, så hold SHIFT nede samtidig. Hvis det skal være
kopiering mellem to mapper på samme logiske drev, så hold CTRL nede
samtidig.

C: har to mapper: Mappe1 og Mappe2
D: har to mapper: Mappe3 og Mappe4

Flytning fra mappe1 til mappe2: træk og slip
Flytning fra mappe1 til mappe3 eller mappe4: SHIFT træk og slip
Kopiering fra mappe1 til mappe2: CTRL træk og slip
Kopiering fra mappe1 til mappe3 eller mappe4: træk og slip

Mere mystisk end det er det såmænd ikke.

Fra : Thoeger

Dato : 31-07-11 20:24

"Heine Svendsen" <hs@SletdettEindigo2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>skærmen, mens andre mapper bør åbne nederst til højre.
>Sådan opførte min Windows XP sig og endnu længere tilbage Atari.

Er det et krav at det skal være Windows stifinder du vil bruge?

Der er mange der taler varmt for TotalCommander til netop den form for brug
du taler om.

Hvis du kan huske det uundværlige Norton Commander fra DOS tiden, har du et
billede af TotalCommander, bare i nutidig forklædning. Det er vel et forsøg
værd når nu ikke Win7 vil makke ret
Thoeger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-07-11 21:13

Thoeger skrev:

> Hvis du kan huske det uundværlige Norton Commander fra DOS tiden, har du et
> billede af TotalCommander, bare i nutidig forklædning. Det er vel et forsøg
> værd når nu ikke Win7 vil makke ret

Jeg er ikke så sikker på at det er det der efterlyses i denne tråd, men
selv kan jeg slet ikke forestille mig andet end Total Commander. Jeg
bruger det både som "stifinder" og til FTP.

Jeg har aldrig brugt stifinderen. Før jeg fik Total Commander, kendte
jeg kun til at klikke mig omkring ved at klikke på "Denne computer".

--
Philip