Kvinder der komponerer?
Fra : Michel Husted

Dato : 05-07-11 19:50

Hej igen,

Det undrer mig, at nok 99% af alle sange er komponeret af mænd.
Hvorfor er der så få kvinder, der selv komponerer sange?

Herlinde Grube - med Bianca som kunstnernavn - gør det:

Bianca: "Rosen der Madonna" - http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y

I det danske er det vist kun Anne Linnet.

Anne Linnet: "Glor på vinduer" - http://www.youtube.com/watch?v=euMXfvbjXGg

Fantastisk sang!

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 05-07-11 20:57

On 6 Jul., 03:50, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> Bianca: "Rosen der Madonna" -http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y

Åh, nej! Hvorfor gjorde jeg det.

Jeg er ekstremt letpåvirkelig hvad musik angår.

Sangen handler om tre børn, der beder en bøn (vi er i det katolske
Bayern), og pludselig er der roser i sneen. Madonnaen roser.
Forældrene kommer ud og ser det samme.

Selv er jeg ateist, men jeg når jeg ser og hører sangen, så græder
jeg, for det er så smukt. Pokker tag de følelser! Min lejlighed ender
med at blive vandskadet at mine tårer.

Mange hilsner
Michel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-07-11 07:56

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Selv er jeg ateist, men jeg når jeg ser og hører sangen, så græder
jeg, for det er så smukt. Pokker tag de følelser! Min lejlighed ender

Det skal du da ikke være så ked af, det er både sundt og livsforlængende at
græde.... Der er intet så befriende, som en god tudetur..

M.V.H....Benny..

Fra : Eva Schmidt

Dato : 06-07-11 05:39

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Der er jo "Queen of country", Dolly Parton - og hun gør det fremragende
efter min mening.

"Coat of many colors"
http://www.youtube.com/watch?v=c1zJzr-kWsI

"I will always love you"
http://www.youtube.com/watch?v=pARAGB86cqA&feature=related

mvh Eva

Fra : Kert Rats

Dato : 06-07-11 06:33

[...]

**************

Er procentsatsen på 99 grebet ud af luften, eller har du en form for
dokumentation for det?

Jeg tør ikke sige, om de 99 % er et realistisk, men det er min fornemmelse,
at der er flere mandlige komponister end kvindelige.

Venligst

Kert Rats

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 06:45

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Bianca: "Rosen der Madonna" - http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y
>
> I det danske er det vist kun Anne Linnet.

Ja, det er utroligt som tyskland altid er frontløber, hvad angår dejlig
melodiøs ikke-støjende musik.
Her må man nok sige at der er et tydeligt eksempel på hvor dårligt og
lav-kvalitetsagtigt dansk musik lyder, altså i forhold til tysk musik.

Hilsen Åge

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-07-11 06:51

Michel Husted skrev:

> [...]
>
> Bianca: "Rosen der Madonna" - http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y
>
> I det danske er det vist kun Anne Linnet.

Da du sidst bragte emnet på banen, nævnte jeg Nina Simone, Kate Bush,
Carole King, Erykah Badu og Alicia Keys, som helt eller delvist har
skrevet deres egen musik. I samme åndedrag er der også Joni Mitchell og
Tracy Chapman.

Blandt nyere danske navne skriver Oh Land, Fallulah og Agnes Obel vist
musikken selv.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-07-11 08:02

Peter Brandt Nielsen skrev:

> [...]
> Carole King, Erykah Badu og Alicia Keys, som helt eller delvist har
> skrevet deres egen musik. I samme åndedrag er der også Joni Mitchell og

Aretha Franklin har også skrevet en del selv, blandt andet "Spirit in
the Dark", "Rock Steady" og "Call Me".

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-07-11 08:52

On 06-07-2011 03:50, Michel Husted wrote:

> Det undrer mig, at nok 99% af alle sange er komponeret af mænd.
> Hvorfor er der så få kvinder, der selv komponerer sange?

Førhen var mande og kvinderollen socialt bestemt, også på dette område
som på alle andre.
"Den store Danske" skriver lidt historisk og nævner nogle få kvindelige
komponister, men der er mange mange flere.
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Musik/Klassisk_musik/Udenlandske_komponister_efter_1950/komponist

I vore dage er der formentlig lige mange sangskrivere af begge køn.
(Personlig synes jeg der er flest kvindelige).
Coda har en liste med de 10 mest spillede danske kvindelige komponister:
http://www.koda.dk/nyheder/article/de-mest-spillede-kvinder/

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-07-11 13:45

On 06-07-2011 09:51, Henning Jensen wrote:
> [...]

Jeg har lavet en overfladisk søgning på Nettet og her er fire tilfældige
resultater, og der er mange mange flere men jeg skal nok stoppe her.

Jeg går ud fra at du har set Wiki's liste:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_composers_by_birth_year

Her en liste med klassiske kvindelige komponister:
http://www.classical-composers.org/page/female_composers

Her en tekst-fil fra "Internet Archive" med en del kvindelige komponister:
http://www.archive.org/stream/womencomposers002491mbp/womencomposers002491mbp_djvu.txt

Her en liste med omkring 6000 kvindelige komponister:
http://www.kapralova.org/DATABASE.htm

Og lidt musik skal der også til:

Lucinda Williams med sin "World Without Tears", som Gaffa gav 5 ud af
seks stjerner:
http://www.youtube.com/watch?v=tE2uEl_aB9E&playnext=1&list=PL6BC5F572B8FF3161

Man bør vel også have 'The first lady', Carla Bruni med, her er "Ma
Jeunesse:
http://www.youtube.com/watch?v=t_xB_5y-ml8

En meget populær sang du kender, "Besame Mucho" her sunget af "The
Beatles".
Den er komponeret af den mexikanske kvindelige 'songwriter' Consuelo
Velázquez:
http://www.youtube.com/watch?v=LzfUDt_5L-s

Henning

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-07-11 09:41

> [...]
>
> Bianca: "Rosen der Madonna" - http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y
>
> I det danske er det vist kun Anne Linnet.

En af mine egene favorritter blandt kvinderne, Melanie (Safka-Schekeryk)
skrev og skriver selv de fleste af hendes sange, selv om hun også har
indspillet andres. Her er nogle hendes egne. Hendes største hit er Brand
New Key http://www.youtube.com/watch?v=ZIFknAdVvNM

What have they done to my song
http://www.youtube.com/watch?v=Cqg3kcwAgso&feature=related

Beautiful People og God's only daughter
http://www.youtube.com/watch?v=upaUiqc7A80

Melanie udsendte sit første album i 1968 og det seneste i 2010, så der er
nok at tage af. Desværre kan jeg ikke finde min pedrsonlige favorit,
Raindance på tuben.

Jan

Fra : Michel Husted

Dato : 06-07-11 03:06

On 6 Jul., 06:38, "Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> wrote:
> Der er jo "Queen of country", Dolly Parton - og hun gør det fremragende
> efter min mening.

Helt enig. Hvordan kunne jeg overse hende.

Dolly Parton: "Apple Jack" - http://www.youtube.com/watch?v=sPPUJFR620Y

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 06-07-11 03:13

On 6 Jul., 07:33, "Kert Rats" <n...@hestedag.nu> wrote:
> [...]
>
> Jeg tør ikke sige, om de 99 % er et realistisk, men det er min fornemmelse,
> at der er flere mandlige komponister end kvindelige.

Den er grebet ud af luften, men hvis du kigger på dine cd'er, er det
yderst sjældent, at der er et kvindeligt fornavn som den, der har
skrevet musikken. Der er lidt flere, når det gælder teksten, men
stadig forholdsvis få.

Jeg undrer mig blot over, at der er så stor forskel. Og Eva fik jo
lige tilføjet Dolly, som jeg som sagt er enig i er suveræn.

Mange hilsner
Michel

Fra : Vidal

Dato : 06-07-11 14:07

Den 06-07-2011 03:50, Michel Husted skrev:
> [...]
>
> Bianca: "Rosen der Madonna" - http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y
>
> I det danske er det vist kun Anne Linnet.

Lisa Cabble, Carol King er da også eksempler.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Vidal

Dato : 06-07-11 14:12

> [...]
>
> Bianca: "Rosen der Madonna" - http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y
>
> I det danske er det vist kun Anne Linnet.

Du kan også se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_composers_by_birth_year

Men du har uden tvivl ret, der er flere mænd end kvinder, der
komponerer. Måske er mænd mindre selvkritiske?

http://www.youtube.com/watch?v=KCz9BWRvIr8

--
Venlig hilsen,

Vidal