DC/DC omformer spørgsmål
Fra : HKN

Dato : 25-07-11 13:36

Jeg har købt 2 stk. DC/DC omformere til min båd. Den ene har jeg taget
cigarstikket af og forbundet direkte til 12V forsyning – den virker fint.

Den anden havde jeg tænkt skulle køre direkte fra mit el-udtag (cigarstik),
men den lyser rødt i dioden (den får altså ikke spænding nok) selvom jeg kan
måle 12.7 V i udtaget? Jeg har så prøvet at sætte min inverter (300W) i og
den fejler også. Begge virker fint i bilen, men der kommer også ca. 14.4V ud
af cigarstikket.

Jeg troede at en 12V DC/DC omformer kunne køre på 12V.....?

Mvh
Henrik

Fra : Aage Andersen

Dato : 25-07-11 13:50

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud
> af cigarstikket.
>
> Jeg troede at en 12V DC/DC omformer kunne køre på 12V.....?

Har du checket at plus og minus vender rigtigt? Det normale er plus i midten
og minus i af stikket.

Aage

Fra : HKN

Dato : 25-07-11 21:03

Har du checket at plus og minus vender rigtigt? Det normale er plus i midten
og minus i af stikket.

De vender rigtigt.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-11 07:38

Jeg tror at du skal søge fejlen i dårlige forbindelser eller for tynde
ledninger, måske begge dele.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 25-07-11 21:07

Jeg tror at du skal søge fejlen i dårlige forbindelser eller for tynde
ledninger, måske begge dele.

Mvh/Harding

Hmm....det er bare sådan at den omformer hvor jeg har pillet stikket af,
sidder på nogle endnu tyndere ledninger, da jeg har taget strøm fra det
kabel der går ud til cockpit instrumenter.

Men det er ikke umuligt at det er dårlig forbindelse - jeg ville bare
umiddelbart tro at det ville give sig til kende på multimeteret i form af
svingende spænding?

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-11 14:44

DC-til-DC-konvertere konverterer fra ét DC spændingsniveau til et
andet, ved at gemme energipakker midlertidigt og så frigive den ved et
andet spændingsniveau. Afhængig af type kan det ske med frekvensen 30
kHz til 5 MHz. Det kan ikke ses på et multimeter.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 27-07-11 03:46

En dårlig stelforbindelse var årsagen!

Tak

Dbh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-07-11 02:48

Velbekomme,

Desværre stammer de fleste elektriske fejl i både fra fejl i
ledningsforbindelser der bliver påvirket af fugt.
Det forøger overgangsmodstanden.

I Tyskland, Bremen, forhandler en bådudstyrsforretning dåser med
flydende vulkaniseringsgummi som man kan pensle over samlinger og
dermed forsejle dem mod fugt.
Produktet smøres på umiddelbart efter at man har lavet forbindelsen.
Det er mindre godt blot ukritisk at pensle over gamle forbindelser,
det bliver de ikke bedre af.
Ved samlinger skal kobberledningerne fremtræde som rent, blankt
kobber. Samlinger til terminalerne skal klemmes med korrekt værktøj
til lige før flydegrænsen terminaler og modpart renses og helst
poleres/slibes med børster. (Aluminiumbørster til aluminium,
kobberbørster til kobber. ikke noget med at bruge en tilfældig
stålbørste). Umiddelbart derefter pensles samlingen med
gummiblandingen. Det giver et godt resultat.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 06-08-11 11:24

"Flüssige isolierung" - smart

Fra : blueocean

Dato : 10-08-11 00:40

On 6 Aug., 12:24, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Det er mindre godt blot ukritisk at pensle over gamle forbindelser,
> det bliver de ikke bedre af.
> Ved samlinger skal kobberledningerne fremtr de som rent, blankt
> kobber. Samlinger til terminalerne skal klemmes med korrekt v rkt j
> til lige f r flydegr nsen terminaler og modpart renses og helst
> poleres/slibes med b rster. (Aluminiumb rster til aluminium,
> kobberb rster til kobber. ikke noget med at bruge en tilf ldig
> st lb rste). Umiddelbart derefter pensles samlingen med
> gummiblandingen. Det giver et godt resultat.

SVB.de forhandler flydende gummimasse, (Krymbeflex i flydende form) !!

Gert