Nyt tag og rentabilitetsberegning?
Fra : Palle

Dato : 25-07-11 14:21

Hej gruppe,

Vi står og skal have lagt et nyt tag og er i gang med at inhente tilbud.

Når man skal have lagt nyt tag skal tømreren - såfremt det er rentabelt
for husejeren - lægge 300 millimeter isolorering under taget. Vi har
pt. 250 millimeter isolering og taget skal derfor hæves hvis det er
rentabelt i forhold til energibesparelsen.

Rentabilitetsberegningen bygger på en energivurdering som skal
foretages af en eller anden der kommer ud og besigtiger huset.

Tømrene vi har talt med siger at det højst sandsynlig ikke bliver en så
stor energimæssig besparing ved at løfte taget uyderligere for at lægge
5 millimeter isolering mere.

Det irriterer os derfor lidt at vi skal invistere i en dyr "energimand"
til at komme ud at konstatere det forudsigelige.

Er der nogen der ved hvad det er for en mand der skal ud og lave energi
vurderingen, og om hvad det koster? Er nogle dyrere end andre eller kan
man få gode råd nogle steder?

Erfaringer søges.

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-07-11 14:42

Palle wrote:

> Tømrene vi har talt med siger at det højst sandsynlig ikke bliver en
> så stor energimæssig besparing ved at løfte taget uyderligere for at
> lægge 5 millimeter isolering mere.

Hvis ovenstående er udtryk for dine regnekundskaber, skal du nok have
noget hjælp

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : CC

Dato : 25-07-11 15:46

Den 25-07-2011 15:41, Erik Olsen skrev:

> Hvis ovenstående er udtryk for dine regnekundskaber, skal du nok have
> noget hjælp

Ja - men det bliver tilsyneladende ikke fra dig, da du ynder kun at
påpege fejlen

Enhver fornuftig person kan jo se, at der selvfølgelig er tale om 50 mm.

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-07-11 15:57

CC wrote:

> Ja - men det bliver tilsyneladende ikke fra dig, da du ynder kun at
> påpege fejlen
>
> Enhver fornuftig person kan jo se, at der selvfølgelig er tale om 50
> mm.

Nej, hvor er du dygtig! Det havde naturligvis været helt perfekt hvis du
havde skrevet 50 m

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 13:54

Den 25-07-2011 16:56, Erik Olsen skrev:

> Nej, hvor er du dygtig! Det havde naturligvis været helt perfekt hvis du
> havde skrevet 50 m

Og Palle's tømrere har sikkert sagt (som tømrere gør): "... for at lægge
yderligere 5cm" :-/

--
Armand.
(Smed med en tømrersvoger, der jævnligt kommenterer mine (for ham alt

Fra : Palle

Dato : 27-07-11 22:12

On 2011-07-25 14:45:52 +0000, CC said:

> Ja - men det bliver tilsyneladende ikke fra dig, da du ynder kun at
> påpege fejlen
>
> Enhver fornuftig person kan jo se, at der selvfølgelig er tale om 50 mm.

Ja tak… Men når man så sidder og tænker centimeter så går der ged i
størrelserne

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Palle

Dato : 27-07-11 22:11

On 2011-07-25 13:41:52 +0000, Erik Olsen said:

> Hvis ovenstående er udtryk for dine regnekundskaber, skal du nok have
> noget hjælp

Bleeehh…..

Glad for at du tilføjede en smiley ellers havde du fået stryg!

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Martin Bak

Dato : 25-07-11 18:23

"Palle" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad det er for en mand der skal ud og lave energi
> vurderingen, og om hvad det koster? Er nogle dyrere end andre eller kan

Som jeg ser det, kan du selv eller eventuelt en du kender der har mere
forstand på beregninger, lave vurderingen. Der er tilsyneladende ingen krav
om nogen særlig autorisation for at foretage dem, og så vanskeligt er det
heller ikke.

Din tømrer kunne gøre det, men vil åbenbart ikke. Så for at han skal have
ryggen fri, foreslår han en konsulent. Men du kan selv overtage ansvaret
hvis du vil, så vidt jeg kan se her:
http://www.isover.dk/files/ISOVER_DK/Brochurer/Ombygningskrav.pdf¨

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-07-11 09:01

Martin Bak wrote:

> [...]
> forstand på beregninger, lave vurderingen. Der er tilsyneladende ingen
> krav om nogen særlig autorisation for at foretage dem, og så vanskeligt er

Næh, formentlig ren matematik, men:

> Din tømrer kunne gøre det, men vil åbenbart ikke.

Skal man lave en RIGTIG rentabilitetsberegning, tvivler jeg stærkt på en
tømrer kan gøre dette.

Nu bliver det nok lidt teknisk, men vi er ude i en pengestrømsanalyse, hvor
der kun er en bekendt - Omkostningerne nu og her.

De fremtiudige pengestrømme kan ikke beregnes, højst ud fra nuværende
værdier.

I min optik burde man lave mindst 3 pengestrømme:
1) Nuværende energipriser.
2) Faldende energipriser.
3) Stigende energipriser.

MHT. 2) skal man have in mente, at USA har frigivet olielagre for at holde
prisen nede.

> Så for at han skal have
> ryggen fri, foreslår han en konsulent.

Da det nok kræver beregninger på aktuarnuveau, ville jeg som tømrer nok også
overdrage ansvaret til en mere kompetent person.

NB: Blot lidt impulser, da jeg ikke kender lovgivningen, men har arbejdet på
aktuarniveau (engang):
http://www.ug.dk/job/ingenioerteknikognaturvid/matematik/aktuar.aspx

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 14:02

Den 26-07-2011 10:01, Stig Johansen skrev:

> [...]
> 3) Stigende energipriser.
>
> MHT. 2) skal man have in mente, at USA har frigivet olielagre for at holde

...... for at bensinprisen kan holdes omkring den nuværende 5,50
kr/liter, så den hjemlige bilindustri ikke behøver at bekymre sig over
at udvikle bilmodeller der kører over 10 km/l :-|

MHT. 3), skal man betænke at kineserne bygger motorveje for fuld skrue
og når den almindelige kineser begynder at købe bil, som vi danskere
gjorde det i 60'erne, bliver der rift om olien og dermed intet der kan
holde prisen nede =

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 26-07-11 17:59

Den 25-07-2011 19:23, Martin Bak skrev:
> [...]
> ryggen fri, foreslår han en konsulent. Men du kan selv overtage ansvaret

På Isover hjemmeside kan du finde et beregningsprogram der giver
besparelsen ved at efterisolerer loftet.

Fra 250 mm til 300 mm, ved 22 grader i stuen, på 100 m2 hus, ved en
oliepris på 7 kr. giver en årlig besparelsen på ca. 250 kr.

Er levetiden 20 år giver, og der skal investeres 10.000 kr for at få
isoleret, giver dette et "rentabel tal" på 0,5. Tallet er mindre end
1,33 og der er derfor ingen krav om, at du skal hæve taget og efterisolerer.

Spar "energimanden" og få et tilbud hjem fra mindst 3 tømre, inden du
vælger en entreprenør og får nyt tag

Fra : Palle

Dato : 27-07-11 22:10

On 2011-07-26 16:58:41 +0000, CC said:

> [...]
> efterisolerer.
>
> Spar "energimanden" og få et tilbud hjem fra mindst 3 tømre, inden du

Superb svar det der!

Kigger på linket og glæder mig til at smide pengene efter taget i stedet for!

Tak!

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-07-11 20:25

Palle wrote:

> [...]
> 250 millimeter isolering og taget skal derfor hæves hvis det er
> rentabelt i forhold til energibesparelsen.

Vi står overfor at skulle bygge ud og samtidig lægge nyt tag idet det
gamle eternittag er 40+ år gammelt og snart ikke kan mere.

Byggerfirmaet har fortalt at der *skal* lægges 300 mm isolering på taget
uanset om det er rentabelt eller ej.

Ifølge denne tråd er det altså ukorrekt hvad vi har fået at vide. Eller
gælder der andre regler hvis man samtidigt bygger ud?

Martin

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 28-07-11 21:30

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Ifølge denne tråd er det altså ukorrekt hvad vi har fået at vide. Eller
> gælder der andre regler hvis man samtidigt bygger ud?

Byggefirmaet vil gerne tjene penge - det vil de formentlig alle tre når
du indhenter de tre tilbud.

Imidlertid burde din kommunes byggetekniske forvaltning kunne rådgive
dig, jfr det der er skrevet om lønsomheden af at lægge 300mm isolering i
med følgende ekstra omkostning til hævning af taget contra at lægge den
isolering i som der er plads til. På den nye tilbygning skal der 300mm
isolering på.

/Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 29-07-11 05:54

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ifølge denne tråd er det altså ukorrekt hvad vi har fået at vide. Eller
> gælder der andre regler hvis man samtidigt bygger ud?

Se det link jeg gav til Isovers side. Dit byggefirma kan meget vel have ret.
Hvis din tagetage f.eks. på nuværende tidspunkt ikke er isoleret og
udnyttet, skal den isolering der lægges selvfølgelig overholde de nyeste
krav.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 29-07-11 09:39

Den 28-07-2011 21:25, Martin Larsen skrev:

> [...]
>
> Ifølge denne tråd er det altså ukorrekt hvad vi har fået at vide. Eller
> gælder der andre regler hvis man samtidigt bygger ud?

Nej - det er ikke ukorrekt.

I Bygningsreglementet står, at udskifter/vedligeholder du en vis del af
bygningsmassen, så skal der foretages en efterisolering, en
energibesparende foranstaltning - hvis den er rentabel.
Palle udskiftet kun taget - og foretager en energibesparende betragtning
- og intet andet.

Du siger, at taget skal udskiftes, og i den forbindelse vil jeg udvide
min bolig, altså en tilbygning. Tilbygningen skal opfylde alle krav i
Bygningsreglementet, herunder 300 mm isolering på loftet.

Set fra den morsomme side, så har dit byggefirma ikke ret. Der skal
lægges 300 mm isolering på loftet, ikke på taget

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-08-11 18:31

CC wrote:

> Du siger, at taget skal udskiftes, og i den forbindelse vil jeg udvide
> min bolig, altså en tilbygning. Tilbygningen skal opfylde alle krav i
> Bygningsreglementet, herunder 300 mm isolering på loftet.

Ja, den er jeg med på. Men vi har at gøre med to arbejder der i
princippet kunne udføres hver for sig:

1. Tilbygning
2. Udskiftning af eksisterende tag på den oprindelige bygning

Det er pkt. 2 jeg spørger til mht. efterisolering. Om vi altså må rive
de gamle tagplader af og smække nogle nye på uden ekstra isolering som
vil kræve at tagkonstruktionen hæves og derfor bliver meget dyrere. Og
næppe rentabelt.

Fra : Elmand

Dato : 01-08-11 18:38

> [...]
> gamle tagplader af og smække nogle nye på uden ekstra isolering som vil
> kræve at tagkonstruktionen hæves og derfor bliver meget dyrere. Og næppe

Hvis det er samme byggeansøgning er det een sag.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : CC

Dato : 02-08-11 11:03

Den 25-07-2011 15:21, Palle skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvad det er for en mand der skal ud og lave energi
> vurderingen, og om hvad det koster? Er nogle dyrere end andre eller kan

Stødte på en brochure "Tjek de nye energikrav" hos byggevaremarked.
Denne brochure omhandler energibesparelser, når du vedligeholder og
forbedre dit hus. Brochuren henviser til goenergi.dk