Skylle fadøls glas
Fra : Steen F.

Dato : 29-07-11 01:23

Jeg har bemærket, at personalet på flere restauranter skyller ølglasset
i vand inden de skænker fadøl op. Har det en speciel effekt på
opskænkningen af øllet eller er det bare for at fjerne evt. urenheder i
glasset?

Mvh
Steen

Fra : Emil

Dato : 29-07-11 02:50

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote:

> [...]
>i vand inden de skænker fadøl op. Har det en speciel effekt på
>opskænkningen af øllet eller er det bare for at fjerne evt. urenheder i

Begge dele.
Et skyllet glas bevirker, at der kommer mindre skum på øllet.
Her reguleres (styres, bestemmes) skummets konsistens og højde af
ophældningsmetoden, så man f.eks. (1.) kan få næsten intet (kulsyren
forbliver i øllet i lang tid = friskere smagsoplevelse), eller lidt
fast skum, som holder sig længe (2), varierende til i den anden ende
af skalaen, får meget skum med store bobler, som hurtigt brister
(dovent øl)(3).

Er der den mindste smule urenheder (usynligt støv/krystalliserede
rester af opvaskemiddel m.v.) i glasset før opskkænkningen, vil disse
partikler sørge for, at kulsyren frigøres meget hurtigt = højt skum,
som hurtigt forsvinder (store bobler, som brister) og øllet vil
hurtigt blive kedeligt og dovent.
Altså kun denne ene mulighed.

Så når de skyller glassene før opskænkning af øllet, er det fordi de
selv kan styre hvordan oplevelsen af øllet skal være, evt, efter
kundens ønske.

På en studietur i England oplevede jeg, hvordan de offentlige pubber
udnyttede dette.(På hotellet, hvor vi boede, kunne vi selv bestemme).
Den typiske servering var højt skum (3), hvis vi ankom tidligt. så vi
hurtigt skulle drikke øllet, mens der stadigt var lidt kulsyre
tilbage.
Herefter normal opskænkning (2) og kort før lukketid igen den dovne øl
(3), så vi kunne skrubbe af i en fart.

På de bedre pubber og dansesteder, lukkede de først langt over midnat.
Da der ikke må udskænkes efter kl 23:00, ringede de kort før med en
dirigentklokke, så man kunne nå at bestille de øl man forventede at
indtage resten af natten. Her fik man så iskold øl (1) og mod
merbetaling kunne man tilkøbe en bovle is til opbevaringen, så
kulsyren forblev i øllet.

m.v.h. Emil

Fra : Steen F.

Dato : 30-07-11 11:20

Den 29-07-2011 03:50, Emil skrev:
> [...]
> indtage resten af natten. Her fik man så iskold øl (1) og mod
> merbetaling kunne man tilkøbe en bovle is til opbevaringen, så

Tak for forklaringen!

Fra : hellerup

Dato : 30-07-11 09:24

On 29 Jul., 03:50, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> indtage resten af natten. Her fik man så iskold øl (1) og mod
> merbetaling kunne man tilkøbe en bovle is til opbevaringen, så

Kommer ofte i Prag. Her skylles glassene øjeblikkelig efter brug.
Øllet serveres med skum, som iflg. de lokale holder på smagen.
Har endnu til gode at få dovent øl i Prag.
Byens bedste sted for pilsnerøl i Prag er: The Black Oxe ved Loretta
Klostret.

Fra : Emil

Dato : 30-07-11 22:01

hellerup <kyndby2003@yahoo.dk> wrote:
>Kommer ofte i Prag. Her skylles glassene øjeblikkelig efter brug.

Det er for at undgå dels fluer, dels stank som i en flaskeautomat til
genbrugsflasker.
Forhåbentligt vasker de glassene, før de igenanvendes til udskænkning.

>Øllet serveres med skum, som iflg. de lokale holder på smagen.

Naturligvis bør der være lidt tæt skum på en velopskænket øl. Det er
en del af oplevelsen.
De lokales betragtninger hører nok mere under lommefilosofi.

>Har endnu til gode at få dovent øl i Prag.

De er vel også proffessionelle. Ellers kan du ryste en dåseøl ved høj
temperatur, umiddelbart før opskænkning i et tørt glas; så skal du nok
få dovent øl. Kulsyren bindes (opløses) i øllet ved lav temperatur, og
frigøres ved varme og fysisk aktivitet.

>Byens bedste sted for pilsnerøl i Prag er: The Black Oxe ved Loretta
>Klostret.

I London er det nok Hotel Cumberland ved Hide Park. Barer og
restuanter her har total kontrol over det, der måttes ønskes serveret,
og kan efterkomme de fleste ønsker, også de lidt mere specielle typer
øl.

m.v.h Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-07-11 17:00

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
rov337djnak30su74drvn3848k0nbekaoc@4ax.com:

> [...]
> indtage resten af natten. Her fik man så iskold øl (1) og mod
> merbetaling kunne man tilkøbe en bovle is til opbevaringen, så

Underligt. Det er et emne, jeg altid har interesseret mig stærkt for, og en
række praktiske forsøg har med al tydelighed vist, at øl bliver hurtigere
"dovent", når det nedkøles.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 30-07-11 17:11

Den 30-07-2011 18:00, Jens Bruun skrev:
> Underligt. Det er et emne, jeg altid har interesseret mig stærkt for, og en
> række praktiske forsøg har med al tydelighed vist, at øl bliver hurtigere
> "dovent", når det nedkøles.

Koldt øl holder længere på kulsyren, men virker dovent, men når det når
op på drikketemperatur, så er der mere kulsyre i, end hvis den får lov
at stå varmt..

Når man skal tvangskarbonere øl, så gør man det i kold tilstand, da
vand/øl holder bedst på kulsyren når det er koldt. Prøve at hælde en
varm øl op i en glas, så skummer den nemt over, men en kold gør ikke

En tommelfingerregel er jo også, at man drikker en øl ved en temperatur
på ca. 2 grader over alk.%'en, hvis der ikke er angivet andet.

Men altså, kulsyren fordamper langt hurtigere ved høj temperatur, end
ved lav, men skal drikkes ved den rette temperatur.

Mvh Hauge