Stafetten: Filmmusik, musik brugt i film.
Fra : Jan Hvillum

Dato : 22-06-11 16:47

Hej.
Jeg sad og hørte en cd med R.E.M., nemlig "Monster". Én af sangene er
"Bang and Blame", og jeg kom i tanke om, at denne sang blev brugt i den
danske serie "Charlot og Charlotte" (vistnok instrueret af Bornedal)

http://www.youtube.com/watch?v=8FNfB6WfwM4

Dette er inspirationen til denne stafet: Musik skrevet til Film, eller
bare brugt i en eller anden film. Et andet eksempel fra samme gruppe, er
"Man on the Moon"

http://www.youtube.com/watch?v=TneAjKNHDN8

som er skrevet til filmen af samme navn. Forøvrigt en af Jim Carreys
allerbedste roller.
--
Jan Hvillum

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-06-11 18:29

"Jan Hvillum" <janodn@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Dette er inspirationen til denne stafet: Musik skrevet til Film, eller
> bare brugt i en eller anden film. Et andet eksempel fra samme gruppe, er

Bob Dylans All Along the Watchtower med Jimi Hendrix er ikke skrevet til,
men blev brug i Forest Gump. Sangen findes ikke på soundtrack CD'en fra
filmen, men blev brugt i scenen fra Vietnam, hvor Forest og Bubba og
delingen bliver beskudt a vietcong. Det er generelt et fantastisk nummer, og
det virker rigtigt godt i den pågældende scene:
http://www.youtube.com/watch?v=QlvEiOFAjrY&feature=related (musik efter
1:35)

Her i den fulde udstrækning
http://www.youtube.com/watch?v=bng3agUOYiI&feature=related

Wild Theme af og med Mark Knopfler blev til gengæld skrevet til filmen
Local Hero. Her i en live version.
http://www.youtube.com/watch?v=_EyoXb4DtHA

Jan

Fra : Jan Hvillum

Dato : 23-06-11 09:37

Den 22-06-2011 19:28, Jan Kronsell skrev:

> [...]
> delingen bliver beskudt a vietcong. Det er generelt et fantastisk
> nummer, og det virker rigtigt godt i den pågældende scene:
Ja, Vietnamkrigen, og disse "good ol' rockers" hører tilsyneladende sammen.

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=bng3agUOYiI&feature=related

> Wild Theme af og med Mark Knopfler blev til gengæld skrevet til filmen

Hvordan kunne jeg glemme dette nummer?!! Filmen hører til på min top 20,
over filmoplevelser!

--
Jan Hvillum

Fra : Carl Drud

Dato : 22-06-11 18:38

Jan Hvillum <janodn@hotmail.com> writes:

> Dette er inspirationen til denne stafet: Musik skrevet til Film, eller
> bare brugt i en eller anden film. Et andet eksempel fra samme gruppe,
> er "Man on the Moon"

Goodfellas - Muddy Waters "Mannish Boy"
http://www.youtube.com/watch?v=oNVSW3SHGVw

Good Morning Vietnam - Louis Armstrong "What A Wonderful World"
http://www.youtube.com/watch?v=YFlrAfKGQuU

--
Carl

Fra : Jan Hvillum

Dato : 23-06-11 09:44

Den 22-06-2011 19:37, Carl Drud skrev:

> Goodfellas - Muddy Waters "Mannish Boy"
> http://www.youtube.com/watch?v=oNVSW3SHGVw
Herlig "fodslæbende" blues. Man kan næsten lugte whiskey og fornemme
røgtågerne i en faldefærdig sydstatsrønne.

> Good Morning Vietnam - Louis Armstrong "What A Wonderful World"
> http://www.youtube.com/watch?v=YFlrAfKGQuU

Et nummer, som i min sort/hvide teenageår, provokerede mig enormt.
Hvordan kunne verden være vidunderlig, med al den elendighed? I dag
synes jeg det er et ret godt nummer - har endda en cd med Armstrongs bedste.

--
Jan Hvillum, Denmark

Fra : Max

Dato : 22-06-11 20:10

Hej Jan

> Dette er inspirationen til denne stafet: Musik skrevet til Film, eller
> bare brugt i en eller anden film. Et andet eksempel fra samme gruppe,

Så kan vi jo starte med en af de største filmmusikskrivere i
nyere tid, nemlig:

Ennio Morricone - Ecstasy of Gold
http://www.youtube.com/watch?v=ZNGe7iK1O-4

og så noget klassisk musik brugt i en klassisk krigsfilm

Apocalypse Now - Wagner - The Ride Of The Valkyries
http://www.youtube.com/watch?v=sx7XNb3Q9Ek&feature=related

og så musik der høre til en bestemt film, begge dele udødelige

The Deer Hunter Soundtrack
http://www.youtube.com/watch?v=c6gpa8nUa70

Max

Fra : Jan Hvillum

Dato : 23-06-11 09:58

Den 22-06-2011 21:10, Max skrev:
> Hej Jan
>

> Så kan vi jo starte med en af de største filmmusikskrivere i
> nyere tid, nemlig:
>
> Ennio Morricone - Ecstasy of Gold
> http://www.youtube.com/watch?v=ZNGe7iK1O-4

Det er interessant af se, at noget af den musik vi hører i nogle film,
faktisk er store stykker, skrevet til "klassiske" orkestre. Er det så
klassisk musik det Ennio Morricone komponerer?

> og så noget klassisk musik brugt i en klassisk krigsfilm
>
> Apocalypse Now - Wagner - The Ride Of The Valkyries
> http://www.youtube.com/watch?v=sx7XNb3Q9Ek&feature=related
Wagner, ak ja. Vi har et lidt anstrengt forhold, ham og jeg. Min far har
spillet ham ofte, og set Niebelungringen x flere, så det er musik jeg
absolut er vokset op med, uden måske helt at værdsætte det. Faktisk
synes jeg at Wagner brugt i denne sammenhæng passer meget godt til den
følelse jeg altid har fået af musikken.

> og så musik der høre til en bestemt film, begge dele udødelige
>
> The Deer Hunter Soundtrack
> http://www.youtube.com/watch?v=c6gpa8nUa70

Ja, den er jo en klassiker!

--
Jan Hvillum

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-06-11 13:08

> Det er interessant af se, at noget af den musik vi hører i nogle film,
> faktisk er store stykker, skrevet til "klassiske" orkestre. Er det så
> klassisk musik det Ennio Morricone komponerer?

Apropos klassisk må vi ikek glemme disse:

Mozart fra Elvira Madigan
http://www.youtube.com/watch?v=rKZr3ExeXUc

og Beethoven fra A Clockwork Orange
http://www.youtube.com/watch?v=vPq1tnrH_eM

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-06-11 13:14

> og Beethoven fra A Clockwork Orange
> http://www.youtube.com/watch?v=vPq1tnrH_eM
>
> Jan
Eller måske mere velkendt denne
http://www.youtube.com/watch?v=_HdFTOl8uiE&feature=related

Jan

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 23-06-11 08:30

Dirty Dancing - Time of my Life
http://www.youtube.com/watch?v=WpmILPAcRQo

Grease - You Are The One That I Want
http://www.youtube.com/watch?v=zHFbhhi_XVc

Ghost - Unchained Melody
http://www.youtube.com/watch?v=eJnzsycnaqA

VH Pernille

Fra : Jan Hvillum

Dato : 24-06-11 16:35

Den 23-06-2011 09:29, Pernille Højgaard skrev:
> Dirty Dancing - Time of my Life http://www.youtube.com/watch?v=WpmILPAcRQo
Godt bud. Personligt sagde filmen mig ikke så meget, men det behøver jo
ikke at gøre musikken ringere.

--
Jan Hvillum

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 23-06-11 09:55

Ballad of Cat Ballou - Nat King Cole and Stubby Kaye
http://www.youtube.com/watch?v=-ghnpUNTR1I

VH Pernille

Fra : Jan Hvillum

Dato : 24-06-11 16:37

Den 23-06-2011 10:54, Pernille Højgaard skrev:
> Ballad of Cat Ballou - Nat King Cole and Stubby Kaye
> http://www.youtube.com/watch?v=-ghnpUNTR1I
>
> VH Pernille

Dén film havde jeg helt glemt. Egentlig lidt spændende at bygge en film
op over en sang!
--
Jan Hvillum

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-06-11 20:11

> Dén film havde jeg helt glemt. Egentlig lidt spændende at bygge en film op
> over en sang!
> --
Som fx også i Convoy:
http://www.youtube.com/watch?v=HWO_AIh8drk

Jan

Fra : Max

Dato : 24-06-11 20:20

Hej Jan

> Som fx også i Convoy:

Så skal vi da også have sådan noget soul her

70's 80's music hits , Car Wash
http://www.youtube.com/watch?v=p4c8cdDddHA&feature=related

og den her skal også med

Isaac Hayes - Theme from Shaft
http://www.youtube.com/watch?v=CHbYLjWEEQA

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-11 07:53

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Johhh.... men man har jo tidligere også bygget en film op over en simmpel
reklame fra fjernsynet. En for "Sonofon".

http://www.youtube.com/watch?v=0nmVe2oby2o

Så dettt....

Hilsen Åge

Fra : Jan Hvillum

Dato : 25-06-11 19:17

Den 25-06-2011 08:52, Åge Halldorsson skrev:

> [...]
>
> Johhh.... men man har jo tidligere også bygget en film op over en
> simmpel reklame fra fjernsynet. En for "Sonofon".

Øhh? Kan du ikke lige forklare sammenhængen mellem reklame og film, og
så en sang og en film, der bygges op om sangen?

--
Jan Hvillum, Denmark

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-11 19:22

> Øhh? Kan du ikke lige forklare sammenhængen mellem reklame og film, og så
> en sang og en film, der bygges op om sangen?

Ja, jeg skal forsøge at forklare ligheden.

Sang + en film som bygges op om sangen

Reklame + film som bygges op om reklamen

Hilsen Åge

Fra : Jan Hvillum

Dato : 25-06-11 19:14

Den 24-06-2011 21:10, Jan Kronsell skrev:

> "Jan Hvillum" <janodn@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Som fx også i Convoy:
> http://www.youtube.com/watch?v=HWO_AIh8drk
>
> Jan

Nåh ja!
--
Jan Hvillum

Fra : Max

Dato : 24-06-11 20:29

Hej Jan

> Dette er inspirationen til denne stafet: Musik skrevet til Film, eller

Man skal forøvrigt huske at en af de største grupper der
eksisteret, ja de lavede både musik og film

THE BEATLES DRIVE IN MOVIE TRAILER HELP
http://www.youtube.com/watch?v=s5nUoShgbso&playnext=1&list=PL006A2C4BD374F216

Yellow Submarine
http://www.youtube.com/watch?v=lXD7gIIpIu8&feature=related

The Beatles "Let It Be"
http://www.youtube.com/watch?v=6sI1xLmK5t0

Max

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 24-06-11 21:08

On Wed, 22 Jun 2011 17:47:10 +0200, Jan Hvillum wrote:

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=TneAjKNHDN8
>
> som er skrevet til filmen af samme navn. Forøvrigt en af Jim Carreys

Ouverturen til Figaros Bryllup af Wolfgang Amadeus Mozart
Brugt i Trading Places:
http://www.youtube.com/watch?v=_6w_r4_cBXI1

Main Theme from Star Wars
Brugt i Ferris Bueller's Day Off:
http://www.youtube.com/watch?v=16UEYAv6juc

God Bless The Men Of The 303 fra Wag The Dog:
http://www.youtube.com/watch?v=4OGOjYgQqr8

(Written by Huey Lewis. Produced and Performed by Scott Matthews, Johnny
Colla and Huey Lewis)

Dette nummer har svjv aldrig været udgivet, hverken som single eller i et
album. Det er en skam, for det lyder kanon godt!

http://www.imdb.com/title/tt0120885/soundtrack
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000001EYM/internetmoviedat/

<spam>
Det var på grund af det nummer at jeg lavede den facebookside som jeg
linker til i min signatur.
</spam>

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Tom L

Dato : 25-06-11 10:13

Jan Hvillum <janodn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=TneAjKNHDN8
>
> som er skrevet til filmen af samme navn. Forøvrigt en af Jim Carreys allerbedste roller.

R.E.M.'s Man ón the Moon blev udgivet 7 år før filmen af samme navn. Jeg
tror ikke, at sangen blev skrevet til filmen. Filmen hentede sit navn fra
sangen.

Fra : Jan Hvillum

Dato : 25-06-11 19:19

Den 25-06-2011 11:12, Tom L skrev:

> R.E.M.'s Man ón the Moon blev udgivet 7 år før filmen af samme navn. Jeg
> tror ikke, at sangen blev skrevet til filmen. Filmen hentede sit navn fra
> sangen.

I stand corrected! DÃ¥rlig "research" fra min side. Tak skal du have.
--
Jan Hvillum

Fra : Jan Hvillum

Dato : 25-06-11 19:27

Tak for alle de gode bud. Jeg har prøvet at give et feed back, på de
fleste numre, hvor det ikke bare var en sludder for en sladder
Efter at have lyttet mig igennem alle bud, er jeg komme frem til at
vinderen er Pernille for nummeret "Ballad of Cat Ballou"

Tillykke med det

--
Jan Hvillum

Fra : Pernille Højgaard

[...]