Billede af toilet og markedsføringsloven..~
Fra : Jean

Dato : 28-07-11 11:41

Hej!

Jeg er blevet husejer for første gang i mit liv.

Jeg har derfor været på udkig efter et nyere toilet - som er pænere og
bruger mindre vand.

Jeg har nu fundet et godt og forholdsvis billigt toilet. Min far siger så
at brættet skal købes ved siden af.

Men på ingen af de sider jeg har set fremgår dette... og alle toiletter er
vist med bræt.

Er det ikke brud på markedsføringsloven at vise en vare med en tilbehørsdel
og så forvente at kunden ved at brættet skal købes seperat?
Det fremgår ikke i billedteksten at brættet ikke medfølger, eller at
toilettet er vist med "ekstra-udstyr".... :)

Mvh Jean.

Fra : Jubi

Dato : 28-07-11 11:58

"Jean" <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det ikke brud på markedsføringsloven at vise en vare med en
> tilbehørsdel og så forvente at kunden ved at brættet skal købes

Hvad mener du at kunden ved det? Du skal se på hvad der medfølger eller
ej ved købet ikke ved billedkikkeri.

> Det fremgår ikke i billedteksten at brættet ikke medfølger, eller at
> toilettet er vist med "ekstra-udstyr".... :)

Du ved med sikkerhed at brættet ikke følger med?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-07-11 12:10

On Thu, 28 Jul 2011 12:40:42 +0200, "Jean"
<jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> wrote:

>Min far siger så
>at brættet skal købes ved siden af.
Måske du skulle undersøge sagen ved at henvende dig i de forretninger
hvor de sælger toiletter i stedet for at tro 100% på hvad du bliver
fortalt ?

/Hans

Fra : Jean

Dato : 28-07-11 22:27

Hans skrev:
"> Måske du skulle undersøge sagen ved at henvende dig i de forretninger
> hvor de sælger toiletter i stedet for at tro 100% på hvad du bliver
> fortalt ?

Jeg har kontaktet en af hjemmesiderne, og de bekræfter at brættet skal købes
seperat. De dækker sig ind under at brættet står som et relaterende
produkt... men nu findes der jo flere typer med fx soft close, forskellige
faver og matrialer... så min kære far havde ret (igen!). :)

Mvh Jean.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-11 09:02

Jean skrev:

> [...]
> produkt... men nu findes der jo flere typer med fx soft close, forskellige
> faver og matrialer... så min kære far havde ret (igen!). :)

Til dels. Jeg kikkede hos et enkelt firma for at se om brættet
fulgte med. Ved en af modellerne stod der "inklusive bræt".

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 28-07-11 12:27

Jean skrev:

> [...]
> mindre vand.

> Jeg har nu fundet et godt og forholdsvis billigt toilet. Min far siger så at

Brættet er normalt ikke med, og hvis det er tilfældet bør sælger
gøre opmærksom på det.
Pas forøvrigt på med at udskifte til et toilet, der bruger mindre
vand. Du kan få problemer med forstoppelse i kloakken. Du skal
sikre dig, at du kan justere vandmængden på det toilet du køber.
Moderne toiletter har to typer skyld, men folk bruger dem i flæng,
så man kan let få problemer med standard indstillingerne. Forstoppelse
viser sig først efter nogen tid, der kan gå måneder.

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 28-07-11 12:39

> [...]

> Det fremgår ikke i billedteksten at brættet ikke medfølger, eller at
> toilettet er vist med "ekstra-udstyr".... :)

Jo måske, men "alle" ved jo at toiletter som standard leveres uden bræt,
lige som der ikke er håndtag og lås i den nye dør selv om det ser sådan ud
på billedet, der er ikke pære i lamper selv om de er vist med lys i.

Jeg synes nu også at mange toiletsider gør opmærksom på dette, enten direkte
"leveres uden bræt" eller foreslår forskellige brætter til toilettet.
Men det kan godt være at en domstol vil anse det for vildledende reklame.

Det er svært at sige hvor grænsen går, det er logisk at der ikke er en
kalkun i den nye ovn, eller en lækker dame i negligeen, vel også at der ikke
er lys i lampen, men bør der være lås i døren, vandhane i vasken og bræt på
toilettet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-07-11 21:14

> [...]
> lige som der ikke er håndtag og lås i den nye dør selv om det ser sådan ud
> på billedet, der er ikke pære i lamper selv om de er vist med lys i.

Jeg ville ikke ane en kæft, om der var brædt med på "lukommet", eller de
øvrige ting du nævner. Specielt med døre, har jeg set indtil flere annoncer,
hvor der netop ér håndtag OG lås med. Ligesom jeg ofte har købt lamper,
hvori der sad en pære. Så nej, det ved "alle" ikke...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Jean

Dato : 28-07-11 22:25

Henrik B. skrev:
> [...]
> annoncer, hvor der netop ér håndtag OG lås med. Ligesom jeg ofte har købt
> lamper, hvori der sad en pære. Så nej, det ved "alle" ikke...

Tak! Jeg har også købt lamper med pærer i... :)

Mvh Jean.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-07-11 10:37

Henrik B. wrote:

> Specielt med døre, har jeg set indtil flere
> annoncer, hvor der netop ér håndtag OG lås med.

Da jeg købte en JE-træ dør, var det da inklusive håndtag og lås, så jeg
ville tro alle døre også er 'inklusive'.

Og hvad med dørkarm og hængsler ? - de fulgte da også med.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-11 11:16

Stig Johansen skrev:

> Da jeg købte en JE-træ dør, var det da inklusive håndtag og lås, så jeg
> ville tro alle døre også er 'inklusive'.

> Og hvad med dørkarm og hængsler ? - de fulgte da også med.

Jeg har købt en dør uden karm. Jeg tror nok at jeg også købte
hængslerne separat.

Da hele ejendommen fik skiftet fordøre, var det et samlet tilbud,
så det gælder ikke.

--
Bertel

Fra : kk

Dato : 28-07-11 14:37

Jean har bragt dette til os:
> [...]
> Det fremgår ikke i billedteksten at brættet ikke medfølger, eller at
> toilettet er vist med "ekstra-udstyr".... :)

Jeg forstår dig godt, men som mangeårig husejer, kan jeg ikke huske
ikke at være bekendt med at en udskiftning af "lokummet" er uden bræt.
Det kunne jo tænkes at du var så glad for dit gamle bræt, at du vil
have det over på din nye tønde!
mvh
kk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-11 17:07

> [...]

> Det fremgår ikke i billedteksten at brættet ikke medfølger, eller at
> toilettet er vist med "ekstra-udstyr".... :)

Det er vel meget nemt!

Hvis billedet viser et toilet med brædt på og det ikke fremgår af
teksten at bræddet er et seperat køb, så bør der naturligvis følge et
tilsvarende brædt med ved købet.

At sælger vælger at vise noget mere uden at gøre opmærksom på at det
IKKE følger med er sælgers problem og ikke dit.

Det skal jo ikke være en gættekonkurrence at købe en vare.

I øvrigt er det meget normalt at der står at fx. alufælge på en bil IKKE
er standard udstyr og dermed ved køber jo godt at de IKKE følger med
uden merpris.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 18:47

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Hvis billedet viser et toilet med brædt på og det ikke fremgår af
> teksten at bræddet er et seperat køb, så bør der naturligvis følge et
> tilsvarende brædt med ved købet.

Det kommer an på hvad der er sædvane. Hvis køber burde vide at
brættet ikke følger med, så er det meget nemt. At jeg fgandt en
annonce hvor det blev understreget at brættet fulgte med, kunne
tyde på at det forholder sig sådan.

--
Bertel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-07-11 19:14

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> brættet ikke følger med, så er det meget nemt. At jeg fgandt en
> annonce hvor det blev understreget at brættet fulgte med, kunne

For at undgå at det bliver en individuel vurdering og kommer til at
handle om hvorvidt det er sædvane, så ville det klæde annoncøren at
præcisere hvad det nøjagtigt er til salg.

Et eksempel; nogle steder kan man få en gammeldaws - altså en isvaffel
med kugler i, flødeskum, syltetøj og en negerbolle.

Hvis man så bestiller sådan en, så spøger ekspedienten om man også skal
have negerbolle?! Ja selvfølgelig, ellers er det jo ikke en gammeldaws.

Så koster isen pludselig 4 kroner mere.

Så må butikken sgu have et billede af hvad det er du får. Det letter i
øvrigt også forståelsen for fx. en udlænding, som højest sandsynligt
ikke aner hvad en gammeldaws er.

Billed, produkt og pris skal passe sammen.