Stafetten: Protest
Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-05-11 21:30

Musik kan være totalt ligegyldig - eller så meningsfyldt at den bliver
farlig. Farlig for magthavere - Farlig for regimer og endda farlig for
musikeren selv. Victor Jara blev torteret og henrettet for at synge
sange, og mange andre har lidt samme skæbne i totalitære regimer.
Jeg foreslår en lille runde på protestsangerne- og musikerne, og kunne
da starte med at konstatere, at tysk musik kan være andet end
schlager, f.eks. også Hannes Wader.
http://www.youtube.com/watch?v=sYnxLSwQSeI

Og under det græske militærdiktatur røg Mikis Theodorakis i fængsel og
sidenhen i eksil - blot for at komponere farlige sange.
http://www.youtube.com/watch?v=hw-Sho4sxuQ

Og der er næppe nogen begivenhed, der har resulteret i flere protest-
sange end Vietnamkrigen.
http://www.youtube.com/watch?v=Soy3PHV3RiM

osse herhjemme:
http://www.youtube.com/watch?v=XOWlMw5KOhQ

mvh Ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-05-11 05:53

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Musik kan være totalt ligegyldig - eller så meningsfyldt at den bliver
farlig.

Hvor er politiet når man ringer?: http://www.myspace.com/bluenotesdk

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-05-11 08:47

On 23-05-2011 05:30, Ole Damgaard wrote:
> Musik kan være totalt ligegyldig - eller så meningsfyldt at den bliver
> farlig.

TV har længe haft en serie med små klip med "Sange der ændrede verden".
Dem kunne jeg vælge nogle af, eller nogle af de sange der har være bragt
før.
Jeg har prøvet at finde nogle få protestsange der ikke har været brugt
før. Om disse sange hver især selv har ændret noget, er måske tvivlsomt.
Men sammen med andre lignende sange og protester har de været med til at
rejse en stemning mod magthaverne

"Almanac Singers" var en af de meget interessante grupper.
Jeg så for nogen tid siden en gammel udsendelse fra Sydamerika om
sukkerrør. Da filmen blev optaget, var prisen på sukker dumpet
internationalt, så det kunne ikke betale sig at dyrke det lokalt, og man
levede i stedet af nødhjælp. Denne sang blev meget passende brugt som
underlægningsmusik.
"I Don't Want Your Millions":
http://www.youtube.com/watch?v=GG0gEcTXSJk

Irvin Berlins protestsang mod 1. Verdenskrig "Stay Down Here Where You
Belong". Den originale udgave med Henry Burr er på Tuben, men dette
cover med 'Tiny Tim' er faktisk bedre. Desværre stadig en aktuel sang:
http://www.youtube.com/watch?v=txpwTG7KP3k&feature=related

Så en gammel irsk protestsang, her i et nyere cover med Terry Clark,
"Watering The Worker's Beer". Teksten er aktuel, både i den oprindelige
betydning, men også i overført betydning.

For a fat and healtry class
is one thing i most fear.
That's why I reaches my hand for the water tap, Baby,
and I waters the workers beer.

http://www.youtube.com/watch?v=Fxoh0vaNeEs

Henning

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-05-11 11:20

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse
Musik kan være totalt ligegyldig - eller så meningsfyldt at den bliver
farlig.

Her en dansk sang om virkelige begivenheder, som er en generel protest mod
USA i kølvandet på Vietnam krigen:
Jomfru Ane Band-Rebild 76
http://www.youtube.com/watch?v=rZIVb-WgCFo

Og en anti-krigssang fra Vietnam krigens tid:
http://www.youtube.com/watch?v=Akoukq5DvAE

og så mesteren over dem alle, John Lennon med the Luck of the Irish:
http://www.youtube.com/watch?v=bVp7lkH10Gc

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-05-11 14:43

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Teddy Edelmann - Ikke flere penge, fyret fra mit job.
http://www.youtube.com/watch?v=JFrj8GnJ1Ps'

John Mogensen - Der Er Noget Galt I Danmark (HQ)
http://www.youtube.com/watch?v=JQTEf2dMfUs

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-11 15:50

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=hw-Sho4sxuQ
>
> Og der er næppe nogen begivenhed, der har resulteret i flere protest-

Her er et par danske protester.
Musikpatruljen var ikke meget for det der EEC, som, EU dengang blev kaldt.
Det gav de udtryk for med EEC Blues
http://www.youtube.com/watch?v=ztjD2lBeLMk

Jomfru Ane Band brød sig ikke meget om atomkraft.
http://www.youtube.com/watch?v=qo8p82oxklA

Buffy Saint Marie protesterede mod de hvides behandling af indianerne i
mange af sine sange, her en af de mere kendte
http://www.youtube.com/watch?v=tqaEdk4Jsko

Jan

Fra : P.Petersen

Dato : 23-05-11 17:21

[...]

Hej Ole.

Little Steven. Bitter Fruit.
Mod de amerikanske monopolers udnyttelse af fattige arbejdere i Sydamerika.
http://www.youtube.com/watch?v=Qny7yFbZZS0

Igen Little Steven sammen med United Artists Against Apartheid.
Sun City. Mod apartheid i Sydafrika.
http://www.youtube.com/watch?v=OjWENNe29qc&feature=related

Og til sidst Internationale på russisk.
http://www.youtube.com/watch?v=fCFibtD3H_k

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-05-11 20:49

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hej Ole.
>
> Little Steven. Bitter Fruit.
> Mod de amerikanske monopolers udnyttelse af fattige arbejdere i

Vi burde måske også have denne med: Lars Lilholt med Colasangen, der har
samme tema
http://www.youtube.com/watch?v=qAouG8D3YCw

Jan

Fra : Max

Dato : 23-05-11 17:23

Hej Ole

> Musik kan være totalt ligegyldig - eller så meningsfyldt at den bliver
> farlig. Farlig for magthavere - Farlig for regimer og endda farlig for

En stille protest mod krigens grusomhed

Boris Vian- Le déserteur
http://www.youtube.com/watch?v=gjndTXyk3mw

og en glad sang som egentlig udstråler glæde og dans,
men gemmer på grusomhederne fra WW1

Slim Dusty - The Band Played Waltzing Matilda
http://www.youtube.com/watch?v=MGlpxviu8PY&feature=related

Max

Fra : Ole Damgaard

Dato : 24-05-11 09:18

On 23 Maj, 18:23, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Boris Vian- Le déserteurhttp://www.youtube.com/watch?v=gjndTXyk3mw
>
> og en glad sang som egentlig udstråler glæde og dans,

Tak til alle for gode forslag - jeg vil gerne sende stafetten videre
til Max for at hale Slim Dusty frem i lyset. Han var en herlig, rå og
upoleret folk-singer, og det var alt for lidt, vi hørte til ham her i
Europa. Ja i det hele taget er det beskedent med australsk country her
i Europa. Og ovenævnte fortælling om vanviddet ved Gallipoli er flot -
og var bestemt med til at fjerne australiernes slør over det nationale
krigstraume fra WW1.
Den synes jeg, du skal have stafetten for.

Og så en lille bonus med Slim Dusty, for ikke et australsk øje var
tørt, der han hjulbenet jokkede ind imellem alle celebrities ved
afslutningen på OL i Sidney - og fik 100.000 til at skråle med på den
uofficielle nationalsang.
http://www.youtube.com/watch?v=UORKwBTKWqw

han døde af kræft for 8 år siden, men hans datter fortsætter
traditionen.
http://www.youtube.com/watch?v=pL9ols7UVME

mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 17:05

Og så en lille bonus med Slim Dusty,

Ja Australien er god til det med country. De har endda en verdenskendt
stjerne Alan Jackson.

Men skal vi ikke lige have en sang mere med Slim Dusty:
http://www.youtube.com/watch?v=7x5UsEsIYag

Og med datteren Anne Kirkpatrick
http://www.youtube.com/watch?v=k3ieVmh4ClM&feature=related
(Australiens Heidi Hauge)

Men også med Slims kone Joy McKean
http://www.youtube.com/watch?v=hCOvmUau3v0

Bemærk hvordan de alle forstår at få en god gang "godaw" i countryen. Det
gynger og swinger.

Arhhh...Nu skal der altså virkeligt "godaw" på her. Det sørger Australien
for. Nu bliver vi altså nødt til at høre Alan Jackson
http://www.youtube.com/watch?v=JW5UEW2kYvc

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-11 21:07

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> Arhhh...Nu skal der altså virkeligt "godaw" på her. Det sørger
> Australien for. Nu bliver vi altså nødt til at høre Alan Jackson
> http://www.youtube.com/watch?v=JW5UEW2kYvc

Han ligner en dårlig parodi på Village People

Venligst
Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 21:16

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen

> Han ligner en dårlig parodi på Village People

Hvem er det???

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 24-05-11 21:19

meddelelsen news:4ddc11e5$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen

> Hvem er det???
>
> Hilsen Åge

Sikkert nogle af samme årgang som Rolling Oldefar *GG*

Alan Jackson er bare god - jeg har lige købt 2 cd´er med ham og bestilt en
tredje.
Og i øvrigt også en med med Slim Dusty

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 21:37

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Alan Jackson er bare god - jeg har lige købt 2 cd´er med ham og bestilt en
> tredje.

Men han er slet ikke fra Australien, som jeg troede.
Skal du så bytte cd-erne tilbage igen?

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 25-05-11 05:35

meddelelsen news:4ddc16fe$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Men han er slet ikke fra Australien, som jeg troede.
> Skal du så bytte cd-erne tilbage igen?
>
> Hilsen Åge

Nej da - hovedparten af mine 3-400 country CD´ere er da med sangere fra USA.

mvh Eva

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-11 21:20

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> Hvem er det???

check
http://www.youtube.com/watch?v=CS9OO0S5w2k

Venligst
Lars

Fra : Eva Schmidt

Dato : 24-05-11 21:22

> Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> check
> http://www.youtube.com/watch?v=CS9OO0S5w2k
>
> Venligst
> Lars

Hvor ser du ligheden henne?

mvh Eva

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-11 21:30

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> wrote in

> Hvor ser du ligheden henne?

tja.. jo ikke i musikken, men mandens fremtoning.. du godeste hvor er han
dog klam! musikken efterlader bestemt ikke det store indtryk hos mig.

Her er lidt fra en rigtig countryman: Hank Snow
http://www.youtube.com/watch?v=qtJz_Wm-gG0&feature=related

Venligst
Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 21:41

> Her er lidt fra en rigtig countryman: Hank Snow
> http://www.youtube.com/watch?v=qtJz_Wm-gG0&feature=related

Det er sån set bare en anden gren ag country. Den sentimentale country. Det
er ikke lige Alan Jacsons niche.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 21:39

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor ser du ligheden henne?
>
> mvh Eva

Ligheden må være at de begge har en næse og to øjne og en mund

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 24-05-11 22:52

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> "Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen

> Hvor ser du ligheden henne?
>
> mvh Eva

Det samme totalt parodierede bøsselook.
Village People gav den megagas med fed selvironi. Ham her tager vist sig
selv alvorligt.
King of clammy.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 21:38

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen
> Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> check
> http://www.youtube.com/watch?v=CS9OO0S5w2k

Nårh dem. Lyder han som dem???

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 24-05-11 22:47

> [...]
> Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> Han ligner en dårlig parodi på Village People

Nej endnu værre. Han ligner en fra Village People. Lol.
Desværre lyder han ikke som en fra Village People.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Eva Schmidt

Dato : 25-05-11 05:33

> [...]
>
> Nej endnu værre. Han ligner en fra Village People. Lol.
> Desværre lyder han ikke som en fra Village People.

Jeg vil nu sige heldigvis lyder han ikke som dem )

mvh Eva

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-11 11:16

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> "P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil nu sige heldigvis lyder han ikke som dem )
>
> mvh Eva

Sådan som man kan finde måder at have noget imod andre...
Så kunne det jo være sjovt at høre folk, beskrive sig selv ))))

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 25-05-11 11:21

Hej Benny

> Sådan som man kan finde måder at have noget imod andre...
> Så kunne det jo være sjovt at høre folk, beskrive sig selv ))))

Vi er usenet brugere, behøver man at sige mere ?

Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-11 11:31

> Hej Benny

> Vi er usenet brugere, behøver man at sige mere ?
>
> --
> Mvh
> Max

Hej Max

Nej det er vist unødvendigt )

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 24-05-11 19:07

Hej Ole

> i Europa. Og ovenævnte fortælling om vanviddet ved Gallipoli er flot -
> og var bestemt med til at fjerne australiernes slør over det nationale
> krigstraume fra WW1.

Ja, de generaler der stod bag det blodbad burde efter krigen have været
dømt for forbrydelser mod menneskeheden.

> Den synes jeg, du skal have stafetten for.

Jeg siger så mange tak. Jeg må så lægge kålroen lidt i blød
og gøre det utænkelige, nemlig komme frem til et genialt
forslag til en ny stafet.

> han døde af kræft for 8 år siden, men hans datter fortsætter
> traditionen.

Ja, sådan er livet jo. Jeg er ikke den store contry fan, men en fyr som
Slim kan jeg godt lide, han udførte sine sange uden de store arm-
bevægelser, ofte temlig rå og upoleret, og det syntes jeg om.
Datteren ender derimod der hvor så mange andre sangere ender,
de er så pæne både at se og høre på, men hvor er de kedelige.

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-05-11 19:33

> Datteren ender derimod der hvor så mange andre sangere ender,
> de er så pæne både at se og høre på, men hvor er de kedelige.

Hun er nu helt på højde med Heidi Hauge. Sommetider ligner det meget.

Hilsen Åge

Fra : Carl Drud

Dato : 23-05-11 17:36

Ole Damgaard <odg@dr.dk> writes:

> Og der er næppe nogen begivenhed, der har resulteret i flere protest-
> sange end Vietnamkrigen.
> http://www.youtube.com/watch?v=Soy3PHV3RiM

Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son
http://www.youtube.com/watch?v=Ft749fC-1p4

--
Carl

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 23-05-11 20:53

Pete Seeger må være selvskrevet. Her en lidt speciel udgave af en oprindelig
tysk hyldest til friheden
http://www.youtube.com/watch?v=f_izZ6s12TQ

Ritchie Havens er også efter min mening en af de helt store i den boldgade,
som er still goin' strong. Denne sang han, da han åbnede
Woodstock-festivalen - et medley af to sange, som han har fået flettet
mesterligt sammen til én (Freedom - den Pete Seeger synger på forrige klip -
og Motherless Child) - udgaven her er dog fra åbningen af Cannes-festivalen
i 2008
http://www.youtube.com/watch?v=QnPi1nu8OOE

Og så ville jeg egentlig gerne have haft en optagelse af 25 Minutes To Go
med Shel Silverstein, men der er ikke mange af hans egne udgaver på nettet.
Så det må blive udgaven med Johnny Cash - det var sådan set også ham, der
gjorde den kendt.
http://www.youtube.com/watch?v=qCVxQcsdpWI

Sidste sommer var jeg som sædvanligt til Skagen Festival, og hørte en meget
oplagt Tom Paxton. Min søn på 12 år var så betaget af ham, at han
øjeblikkeligt, da Paxtons koncert sluttede, bad om 130 kr. til at købe hans
seneste CD! Med pengene i hånden møvede han sig ind først i køen, fik sin
CD, og styrede lige hen til Paxton. Han havde nemlig lige noget om et par
akkorder, han skulle spørge om, og i øvrigt ville det også være fint at få
en autograf... Her er Paxtons kommentar til Irak-krigen (den var dog ikke på
programmet i Skagen)
http://www.youtube.com/watch?v=Ft36GQMmvXs

God fornøjelse

Steen Lindkvist

Fra : Ole Damgaard

Dato : 25-05-11 00:57

On 24 Maj, 20:32, Ã…ge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-
herpost.tele.dk> wrote:

> Hun er nu helt på højde med Heidi Hauge. Sommetider ligner det meget.
>
> Hilsen Åge

Netop - og dermed er du og Max jo ret så enige!!!!!
hilsen Ole