Re: Stikker likvidering ?
Fra : sluppermand

Dato : 24-07-11 15:56

Den lørdag den 16. juli 2011 07.54.35 UTC+2 skrev Kurt Hansen:

> Nej, Frode Jacobsen blev minister uden portefølje og der blev ikke
> oprettet et sådant ministerium.

Det har du ret i. Frode Jacobsen havde en kortvarig kontrolagtig opgave; men det ændrer ikke ret meget i det arbejde jeg påstår han foretog sig; nemlig at at sige fy-fy til en efterforskning af visse drab begået under krigen.

/kent.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-11 05:14

Den 24/07/11 23.56, sluppermand skrev:

> Det har du ret i. Frode Jacobsen havde en kortvarig kontrolagtig opgave; men det ændrer ikke ret meget i det arbejde jeg påstår han foretog sig; nemlig at at sige fy-fy til en efterforskning af visse drab begået under krigen.

Nu var Frode jo morsingbo som jeg selv og jeg har ikke noget i klemme,
så jeg vil ikke komme med personlige gisninger uden at kunne dokumentere
noget, så han får lov at beholde sin glorie.

Ingen ved i virkeligheden ret meget om hvad Frode Jacobsens livsopgave
bestod i, hvilken viden han havde og hvilke tråde han trak i, men der er
ingen tvivl om at han gjorde det godt og effektivt, men at 99% af hans
virke lå bag kulisserne.

Uanset effekten, eller mangel på samme (se Trommers disputats om
jernbanesabotagen), af modstandsbevægelsens indsats, er det
uomtvisteligt, at mange kom til at lide af traumer resten af livet. Det
kunne være på grund af tortur, KZ-ophold, deltagelse i
stikkerlikvideringer m.m.

Frode Jacobsen og den gamle inderkreds i Frihedsrådet har set det som en
opgave at "beskytte" disse mennesker mod (i starten) folkedomstolen og
senere en alt for detaljeret debat om hvorvidt hisset eller hint nu var
helt lovligt eller rimeligt.

Det kan man jo så mene om hvad man vil, men mon ikke Frode har været
medvirkende til, at bl.a. debatten om rimeligheden og lovligheden af
stikkerlikvideringer først for alvor kommer under behandling nu?

Jeg ville i hvert fald nødigt være en af dem der påtog sig opgaven med
skyde stikkere og mange år efter at få det stillet til skue og bedømt
efter vor tids opfattelse af tingene. Alt i alt er det min opfattelse,
at det nok var hensigtsmæssigt at Frode sad ved roret og "styrede" så
meget som han havde mulighed for.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen