Ny plæneklipper, hvad skal jeg købe...??
Fra : Tommy

Dato : 27-07-11 09:25

Hej, vores græsplæne er på knap 1000 m2 og havearbejde er absolut ikke noget
jeg nyder, men noget der bare skal overståes hurtigst muligt...

Jeg har haft to havetraktorer, som jeg har brugt næsten lige så lang tid på
at reparerer, som på at slå græs...

Så nu har jeg besluttet at købe en almindelig rotorplæneklipper i stedet
for, men efter at have sonderet terrænet i en uges tid, er jeg blevet mere
forvirret end klog...

1. prioritet er stor klippebredde (ca. 56 cm) og kraftig motor, så den ikke
går ud, bare fordi man ikke lige har været over den i 14 dage...
2. prioritet ingen/nem vedligeholdelse, gider ikke reparerer mere...
3. prioritet er bioklip
4. prioritet er opsamlerboks

Jeg er nået frem til følgende to maskiner:

Mcculloch 1 edition XXL fra Bauhaus med 56 cm klippebredde, bioklip,
opsamlerboks, tilslutning af vandslange for rengøring, variabel
kørehastighed m.m. til kr. 3.500,-

En Klippo Comet S, med 53 cm klippebredde, bioklip, set til kr. 6.000,-

Er der nogen her der har erfaring med en af disse to maskiner...?? Er
klippo'en så meget bedre, så jeg har lyst til at lægge 2.500 mere for
den..?? Jeg bliver nok også noget træt af det, hvis jeg kan køre
Mcculloch'en på lossepladsen om 5 år og så køre ud i Bauhaus og smide 3500
én gang til...

Gode råd modtages...

Hilsen Tommy
"Kun en tåbe frygter ikke haven"

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 27-07-11 09:32

Den 27/07/11 10.25, Tommy skrev:

> Gode råd modtages...

Den Klippo du har fundet er med B&S motor - jeg ville lægge en plov
oveni og så få en Klippo Comet S GCV - som ser ud til at være den samme
maskine, bare med en Honda motor - det ville jeg langt foretrække.

http://www.kej.dk/1-product-330-Klippo%20%20%20Comet%20S%20%20%20GCV.html

> Hilsen Tommy
> "Kun en tåbe frygter ikke haven"

Andreas M. Hansen

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 27-07-11 10:07

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og så få en Klippo Comet S GCV - som ser ud til at være den samme maskine,
> bare med en Honda motor - det ville jeg langt foretrække.

Hej Andreas,
Kan du uddybe hvorfor du foretrækker Honda frem for B&S? Klippo kan vi ikke
blive uenige om.

Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 27-07-11 11:40

Den 27/07/11 11.07, Jørgen J. Jensen skrev:
> "Andreas Møller Hansen"<nokke99@hotmail.com> wrote in message
> Hej Andreas,
> Kan du uddybe hvorfor du foretrækker Honda frem for B&S? Klippo kan vi ikke
> blive uenige om.

Hej Jørgen,

I min verden er en B&S motor en forældet amerikansk konstruktion som er
konstrueret en gang før krigen - jeg ved godt at de også har lavet nyere
og lidt mere moderne konstruktioner
En Honda motor er derimod konstrueret efter samme moderne og gennemførte
principper som når Honda laver alle deres andre fortræffelige motorer
til biler og motorcykler.
Motorgangen er efter min mening langt mere blød og jævn end den er på en
gammel B&S - om den er mere slidstærk ved jeg ikke - men jeg formoder
det stærkt.
Alene den bedre og mere rolige motorgang ville jeg personligt gerene
give 500 kr mere for, når jeg i forvejen skulle investere 6000 kr.
En B&S går i USA under begrebet en 100 timers motor - den er designet
til at køre uden vedligehold i 100 timer.

Ovenstående er et udtryk for min egen personlige erfaring - jeg har ikke
noget teoretiskt belæg for at skrive det.

Andreas M. Hansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-07-11 11:51

Andreas Møller Hansen wrote:

> I min verden er en B&S motor en forældet amerikansk konstruktion som er
> konstrueret en gang før krigen - jeg ved godt at de også har lavet nyere
> og lidt mere moderne konstruktioner

Ja, pris og kvalitet hænger sammen.

Havde selv en Wolf Geräte klipper gennem ca. 15 år.

Ingen rust (da det var plast), ingen startproblemer selvom den blot stod
vinteren over med gammel benzin (Ok, måske skulle jeg rykke to gange i
snoren i stedet for en).

Brugte ikke rigtig olie (tjekkede den engang immellem (hvert 2-3. år).

Fantastisk jævn mototgang, endda så naboerne følte den behagelig .

Brugte blyfri benzin.

Osv..

> En Honda motor er derimod konstrueret efter samme moderne og gennemførte
> principper som når Honda laver alle deres andre fortræffelige motorer
> til biler og motorcykler.

Kender Honda - både fra min Honda knallert (CD50) og forskellige Honda
Civic.

> Motorgangen er efter min mening langt mere blød og jævn end den er på en
> gammel B&S - om den er mere slidstærk ved jeg ikke - men jeg formoder
> det stærkt.

Her skal du huske at B&S laver forskellige kvaliteter, så en B&S er ikke en
B&S.

> Alene den bedre og mere rolige motorgang ville jeg personligt gerene
> give 500 kr mere for, når jeg i forvejen skulle investere 6000 kr.

Yep, og her kommer ulempen med min Wolf.

Pricetagget var ca. 6.500, hvor resten lå omkring de 2.500-3.000, så jeg
kunne få 2 gode klippere for samme pris.

Stig Johansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-07-11 12:35

"Jørgen J. Jensen" <noway@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Hej Andreas,
> Kan du uddybe hvorfor du foretrækker Honda frem for B&S? Klippo kan vi
> ikke blive uenige om.
>
> Venlig hilsen
> Jørgen

Jeg er ganske enig med Andreas.
Jeg har en plæneklipper med Honda motor og den er klasser bedre end en B&S
Den starter meget let og kører som en symaskine, desuden bruger den mindre
benzin som en ekstra bonus.
Jeg forventer også en meget lang holdbarhed udfra erfaringer med Honda
genaratorer.

Steen.

Fra : Tommy

Dato : 28-07-11 08:36

"Andreas Møller Hansen" skrev
samme maskine, bare med en Honda motor - det ville jeg langt foretrække.

Tak for input..., Mcculloch'en har en 190cc Honda motor, så det er jo så
også et plus...

Tommy

Fra : Ivar

Dato : 28-07-11 22:12

Tommy skrev:

> Tak for input..., Mcculloch'en har en 190cc Honda motor, så det er jo så også
> et plus...

Så ville jeg købe McCulloch'en, hvis mekanikken ikke er for ringe.
Det er motoren der har den største betydning for driftsikkerheden.
Jeg må indrømme, at jeg ved ikke så meget om Hondas holdbarhed,
da jeg kun har haft min Stiga med Hondamotor i 10 år. Men indtil
nu har den ikke svigtet mig. Og jeg har i den tid set flere
yngre B&S, der havde problemer.

Jeg kan ikke forstå, at folk falder på halen for Klippo, det er
da motoren man skal kigge efter for holdbarhed. Resten skal
vælges udfra de behov og ønsker man har. Man skal dog bemærke
at et stift skjold sænker maskinens støjniveau, så et støbt
skjold er at fortrække.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Bak

Dato : 29-07-11 06:03

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Så ville jeg købe McCulloch'en, hvis mekanikken ikke er for ringe.
> Det er motoren der har den største betydning for driftsikkerheden.

Det er jeg altså ikke enig med dig i. Alle de plæneklippere jeg har haft, og
det er altså en del, er til sidst stået af fordi skjoldet er gået udu. Enten
er de simpelthen rustet i stykker, eller også (en typisk fejl) er den runde
plade under skjoldet der tegner knivens cirkel er blevet bukket så kniven
går på. Den er som regel ret håbløs at rette ordentligt ud igen. Jeg har
også flere gange været ude for at denne plade simpelthen er gået løs i
svejsningerne i den ene side. Forsøg med popnitter eller bolte har en meget
kort holdbarhedstid. At fjerne pladen helt ødelægger græsafklippets flow
under skjoldet, samtidig med at det går ud over karossens stivhed.
Jeg tror ikke jeg nogensinde har været ude for en svigtende motor, uden at
det skyldes manglende vedligeholdelse som nemt klares med udskiftning af
tændrør og filtre.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-07-11 10:59

Martin Bak wrote:

> [...]
> Enten er de simpelthen rustet i stykker, eller også (en typisk fejl) er
> den runde plade under skjoldet der tegner knivens cirkel er blevet bukket

Det var netop fordelen med den Wolf jeg snakkede om.

Slagfast plast ruster ikke, bøjer ikke osv. - men koster.

Stig Johansen

Fra : Ivar

Dato : 29-07-11 14:32

Martin Bak skrev:

> Jeg tror ikke jeg nogensinde har været ude for en svigtende motor, uden at
> det skyldes manglende vedligeholdelse som nemt klares med udskiftning af
> tændrør og filtre.

De fleste der har problemer med deres plæneklipper, har problemer
med motoren. Om fejle skyldes manglende vedligeholdelse af skjold
eller motor, er en anden sag. Enhver plæneklipper kan holde i
mange år, hvis den bliver godt vedligeholdt, og defekte og slidte dele
bliver udskiftet. Det er de færreste, der vil købe en plæneklipper,
der kræver mere vedligeholdelse end den gamle de havde.

Ivar Magnusson

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 28-07-11 09:47

> [...]
>
> I min verden er en B&S motor en forældet amerikansk konstruktion som er
> konstrueret en gang før krigen - jeg ved godt at de også har lavet nyere

Jeg købte for ca. 15 år siden en Ginge plæneklipper med en 4-takts
Briggs & Stratton motor. Den klípper stadig og starter uden problemer.
Jeg overvejer at skifte klippeklingen, men motoren fortsætter
formentlig i al evighed.
Hilsen Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-11 13:44

Den 27/07-2011 klokken 11:07, skrev
i <4e2fd50c$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Hej Andreas,
> Kan du uddybe hvorfor du foretrækker Honda frem for B&S? Klippo kan vi
> ikke blive uenige om.

Et lille kuriosum:
Min nabo har haft en Honda i 15-20 år. Aldrig startproblemer.
(Dette var forøvrigt årsag til, at jeg selv for ca. 5 år siden også
skiftede til Honda).

For ca. 7-8 år siden havde han et lille problem. Havde glemt at checke
oliestanden, hvilket på et tidspunkt fik stemplet til at 'sætte' sig.
Han regnede med, at nu var motoren død
Men efter afkøling og noget ny olie, så kørte den lystigt videre!

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-11 17:26

On Wed, 27 Jul 2011 14:43:53 +0200, "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:

> [...]
> Han regnede med, at nu var motoren død
>Men efter afkøling og noget ny olie, så kørte den lystigt videre!

Nyere Honda-klippere har vist endda en form for olie-vagt på motoren så
den ikke vil starte hvis ikke der er olie på. Har jeg hørt noget om.....

Min chef har en honda-plænetraktor, jeg har ikke prøvet den. Men når der
bliver klippet med den, har jeg lagt mærke til den er forbavsende
lydsvag. Og man kan dårligt høre om den har knivene slået til eller ej.
Min egen MTD larmer som et ondt år - og dobbelt så meget når knivene
kobles ind.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 27-07-11 18:28

"Tommy" <te08alfa@live.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den..?? Jeg bliver nok også noget træt af det, hvis jeg kan køre
> Mcculloch'en på lossepladsen om 5 år og så køre ud i Bauhaus og smide 3500

Jeg skifter ALDRIG min plænetraktor ud med en plæneklipper. Så hellere købe
en i lidt bedre kvalitet. Jeg synes også det er sjovere at reparere
maskiner, end det er at slå græs, men jeg er da helst fri for reperationer.
Med dit budget burde du kunne få kvalivaren hvis du kigger efter en brugt
plænetraktor. Den gamle du har må jo også kunne sælges til et fjols som mig,
og yderligere bidrage til at få det helt rigtige.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 29-07-11 00:47

> Mcculloch 1 edition XXL fra Bauhaus med 56 cm klippebredde, bioklip,
> opsamlerboks, tilslutning af vandslange for rengøring, variabel
> kørehastighed m.m. til kr. 3.500,-
Tidligere på året var den på tilbud i Davidsen til kun 2500kr... Den er set
flere gange til 2800kr og 3000kr. Så hvis jeg var dig, så ville jeg nok lige
se tiden lidt an og vente på tilbud.

Jeg købte selv et eksemplar og den køre fint.

Mcculloch hedder også "Partner" i DK:
http://www.partner.biz/dk

--
Klaus G.

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 01-08-11 05:12

> Mcculloch 1 edition XXL fra Bauhaus med 56 cm klippebredde, bioklip,
> opsamlerboks, tilslutning af vandslange for reng ring, variabel
> k rehastighed m.m. til kr. 3.500,-

Jeg har ovenstående. Den klipper fint, god bioklip, og motoren er
hovedårsagen til at jeg købte den . Fin klippebredde, men det gør
også at det er en stor maskine at danse rundt med hvis du har mange
kringelkroge og andet der skal klippes.

Når det så er sagt, tror jeg aldrig du fortryder at købe en klippo med
hondamotor....men jeg forventer da at min holder mere end 5 år. Det
der sikkert går til først er vel lejet til kniven, og det kan skiftes.
Det er først når skjoldet er rustet værk at der ikke er så meget at
gøre...og der har klippoen jo en kæmpe fordel (alu).

- Fl.

PS: hurtigst muligt uden dikkedarer: En Husqvarna knækstyret
frontklipper...

Fra : Tommy

Dato : 02-08-11 12:20

Hej alle, jeg endte med at købe en Mcculloch, så kan kun tiden vise, om det
var godt eller skidt...

Indtil videre indfrier den alle forventninger, men det er jo klart, når den
er helt ny.

Det med at gøre den rent ved at sætte en haveslange til, virker
tilsyneladende fint.

Den har en rolig motorgang og larmer ikke ret meget, og selv gennem det
højeste græs går den ikke ned i omdrejninger.

Hjulene virker ret stabile, men ikke lige så stabile som på Klippoen (som
jeg kun har prøvet at skubbe rundt med på fliser i byggemarkedet).

Tak for alle synspunkter.

mvh. Tommy