Afsyring af varmtvandsrør?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 14:36

Igennem nogen uger har der ikke været meget tryk (ca. halvt) på det
varme vand i to haner i badeværelset; men nok i køkkenet; det kolde
vand fejler intet.

Der er tale om skjulte rør.

Hvad gør man?

Har hørt om nogen der fik rørene syret af.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-07-11 14:44

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
>
> Der er tale om skjulte rør.
>
> Hvad gør man?
>
> Har hørt om nogen der fik rørene syret af.

Det ville være usædvanligt med så væsentlige belægninger i
varmtvandsrørene. Kig hellere på varmtvandsbeholderen og eventuelle
filtre som kan være tilsmudset.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 29-07-11 14:49

> [...]
>
> Der er tale om skjulte rør.
>
> Hvad gør man?
>
> Har hørt om nogen der fik rørene syret af.

Det er næppe rørene der er problemet. Som Erik skriver, så er det mere
sandsynligt at nogle filtre har fået en spand grus eller rust. Især når
problemet er opstået så relativt pludseligt.

Brusearmatur (og badekarsarmatur) har en indbygget si til hhv. varmt og
koldt vand. det er ikke usædvanligt at skulle rense disse fra tid til anden.
Luk for vandet til pågældende armatur, skru det af og rens sierne. Her skal
jeg gøre dét flere gange årligt, men jeg har også egen boring.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 15:01

Den 29-07-2011, skrev Martin Bak:
> Brusearmatur (og badekarsarmatur) har en indbygget si til hhv. varmt og koldt
> vand.

Nå, dét var så nyt for mig - men jeg har osse levet det meste af mit
liv med sanitet fra 1966.

> det er ikke usædvanligt at skulle rense disse fra tid til anden. Luk
> for vandet til pågældende armatur, skru det af og rens sierne. Her skal jeg
> gøre dét flere gange årligt, men jeg har også egen boring.

Det må jeg så overveje; blot besynderligt at det kun er de 2 samtidigt
- og ikke det i køkkenet :)

Hørte bare for nylig fra min fætter at han havde fået syret rør af i et
hus nyere end mit (når jeg hørte om det var det fordi han ikke havde
ladet vandet løbe næste dag inden han lavede kaffe ;) )

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 17:20

Hans Paulin (6310) frembragte:
> Det må jeg så overveje

Bingo; det var dét :)

Tog 5 min. at pille badekar-saniteten af og konstatere at den i de
inderste filtre var fuld af slagger og kalk.

Efter rensningen fungerede den perfekt :)

Pillede så vandhanen på vasken af:

http://kortlink.dk/99kx

men dér var der ikke adgang fra bunden; jeg formoder man skal rense den
ovenfra; right? :)

Havde dog ikke den nødvendige tid samt unbrackonøgle på mig

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 29-07-11 19:21

> [...]
>
> Pillede så vandhanen på vasken af:
>
> http://kortlink.dk/99kx
>
> men dér var der ikke adgang fra bunden; jeg formoder man skal rense den

Vandhanen tror jeg ikke har andre sier end perlatoren, som sidder i tuden.
Prøv at rense den til at begynde med

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 21:07

Martin Bak har bragt dette til os:
> Vandhanen tror jeg ikke har andre sier end perlatoren, som sidder i tuden.
> Prøv at rense den til at begynde med

Nå for den; dét har jeg gjort med regelmæssige mellemrum...

Men kigger da lige på den igen.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 21:49

Martin Bak formulerede fredag:
> Vandhanen tror jeg ikke har andre sier end perlatoren, som sidder i tuden.
> Prøv at rense den til at begynde med

Det er som sagt kun den varme hane det er galt med.

Den sidder før badekarret, så fejlen må ligge mellem T-stykket og
perlateren :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mads

Dato : 31-07-11 20:57

Jeg har oplevet et par gange at der har været store kalk/rust stykker i
selve hanen, hvor den drejer kold/varm, så det er en mulighed. Det ødelægger
i øvrigt vandhanen hvis det ikke bliver renset.

Mvh Mads

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-07-11 21:05

Mads har bragt dette til verden:
> Jeg har oplevet et par gange at der har været store kalk/rust stykker i selve
> hanen, hvor den drejer kold/varm, så det er en mulighed.

Ja, det er snart den eneste...

> Det ødelægger i
> øvrigt vandhanen hvis det ikke bliver renset.

Ik så godt! :'(

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-07-11 15:05

Martin Bak wrote:
> [...]
> til anden. Luk for vandet til pågældende armatur, skru det af og rens
> sierne. Her skal jeg gøre dét flere gange årligt, men jeg har også

Jeg skiftede brusearmatur for et par uger siden. Selvom vores
varmtvandrør er lidt angrebne indvendigt, var der ikke meget grus og
rustskaller i filtrene, og samme mængde i varmt- og koldtvandssiden.
Forbløffende, og glædeligt. Det gamle armatur har siddet der ca. fem år
og blev skiftet pga. tilkalkning. Da jeg i sin tid satte det op, var der
meget mere grus i filteret for det varme vand. Vi har så også for en
syv-otte år siden fået skiftet hovedafspærringshaner (to stk) fra
bronzehaner til moderne kuglehander, det har sikkert hjulpet en del.
Bronze i stålrør er jo ikke så godt.

Vi har en snavssamler på koldtvandrøret til varmtvandsbeholderen, og det
var bl. a. denne jeg tænkte på. Vi fik for ca. fem år siden fjernet to
filtre i rørene til første sal, de var ved at stoppe til og ikke til at
rense, det hjalp gevaldigt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen