Godaw!
Fra : Kert Rats

Dato : 05-07-11 08:04

Gennem tiden har betegnelsen Godaw været brugt om musikstykker med et
særkende og måske særegenhed. Jeg er lidt i tvivl om, hvad betegnelsen
præcis dækker over.
Åge har bragt en del til torvs her i gruppen, så jeg har en nogenlunde klar
fornemmelse af, hvilken musik der har en god portion Godaw, men kan vi komme
det nærmere?
Min fornemmelse sig er mig, at det skal være et stykke musik med en fast og
markant taktslagsangivelse, en typisk slagerinstrumentering, simpel tekst og
en genkendeligt omkvæd. Tyske slagere har vist en ret højt Godaw-indhold.

Er der Godaw i dette nummer, AUF WAS WARTEN WIR ZWEI, med Hansi Hinterseer:
http://www.youtube.com/watch?v=YEi1uvn8jjc

Hvad med dette nummer, Wien Bleibt Wien, med James Last:
http://www.youtube.com/watch?v=8eaBFR3wUjo&feature=related

Kom gerne med eksempler på gedigne Godaw-melodier.

Venligst

Kert Rats

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-11 10:44

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
> Gennem tiden har betegnelsen Godaw været brugt om musikstykker med et
> særkende og måske særegenhed. Jeg er lidt i tvivl om, hvad betegnelsen
> præcis dækker over.

Det skal du ikke undre dig over. Det er vist kun noget Åge kender til.

Fra : John

Dato : 05-07-11 11:37

> Det skal du ikke undre dig over. Det er vist kun noget Åge kender til.

Jeg tror at betegnelsen "Godaw", er noget flydende!

Men det er en meget brugt betegnelse i det jyske, og kan siges om meget
andet end musik! "Det skal være noget med noget Godaw i!"

I min verden er "godaw", noget der er gang i! Men det er der jo også
forskellige opfattelser af, hvornår der er "gang" i noget!

Hvis vi tager slager-musik kommer jeg lige med 2 typiske eksempler. Begge
numre jeg aldrig bliver trætte af, og kommer i godt humør af:

Simone: http://www.youtube.com/watch?v=G_z0uGntEQo
Kristina Bach: http://www.youtube.com/watch?v=ikxDmAYHQyI

John

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-07-11 16:42

"John" <videovideo999@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis vi tager slager-musik kommer jeg lige med 2 typiske eksempler. Begge
> numre jeg aldrig bliver trætte af, og kommer i godt humør af:

Jeg mener nu "godaw"et mangler i Simones sang. Omkvædet når ikke op i
omdrejninger, inden det går ned igen.

Kristanas sang siger virkelig "godaw". Der er "godaw" for alle pengene, som
man siger. Den kommer op i omdrejninger
og så HAHAA er der en dansende mælkebøtte midt i det hele. Der mangler bare
en tyr.
Måske Henning Jewnsen kunne bruges som den dansende tyr. Den vi ser så
tit i Floris show.

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : John

Dato : 05-07-11 17:01

> Jeg mener nu "godaw"et mangler i Simones sang. Omkvædet når ikke op i
> omdrejninger, inden det går ned igen.

Meget uenig! Synes det er Simone's bedste sang lige pt.!

Men det du kalder "godaw", er der jo forskellige definitioner af! Det kommer
an på hvilke ører der lytter!

Skal vi lige prøve en anden? http://www.youtube.com/watch?v=LNgDWJdT-mI

John

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-07-11 17:23

> Meget uenig! Synes det er Simone's bedste sang lige pt.!
>
> Men det du kalder "godaw", er der jo forskellige definitioner af! Det
> [...]

Lad os det.

Ja se her synes jeg der kommer "godaw" på den,
efter 51 sekunder. Tempoes skrues i vejret.
Jeg vil betegnes Simones sang som "godnat".
Den kommer ikke op i tempo, i omkvædet.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-11 18:41

"John" <videovideo999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men det er en meget brugt betegnelse i det jyske, og kan siges om meget
> andet end musik! "Det skal være noget med noget Godaw i!"

Altså nu er jeg født og opvokset og har boet i Jylland i rigtig mange
år....jeg har aldrig brugt udtrykket

Fra : John

Dato : 05-07-11 18:58

> Altså nu er jeg født og opvokset og har boet i Jylland i rigtig mange
> år....jeg har aldrig brugt udtrykket

Ja, i vores lille land er der jo stor forskel på dialekt og hvilke udtryk
der bruges.

"Godaw", er ikke et udtryk jeg selv bruger i den forbindelse, men har da
hørt flere sige det. Mit bud er at det nok er vestjysk/nordvestjysk!

John

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-07-11 14:28

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
>
> Det skal du ikke undre dig over. Det er vist kun noget Åge kender til.

Det skal du ikke undre dig over. Betegnelsen "godaw" har ikke noget med
"særkende" eller "særegenhed" at gøre.
Udtrykket "godaw" er almen brugt i befolkningen, for noget der er folkeligt
og festligt og sjovt. Altså typisk for noget der
har med slager at gøre.
Men det kan ógså bruges for noget der er kraftfuldt, f.eks. hvis en har
en bil der kan køre 300 km. i timen. Så han han
en bil med noget "godaw" i.
Ved ikke om sjællændere og fynboer bruger udtrykket.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-11 18:42

meddelelse news:4e13114b$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det skal du ikke undre dig over. Betegnelsen "godaw" har ikke noget med
> "særkende" eller "særegenhed" at gøre.
> Udtrykket "godaw" er almen brugt i befolkningen, for noget der er
> folkeligt og festligt og sjovt.

Det må være Fursk så, de steder jeg har boet i Jylland har man ikke brugt
det----

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-07-11 20:16

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Det må være Fursk så, de steder jeg har boet i Jylland har man ikke brugt
> det----

Det er fordi du har levet isoleret i en glasklokke. Alle vi andre i Jylland
kender udtrykket. Det er ganske almen brugt over hele Jylland.
Man kan finde en masse der bruger udtrykket, hvis man leder på inder-nettet.
Vi ved alle hvad det betyder, hvis en bruger udtrykket.

Du kan prøve at lave en lille test på en jyde. Sig til ham.

Godaw do´ - Jeg har jo ellers lige fået en ny bil. Do´ka´dæleme tro den har
en motor med noget "godaw". Hold da helt op mand.

Enhver jyde vil vide at forstå, at du har fået en bil der kan køre Hælvedes
stærkt. Jeg tror simpelthen ikke man kan fin de en almiondelig jyde som ikke
kender udtrykket,
eller forstår det.

Et alternativt udtryk kan være at motoren "sparker røv". Det betyder det
samme.

Hilsen Åge

Fra : Jensen

Dato : 06-07-11 14:49

On Tue, 5 Jul 2011 21:15:59 +0200, Åge Halldorsson
<aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:

>"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

>Det er fordi du har levet isoleret i en glasklokke. Alle vi andre i Jylland
>kender udtrykket. Det er ganske almen brugt over hele Jylland.

Nå, men sgu ikke i Sydvestjylland, for der har jeg boet i 8 år, og det
var ingen, der sagde.

Og for at komme de vittige hoveder i forkøbet, sagde man heller ikke
at der var "Mojn" i den.

--
Thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-07-11 07:47

> [...]
> en bil der kan køre 300 km. i timen. Så han han
> en bil med noget "godaw" i.
> Ved ikke om sjællændere og fynboer bruger udtrykket.

Nej Åge...

Når det er en Københavner, så er det altid noget med " Derudaf "

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 14:35

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

Når det er en Københavner, så er det altid noget med " Derudaf "

> M.V.H....Benny..

Jeg synes altid de plejer at sige "og sån någet" eller "Enormt fedt mand" og
"mand" og "mand".

Vi jyder undrer os tit over hvem den "enorme mand" er.

og sån någet.

Jeg husker en gang der var en kjøwenhawner et sted i Jylland. Så gik han ind
til en bage og sagde:

"Hej bager, stik mig lige en kage, mand"

Det fik han - en hel kagemand, og han har vist ikke engang ædt den endnu.

Da han gik ud af butikken skreg han "Det er kraft ederme bare "for meget,
mand"

HAHAHAH

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-07-11 12:36

On 05-07-2011 09:04, Kert Rats wrote:

> Er der Godaw i dette nummer, AUF WAS WARTEN WIR ZWEI, med Hansi Hinterseer:
> http://www.youtube.com/watch?v=YEi1uvn8jjc

Næsten alle sangere siden 1860 har sunget denne spanske sang. Wiki har
her en kort og beskeden liste:
http://en.wikipedia.org/wiki/La_Paloma

Du må have brugt rigtig meget tid på at finde den ringeste, den
sølleste, den mest u-musikalske, den mest maskin-fremstillede af de
tusindvis af indspilninger, der er af denne sang.
Så set med Åges øjne, så denne Hansi udgave en super-super godaw-udførelse.

Hansi er vel nok verdens bedste forretningsmand.
Det er han nød til at være for at kunne bilde folk ind at det han synger
er godt, og derudover så også få folk til at købe det sølle skidt han
producerer.

Man kan kun græmmes.
Hvis du hører lidt efter måden han synger på, så kan du tydeligt høre,
at han ikke engang har gjort sig den ulejlighed, at lære sin egen banale
tekst, men at han 'læser op'.
Hvor er han dog ringe.
Jo'w - det her er et meget stort godaw i Åges øjne.
Åge ser kun, han hører ikke, hvis han overhovedet kan høre.
Dette er ægte godaw.

Henning :-|

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-07-11 20:18

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

Tyske slagere har vist en ret højt Godaw-indhold.

Det kan man vist kun sige "ja" til. Det har en meget høj "Godaw-værdi" eller
"Godaw-faktor" eller hvad man vil kalde det.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-07-11 20:27

meddelelsen news:4e136360$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det kan man vist kun sige "ja" til. Det har en meget høj "Godaw-værdi"
> eller "Godaw-faktor" eller hvad man vil kalde det.

Du får lige et eksempel hvopr man kan sige at "godaw-værdien" er ekstrem
høj, lige fra start. Der er fest, juhuu, hurlumhej og jeg ved ikke hvad:
http://www.youtube.com/watch?v=pMX8SI1Wu8s&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 05-07-11 20:49

meddelelsen news:4e136598$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du får lige et eksempel hvopr man kan sige at "godaw-værdien" er ekstrem
> høj, lige fra start. Der er fest, juhuu, hurlumhej og jeg ved ikke hvad:

Det var dog en værre rædsel - gyyyys!

Så vil jeg alligevel hellere høre Rolling Oldefar

mvh Eva

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-11 21:03

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog en værre rædsel - gyyyys!
>
> Så vil jeg alligevel hellere høre Rolling Oldefar
>
> mvh Eva

Værsgo'
http://www.youtube.com/watch?v=YuzKvbZu6fA

Fra : Eva Schmidt

Dato : 05-07-11 22:03

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Værsgo'
> http://www.youtube.com/watch?v=YuzKvbZu6fA

Bedre end Åges rædsel om ikke andet - men jeg kan nu bedre lide denne :
http://www.dailymotion.com/video/xemyvq_the-rolling-stones-you-better-move_music

mvh Eva

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-11 23:51

> Bedre end Åges rædsel om ikke andet - men jeg kan nu bedre lide denne :
> http://www.dailymotion.com/video/xemyvq_the-rolling-stones-you-better-move_music
>
> mvh Eva
Bestemt et godt nummer

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 06:33

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Bestemt et godt nummer

Nemlig, det er et dejligt nummer.
Ikke som det andet Rolling Oldefar-larm. Det kan vi godt undvære. men hwa.
Nu er rocken jo også død og borte.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 06:32

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Bedre end Åges rædsel om ikke andet - men jeg kan nu bedre lide denne :
> http://www.dailymotion.com/video/xemyvq_the-rolling-stones-you-better-move_music
>
> mvh Eva

Det er en af deres bedre sange. Man kan godt se at rocken er død i dag. De
ligner skeletter der spiller, når man ser dem i dag.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 06-07-11 07:32

meddelelse news:4e13f343$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er en af deres bedre sange.

Vrøvlehovede og ignorant.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-11 21:15

http://www.youtube.com/watch?v=PleY9orq4wU&feature=related

Fra : Kert Rats

Dato : 06-07-11 04:39

meddelelse news:4e136598$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du får lige et eksempel hvopr man kan sige at "godaw-værdien" er ekstrem
> høj, lige fra start. Der er fest, juhuu, hurlumhej og jeg ved ikke hvad:

Abbas grandprix-vinder fra 1974, Waterloo, har vel også en pæn portion
Godaw, i hvert fald i mine ører.
Er du enig, Åge?

Venligst

Kert Rats

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 06:40

> Abbas grandprix-vinder fra 1974, Waterloo, har vel også en pæn portion
> Godaw, i hvert fald i mine ører.
> Er du enig, Åge?
>

> Venligst
>
> Kert Rats

Jeg vil helt klart sige at der er "godaw" i "Waterloo". Her i en optagelse
fra "godaw"ets
hjemland (hehe) "Tyskland", nemlig "ZDF":
http://www.youtube.com/watch?v=RwIspknsmKU&feature=related

Forresten "sjovt" at en som Krutte, som siger han er fra Jylland, aldrig har
hørt ordet. Det er et gangske almindeligt ord for noget der er gang i, her i
Jylland.
En bilmotor med "godaw" i, er f.eks. en motor der kører stærkt. Hvordan
mon han har kunnet bo her, uden at have hørt ordet brugt? - i en glasklokke,
måske?

Hilsen Åge

Fra : Kert Rats

Dato : 06-07-11 07:25

meddelelse news:4e13f52c$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> En bilmotor med "godaw" i, er f.eks. en motor der kører stærkt. Hvordan
> mon han har kunnet bo her, uden at have hørt ordet brugt? - i en

Det kunne være interessant at spørge dk.kultur.sprog om, hvordan udtrykket
Godaw bliver brugt.
Jeg gør forsøget.

Venligst

Kert Rats

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 14:39

> Det kunne være interessant at spørge dk.kultur.sprog om, hvordan udtrykket
> Godaw bliver brugt.
> Jeg gør forsøget.

Det kunne være sjovt (københavnsk: fedt). Gider du vende tilbage hertil og
fortælle hvad de når frem til?

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-07-11 07:53

> [...]
> En bilmotor med "godaw" i, er f.eks. en motor der kører stærkt. Hvordan
> mon han har kunnet bo her, uden at have hørt ordet brugt? - i en

Hvorfor er du forundret over dette ?

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 14:40

> Hvorfor er du forundret over dette ?
>
> M.V.H....Benny..

'Nårh nej. Måske han skulle hedde Glaskrutte.

HAHAA

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-11 17:33

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> Er der Godaw i dette nummer, AUF WAS WARTEN WIR ZWEI, med Hansi
> Hinterseer:
> http://www.youtube.com/watch?v=YEi1uvn8jjc

Sangen er rigtig god, men jeg synes slet ikke den opfylder de kriterier der
skal til, for at man kan sige at det er en sang med "godaw". Slet ingenting.
Selv om den er nok så god.
At en sang er god betyder jo ikke at der er godaw i den. Altså hvis sangen
bare er ganske almindelig. Den skal skille sig ud i festlighed og rød næse
og sån.

> Hvad med dette nummer, Wien Bleibt Wien, med James Last:
> http://www.youtube.com/watch?v=8eaBFR3wUjo&feature=related

Det er jo noget helt andet. Her er der tale om en instumentalmelodi, som er
tilført fest og farver og der er tempo over svineriet. Der kan man sagtens
sige; "Worv manner,
ham der James Last, han spiller dæøleme noget musik med "godaw" i.

Hvis der nu f.eks. er tale om en sang med DORFROCKER, hvor de står på en
platform, mens de synger "Hej bara ryba - huja huja", men en masse
cherleader-tøser
springer rundt med skilte hvor der står juhuu på. Og der kommer en tyr som
skriger MUHHHHHHHH midt i det hele, mens der kommer en traktor med en flok
skrigende
slager-teenagere på ladet og der kommer en tyr igen og skriger MUHHHHH. Og
der blæses konfetti op i luften fra konfettikanoner og et pariserhjul drøner
rundt
mens dem der sidder i det, synger LA LALA LALA, så man er ved at falde ned
af sofaen, så kan man bruge udtrykket og sige

"Hold da kæft mand, hvor jeg så en sang der var "godaw" i igår. Der skete
alting i sang. Huuu hej vilde mænd". Det var vildt".

Der skal ligesom være noget fest eller skørhed over sangen, samtidig med at
den er god.

Det har altså intet at gøre med om en sang er god eller dårlig. Mange kan
f.eks. lide Rolling Oldefar og synes at de spiller godt - men jeg tvivler på
at nogen ville bruge udtrykket i forbindelse med deres musik. Kruttemanden
kender f.eks. slet ikke udtrykket og han er jo deres fan.

> Kom gerne med eksempler på gedigne Godaw-melodier.

Her er noget af det mest typiske jeg kan komme i tanker om:

DORFROCKER: http://www.youtube.com/watch?v=MCh8WOaupvM (Skørt omkvæd)

ANDREAS GABALIER http://www.youtube.com/watch?v=xUklDp5Q82M&feature=related
(Skør mand)

SPITSBUA MARKUS: http://www.youtube.com/watch?v=ivcdNH0UAT0 (Skør mand)¨

DORFROCKER
http://www.youtube.com/watch?v=KTK4kjcSqu0&playnext=1&list=PL510F2D573901327C
(Motorcykel, skrig, halm og en traktor)

TONI: http://www.youtube.com/watch?v=Txw3AkbdEGk&feature=related (Vandcykel,
badepiger, softice)

JANNES: http://www.youtube.com/watch?v=sPGydcLQ5WU (Her synges meget sjovt
NANANANANANANANANANAANANANAAN, lidt overdrevet) hahahaha

Det her er sgu bare noget der siger "godaw".

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-07-11 18:56

> [...]

> Åge har bragt en del til torvs her i gruppen, så jeg har en nogenlunde
> klar fornemmelse af, hvilken musik der har en god portion Godaw, men kan

Kim og Hallo brugte i lang tid sloganet

--- KIM OG HALLO - Dansemusik med "godaw" i ---

Prøv at kør ned (scrol ned) til rubrik nr. 12. Der står
Halløjsovs-orkesterets slogan stadig væk.
http://www.similarsites.com/site/kandis.dk

Hilsen Åge