ulovlig frihedsberøvelse ?
Fra : Per

Dato : 29-07-11 15:20

Hej !

Tror I sådan en sag her også kunne holde til Straffelovens § 261
Frihedsberøvelse ?

http://www.bt.dk/krimi/politiets-vilde-jagt-motorcyklist-koerte-220-kmt-med-kvinde-bagpaa

I en Strafferetsopgave ville Jeg også have sigtet for §261.

Hvad mener I ?

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-11 04:53

Per skrev:

> Tror I sådan en sag her også kunne holde til Straffelovens § 261
> Frihedsberøvelse ?

   § 261. Den, som berøver en anden friheden, straffes med bøde
   eller fængsel indtil 4 år.

Mener du at hvis jeg meddeler en chauffør at jeg gerne vil af nu,
så har han frihedsberøvet mig hvis han ikke stopper øjeblikkeligt
(givet at det kan ske uden fare)?

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 30-07-11 07:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Mener du at hvis jeg meddeler en chauffør at jeg gerne vil af nu,
> så har han frihedsberøvet mig hvis han ikke stopper øjeblikkeligt

Ja - i det her tilfælde - banker/slår hun på føreren for at få ham til at
standse. Hun er tydeligvis meget bange og vil af. Men han fortsætter
ufortrødent med hende bagpå og kører vanvittigt. Indtil han endelig
standser.

Jeg tænker ikke på hverdagens situationer, hvor der ikke lige bliver
standset med det samme ifm. fx. et skænderi.

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-11 11:19

Per skrev:

> Ja

Senere siger du nej.

Mit spørgsmål var ironisk. Der kan ikke være tale om
frihedsberøvelse når hun frivilligt hat sat sig op på
motorcyklen. Der kan derimod blive tale om § 252 som omfatter
både passageren og folk som kunne være blevet ramt under kørslen.

   § 252. Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings
   skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder
   nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 30-07-11 07:33

> Tror I sådan en sag her også kunne holde til Straffelovens § 261
> Frihedsberøvelse ?

Nej, på ingen måde. Han har bestemt ikke forsæt til frihedsberøvelse.

Fra : Per

Dato : 30-07-11 07:38

blue wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, på ingen måde. Han har bestemt ikke forsæt til frihedsberøvelse.

Sansynlighedsforsæt... ?

Han har måtte indse det som overvejende sansynligt at han frihedsberøver i
den givne situation ?

/Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-11 07:46

On Sat, 30 Jul 2011 08:37:31 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Sansynlighedsforsæt... ?
Sjovt ord, hvor har du det fra ?
Hans forsæt er at slippe væk fra politiet og intet andet.

>Han har måtte indse det som overvejende sansynligt at han frihedsberøver i
>den givne situation ?
Det er ikke frihedsberøvelse og det bliver det heller ikke, hans
forsæt er ikke at bortfører eller holde hende indespæret mod hendes
vilje.
At hun så helveds gerne vil af motorcyklen og at hun grundet
omstændighederne ikke får mulighed derfor er bare sur røv for hende.

Hun er da en idiot af format at køre med en føre uden førebevis og på
en MC uden nummerplader, det er 2 ting selv kvinder må være i stand
til at kontrollerer.

/Hans

Fra : Per

Dato : 30-07-11 09:10

Hans Kjaergaard wrote:

> Sjovt ord, hvor har du det fra ?

2. grad af forsætsgraderne.

1: direkte forsæt
2: sansynlighedsforsæt
3: Dolus Eventualis

> Hans forsæt er at slippe væk fra politiet og intet andet.

Ja det kan du have ret i. Men tænk på situationen hvor han kører vanvittigt
stærkt igennem en traffikeret vej som fx. Nørrebrogade i København for at
slippe væk. Her kan Straffelovens §252 komme på tale. (sætte andres liv og
førlighed på spil) - han tænker stadigvæk kun på at komme væk, men derfor
kan han sagtens overtræde § 252. Igen vil sansynlighedsforsættet overvejes i
retssalen.

> Det er ikke frihedsberøvelse og det bliver det heller ikke, hans
> forsæt er ikke at bortfører eller holde hende indespæret mod hendes
> vilje.

Det er så det jeg prøver at få et par delte meninger om hos jer jurister.

Helt enig

Mvh. Per

Fra : kjaer

Dato : 30-07-11 14:00

Per wrote:

> Sansynlighedsforsæt... ?
>
> Han har måtte indse det som overvejende sansynligt at han
> frihedsberøver i den givne situation ?
>
> /Per

Piger bliver altid bange når fyren tager en chance, men bagefter ville de
ikke have undværet det. De to går og griner af hændelsen nu, så ser det
mærkelig ud hvis nogen gamle politifolk og jurister tager det så alvorligt
at de kalder det frihedsberøvelse. (jeg har også været ung)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-07-11 09:00

On 29-07-2011 16:19, Per wrote:
> Hej !
>
> Tror I sådan en sag her også kunne holde til Straffelovens § 261
> Frihedsberøvelse ?

Det ved jeg ikke - hvorfor er det interessant?

> Hvad mener I ?

Jeg mener at Anne Margrethe fra Hirtshals laver Danmarks bedste kringle.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Per

Dato : 30-07-11 09:05

Karl Erik Christensen wrote:

> Det ved jeg ikke - hvorfor er det interessant?

Fordi jeg interesser mig for Jura !

Mvh. Per

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-07-11 11:26

On 30-07-2011 10:04, Per wrote:

> Fordi jeg interesser mig for Jura !
>
> Mvh. Per

mmmmmmm, den kringle ser god ud - mon den smager godt?

Karl Erik.

Fra : Pjerrot

Dato : 02-08-11 23:24

On Fri, 29 Jul 2011 16:19:52 +0200, Per wrote:

> Hvad mener I ?

At han skulle have sat kvinden af og fortsat flugten alene, da han ingen
rabat får ved at stoppe selv.

--
Pjerrot