Hvordan hentes et diskforbrug og det tilgæ~
Fra : Mogens Jensen

Dato : 28-07-11 22:42

Skal bruges til at vurdere om det er på tide at rydde op i databasen.

Er det muligt?

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 29-07-11 00:31

On 7/28/2011 5:42 PM, Mogens Jensen wrote:
> Skal bruges til at vurdere om det er på tide at rydde op i databasen.

Hvor meget plads du har bør fremgå af din aftale med web hotellet.

Det er måske muligt at se hvor meget data fylder. Men for at kunne sige
noget mere sikkert skal du starte med at fortælle os hvilken database
du bruger.

Hvis du bruger MySQL så kig på:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/show-table-status.html

Arne

Fra : Leif Neland

Dato : 29-07-11 13:44

"Mogens Jensen" <mojen@live????.dk> skrev i en meddelelse
> Skal bruges til at vurdere om det er på tide at rydde op i databasen.
>
> Er det muligt?

Det er slet ikke sikkert at databasens diskforbrug regnes med i websidernes
diskforbrug.

Websiderne kan være ejet af din bruger, og operativsystemet styrer dit
diskforbrug, og nægter at lave flere filer, når din quota er overskredet.
Databasens filer er derimod ejet af databasebrugeren (en systemkonto), og
der kan det gå rigtig galt, hvis operativsystemet nægter at give mere plads
til databasebrugeren.

Leif

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-07-11 18:13

Leif Neland skrev:

> Det er slet ikke sikkert at databasens diskforbrug regnes med i websidernes
> diskforbrug.

Ofte fremgår det af forretningsbetingelserne på webhotellet.

På de webhoteller jeg bruger til mine sider, indgår databasens
diskforbrug i ded samlede plads som jeg har til rådighed. (php og MySQL).

Omvendt har jeg set at det er almindeligt på webhoteller til ASP og MS
SQL at man har fx 1 GB plads til hjemmesiden plus 20 MB plads til MS SQL.

Personligt bruger jeg mere plads til database end til det resterende
webindhold, eftersom det meste indhold på siderne ligger i databasen.

Men nu fremgår det ikke hvilken database eller hvilket webhotel
trådopretter har.

For MySQL gælder det som Birker fortæller: At det kan ses i phpMyAdmin.

--
Philip

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-07-11 14:11

Mogens Jensen skrev den 7/28/2011:
> Skal bruges til at vurdere om det er på tide at rydde op i databasen.
>
> Er det muligt?

myphpadmin, har en kolonne, der viser diskforbrug for hver tabel i
databasen. Og hver tabel har samme info under Details. (showusage?)
Hvis det bare er for en enkelt gang, kan man måske bare hente info fra
myphpadmin.
Ellers skulle man syntes man også selv kan lave en SQL der finder
diskforbrug.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Krabsen

Dato : 29-07-11 14:33

Den 29-07-2011 15:10, Birger Sørensen skrev:

> [...]
> databasen. Og hver tabel har samme info under Details. (showusage?)
> Hvis det bare er for en enkelt gang, kan man måske bare hente info fra

plejer den ikke at hedde phpMyAdmin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-07-11 15:14

Krabsen forklarede den 7/29/2011:

> plejer den ikke at hedde phpMyAdmin

Kært barn har mange navne.. jo det gør den ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mogens Jensen

Dato : 29-07-11 18:44

Svar til flere af jeres spørgsmål.

Jeg bruger MySQL og webhoteller hos One.com og Domaene.shop

Det er da udmærket at jeg, med phpMyAdmin, kan se pladsforbruges.
Men lidt automatisk kontrol ville ikke være af vejen.

Jeg vil gerne lave et lille program som kan fortælle, evt. sende mig en
email,
når den brugte plads kommer op på f.eks. 60% af det ledige areal.
Så er det måske på tide at rydde lidt op i basen eller købe en større
model webhotel.

Mht. til om den frie diskplads er incl. eller excl. de arealer, som bruges
til andet
end sql databasen, så ved jeg det ikke, men det er selvfølgeligt også
interessant i
pladsberegningen.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 29-07-11 23:37

On 7/29/2011 1:43 PM, Mogens Jensen wrote:
> [...]
> når den brugte plads kommer op på f.eks. 60% af det ledige areal.
> Så er det måske på tide at rydde lidt op i basen eller købe en større

Du har fået SQL kommandoen til det.

> [...]
> bruges til andet
> end sql databasen, så ved jeg det ikke, men det er selvfølgeligt også

Hvis forholdt mellem fil og database plads er som hos det typisk billige
web hotel, så betyder det ikke meget da fil plads er mange mange gange
større end database plads.

Arne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-07-11 13:14

Arne Vajhøj skrev:

> Hvis forholdt mellem fil og database plads er som hos det typisk billige
> web hotel, så betyder det ikke meget da fil plads er mange mange gange
> større end database plads.

Det forklarer at nogle webhoteller spiser folk af med fx 20 MB database
ud af i alt 1 GB plads til det øvrigt.

Tjekkede lige på en af mine sider.
Filer: 204 MB
Heraf database: 172 MB

Altså næsten fifty-fifty.

--
Philip

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-07-11 13:30

Philip Nunnegaard skrev:

> Filer: 204 MB
> Heraf database: 172 MB

Der skulle stå "plus" og ikke "heraf".
Altså sammenlagt 204+172.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 31-07-11 20:01

On 7/30/2011 8:13 AM, Philip Nunnegaard wrote:

> Det forklarer at nogle webhoteller spiser folk af med fx 20 MB database
> ud af i alt 1 GB plads til det øvrigt.

Min bemærkning var nu omkring det tilbudte ikke omkring det efterspurgte.

Arne