Fastgørelse af løsholt til fundament
Fra : CC

Dato : 29-07-11 11:33

Ved at bygge nyt udhus på et fundament af Lecablokke 3x3 m
Ovenpå fundamentet lægger jeg murpap.
Stolper 100X100 for hver 1,5 m
Mellem stolperne monteres en løsholt, der fastgøres med sømbeslag.

Løsholten er en 45x125 Spærtræ T1 (trykimp) eller er det "overkill"?

Hvordan fastgøre jeg løsholten til fundamentet.
Karmskruer, ekspansionsbolte eller ?

Hvor lang og indbyrdes afstand bør der være mellem disse fastgørelser?

Fra : Martin Bak

Dato : 29-07-11 13:10

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Karmskruer, ekspansionsbolte eller ?
>
> Hvor lang og indbyrdes afstand bør der være mellem disse fastgørelser?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål. En løsholt er i klassisk forstand et vandret
liggende stykke tømmer, der traditionelt har været tappet ind i stolperne i
en bindingsværkskonstruktion. Den kan naturligvis ikke gøres fast i
fundamentet, idet den jo svæver ~80-90 cm. over dette.

Kan du beskrive dit projekt lidt nærmere? Hvad skal det beklædes med, og
hvordan præcis skal de omtalte "løsholter" placeres og hvilket formål har
de?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 29-07-11 13:48

Den 29-07-2011 14:10, Martin Bak skrev:
> [...]
> hvordan præcis skal de omtalte "løsholter" placeres og hvilket formål har

Så erstat ordet løsholt med fodrem

Fra : Martin Bak

Dato : 29-07-11 14:19

> Så erstat ordet løsholt med fodrem

Det gik op for mig, at det var det du mente, umiddelbart efter jeg havde
postet.
Jeg gætter nu på, at grunden til at du vil have dem der er, at de dels skal
holde stolperne på plads, og dels tjene som sømunderlag for beklædningen?

Hvis jeg skulle lave en sådan konstruktion, så ville jeg lave en decideret
fordrem. Altså lade stolperne stå ovenpå remmen. Der er flere grunde hertil.
For det første, så vil man ved hver enkelt stolpe ikke have 3, men kun 1
stykke endetræ, der jo er mere sårbar overfor at suge fugt. For det andet
vil en ubrudt længde tømmer i bunden sikre en mere lige facade. Og for det
tredje vil stolpernes endetræ blive hævet en anelse og dermed blive
beskyttet bedre af beklædningen.

Ang. fastgørelse, så er ekspansionsbolte næppe anvendelige i et
leca-fundament. Risikoen for at stenene flækker er for stor. Karmskruer er
en mulighed, men så ville jeg vælge dem med hovede, og bore hullet i træet 7
mm, så man sikrer at tømmeret trækkes ned. Der skal ikke bores for i
Leca-sten.

Hvis du slet ikke har lavet fundamentet endnu vil det allerbedste være, at
indstøbe gevindstænger med passende afstand, så du kan spænde remmen på med
møtrikker og skiver. Afstand mellem fastgørelsespunkterne afhænger i nogen
grad af hvilken metode der anvendes. Karmskruer ville jeg vælge i ca. 148
mm's længde og fastgøre ca. pr. 60 cm. Hvis det er gevindstænger kan man
måske gå op til en meter imellem, under hensyntagen til, at ingen stænger
sidder hvor der skal være stolper

Fodremmens dimension lyder meget fornuftig, men lad dig ikke dupere af at
det er trykimprægneret. En grundig behandling med olie eller træbeskyttelse
inden du lægger remmen vil være en god investering.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 29-07-11 17:23

Den 29-07-2011 15:19, Martin Bak skrev:
> [...]
> vil en ubrudt længde tømmer i bunden sikre en mere lige facade. Og for det
> tredje vil stolpernes endetræ blive hævet en anelse og dermed blive

Det lyder yderst fornuftigt, så konstruktionen er ændret til fodrem, men
stolper ovenpå.

> [...]
> en mulighed, men så ville jeg vælge dem med hovede, og bore hullet i træet 7
> mm, så man sikrer at tømmeret trækkes ned. Der skal ikke bores for i

Genialt - den løsning er købt.

> [...]
> måske gå op til en meter imellem, under hensyntagen til, at ingen stænger

Desværre fundamentet står der, så det bliver karmskruer pr. 60 cm.

> Fodremmens dimension lyder meget fornuftig, men lad dig ikke dupere af at
> det er trykimprægneret. En grundig behandling med olie eller træbeskyttelse
> inden du lægger remmen vil være en god investering.

Jeg blev faktisk lidt forundret, da jeg ikke troede, at spærtræ T1 var
trykimp.

Vægge er Hardiplank på klink, monteret på trykimp. lister og gummibånd.
Vindpap, 125 mm isolering, dampspærre og ludbehandlet profilbrædder.

Loftet bliver ståltrapez med undertag, eller krydsfiner og tagpap. 125
mm isolering, dampspærre og træbetonplader eller gipspladeloft.

Gulv er 50x50x5 cm fliser lagt i grus (udnytning af de 5-7 grader der
altid er i jorden).

Opvarmning/udluftning bliver "AirHeater" type DSB1 fra danSolar og et
el-varme radiator.

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 01-08-11 05:20

Hej

Indstøb 10 mm gevindstænger i fundamentet (i mellem lecablokkene) for
hver meter. Husk enten at bukke den nedstøbte ende eller sæt et par
møtrikker på så de ikke kan trækkes op igen. Se evt. min fodrem her:

http://2.bp.blogspot.com/_KvneMfKWEaM/SN_GzeOrTDI/AAAAAAAAAgY/giapIj3LYSk/s1600-h/DSC_1162.JPG

Mit indtryk er at det holder - og uden risiko for at lecaen knækker
når du skruer i den.

- Fl.

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 01-08-11 05:26

> Hvor lang og indbyrdes afstand bør der være mellem disse fastgørelser?

Måske er det lettere at se her:

http://4.bp.blogspot.com/_KvneMfKWEaM/SLryh4rUuLI/AAAAAAAAAe4/AaL8LvZZGu0/s1600-h/DSC_0920.JPG

- Fl.